Viva-adviezen bij depressie

22-02-2019 17:34 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier vaak adviezen tegen of tijdens een depressie.
Hardlopen is wel het meest voorkomende advies hier op Viva.
Leuk, als je hardlopen voordat je depressief werd ook leuk vond hoor.

Maar laatst las ik hier dat je psych de schoorsteen moet laten roken (en je dus niets aan een psych hebt???)
'Het is zo zwaar als je het zelf maakt'.

Dat werd gezegd tegen iemand die het al jaren heel zwaar heeft door iemand die zelf ook een depressie heeft meegemaakt!

Je mag hier niet zeggen dat men een paracetamol tegen hoofdpijn moet nemen (want dat is medisch advies). Ban als gevolg.
Maar je mag wel zeggen dat je niets aan een psych hebt.
Whutt :woa:


Wanneer gaan jullie even normaal doen, Viva?
En dat kun je niet in het betreffende topic zeggen omdat.....
Als je een reactie van Viva wil, is mailen handiger.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
22-02-2019 17:37
En dat kun je niet in het betreffende topic zeggen omdat.....

Het CM?

Ik heb netjes gemaild, ivm met offtopic op het CM topic.
...ze misschien geen discussie wil starten in het topic van iemand anders en het meer algemeen wil houden? Ik doe maar een wilde gok hoor.
Ja, aparte redenatie eigenlijk dat het bij zulke dingen wel mag.
Ik heb niet gezegd dat ze niets aan een psych heeft. Wat ik wel bedoelde te zeggen is dat ellenlange en jarenlange sessies bij een psych een tegengesteld resultaat kan hebben en dat je als je alles wat maar in je op kan komen een probleem maakt, dat je er dan nooit uitkomt. Die kans is groot.

Ik ken meerdere mensen die minstens 7 jaar aan sessies deden en er kwam telkens weer wat nieuws bij. Op een gegeven moment raakten die mensen geïnstitutionaliseerd en konden niets meer zelf bedenken, laat staan oplossen en dat kan, wat mij betreft, niet de bedoeling zijn.

Je had overigens ook heel heldhaftig in het desbetreffende topic kunnen reageren, dan weten we allemaal van de hoed en de rand.
Alle reacties Link kopieren
"Je hebt niks aan een psych" is natuurlijk geen medisch advies, maar de mening van iemand die er kennelijk ervaring mee heeft en dat vanuit die ervaring hier schrijft.
Aan jou of je je daar iets van aan wil trekken of niet. Daar kan Viva niet zoveel aan doen.

Alle reacties Link kopieren
Boselfje2 schreef:
22-02-2019 17:41
...ze misschien geen discussie wil starten in het topic van iemand anders en het meer algemeen wil houden? Ik doe maar een wilde gok hoor.
Ja, dit dus.
Grobbekuiken_ schreef:
22-02-2019 17:42
"Je hebt niks aan een psych" is natuurlijk geen medisch advies, maar de mening van iemand die er kennelijk ervaring mee heeft en dat vanuit die ervaring hier schrijft.
Aan jou of je je daar iets van aan wil trekken of niet. Daar kan Viva niet zoveel aan doen.

Juist.
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
22-02-2019 17:42
"Je hebt niks aan een psych" is natuurlijk geen medisch advies, maar de mening van iemand die er kennelijk ervaring mee heeft en dat vanuit die ervaring hier schrijft.
Aan jou of je je daar iets van aan wil trekken of niet. Daar kan Viva niet zoveel aan doen.
Dit begrijp ik, maar als er iemand verstand heeft van psyche is het een psych.
De rest staat in mijn OP.
Alle reacties Link kopieren
LouisaDurrell schreef:
22-02-2019 17:48
Dit begrijp ik, maar als er iemand verstand heeft van psyche is het een psych.
De rest staat in mijn OP.
Dan snap ik niet zo goed waarom je boos wordt om zo'n opmerking van iemand die je niet kent en er zelfs een topic voor opent.
Als jij wel naar een psych wilt, prima toch? Niemand die je tegenhoudt.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 22-02-2019 17:52
8.65% gewijzigd

Wat ik apart vind is dat mensen medicatie gaan aanraden als iemand gewoon duidelijk depressief is door iets wat ze heeft meegemaakt en ook de tijd nodig heeft om dit te verwerken. Als je zonder reden zo somber bent is AD misschien wel een goed idee, maar anders lijkt het me beter om iets te verwerken dan om het alleen maar te dempen
Maar laatst las ik hier dat je psych de schoorsteen moet laten roken (en je dus niets aan een psych hebt???)
'Het is zo zwaar als je het zelf maakt'. 

Dat werd gezegd tegen iemand die het al jaren heel zwaar heeft door iemand die zelf ook een depressie heeft meegemaakt!


Die persoon zal dan wel weten waar ze het over heeft toch? Waarom mag zij niet delen wat voor haar wel of niet heeft gewerkt?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
22-02-2019 17:52
Wat ik apart vind is dat mensen medicatie gaan aanraden als iemand gewoon duidelijk depressief is door iets wat ze heeft meegemaakt en ook de tijd nodig heeft om dit te verwerken. Als je zonder reden zo somber bent is AD misschien wel een goed idee, maar anders lijkt het me beter om iets te verwerken dan om het alleen maar te dempen
Iets meemaken kan een trigger voor depressie zijn en dan kan medicatie nuttig zijn. Er is een verschil tussen gewone rouw/herstel/verwerking en depressie, al kunnen de symptomen hetzelfde zijn.
Los daarvan werkt medicatie het beste in combinatie met therapie.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met TO. Als je tegen iemand met zware hartproblemen hier op het forum zegt “de cardioloog moet ook de schoorsteen laten roken” wordt die persoon waarschijnlijk met de grond gelijk gemaakt.
En medisch advies geven bij psychische problemen laten de mods ook gewoon staan. Altijd is het advies mindfulness of CGT. Als je dat vertaalt naar lichamelijke klachten, wordt het direct gewist.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-02-2019 17:42
Ik heb niet gezegd dat ze niets aan een psych heeft. Wat ik wel bedoelde te zeggen is dat ellenlange en jarenlange sessies bij een psych een tegengesteld resultaat kan hebben en dat je als je alles wat maar in je op kan komen een probleem maakt, dat je er dan nooit uitkomt. Die kans is groot.

Ik ken meerdere mensen die minstens 7 jaar aan sessies deden en er kwam telkens weer wat nieuws bij. Op een gegeven moment raakten die mensen geïnstitutionaliseerd en konden niets meer zelf bedenken, laat staan oplossen en dat kan, wat mij betreft, niet de bedoeling zijn.

Je had overigens ook heel heldhaftig in het desbetreffende topic kunnen reageren, dan weten we allemaal van de hoed en de rand.
Maar dat jij je níet laat behandelen schiet ook niet echt op.
bethweeter schreef:
22-02-2019 18:02
Maar dat jij je níet laat behandelen schiet ook niet echt op.
Dan heb je het topic niet gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
22-02-2019 17:51
Dan snap ik niet zo goed waarom je boos wordt om zo'n opmerking van iemand die je niet kent en er zelfs een topic voor opent.
Als jij wel naar een psych wilt, prima toch? Niemand die je tegenhoudt.

Ik open een topic omdat Viva bans uitdeelt aan mensen die paracetamol adviseren aan mensen met hoofdpijn maar niet aan adviseurs aan mensen met een depressie die een psych nodig hebben en juist de psych overbodig schatten.
anoniem_374893 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 18:11
1.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een depressie, nu gelukkig redelijk op z'n retour. Ik ben nu 1,5 jaar bij een psycholoog en ik heb net bijgetekend voor een jaar. Ik doe het zonder medicatie. Mensen beginnen te vragen of ik niet al klaar ben. waarom zo lang naar een psycholoog etc etc. Het zou nu toch wel over moeten zijn. Ik ben niet zo scheutig met het delen en nu al helemaal niet meer. Als er iets is dat ik heb geleerd is dat anderen er altijd wat van te zeggen hebben en dat je deze weg alleen moet gaan. Ik heb hele mooie gesprekken met mijn psycholoog. Ik leer heel veel van haar. En wat een ander daarvan vindt zal me mijn reet roesten.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
LouisaDurrell schreef:
22-02-2019 18:07
Ik open een topic omdat Viva bans uitdeelt aan mensen die paracetamol adviseren aan mensen met hoofdpijn maar niet adviseurs aan met een depressie die een psych nodig hebben en juist de psych overbodig schatten.
Maar wat is nou het doel van dit topic?
Moire schreef:
22-02-2019 18:11
Maar wat is nou het doel van dit topic?
Mij morres leren en dat alles terwijl ik op de negeer sta.
Ik vind het al jaren hilarisch.
Mensen die maar moeten wandelen, elke dag glimlachen want dan volgt de gemoedstoestand de gezichtspieren, wat lekkers moeten koken, of het wat zonniger moeten zien.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
22-02-2019 18:11
Maar wat is nou het doel van dit topic?

Een uitkomst niet, een doel ook niet niet maar ik wil bij Viva even onder de aandacht brengen dat er medisch advies en medisch advies.
anoniem_374893 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 18:20
7.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
22-02-2019 17:42
"Je hebt niks aan een psych" is natuurlijk geen medisch advies, maar de mening van iemand die er kennelijk ervaring mee heeft en dat vanuit die ervaring hier schrijft.
'Je hebt niks aan een psych' is niet omschreven als mening, maar als algemene stelling, als generaliseerbaar feit. Ik snap best dat dat irritatie opwekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven