van brabant naar zuid holland!!!

14-09-2010 11:32 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben geboren en getogen in Den Bosch dus een echte brabander!

2 jaar geleden heb ik via internet mijn geweldige vriend uit rotterdam leren kennen! Het ging (en gaat ; )) geweldig tussen ons en daarom ben ik een half jaar geleden gaan werken in Rotterdam. Ik heb mijn huisje toen nog wel gehouden omdat ik het stapje voor stapje wilde doen. Door ervaringen uit het verleden wilde ik niet intrekken bij mijn vriend want dat is niet mijn huisje dus daar ga ik me niet thuis voelen. Ik wilde samen iets nieuws opbouwen, ons droomhuis! Ik kon echter niet wennen aan Rotterdam, zo groot en straalt voor mij weinig gezelligheid uit. Toen hebben we besloten om op zoek te gaan naar een huis in Delft want in die stad voelde ik me meteen thuis!!

In juli hebben we ons droomhuis gevonden! Het is een jaren '30 woning die we nu helemaal aan het strippen zijn en waar nog heel veel aan moet gebueren dus in februari kunnen we er waarschijnlijk in.

IK heb mijn huisje in Den Bosch opgezegd en woon nu dus tijdelijk bij mijn vriend.

Ik heb nergens spijt van en ik heb heel veel zin om samen te gaan wonen in ons droomhuis in delft, maar de overstap is moeilijker dan ik had gedacht....

Het is ook niet niks in een half jaar veranderen van stad, baan, huis, klussen, samenwonen, vriendinnen en familie achterlaten, andere mentaliteit, mijn weg vinden enz.

Ik zou graag met andere mensen kletsen die ook zo'n grote stap hebben genomen, zodat we elkaar misschien kunnen steunen. Of misschien heeft iemand wel tips of is er iemand die ook van brabant naar rotterdam/ delft is gegaan?

Alle reacties zijn welkom!

Liefs
Het klinkt alsof je naar Australie bent verhuist
Is de mentaliteit echt zo dramatisch anders? (anders vast en zeker, maar echt heel erg anders?) Weet je dat al, of denk je dat alleen maar omdat dat vaak gezegd wordt?
quote:Schattekop schreef op 14 september 2010 @ 11:48:

Het klinkt alsof je naar Australie bent verhuist Dat wilde ik ook zeggen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik werk zelf door heel Nederland en het valt best wel mee vind ik met de grote verschillen in de steden, zeker universiteitssteden hebben een erg open karakter.

Focus vooral niet op de verschillen maar meer op de overeenkomsten en kijk vooral naar de positieve dingen, blijf niet hangen in het idee dat je dingen verliest. Den Bosch is niet aan de Delft af).

Ik heb zelf in ZH, NH en Groningen gewoond en werk door heel Nederland.
Wat is dat toch met die Brabanders?

Ik ken er 2, die van Brabant naar het Noorden zijn verhuisd, en die de grootste moeite hebben hun Heimat te verlaten, een een frisse start te maken.

Waarom is dat. Zoals mijn voorgangsters al vroegen, wat is nou het levensgrote verschil tussen Brabant en andere delen van het land?
Haha naar australie, ja zo klinkt het misschien wel, zo voelt het ook nu ik net mijn huisje opgezegd heb en mijn vriendinnen en familie heb achtergelaten... mijn beste vriendin heeft er veel moeite mee, waardoor ik me ook wel een beetje schuldig voel!

Het voelt als de juiste keuze, maar nu alles zo bij elkaar komt, is het wel even lastig! Al het veilige en vertrouwde is weg!

De mentaliteit is op mijn werk wel anders. De mensen daar zijn directer en klagen meer. Maar misschien ligt dat aan de werkplek! In onze nieuwe straat in Delft zijn ze erg aardig, behulpzaam en geinteresserd! Dus denk dat ik het gewoon met mijn werk niet getroffen heb, wil niet iedereen over een kam scheren! ; )
Delft wat een leuke stad:)
Misschien heb ik het in mijn stukje verkeerd geschreven en misschien komt het ook door de titel, maar ik wil niet de focus leggen op brabant en zuid holland! Ik denk als je in een half jaar zoveel veranderingen hebt dat het altijd wennen is, waar ik ook naartoe zou gaan! Ik ben meer op zoek naar mensen die ook zoveel veranderingen in korte tijd hebben meegemaakt en hoe ze dit verwerkt hebbben. Helemaal opnieuwe beginnen kost veel energie... hoe doe je dat?
Er is in Nederland wel een regionaal verschil qua mentaliteit moet ik zeggen. Zelf ben ik vanuit Brabant naar Twente verhuisd. Ik zit nu op het platteland tussen katholieken (ben van huis uit ook katholiek en dit is een vrij liberaal geloof en dat scheelt veel).

Qua mentaliteit zijn er sterke overeenkomsten en ik heb nooit echt hoeven te wennen. Hier kennen ze ook de "zoete inval" en zijn ze erg nuchter maar gastvrij. Er is geen probleem om "er tussen te komen".

Ik denk dat ik in het westen veel moeilijker had kunnen aarden. De mensen zijn daar nogal direct maar ik vind hun directheid sterk neigen naar hard zijn. Ik zou er sowieso nooit willen wonen.
Ik ging een paar jaar met een Brabander, lijkt net alsof ze elkaar een complex aan praten ofzo. Ik heb gestudeerd in Breda (voordat ik die vriend had) en die ex dan, dus ik heb ook wel wat tijd daar doorgebracht. Ik vind het leven daar iets rustiger gaan (prima) en de mensen zijn soms wat vriendelijker (ook fijn). Maar verder vind ik er echt geen dramatische verschillen. Maar ze praten vaak alsof er behalve een beetje water een continent tussen hun en de rest van NL ligt... Randstad-complexje ofzo.

En je kunt slechter terecht komen dan in Delft (trouwens een prima verbinding naar Brabant hoor). In Rotterdam zou ik als Zuid-Hollander ook niet graag willen wonen, maar Delft is mooi en leuk.

Veel geluk en plezier in Delft en geniet van je liefde!
Ik heb in een jaar tijd m'n relatie verbroken, op mezelf gegaan, een nieuwe vriend gevonden, bij hem gaan wonen en samen verhuisd en eindelijk gestopt met een opleiding waar ik al een jaar mee liep te kwakkelen omdat hij niet bij me paste.

En ik vond het heerlijk en heb er nooit zo tegenaan gekeken als jij! Ik vind het fantastisch om nieuwe mensen en nieuwe dingen in m'n leven te hebben. Zou niet anders willen!
Loesje, net na mijn studie ben ik naar Frankrijk geëmigreerd. (om dezelfde redenen als jij ) In één klap was ik geëmigreerd, andere taal en cultuur, woonde ik samen en had ik een fulltime baan (ik was nog student daarvoor)

Dit alles was allemaal binnen één week geregeld en ik heb er nog nooit spijt van gehad.

Het belangrijkste is om jezelf flexibel optestellen en voorderest : go with the flow, het komt echt goed

Delft is trouwens een erg leuke stad, heb er veel vrienden wonen (ik kom zelf uit Rotterdam)

Dus ga ervoor en het komt allemaal goed als je eenmaal bent verhuisd. Enne, Delft-Den Bosch is niet ver toch ? Koop anders een auto dan ben je zo bij je familie+vrienden. Je kan er elk weekend heen en zelfs een avond na je werk ofzo.. Ben jaloers op je

Succes !
quote:iones schreef op 14 september 2010 @ 12:00:

Ik denk dat ik in het westen veel moeilijker had kunnen aarden. De mensen zijn daar nogal direct maar ik vind hun directheid sterk neigen naar hard zijn. Ik zou er sowieso nooit willen wonen.

Dat klopt wel, lekker duidelijk. Hoef je er niet omheen te draaien en schijnheilig te doen. Vind ik dan he.

Ik denk dat de maatschappij überhaupt verhard, in sommige gebieden dringt dat misschien wat later door, maar overal verhard het. Vraag maar aan oude Twentenaren of zij verschil merken. Vast wel.
Ohja, mijn vriend kende ik natuurlijk al hè, voordat ik naar Frankrijk verhuisde. We hadden al een jaar een lange afstandsrelatie
quote:Razzmatazz schreef op 14 september 2010 @ 12:04:

Loesje, net na mijn studie ben ik naar Frankrijk geëmigreerd. (om dezelfde redenen als jij ) In één klap was ik geëmigreerd, andere taal en cultuur, woonde ik samen en had ik een fulltime baan (ik was nog student daarvoor)

Dit alles was allemaal binnen één week geregeld en ik heb er nog nooit spijt van gehad.

Het belangrijkste is om jezelf flexibel optestellen en voorderest : go with the flow, het komt echt goed

Delft is trouwens een erg leuke stad, heb er veel vrienden wonen (ik kom zelf uit Rotterdam)

Dus ga ervoor en het komt allemaal goed als je eenmaal bent verhuisd. Enne, Delft-Den Bosch is niet ver toch ? Koop anders een auto dan ben je zo bij je familie+vrienden. Je kan er elk weekend heen en zelfs een avond na je werk ofzo.. Ben jaloers op je

Succes !

Zo in een week zoveel veranderingen is helemaal heftig!!!

Ik heb het gevoel dat ik niet zo goed tegen veranderingen kan en heel erg van mijn veiligheid hou en dat is nu even ver te zoeken. Ik denk dat het dalijk ook wel goed komt als ik in Delft samen met mijn grote liefde in ons droomhuis woon maar nu is het ff bikkelen... De sfeer op mijn werk is niet zo positief op het moment dat scheelt ook, maar ja hebben net een huis gekocht en een nieuwe baan is niet heel makkkelijk in deze tijd!

IK ga het de tijd geven... ; )

Enneh ja op delft ben ik helemaal verliefd!
quote:Veronique79 schreef op 14 september 2010 @ 12:01:

Ik ging een paar jaar met een Brabander, lijkt net alsof ze elkaar een complex aan praten ofzo. Ik heb gestudeerd in Breda (voordat ik die vriend had) en die ex dan, dus ik heb ook wel wat tijd daar doorgebracht. Ik vind het leven daar iets rustiger gaan (prima) en de mensen zijn soms wat vriendelijker (ook fijn). Maar verder vind ik er echt geen dramatische verschillen. Maar ze praten vaak alsof er behalve een beetje water een continent tussen hun en de rest van NL ligt... Randstad-complexje ofzo.

En je kunt slechter terecht komen dan in Delft (trouwens een prima verbinding naar Brabant hoor). In Rotterdam zou ik als Zuid-Hollander ook niet graag willen wonen, maar Delft is mooi en leuk.

Veel geluk en plezier in Delft en geniet van je liefde!Delft is zeker leuk! Ik denk dat het ook een hoop scheelt als ons huis, ons plekje dalijk af is, leuke straat, leuke stad. En dan misschien uiteindelijk een andere baan in Delft, met een positieve sfeer!
quote:loesje80 schreef op 14 september 2010 @ 11:55:

De mentaliteit is op mijn werk wel anders. De mensen daar zijn directer en klagen meer. Maar misschien ligt dat aan de werkplek!

Ik denk dat het inderdaad aan je werkplek ligt.

Ik heb op een aantal plekken gewerkt en nérgens werd er zoveel geklaagd, gezeurd en geroddeld als bij mijn werk in Brabant. Pfff.

Ik denk dat je je gewoon niet teveel moet bezighouden met het idee dat je "énorm ver weg" zit van waar je oorspronkelijk vandaan komt. Nederland is natuurlijk eigenlijk maar klein en niks is dus ver weg.

Ook de hoeveelheid veranderingen valt heus wel mee. Veel mensen ronden in korte tijd een studie af, vinden een baan, gaan daarvoor verhuizen etc. En zo zijn er nog wel meer situaties waarin zoiets gebeurt (bij mij liep een relatie stuk, moest dus een ander huis, tegelijk verloor ik mijn baan en moest ik kort daarma starten met een andere baan in een andere provincie waarna ik weer op zoek moest naar een ander huis bijv.).

Focus je gewoon niet zo op deze dingen, maar laat het allemaal een beetje over je heen komen en stel je gewoon open op.
quote:Confiture schreef op 14 september 2010 @ 12:03:

Ik heb in een jaar tijd m'n relatie verbroken, op mezelf gegaan, een nieuwe vriend gevonden, bij hem gaan wonen en samen verhuisd en eindelijk gestopt met een opleiding waar ik al een jaar mee liep te kwakkelen omdat hij niet bij me paste.

En ik vond het heerlijk en heb er nooit zo tegenaan gekeken als jij! Ik vind het fantastisch om nieuwe mensen en nieuwe dingen in m'n leven te hebben. Zou niet anders willen!

Ik denk er precies zo over!

Ik ben zelf vanuit Zuid-Limburg verhuist naar Noord-Holland en van Noord-Holland naar Brabant (wegens de liefde). Ik heb er geen moment spijt van, ik vind het ook enorm leuk om nieuwe mensen en nieuwe dingen in mijn leven te hebben. En bovendien, Nederland = Nederland. Tuurlijk heb je een aantal (kleine) regionale verschillen, maar voor de rest heb ik me nooit ergens niet thuis gevoeld. Het verschil is minimaal, behalve dat het in het Westen er allemaal directer aan toe gaat. Maar ook daar heb ik net zo goed even goede vrienden gemaakt als in Limburg. Het ligt voor het grootste deel aan jezelf, of jij er voor openstaat en of je een flexibele instelling hebt. Ik kan in ieder geval niet wachten op het moment dat ik in de gelegenheid ben om ook te emigreren
quote:Veronique79 schreef op 14 september 2010 @ 12:05:

[...]

Dat klopt wel, lekker duidelijk. Hoef je er niet omheen te draaien en schijnheilig te doen. Vind ik dan he.

Ik denk dat de maatschappij überhaupt verhard, in sommige gebieden dringt dat misschien wat later door, maar overal verhard het. Vraag maar aan oude Twentenaren of zij verschil merken. Vast wel.

Geloof me, als er iemand behoefte heeft aan eerlijkheid en duidelijkheid, dan ben ik het. MAar dat hoeft niet perse op een harde manier te gaan hoor. Sommige mensen vinden eerlijkheid op zich al vaak hard genoeg.

Verharding van de maatschappij vind ik ook geen goede ontwikkeling.
O, dat was Razzmatazz schrijft, heb ik ook nog gedaan, maar dan in mijn eentje (dus niet vanwege een vriend). Dat waren inderdaad wat meer veranderingen (en tussen landen zit toch iets meer verschil dan tussen steden ).

Ik vond het terugkomen naar Nederland trouwens veel moeilijker, toen was de "cultuurschok" pas echt te merken.
Het hoofdkantoor van mijn werkgever zit vlakbij Den Bosch en bij ons is het zelfs zo dat ze selecteren (als dat kan) welke consultants naar de Randstad worden gestuurd en welke niet.

Echt belachelijk vind ik, alsof de Randstad een omgeving is waar een niet-Randstedeling zich niet kan handhaven ofzo. Eigenlijk nogal denigrerend voor de eigen regiogenoten vind ik.
quote:Vl43inder schreef op 14 september 2010 @ 12:20:

Het hoofdkantoor van mijn werkgever zit vlakbij Den Bosch en bij ons is het zelfs zo dat ze selecteren (als dat kan) welke consultants naar de Randstad worden gestuurd en welke niet.

Echt belachelijk vind ik, alsof de Randstad een omgeving is waar een niet-Randstedeling zich niet kan handhaven ofzo. Eigenlijk nogal denigrerend voor de eigen regiogenoten vind ik.

Bij mij op het werk hadden we een Belg (van net over de grens met Nederlands Brabant) die veel in regio Amsterdam aan jhet werk moest en dat ging niet zo goed.

Hij werd echt onder de voet gelopen door de directe A'damse klanten en hij werd er erg nerveus van
Wow wat een herkenbaar verhaal. Ik verhuisde juist naar Brabant toe vanuit noord holland en had ook enorm veel moeite met het aanpassen aan het leven in het zuiden. Vond de mensen heel anders, had veel heimwee en wist niet wat ik met mezelf aan moest.

Het gekke is dat ik nu weer in het noorden woon en ik nu pas besef dat het niet lag aan de mensen in het zuiden maar aan mij.

Ik wou me niet aanpassen en niet wennen aan de mensen.

Nu pas waardeer ik Brabant voor wat het is, nu ik er niet meer ben.

Dus geef het wat tijd.
Ik heb 18 jaar vlakbij Rotterdam gewoond en woon nu alweer 10 jaar in Limboland,maar ik ga echt van mijn lang zal ze leven nooit meer in het westen wonen,bevalt me hier vele malen beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven