Zomervreugd voor de zonliefhebbers! 2024/2025
vrijdag 13 september 2024 om 16:18
woensdag 19 november 2025 om 11:50
“ Einde spreekbeurt zijn er nog vragen “ was het toch?Grasgevoerd schreef: ↑18-11-2025 23:48Afgelopen vrijdag zijn de ten weeks of darkness begonnen. Dat zijn de vijf weken voor en de vijf weken na de winter solstice.
Vanaf 21 december worden de dagen weer langer. Maar de 5 weken ervoor (en vrijdag dus begonnen) zijn minder fijn en voor ons gevoel heel donker. Na 21 december blijft het nog steeds lang donker, maar dan vooral s' ochtends. En is er in ieder geval een opgaande lijn. Maar goed, dat begin je pas te merken na de 5 weken na de solstice.
Einde spreekbeurt.
![]()
O en dan leven wij in het nu toch al comfortabeler dan 100 jaar geleden. Wat een horror in de middeleeuwen : kille kastelen en plaggen donkere hutjes.
50 jr gelee bij mijn opa op zolder logeren was het al afzien… adem rookwolkjes boven de deken, ijsbloemen op de ramen en als je het echt niet meer kon houden moest je de steile trap af naar benee waar de wc bril als een blok ijs aanvoelde.
Dat laatste is trouwens nog zo, iemand tips daarvoor want zo’n engels bontje lijkt me niet heel hygiënisch.
woensdag 19 november 2025 om 15:38
Ik heb het deze winter nog erger dan andere jaren maar wat heb ik een heimwee naar de zomer (en voor mijn gevoel was het iedere dag mooi weer terwijl dat natuurlijk onzin is maar blijkbaar herinner ik me enkel de mooie dagen)
Ik fiets heel graag bij mooi weer en wat mis ik dat!
Gister was het 18:15 en voor m’n gevoel was het al half 9 ofzo. Moeilijk te bevatten dat ik 2 maanden eerder nog lekker kon gaan fietsen rond die tijd in het licht.
Vandaag ook echt weer een shitdag, alleen maar regen! Hoop zo dat het niet gaat sneeuwen, gewoon niet deze winter! Vreselijk vind ik dat. Het ziet er alleen mooi uit als het net is gevallen, daarna 1 vieze papzooi en levensgevaarlijk om door te gaan.
Ik fiets heel graag bij mooi weer en wat mis ik dat!
Gister was het 18:15 en voor m’n gevoel was het al half 9 ofzo. Moeilijk te bevatten dat ik 2 maanden eerder nog lekker kon gaan fietsen rond die tijd in het licht.
Vandaag ook echt weer een shitdag, alleen maar regen! Hoop zo dat het niet gaat sneeuwen, gewoon niet deze winter! Vreselijk vind ik dat. Het ziet er alleen mooi uit als het net is gevallen, daarna 1 vieze papzooi en levensgevaarlijk om door te gaan.
woensdag 19 november 2025 om 16:57
Even warm föhnen van te voren?Milkefleur schreef: ↑19-11-2025 11:50“ Einde spreekbeurt zijn er nog vragen “ was het toch?![]()
O en dan leven wij in het nu toch al comfortabeler dan 100 jaar geleden. Wat een horror in de middeleeuwen : kille kastelen en plaggen donkere hutjes.
50 jr gelee bij mijn opa op zolder logeren was het al afzien… adem rookwolkjes boven de deken, ijsbloemen op de ramen en als je het echt niet meer kon houden moest je de steile trap af naar benee waar de wc bril als een blok ijs aanvoelde.
Dat laatste is trouwens nog zo, iemand tips daarvoor want zo’n engels bontje lijkt me niet heel hygiënisch.
Terug van weggeweest
woensdag 19 november 2025 om 18:06
Vreselijk dit
Ik fiets graag naar mijn werk en ga normaal ELKE dag een half uur wandelen tijdens mijn pauze, maar vandaag was het gewoon te erg. Alleen maar regen, donker, kou, overal diepe plassen. Ik haat de hele dag binnen zitten, maar ik haat het nog veel meer om met dit weer buiten te zijn. Het is nu 18 uur en ik wil gewoon naar bed. Maar ja, nu weer koken en allerlei rotklusjes in huis doen bij kunstlicht. Wat een kuttijd is dit toch. Ik zie al op tegen alles wat ik de komende dagen buitenshuis moet doen en al helemaal ‘s avonds. Bleegh.
woensdag 19 november 2025 om 21:56
Heel de pot vervangen voor een Japans toilet?Milkefleur schreef: ↑19-11-2025 11:50“ Einde spreekbeurt zijn er nog vragen “ was het toch?![]()
woensdag 19 november 2025 om 22:00
donderdag 20 november 2025 om 07:42
Bah, vandaag de hele dag regen hier als ik het zo zie. Moest eigenlijk om boodschappen voor of na het werk maar ik laat het er maar bij zitten. Heb wel een auto maar dan nog is alles zeiknat, alleen al van met het karretje naar je auto lopen en thuis van alles naar binnen te brengen. Zo irritant van die natgeregende boodschappen.
Gelukkig geven ze morgen droog weer af, hopelijk zien we het zonnetje ook nog. Een dag zonder zon is een dag niet geleefd voor mij.
Energie heb ik ook niet, het liefst zou ik iedere dag om half 8 m’n bed in kruipen. Niet alleen omdat ik moe ben maar omdat alles zo zwaar is en de avond al om half 5 begint voor mijn gevoel.
Gelukkig geven ze morgen droog weer af, hopelijk zien we het zonnetje ook nog. Een dag zonder zon is een dag niet geleefd voor mij.
Energie heb ik ook niet, het liefst zou ik iedere dag om half 8 m’n bed in kruipen. Niet alleen omdat ik moe ben maar omdat alles zo zwaar is en de avond al om half 5 begint voor mijn gevoel.
donderdag 20 november 2025 om 11:16
Haha, doe ik serieus wel eens bij mijn bed, dan hou ik met mijn ene had het dekbed omhoog zodat de warmte in een tunnel wordt geblazen. Duurt alleen even, dus een elektrische deken vantevoren aanzetten is slimmer.
Maar bol verkoopt dus echt grappige dingen voor op de koude bril , oa deze
https://www.bol.com/nl/nl/p/verwarmde-t ... gJ6dfD_BwE
Japans toilet als in hurken of zo’n chique geval met verwarme bril en verlichting?
Hier regen en vanochtend lag de hagel nog op mijn schuine dakraam. Daar helpen geen honderd dolce vitas tegen .
donderdag 20 november 2025 om 19:49
Hier wisselend. Zo zei ik vanochtend tegen mijn dochter dat we wel even konden gaan wandelen zodat zij haar nieuwe zonnebril op kon, maar 5 minuten later regende het. Verder vooral droog, maar donker. Om half 4 konden we de lampen alweer aan doen. En nu heb ik alles opgeruimd en afgewassen na het koken, lig ik op de bank met mijn katten en wil ik eigenlijk het liefst naar bed.
Ik heb ook op plekken gewerkt waar het altijd ijskoud was, vreselijk. Daarom ben ik zó blij dat het waar ik sinds anderhalf jaar werk altijd lekker is (behalve dan laatst toen de verwarming kapot was, toen kon ik wel huilen). En ik hoef ook geen nette bloesjes aan of zo, ik kan gewoon in een dikke, fluffier wintertrui gaan zitten. Het lijkt me wel duidelijk dat ik hier nooit meer weg wil
Ik heb ook op plekken gewerkt waar het altijd ijskoud was, vreselijk. Daarom ben ik zó blij dat het waar ik sinds anderhalf jaar werk altijd lekker is (behalve dan laatst toen de verwarming kapot was, toen kon ik wel huilen). En ik hoef ook geen nette bloesjes aan of zo, ik kan gewoon in een dikke, fluffier wintertrui gaan zitten. Het lijkt me wel duidelijk dat ik hier nooit meer weg wil
vrijdag 21 november 2025 om 06:26
Langer mag ik toch hopenGrasgevoerd schreef: ↑20-11-2025 21:50Dames hou vol. Zondag over 4 weken (!!!!) worden de dagen weer korter. Ik kan er nu al blij van worden.
Ik vond het vandaag echt verschrikkelijk om uit bed te komen, zo koud. Gelukkig was het beneden wel al lekker warm, maar die badkamer… En dan straks weer lekker in het donker en de kou naar mijn werk.
Ik slaap ook nog steeds nauwelijks, als ik 6 uurtjes haal mag ik al blij zijn. En tussendoor ook continu wakker. Heeft iemand een idee hoe het kan dat ik in de zomer zoveel beter slaap? Mijn hartslag is dan ook lager. Ik kom nu ook elke dag wel buiten, dus daar kan het niet aan liggen.
vrijdag 21 november 2025 om 13:57
ik slaap nu wel beter maar misschien is het ook wel een soort winterslaap ofzo hahaBlackstarr schreef: ↑21-11-2025 06:26
Ik slaap ook nog steeds nauwelijks, als ik 6 uurtjes haal mag ik al blij zijn. En tussendoor ook continu wakker. Heeft iemand een idee hoe het kan dat ik in de zomer zoveel beter slaap? Mijn hartslag is dan ook lager. Ik kom nu ook elke dag wel buiten, dus daar kan het niet aan liggen.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 21 november 2025 om 15:59
Haha daar heb ik een elektrische deken in liggen.Milkefleur schreef: ↑20-11-2025 11:16Haha, doe ik serieus wel eens bij mijn bed, dan hou ik met mijn ene had het dekbed omhoog zodat de warmte in een tunnel wordt geblazen. Duurt alleen even, dus een elektrische deken vantevoren aanzetten is slimmer.
Maar bol verkoopt dus echt grappige dingen voor op de koude bril , oa deze
https://www.bol.com/nl/nl/p/verwarmde-t ... gJ6dfD_BwE
Japans toilet als in hurken of zo’n chique geval met verwarme bril en verlichting?
Hier regen en vanochtend lag de hagel nog op mijn schuine dakraam. Daar helpen geen honderd dolce vitas tegen .
@blackstar heb je het misschien koud in de winter?
Vandaag heel de dag zon hier. Wel koud maar zon. Mijn auto is weer lekker schoon, gestofzuigd en zelfs nog even met een emmer sop de binnenkant schoongemaakt.
Terug van weggeweest
vrijdag 21 november 2025 om 19:52
Nee, helemaal niet. Ik heb het eigenlijk precies goed qua temperatuur. Heel raar. Ook van die hartslag vind ik het vreemd. Ik draag nu al 5 jaar een Apple Watch tijdens het slapen en in de zomer is mijn hartslag meestal gemiddeld 56/57 ‘s nachts en nu tussen de 61 en 63 gemiddeld. Terwijl ik verder niet weet wat er anders is. Misschien toch meer buiten zijn overdag.Ditishet25 schreef: ↑21-11-2025 15:59Haha daar heb ik een elektrische deken in liggen.
@blackstar heb je het misschien koud in de winter?
Vandaag was het wel lekker door de zon en vrijwel geen wind. Op dit soort dagen hou ik het wel vol, al ben ik ook nu weer ingestort sinds het donker werd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in