Voor mij had het leven niet gehoeven

11-07-2008 10:57 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik haal de OP weg.

Reden is dat ik me met regelmaat aangevallen en beschuldigd voel, zowel hier (maar in mindere mate) als op een ander topic over mijn werk. Ik mis simpelweg de energie om me telkenmale weer te verdedigen. Hartelijk dank voor alle adviezen en warmte van mensen die mee dachten.

Ik heb besloten dat ik hier niet meer op het forum terug kom.
Ik herken het wel, maar dan in combinatie met mijn niet-gelovige opvoeding en de al jong getrokken conclusie dat als er niets is na de dood, het ook niet uitmaakt of je doodgaat (behalve voor de nabestaanden dan). Es war mir egal.... tot ik 'ziek' bleek en tot mijn verbazing alles deed om weer gezond te worden. Het rare is dat het één van mijn meest tevreden en gelukkige jaren is geweest.

Helmy, je schrijft dat je je bedrukt voelt en nergens van geniet. Dat klinkt alsof je toch minstens op het randje van een depressie zit. Heb je dit al lang? Heb je hulp hierbij? Het is niet voor idereen weggelegd om tralala door het leven te gaan, maar met een aantal technieken is er een hoop aan te doen. Evt wat medicatie om je een extra zetje te geven.
Helmy schreef op 11 juli 2008 @ 11:17:

[...]

De doelloosheid ervan maakt me zo somber. Materiële zaken maken me niet gelukkig, al is het makkelijk om bepaalde zaken te hebben. Ik ben de laatste tijd wat meer met het geloof bezig en hoop dat dát me meer richting kan geven.
Mij kunnen de materiële kanten ook niet veel schelen, maar ik zorg er wel voor dat ik die kant van het leven zodanig op orde heb, dat ik niet afhankelijk hoef te zijn van wie dan ook. Dat maakt bijvoorbeeld werken bepaald minder doelloos.
Heb je wel eens anti-depressiva geprobeerd? Die vullen ook tekorten aan serontine aan.

Niet dat ik je meteen aan de medicijnen wil helpen hoor, maar het kan een enorm verschil maken als het aanslaat.
Meisje1977 schreef op 11 juli 2008 @ 11:18:

Hoi Helmy,

Dit soort gevoelens hebben er mij in ieder geval wel van overtuigd dat ik nooit en te nimmer kinderen op deze aardbol zal zetten.

Misschien wel heel verstandig!

Groetjes
Helmy schreef op 11 juli 2008 @ 11:20:

[...]

Hiermee bedoel ik dat er ws meer mensen rondlopen die er normaal en gelukkig uitzien, maar eigenlijk hartverscheurend huilen!

Waarom jank niet hartverscheurend zodat iedereen het ziet? Jij pleast niemand door een ogenschijnlijk normaal en gelukkig leven te leiden. Waarschijnlijk zal je al veel gelukkiger zijn als je mensen toelaat in je somberheid.

Het zijn niet zozeer te tegenslagen, zonder tegenslagen ben ik ook niet gelukkig.

Als je heel je leven als een tegenslag ziet is het tijd voor een 360 graden turn.

Nee, ik beïnvloed de gang van zaken zeker! Al heb je uiteraard niet alles in de hand. Maar of ik het nu rechtsom of linksom verander, het is zo uitzichtloos.

Blijkbaar moet je wat verder doordraaien dan een kwart naar links of rechts. Het is helemaal niet uitzichtsloos.
bergamot schreef op 11 juli 2008 @ 11:24:

Helmy, je schrijft dat je je bedrukt voelt en nergens van geniet. Dat klinkt alsof je toch minstens op het randje van een depressie zit. Heb je dit al lang? Heb je hulp hierbij? Het is niet voor idereen weggelegd om tralala door het leven te gaan, maar met een aantal technieken is er een hoop aan te doen. Evt wat medicatie om je een extra zetje te geven.
Ik heb het al sinds mijn jeugd, toen ik een jaar of twaalf was. Medicatie heb ik nooit geprobeerd. Wie weet is het wel wat, maar ik ben een tiental jaar geleden verslaafd geweest aan medicijnen. Omdat ik verslavingsgevoelig ben en deze problematiek nu juist in de hand heb, ben ik huiverig voor "pilletjes."
Helmy, je kunt beter hulp zoeken. Een wat somber typje zal nooit een onbezorgde sping-in-het-veld worden, maar met hulp en eventueel medicatie kun je wel een veel prettiger leven leiden.

Als ik alleen je motto zie, wordt ik al droevig.

:hug:
isabon schreef op 11 juli 2008 @ 11:25:

Heb je wel eens anti-depressiva geprobeerd? Die vullen ook tekorten aan serontine aan.

Niet dat ik je meteen aan de medicijnen wil helpen hoor, maar het kan een enorm verschil maken als het aanslaat.

Ik weet niet of Helmy hier echt mee geholpen zal zijn... Ik heb een klein vermoeden dat deze gevoelens deels veroorzaakt worden door eerder medicijngebruik.

Als je ervoor kiest doe het dan onder strenge begeleiding!
Hmm, je ziet dit zelf ook in gelukkig.
Waar geniet je wel van Helmy? Wat maakt je echt blij?
Ik vind het dan een beetje herkenbaar. Nu zit ik op een moment in mijn leven dat er wel heel veel lijkt te mislukken. En tja, luck is just not much in my side. Maar het is er wel, en ik moet soms heel hard knokken om het te vinden. Heb je dat dan ook niet af en toe nog Helmy? Of zijn alle laatste strohalmpjes ook weggegleden en is de koek nu op? Want dan zou je (opnieuw) moeten gaan leren hoe het leven te waarderen. Daar kan een psycholoog je mee helpen.
De gevoelend worden niet zozeer veroorzaakt door een eerder medicijngebruik, maar ik wil niet iets doen wat nog meer problemen gaat geven.

Wat mij echt blij maakt is het zien van mijn kind, als mijn kind gelukkig is, voel ik me meestal ook blij.

Waardering op het werk kan me ook blij maken, maar dat is nu even een puinhoop X-D
Helmy schreef op 11 juli 2008 @ 11:36:

Wat mij echt blij maakt is het zien van mijn kind, als mijn kind gelukkig is, voel ik me meestal ook blij.

Waardering op het werk kan me ook blij maken, maar dat is nu even een puinhoop X-D
Dat zijn allemaal externe factoren... Wat is jouw intrinsieke voorwaarde voor geluk?
__justme__ schreef op 11 juli 2008 @ 11:33:

Waar geniet je wel van Helmy? Wat maakt je echt blij?

Oh en vorig jaar heb ik in de avonduren een HBO studie van 3 jaar afgerond, best een hele prestatie naast een baan van 32 uur. De blijdschap voor het behalen van die mijlpaal duurde maar zoooo kort. Ik weet niet wat het met me is.

Misschien moet ik eens naar een psycholoog, maar ja...ben een beetje opgevoed met het idee dat dat maar een zweverig gedoe is.
Helmy schreef op 11 juli 2008 @ 11:30:Ik heb het al sinds mijn jeugd, toen ik een jaar of twaalf was. Medicatie heb ik nooit geprobeerd. Wie weet is het wel wat, maar ik ben een tiental jaar geleden verslaafd geweest aan medicijnen. Omdat ik verslavingsgevoelig ben en deze problematiek nu juist in de hand heb, ben ik huiverig voor "pilletjes."
Als je er al zolang last van hebt, zou ik ook eerder denken aan cognitieve therapie. Een aantal technieken leren waardoor je jezelf kunt corrigeren en gedachtenpatronen doorbreken. Heb je dat al eens geprobeerd?
__justme__ schreef op 11 juli 2008 @ 11:38:

[...]

Dat zijn allemaal externe factoren... Wat is jouw intrinsieke voorwaarde voor geluk?
Zelfwaardering.
bergamot schreef op 11 juli 2008 @ 11:39:

[...]

Als je er al zolang last van hebt, zou ik ook eerder denken aan cognitieve therapie. Een aantal technieken leren waardoor je jezelf kunt corrigeren en gedachtenpatronen doorbreken. Heb je dat al eens geprobeerd?
Nee
Lukt je dat ook? Of hoe kan je dat bewerkstelligen?
__justme__ schreef op 11 juli 2008 @ 11:42:

[...]

Lukt je dat ook? Of hoe kan je dat bewerkstelligen?
Ik heb geen flauw idee meer hoe ik dat ten diepste bewerkstellig. De wereld draait zonder mij ook wel door, namelijk. Ik zit nu bijvoorbeeld al een week of 7 thuis door problemen op het werk, ook daar kan ik dus prima gemist worden. Alleen voor mijn kind zet ik door.
Ik geloof wél in een leven hierna, in wat er in de bijbel staat, ga naar de kerk en noem mezelf christen.

De ene week voel ik me happy omdat ik blij ben dat ik voor mezelf wel een doel voor ogen heb..en in andere weken herken ik je gevoel zeker, en denk ik soms ook wel eens: Was het niet makkelijker geweest wanneer k niet was geboren? Al die ellende soms..

Gelukkig heb ik een lieve man, ouders nog, en leuke vrienden en geniet ik over het algemeen wel van dit leven :)

Maar ben altijd wel wat angstig, en vind het leven meer eng dan een groot feest.

Het lijkt me zo moeilijk om geliefden te verliezen..

Maar das off topic..
Ik lees geintrigeerd mee Helmy, mijn man heeft ongeveer dezelfde gevoelens en het breekt hem en ons aardig op. Hij had het ook al als kind.

Het is heel moeilijk voor mij om er nog mee te kunnen leven. En soms dan kijk ik naar hem en dan weet ik dat hij het echt leeft en het in dat opzicht nog moeilijker heeft. Ik heb een hoop shit meegemaakt maar het heeft me niet tegengehouden om volop te leven. Ik wilde dat ik dat gevoel kon delen.

Verder geen tips helaas. En ook geen vragen. Ik ben door mijn inspiratie heen na 4 jaar praten met hem hierover, misschien dat iemand anders iets zegt dat zowel voor jou als mijn man wat kan betekenen.

:hug:
Aruba schreef op 11 juli 2008 @ 11:35:

Ik vind het dan een beetje herkenbaar. Nu zit ik op een moment in mijn leven dat er wel heel veel lijkt te mislukken. En tja, luck is just not much in my side. Maar het is er wel, en ik moet soms heel hard knokken om het te vinden. Heb je dat dan ook niet af en toe nog Helmy? Of zijn alle laatste strohalmpjes ook weggegleden en is de koek nu op? Want dan zou je (opnieuw) moeten gaan leren hoe het leven te waarderen. Daar kan een psycholoog je mee helpen.

De koek is idd een beetje op.

Ik heb een gezond kind, had (heb eigenlijk nog steeds) een superbaan, een mooi huis, een goede opleiding en toch blijft dat gevoel. Er zijn mensen die het veel slechter hebben...
Helmy schreef op 11 juli 2008 @ 11:45:

[...]

Ik heb geen flauw idee meer hoe ik dat ten diepste bewerkstellig. De wereld draait zonder mij ook wel door, namelijk. Ik zit nu bijvoorbeeld al een week of 7 thuis door problemen op het werk, ook daar kan ik dus prima gemist worden. Alleen voor mijn kind zet ik door.

Dat kan een heel confronterende ervaring zijn, ja. Dat de wereld doordraait zonder jou, dat niemand onmisbaar is. Maar dit geldt voor iedereen.

Ik denk dat je het in kleinere proporties moet zien. Jouw leven draait namelijk niet door zonder jou. Jij bent wel onmisbaar voor jouw leven.
Helmy schreef op 11 juli 2008 @ 11:15:

[...]

Die heb ik dus heel vaak! Ik heb wel een kind op de wereld gezet, een leuk, mooi, opgewekt en ondernemende puber inmiddels. Ik hoop dat mijn kind deze gevoelens bespaard zullen blijven. Ooit heb ik eens gelezen dat sommige mensen meer natuurlijk endorfines zouden hebben dan anderen. Een stofje waardoor je altijd de zon wel weer achter de wolken ziet. Ik heb zeker weten een tekort :~)
Ik heb ook een kind op de wereld gezet en ook ik hoop dat hij deze gevoelens nooit in de mate waarin ik ze gehad heb zou meemaken. Vaak dacht ik "Ik rij tegen een boom, danis het maar klaar" en dacht "Mijn kind heeft toch een vader? Mist mij vast niet" . Nu vind ik dat heel erg dat ik dat toen dacht, kan me er niks meer bij voorstellen! Maar nu ben ik dan ook echt heel erg gelukkig met mijn lieve zoontje en nieuwe lover...
Helmy schreef op 11 juli 2008 @ 11:48:

[...]

De koek is idd een beetje op.

Ik heb een gezond kind, had (heb eigenlijk nog steeds) een superbaan, een mooi huis, een goede opleiding en toch blijft dat gevoel. Er zijn mensen die het veel slechter hebben...
Helmy, dit zijn voor niemand zaken voor innerlijk geluk. Het zijn enkel scheppende voorwaarden om te kunnen leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven