Zou [i]jij[/i] schrijven met een crimineel?

16-09-2008 22:07 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een oproep op het prikbord vraag ik het me toch echt af.

Wie zou er schrijven met een veroordeelde, bijv. in het buitenland?

Ik kan het mezelf toch echt niet voorstellen om met een veroordeelde crimineel te schrijven en contact te zoeken!
Ja, dat vind ik echt.
Vind ik erg naief, Zwieber. Dat geld moet ergens vandaan komen hoor en meestal is dat van de klant die meer voor het produkt moet betalen, de kleine onderaannemer die niet uitbetaald krijgt voor zijn werk, de werknemer die zijn kerstbonus in rook op ziet gaan, de belastingbetaler die meer af moet dragen, mensen die hun baan kwijt raken.....

Dat gat wordt echt niet gedicht door de spaarrekening van de aandeelhouders.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Zwieber schreef op 17 september 2008 @ 11:54:

Ik heb niet alles gelezen. Ik zou zeggen, het ligt eraan waarvoor hij zit. Is het een megaoplichter die verzekeringen en banken voor miljarden heeft opgelicht zie ik er echt geen probleem in met zo iemand te schrijven. (misschien krijg ik nog wat nuttige tips :) )

X-D

Aan moordenaars, verkrachters en plegers van andere gewelddelicten zou ik m'n tijd niet willen verspillen. Bovendien geloof ik dat ze allemaal liegen om zich beter voor te doen dan dat ze zijn. Ook geloof ik dat het merendeel na gevangenschap weer de fout in gaat. Men heeft in de bak jaren de tijd om tips met elkaar uit te wisselen dus ze worden alleen maar verrotter. Aangezien de gevangenisstraffen naar mijn mening veel te laag zijn, vind ik ook niet dat ze vergeven moeten worden door de omgeving als ze weer vrij komen. Sommigen zouden uberhaupt nooit meer vrij mogen komen als 't aan mij lag.

En 'n slechte jeugd gehad vind ik 'n non-argument. Er bestaan ook mensen die ondanks hun kutjeugd het heel ver geschopt hebben in de maatschappij.
Sensationeel kan een roof wel zijn, dat ben ik met je eens. Knap zelfs als je wil. Hele films zijn er gemaakt over bankovervallen of andere roof- of oplichtingspraktijken die ingenieus in elkaar zaten. Heel slim gedaan allemaal. Respect kan ik er niet voor hebben maar het getuigt van een zekere intelligentie en inventiviteit.

Maar om er bewondering voor te hebben als in, net goed en wat maakt het uit allemaal, de overheid betaalt wel, dat gaat er bij mij met de beste wil van de wereld niet in. De overheid hebben we zelf gekozen en de belastingbetalers betalen wat er tekort komt in de staatskas, dat doen de gezagsdragers niet uit eigen portemonnee of zo.
Sommige mensen hier betwijfelen of het mogelijk is om jarenlang onschuldig vast te zitten maar dat is dus echt wel mogelijk. Ik kan alleen vertellen wat ik weet over de V.S en daar zitten veel mensen jarenlang onschuldig vast of worden geexecuteerd. En dat het er veel zijn komt omdat er in de V.S. verhoudingsgewijs ook veel meer mensen in de gevangenis zitten Mamasaar!!!!!

Ik beweer nergens dat het grootste gedeelte onterecht vast zit maar het zijn er wel veel. Als dat niet waar was dan zouden er in de VS ook niet zoveel organisaties zijn die zich bezig houden met mensen die onschudig vastzitten.
Het gaat mij eigenlijk eerder om bijvoorbeeld de mentaliteit van verzekeringsmaatschappijen zelfs. De meest schrijnende gevallen worden niet uitgekeerd simpelweg omdat ze altijd de eerste claim afwijzen in de hoop dat mensen niet verderprocederen. Op zo'n moment kan ik echt geen medelijden hebben als zo'n maatschappij zelf eens hard onderuit gehaald wordt hoor. Ik denk dat dat het bij mij meer is.

Eleonora, mee eens, maar diezelfde gezagsdragers gebruiken wel ons belastinggeld om hun eigen portemonnee mee te spekken. Ik moet de eerste eerlijke politicus/ca nog tegenkomen.

Stel dat de overheid, verzekeringsmaatschappijen etc nou hun taak goed en rechtvaardig deden, dan zou ik het helemaal eens zijn met jullie dat het een slimme, toch niet moreel verantwoorde zaak zou zijn ze op te lichten ( zeg ik nu ook niet, maar ik vind het nu minder erg). Voor mij geldt dus: als je zelf zo bent vind ik het ook niet erg als je een keer op die wijze teruggepakt wordt.

Ik ben het er wel mee eens dat het sneu is dat de belastingbetaler er weer voor opdraait maar volgens mij zou de overheid dan wel een ander excuus hebben gevonden om de belastingbetaler meer te laten betalen. Ik heb nog steeds mijn kwartje van Kok niet terug...

Overigens ben ik jurist, misschien dat ik daarom zo moreel verdorven ben :)
Dat er hier geschreven wordt dat je ziek, eenzaam of een goedgelovig wicht bent als je schrijft met gevangenen vind ik alleen maar domme reacties. Voor mij is er nog steeds niets mis met mij omdat ik schrijf met iemand die al meer dan 20 jaar onschuldig vast zit. Dat ik dat geloof is mijn zaak en daar heb ik mijn redenen voor. Na een lange tijd schrijven en het ontvangen van veel informatie over de zaak en door gesprekken/e-mail contact met z'n advocaat,familie en vrienden geloof ik dat deze man onschuldig is. De advocaat is niet zomaar iemand in de VS en werkt voor een groot gedeelte zonder betaling aan deze zaak. Deze advocaat is niet ziek, eenzaam of goedgelovig maar staat achter de 2 broers en dat wil ook wel iets zeggen denk ik.

Van mij MOET niemand schrijven met gevangenen maar oordeel niet te snel en mocht je er een mening over willen geven verdiep je dan eerst eens in het een en ander want er is genoeg over te vinden,
yesterday schreef op 17 september 2008 @ 13:08:

Dat er hier geschreven wordt dat je ziek, eenzaam of een goedgelovig wicht bent als je schrijft met gevangenen vind ik alleen maar domme reacties. Voor mij is er nog steeds niets mis met mij omdat ik schrijf met iemand die al meer dan 20 jaar onschuldig vast zit. Dat ik dat geloof is mijn zaak en daar heb ik mijn redenen voor. Na een lange tijd schrijven en het ontvangen van veel informatie over de zaak en door gesprekken/e-mail contact met z'n advocaat,familie en vrienden geloof ik dat deze man onschuldig is. De advocaat is niet zomaar iemand in de VS en werkt voor een groot gedeelte zonder betaling aan deze zaak. Deze man is niet ziek, eenzaam of goedgelovig maar staat achter de 2 broers en dat wil ook wel iets zeggen denk ik.

Van mij MOET niemand schrijven met gevangenen maar oordeel niet te snel en mocht je er een mening over willen geven verdiep je dan eerst eens in het een en ander want er is genoeg over te vinden,
Tuurlijk werkt die advocaat zonder betaling aan de zaak: no cure no pay! Logisch dus. Of hij onschuldig is of niet maakt feitelijk weinig uit. Zou jij namelijk niet met hem schrijven als hij schuldig had geweest?
Na heel dot topic te hebben doorgelezen heb ik een vraag voor jullie:

Wat nu als een familielid vast komt te zitten (voor bijvoorbeeld drugssmokkel) zouden jullie dan wel schrijven? Nooit meer contact met diegene willen hebben? Hoe denken jullie daar over?
Perfectionisme is niet perfect...
Zwieber schreef op 17 september 2008 @ 13:10:

[...]

Tuurlijk werkt die advocaat zonder betaling aan de zaak: no cure no pay! Logisch dus. Of hij onschuldig is of niet maakt feitelijk weinig uit. Zou jij namelijk niet met hem schrijven als hij schuldig had geweest?

No cure no pay! Waar haal je dat vandaan????? Zo werkt het dus niet, geloof maar gerust dat er genoeg advocaten zijn die heel wat verdienen aan dit soort zaken zonder resultaat!

Of ik met hem zou schrijven als hij wel schuldig was dat weet ik niet. Waarschijnlijk wel want als hij ECHT schuldig was dan was hij veroordeeld vanwege moord op een pedofiel die ook in drugs handelde (met voornamelijk jonge kinderen als doelwit). Ik vind niet dat je zo iemand zomaar mag vermoorden maar als je daar 22 jaar voor hebt gezeten lijkt het mij wel genoeg. Levenslang is dan wel een ander uiterste.

Maar nogmaals hij heeft het niet gedaan en ik hoop nog steeds dat hij en z'n broer vrijkomen.
Dat vind ik een heel ander verhaal dat bewust een contact op gaan bouwen met iemand waarvan je weet dat hij een misdaad heeft gepleegd, Yathibiyya. Met zo iemand heb je al een band, een relatie. Het hangt er voor mij van af wat iemand gedaan heeft en hoe close ik met hem/haar ben, of ik nog contact zou willen. Ik zou bijvoorbeeld niet opeens gaan schrijven met een neef waar ik amper contact mee heb, omdat hij ineens in de gevangenis zit. Misschien eens een kaartje sturen.
Poezewoes schreef op 17 september 2008 @ 13:30:

Dat vind ik een heel ander verhaal dat bewust een contact op gaan bouwen met iemand waarvan je weet dat hij een misdaad heeft gepleegd, Yathibiyya. Met zo iemand heb je al een band, een relatie. Het hangt er voor mij van af wat iemand gedaan heeft en hoe close ik met hem/haar ben, of ik nog contact zou willen. Ik zou bijvoorbeeld niet opeens gaan schrijven met een neef waar ik amper contact mee heb, omdat hij ineens in de gevangenis zit. Misschien eens een kaartje sturen.
Okay dat is waar Poezewoes. Maar verdienen mensen dan geen tweede kans? (ik heb het niet over verkrachters, pedofielen e.d.). Waarom is het zo afschuwelijk en vreselijk om met iemand te schrijven die vast zit. Je doet er toch niemand kwaad mee?
Perfectionisme is niet perfect...
Yesterday ik had al op het prikbord gereageerd dat ik het goed vind wat je doet. En dat ze maar met hun discussie ergens anders heen moeten. Hier dus..

Ik wil wel graag weten wat jij eruit haalt met dit schrijven.

ik zou ook schrijven al is het alleen maar uit nieuwsgierigheid naar de achtergrond van het vergrijp, het leven in jail etc.

Al zou ik schrijven dan betekent het nog niet dat ik het goedkeur waarvoor zij vastzitten.
Ik vind het prima dat mensen dat doen, van mij mogen ze, begrijp me niet verkeerd. Vooral doen wat je niet laten kunt. Maar ik begrijp die keuze niet zo goed en ik zal hem nooit maken. Er zitten duizenden onschuldigen te verpieteren, die niet kunnen wachten tot er iemand naar ze omkijkt. Ouderen, kinderen, mishandelde vrouwen, noem maar op. Als je dan niet voor bejaarden kiest maar perse gevangenen wilt schrijven, waarom dan geen politiek gevangenen, mensen die vast zitten omdat ze waardes uitdragen die wij groot goed achten? Waarom dan je tijd steken in iemand die door zijn eigen schuld lang achter de tralies verdwijnt?

En je zegt wel, dat je het niet hebt over moordenaars, verkrachters etc. Maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die een correspondentie onderhield met een kruimeldief of een voetbalvandaal. Het gaat altijd om heftiger misdaden, anders zit iemand ook niet zo lang vast natuurlijk. En is het ook een stuk minder dramatisch....

Maar vooral doen als je dat wilt, je doet er niemand kwaad mee. Maar misschien wel iemand te kort. Mijn keuze zou het niet zijn.
Arline schreef op 17 september 2008 @ 13:50:

ik zou ook schrijven al is het alleen maar uit nieuwsgierigheid naar de achtergrond van het vergrijp, het leven in jail etc.

Al zou ik schrijven dan betekent het nog niet dat ik het goedkeur waarvoor zij vastzitten.
Jij geeft tenminste toe dat er (ook) nieuwsgierigheid achter zit, in plaats van zuiver menslievendheid.....
minny schreef op 17 september 2008 @ 00:21:

Wat ik me dan wel afvraag...zouden alle mensen die stellig zeggen dat ze nooit met een gevangene zouden schrijven want die verdient het niet, hetzelfde reageren als het iemand uit de familie betrof? Of als je een leuk persoon tegenkomt met uitgaan die na enige tijd verteld in het verleden gedetineerd te zijn geweest (bijv. voor inbraak o.i.d.)? Kijk een verkrachter, moordenaar (tenzij zelfverdediging) of kindermisbruiker, daar zou ik zeker geen woord mee wisselen. Maar iemand die een jeugdige fout heeft gemaakt bijvoorbeeld, daar zou ik niet meteen mijn drankje over uitgieten en van weglopen. Nee, een relatie zit er dan hoogstwaarschijnlijk niet in, maar een leuk gesprek is niet ondenkbaar.
Je haalt dan wel twee dingen door elkaar. Die persoon zit dan al niet meer vast, heeft misschien zijn leven gebeterd (als we het over een jeugdige fout hebben) en die hoef je niet te schrijven terwijl hij in een of andere bajes in zijn cel zit. Die kom je toevallig tegen in het leven en waarom zou je daar niet een praatje mee maken. Dat praatje heb je dan al want niemand begint met: hoi, ik heb gezeten, wil je wat van me drinken? Maar ik zou er geen banden mee aanknopen. En daarmee kom je wel in de categorie van gaan schrijven met een crimineel. Dat is veel meer een soort band (willen) aanknopen met iemand die aantoonbaar over de schreef is gegaan. Familie, vriend, kennis, nee ik ga niet met ze schrijven als ze in de bak zouden belanden en nee, ik kom ook niet op bezoek.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Een vriend van mij heeft in de gevangenis gezeten voor poging tot doodslag. En ik vind het verschrikkelijk wat hij gedaan heeft. Al was er alcohol in het spel en was hij al dagen wakker. Maar gezien zijn achtergrond begrijp ik het beter. nou ja begrijpen is een groot woord.

Sommige mensen hebben nou eenmaal echt en kut jeugd gehad. En dat is geen excuus maar je zou maar met met een alcohol verslaafde vader zijn opgegroeid die jou bont en blauw slaat. En ook je moeder mishandelt..En als je dan op een avond een jongen zijn vriendin in elkaar ziet slaan dan komen toch die gevoelens van machteloosheid weer boven. Of is dit ook zwart wit gewoon slecht. Volgens mij is dit de psychologie achter veel crimineel gedrag en is niet alles zo zwart wit.

En dat is wat mij interesseerd, de achtergrond van iemands gedrag.
Weet je wat het is, het zou best boeiend kunnen zijn hoor, schrijven met een zware crimineel, maar ik zou veel te bang zijn dat hij opeens voor de deur staat met wat voor een reden dan ook. Zou dat risico toch niet willen lopen, ook al is deze wellicht heel klein. En, straks vind je diegene nog zielig om wat voor een reden dan ook, heb je nog iets meer om wakker over te liggen. Nee hoor, mij niet gezien.
yesterday schreef op 17 september 2008 @ 13:08:

Dat er hier geschreven wordt dat je ziek, eenzaam of een goedgelovig wicht bent als je schrijft met gevangenen vind ik alleen maar domme reacties. Voor mij is er nog steeds niets mis met mij omdat ik schrijf met iemand die al meer dan 20 jaar onschuldig vast zit. Dat ik dat geloof is mijn zaak en daar heb ik mijn redenen voor. Na een lange tijd schrijven en het ontvangen van veel informatie over de zaak en door gesprekken/e-mail contact met z'n advocaat,familie en vrienden geloof ik dat deze man onschuldig is. De advocaat is niet zomaar iemand in de VS en werkt voor een groot gedeelte zonder betaling aan deze zaak. Deze advocaat is niet ziek, eenzaam of goedgelovig maar staat achter de 2 broers en dat wil ook wel iets zeggen denk ik.

Wat jij al dan niet gelooft is inderdaad jouw zaak. Of jij met iemand schrijft die in de bak zit moet je ook zelf weten. Dat ik dat niet doe en dat ook ík mijn redenen heb om dat niet te doen is dan weer mijn zaak. Ik verdiep me in van alles en nog wat, niet per se in de zaak van de man(nen) waar jij mee schrijft maar moet dat dan? Als jij denkt dat hij onschuldig is dan denk je dat toch lekker? Ik heb al eerder aangegeven dat ik het corresponderen met gedetineerden uitstekend vind, alleen ik doe het niet, omdat ik met criminelen omgegaan ben en geen spat zin heb om me nog verder met bajesklanten bezig te houden.

Politieke gevangenen, heel ander verhaal.

Iemand die met een man als Dutroux gaat schrijven, terwijl ze vanuit de media weet wat die man heeft gedaan, daar kan ik geen begrip voor opbrengen nee, en zo iemand vind ik op z'n zachtst gezegd een sensatiebak en die vind ik ook triest ja. Ergens spoor je niet als je met zo iemand gaat zitten keuvelen en hem centjes stuurt om zijn correspondentie te betalen. Iemand als Dutroux heeft zichzelf met zijn handelingen buiten de maatschappij geplaatst en niet voor niets wordt hij behandeld als een zware crimineel. Zij is geen familie van hem, hij is niet haar lieve oom waarvan ze zich niet voor kan stellen dat hij iets verkeerds heeft gedaan. Ze kent hem in eerste instantie, net als iedereen, als de moordenaar van in ieder geval 4 meisjes en de ontvoerder en verkrachter van in ieder geval nog 2 andere meisjes. Pas daarná kreeg ze interesse. Hoe ziek is dat?

Zo iemand vind jij niet een beetje typisch maar die vind jij volkomen sporen? Ik niet.
Helemaal eens Leo!
Arline schreef op 17 september 2008 @ 14:22:

Een vriend van mij heeft in de gevangenis gezeten voor poging tot doodslag. En ik vind het verschrikkelijk wat hij gedaan heeft. Al was er alcohol in het spel en was hij al dagen wakker. Maar gezien zijn achtergrond begrijp ik het beter. nou ja begrijpen is een groot woord.

Sommige mensen hebben nou eenmaal echt en kut jeugd gehad. En dat is geen excuus maar je zou maar met met een alcohol verslaafde vader zijn opgegroeid die jou bont en blauw slaat. En ook je moeder mishandelt..En als je dan op een avond een jongen zijn vriendin in elkaar ziet slaan dan komen toch die gevoelens van machteloosheid weer boven. Of is dit ook zwart wit gewoon slecht. Volgens mij is dit de psychologie achter veel crimineel gedrag en is niet alles zo zwart wit.

En dat is wat mij interesseerd, de achtergrond van iemands gedrag.

Het onderscheid is me duidelijk. Dat gaf ik al eerder aan. Een crime passionel, een duw die verkeerd uitpakt, jezelf verlossen van je kwelgeest, ik zie heus de nuance wel. Ik heb alleen niet de behoefte om daarover te praten met de daders.

Ik heb meer de behoefte om me bezig te houden met de slachtoffers. In mijn geval zijn dat vrouwen die door hun partner mishandeld worden. Je zou de daders van huiselijk geweld eens moeten horen. De redenen die zij aanvoeren voor hun geweldsuitbarstingen. De ene jeugd is nog erger geweest dan de andere, stress op het werk, financiële problemen. Als ze de bak indraaien die mannen, omdat ze bijvoorbeeld in een vlaag van drift hun vrouw hebben vermoord dan kunnen ze gaan schrijven met mensen die schrijven met gedetineerden.

Met wie kan de moeder van zo'n vermoorde vrouw schrijven? Wie bekommert zich om de nabestaanden van zo'n geweldsdelict? Slachtofferhulp en Stichting Correlatie doen dat maar ik zie maar weinig oproepjes om te schrijven met nabestaanden van de geweldsdelicten waarvoor de jongens die ze gepleegd hebben in de gevangenis zitten. Schrijven met gedetineerden is blijkbaar spannender en bevredigender dan schrijven met nabestaanden.

Ik zie dus best het verschil tussen verschillende geweldsdelicten bijvoorbeeld maar ik zie mezelf nog niet zo snel schrijven met een dader van zo'n conflict, omdat ik me meer zorgen maak om de slachtoffers en de nabestaanden er van.

Dat is een persoonlijke keuze.
Poezewoes schreef op 17 september 2008 @ 13:30:

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Niet te vergelijken. Mensen die schrijven met gedetineerden doen dat omdát iemand in de gevangenis zit. Niet omdat ze diegene zo goed kennen en daarom een warm hart toedragen.
Arline schreef op 17 september 2008 @ 13:50:

Yesterday ik had al op het prikbord gereageerd dat ik het goed vind wat je doet. En dat ze maar met hun discussie ergens anders heen moeten. Hier dus..

Ik wil wel graag weten wat jij eruit haalt met dit schrijven.

Voor mij is het voldoende om te weten dat elke kaart of brief iemand weer even blij kan maken. Meer hoef ik er niet uit te halen.
eleonora schreef op 17 september 2008 @ 15:27:

[...]

Zo iemand vind jij niet een beetje typisch maar die vind jij volkomen sporen? Ik niet.
Ik geloof niet dat ik ergens heb geschreven dat ik er zo over denk.
yesterday schreef op 17 september 2008 @ 15:52:

[...]

Voor mij is het voldoende om te weten dat elke kaart of brief iemand weer even blij kan maken. Meer hoef ik er niet uit te halen.
Als je het zelf maar gelooft.
yesterday schreef op 17 september 2008 @ 15:55:

[...]

Ik geloof niet dat ik ergens heb geschreven dat ik er zo over denk.

Nee?

Dat er hier geschreven wordt dat je ziek, eenzaam of een goedgelovig wicht bent als je schrijft met gevangenen vind ik alleen maar domme reacties.
Maar misschien had jij het dan niet over iemand als Dutroux maar over een volgens jou onschuldig iemand. Daar ga ik dan maar vanuit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven