Verdrietig gevoel na kerst

27-12-2011 13:21 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk heb ik elk jaar een heel verdrietig gevoel na de kerstdagen. Van tevoren verheug ik me er enorm op, ben ik druk met de boodschappen en het eten. Maar eigenlijk begint het al tijdens de kerst... het blijkt dan vaak toch niet zo leuk/gezellig te zijn als ik dacht. Gisteren heb ik op de bank met m'n mobieltje zitten spelen uit verveling. Ik vond mijn familie zo vaak de discussie opzoeken terwijl ik juist op zoek was naar een vredelievend kerstsfeertje. Ik kan me herinneren dat ik vorig jaar ook al zo'n kater had van de kerst. Herkenbaar? En zo ja, wat doe je eraan?
Als je nu al twee jaar niet een geweldige kerst hebt met je familie, waarom dan volgend jaar niet zonder ze vieren?

Persoonlijk vind ik het richting je familie ook een beetje lullig om met je mobieltje te gaan zitten spelen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het niet meer zien als een ultiem vredelievend kerstfeest waarin iedereen kneuterend en babbelend rondom de kerstboom zit. Gewoon als een familiesamenzijn als alle anderen inclusief de irritaties
Ik denk dat je je verwachtingen van de kerst moet bijstellen. Je verwacht er te veel van en daardoor raak je steeds teleurgesteld.

Je kunt je afvragen wanneer voor jou de kerst geslaagd is, dus wat daar voor nodig is. En welk aandeel je daar zelf in kunt leveren.
Precies wat wereldmeid zegt: verwachtingsmanagement!
quote:appeltje78 schreef op 27 december 2011 @ 13:25:

Het niet meer zien als een ultiem vredelievend kerstfeest waarin iedereen kneuterend en babbelend rondom de kerstboom zit. Gewoon als een familiesamenzijn als alle anderen inclusief de irritaties Klopt! Ik ben daar waarschijnlijk erg perfectionistisch is. En dan is het steeds zo'n klap voor me dat het eigenlijk maar een doodnormale dag is waarop je alleen maar net iets meer of lekkerder eet dan anders. Zo'n domper! Ik kan daar echt van balen.
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 december 2011 @ 13:23:

Als je nu al twee jaar niet een geweldige kerst hebt met je familie, waarom dan volgend jaar niet zonder ze vieren?

Ik zit er inderdaad ook aan te denken om volgend jaar op vakantie te gaan. Zonder familie, maar met vrienden. Je familie kan je niet uitkiezen, je vrienden wel. Aan de andere kant vinden mijn ouders dat echt verschrikkelijk, dat weet ik zeker! Die vinden dat je met kerst bij elkaar hoort te zijn. Dat gaat vast discussies opleveren, vrees ik.
quote:_coffee schreef op 27 december 2011 @ 13:27:

[...]

Klopt! Ik ben daar waarschijnlijk erg perfectionistisch is. En dan is het steeds zo'n klap voor me dat het eigenlijk maar een doodnormale dag is waarop je alleen maar net iets meer of lekkerder eet dan anders. Zo'n domper! Ik kan daar echt van balen.

En dat is ook hoe je het zelf invult.

Verder wat wereldmeid zegt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:_coffee schreef op 27 december 2011 @ 13:30:

[...]

Ik zit er inderdaad ook aan te denken om volgend jaar op vakantie te gaan. Zonder familie, maar met vrienden. Je familie kan je niet uitkiezen, je vrienden wel. Aan de andere kant vinden mijn ouders dat echt verschrikkelijk, dat weet ik zeker! Die vinden dat je met kerst bij elkaar hoort te zijn. Dat gaat vast discussies opleveren, vrees ik.En bij dat 'met vrienden op vakantie tijdens de kerst' heb je geen verwachtingen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 27 december 2011 @ 13:31:

[...]

En bij dat 'met vrienden op vakantie tijdens de kerst' heb je geen verwachtingen?Da's een goeie! Ja, dan heb ik absoluut de verwachting dat het dan WEL leuk wordt. Ai, gevaarlijk dus! Ik irriteer me vooral aan mijn ouders, die van alles een discussie maken en overal tegenin gaan. Ze kunnen ook van die steken onder water geven, waar je niet echt boos om kan worden... maar gezelliger wordt het er daardoor ook niet van. Dus ik denk dat het al wel scheelt als ik met andere mensen ga (maar ai, wat zal ik me schuldig voelen tov mijn ouders als ik ze echt een keer niet zie met kerst).
[quote]_coffee schreef op 27 december 2011 @ 13:30:

[...]

Ik zit er inderdaad ook aan te denken om volgend jaar op vakantie te gaan. Zonder familie, maar met vrienden. Je familie kan je niet uitkiezen, je vrienden wel. Aan de andere kant vinden mijn ouders dat echt verschrikkelijk, dat weet ik zeker! Die vinden dat je met kerst bij elkaar hoort te zijn. Dat gaat vast discussies opleveren, vrees ik.[/quote]

Nou en! Ben je dan bang voor discussies? Ik beslis lekker altijd zelf wat ik doe met de kerst en ook met andere dagen zoals trouwdagen en verjaardagen.

Ik ga altijd met vakantie als ik weer es zooveel jaar getrouwd ben en mensen vinden dat dat een feestje waard is. Niks ervan maak ik helemaal lekker zelf uit, en ik hou nou eenmaal veel van reizen.
quote:_coffee schreef op 27 december 2011 @ 13:27:

[...]

Klopt! Ik ben daar waarschijnlijk erg perfectionistisch is. En dan is het steeds zo'n klap voor me dat het eigenlijk maar een doodnormale dag is waarop je alleen maar net iets meer of lekkerder eet dan anders. Zo'n domper! Ik kan daar echt van balen.

ja, zo is het maar net.

In de film (vooral) wordt het ook zo ontzettend overdreven. Iedereen doet de hele film lang ontzettend zijn/haar best om vóór Kerst thuis te zijn. Alles wordt daarvoor uit de kast getrokken. En dan zijn ze er, het begint zachtjes te sneeuwen en iedereen is gelukkig.

Maar in werkelijkheid....is het gewoon een dag. Er gebeuren geen wonderen, tenminste niet meer dan op andere dagen.

Minder hoge verwachtingen koesteren dus. Plan volgend jaar wat leuke dingen om zelf te doen (boswandeling, schaatsen. triviantcompetitie), nodig de familie uit voor de koffie en klaar.

Ik ga gewoon werken met kerst, dat houdt me met beide benen op de grond.
Jij verwacht dat je familie met kerst anders is dan op andere dagen. Dat lijkt me niet realistisch. Geniet van het feit dat je samen bent met je familie, of niet, maar gooi het niet op kerstmis.
Bij sommige opmerkingen denk ik inderdaad: moet dat nu met kerst? Bepaalde onderwerpen wil ik bijv met kerst niet bespreken. Dan denk ik: laten we het gezellig houden! Ben ik daar de enige in die dat heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven