Worden er in dorpen meer oordelen gemaakt dan in grote stede

07-07-2020 21:14 107 berichten
Zijn de mensen in dorpen met judgemental?
Huh?
Alle reacties Link kopieren
Met wat???
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af
Alle reacties Link kopieren
jonge jullie weten toch wel TO bedoeld; zijn mensen in dorpen meer 'judgend' over bv als er iemand gaan scheiden ofzo dan in een stad. (weet ik veel, om maar een voorbeeld te noemen) Of dat er een gekleurd iemand in de straat komt wonen
Alle reacties Link kopieren
In dorpen kennen ze elkaar, in steden ben je haast anoniem.

Trek je conclusie
Met = meer, denk ik



Ik weet het niet. Waar zou dat hofje van dat andere topic liggen, in een dorp of in een stad?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een dorp. Een dorp waar vooral mensen wonen die er geboren zijn. Ik ben er zelf niet geboren. Ik woon er graag, maar veel mensen zijn behoorlijk nieuwsgierig. Niet zozeer veroordelend, althans niet dat ik weet, maar soms is het wel op het randje.
Mensen weten veel van elkaar, en praten daar graag over met elkaar. Niet kwaadaardig bedoeld, maar niet altijd fijn.
Ik kan daar ook nooit over meepraten, want ik ken de betreffende mensen meestal niet en weet niet wat hun vader vroeger deed en waar hun opa altijd woonde en hoe het met de hond van hun overburen is. Die interesse is er ook niet echt bij mij en dat maakt mede dat ik het niet makkelijk vind om echt aansluiting te vinden.
Desondanks vind ik het toch een fijne plek om te wonen.
In dorpen worden per uur 200-300 oordelen gemaakt, tot wel 500 voor een groot dorp. In steden iets van 100 maar kan ook heel erg oplopen als er bijv. een parade is of een protest.
aan het begin van het dorp heb je de griep en aan het eind van het dorp ben je dood
Ik ben een echt stadsmens. Ik hou van de drukte en de anonimiteit. Ik heb een tijd in een dorp gewoond en ik ben er gillend weggerend. Nooit meer. Ik word doodsbenauwd van buren die ongevraagd in je woonkamer staan met een pan soep omdat ze 'gehoord' hadden dat je ziek was, of om na de geboorte van je kind een hele commissie op de stoep te hebben staan of om het buurtbakkertje elke donderdag aan de deur te krijgen die precies weet wat je hebben moet. Ik vond ze ook conservatief, benauwend, ouderwets en onwerelds. Letterlijk alsof zij het enige dorp zijn op de wereld en de tijd er heeft stil gestaan. Ik ben teruggerend naar de stad en ik ga er nooit meer weg. Wat een verademing dat mijn buren geen idee hebben welke dagen ik werk of hoe vaak mijn vrienden op bezoek komen of wanneer mijn kind jarig is. een hoi en doei will do the trick bij mij. Verder lekker in je eigen aura blijven. Niemand boeit het hier een hol wat je uitvreet. Wat een zaligheid.
anoniem_398104 wijzigde dit bericht op 07-07-2020 21:38
0.58% gewijzigd
Hoe meer we over een ander (denken te) weten, hoe meer er te oordelen valt. Lijkt me niet afhangen van de woonplaats.
blauwebessensap schreef:
07-07-2020 21:37
Ik ben een echt stadsmens. Ik hou van de drukte en de anonimiteit. Ik heb een tijd in een dorp gewoond en ik ben er gillend weggerend. Nooit meer. Ik word doodsbenauwd van buren die ongevraagd in je woonkamer staan met een pan soep omdat ze 'gehoord' hadden dat je ziek was, of om na de geboorte van je kind een hele commissie op de stoep te hebben staan of om het buurtbakkertje elke donderdag aan de deur te krijgen die precies weet wat je hebben moet. Ik vond ze ook conservatief, benauwend, ouderwets en onwerelds. Letterlijk alsof zij het enige dorp zijn op de wereld en de tijd er heeft stil gestaan. Ik ben teruggerend naar de stad en ik ga er nooit meer weg. Wat een verademing dat mijn buren geen idee hebben welke dagen ik werk of hoe vaak mijn vrienden op bezoek komen of wanneer mijn kind jarig is. een hoi en doei will do the trick bij mij. Verder lekker in je eigen aura blijven. Niemand boeit het hier een hol wat je uitvreet. Wat een zaligheid.
en waar je zo 4 maanden dood in je huis ligt......
Alle reacties Link kopieren
Ja. Mijn ervaring wel.
De oordelen zijn hetzelfde, alleen in een dorp heb je er meer last van.
Ze zijn in ieder geval socialer.
friezinnetje2014 schreef:
07-07-2020 21:40
en waar je zo 4 maanden dood in je huis ligt......
is mij letterlijk nog nooit overkomen
Murrmurr schreef:
07-07-2020 21:43
is mij letterlijk nog nooit overkomen
nee gelukkig nog niet voor jou ;)
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
07-07-2020 21:37
Ik ben een echt stadsmens. Ik hou van de drukte en de anonimiteit. Ik heb een tijd in een dorp gewoond en ik ben er gillend weggerend. Nooit meer. Ik word doodsbenauwd van buren die ongevraagd in je woonkamer staan met een pan soep omdat ze 'gehoord' hadden dat je ziek was, of om na de geboorte van je kind een hele commissie op de stoep te hebben staan of om het buurtbakkertje elke donderdag aan de deur te krijgen die precies weet wat je hebben moet. Ik vond ze ook conservatief, benauwend, ouderwets en onwerelds. Letterlijk alsof zij het enige dorp zijn op de wereld en de tijd er heeft stil gestaan. Ik ben teruggerend naar de stad en ik ga er nooit meer weg. Wat een verademing dat mijn buren geen idee hebben welke dagen ik werk of hoe vaak mijn vrienden op bezoek komen of wanneer mijn kind jarig is. een hoi en doei will do the trick bij mij. Verder lekker in je eigen aura blijven. Niemand boeit het hier een hol wat je uitvreet. Wat een zaligheid.
Over vooroordelen gesproken
Alle reacties Link kopieren
Ja. Want ze denken alles van je te weten.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat iedereen zo serieus reageert op zo'n vaag topic
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
okkervil schreef:
07-07-2020 21:45
Over vooroordelen gesproken
nee joh, als zij dat heeft meegemaakt, dan geldt dat voor alle dorpen.
Aviendha schreef:
07-07-2020 21:46
Wat lief dat iedereen zo serieus reageert op zo'n vaag topic
Duidelijk genoeg toch.
Aviendha schreef:
07-07-2020 21:46
Wat lief dat iedereen zo serieus reageert op zo'n vaag topic
die komen vast niet uit een dorp
friezinnetje2014 schreef:
07-07-2020 21:40
en waar je zo 4 maanden dood in je huis ligt......
Ik meen dit serieus, maar wat zou daar dan zo erg aan zijn? Je bent dan toch dood?

Bovendien word ik liever door vrienden of familie gevonden, dan door m’n buren. Dat je in de stad woont, wil niet zeggen dat je geen mensen hebt die om je geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven