Albanie als vakantieland

08-10-2025 09:55 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor zomer 2026 spookt Albanie als bestemming door ons hoofd. Ik hoor echter wisselende verhalen, wie is er al geweest en wat was je ervaring? We zouden willen vliegen erheen, auto huren en als accomodatie iets huren. Kan een huis(je) zijn of hotel mag ook. Vakantie is combinatie van luieren en actief. En dat actief is van iets bekijken tot bv een dag hiken, kajakken etc. Lekker kunnen eten is wel belangrijk, het nachtleven daarentegen niet. Aan de ene kant hoor ik enthousiaste verhalen en zie mooie natuur, maar hoor ook van mensen dat het erg vies kan zijn, slechte wegen en weinig sfeer. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik lees even mee. Omdat het booming is moet je geen jaren meer wachten denk ik. En vaccinaties zijn nog wel aanbevolen.
Ordinaire TVP want hij staat ook op mijn lijstje van 'moet ik bezoeken'
Als ik alleen al de foto's hier bekijk....

https://www.dolopreizen.nl/vakantie-albanie/
TVP
Collega is geweest. Heeft daar vooral door de bergen getrokken. Heel avontuurlijk en vond het nog ongerept. Maar ga dit ook volgen hier.
Mijn zus is net terug. Kust vond ze vreselijk want veel te toeristisch. Rijden daar een uitdaging en in grotere plaatsen veel file.
Ze vindt het een heel mooi land.
25 jaar geleden geweest met een Albanees vriendje we sliepen bij zijn moeder thuis die op een berg woonde die zij, een dame op leeftijd heel vlot liep.

Ik weet nog dat het heel mooi was, toen had je nog wel veel gaten in de weg, auto's die zonder voorruit of autodeuren rondreden, dat zal nu wel anders zijn. Ik kon met iedereen communiceren in het Italiaans omdat ze toen allemaal naar Italiaanse tv keken.
Ik ben drie jaar geleden weest. Tirana, Berat, Gjorokaster, en daarna langs de kust vanaf Ksamil helemaal omhoog tot aan Shkoder.

Ik vond het erg leuk. Meeste wegen zijn nu goed, zorg er wel voor dat je de routeplanner op snelste route hebt staan en niet op kortste, want de kortste routes zijn vaak slechter qua wegdek.
Drukte/file hebben wij alleen in Tirana gehad, verder nergens. Maar we zijn dan ook niet in Sarande en Durres geweest, dat vind ik geen sfeervolle plekken. Aan de kust zijn genoeg rustigere plekken te vinden, gewoon kijken naar kleinere dorpjes.

De wandeltocht van Valbone naar Tet had ik graag gedaan, maar helaas kan ik daar niet goed genoeg voor lopen.

Lekker eten kun je er wel, maar ik vond op een gegeven moment dat veel restaurants wel dezelfde menukaart hebben. Toen we verder naar het noorden gingen werd dat wel weer wat anders/beter. Vooral rondom Lezhe is er echt een culinaire cultuur.

Laat maar weten wat je nog meer wil weten :)
Oja qua vies. Langs de wegen ligt veel afval. Veel vervallen gebouwtjes. Maar de (toeristische) steden en stadjes zijn best heel prima.
Ik hoor van veel mensen dat dit vergelijkbaar is met griekenland 30 jaar geleden.
Als ik mijn eigen reacties zo terugleest dan spat het enthousiasme er niet echt vanaf, maar ik vind het echt leuk.
Nog een stuk authentieker dan veel andere platgewalste toeristische plekken. Dat heeft soms wat nadelen (afval op straat, geen mooie boulevard), maar dus ook voordelen dat je een land nog echt beleefd zoals het is. Natuur en dorpen zijn inderdaad erg mooi.
Doen! Prachtige uitgestrekte ongerepte natuur. Geweldig om te wandelen. Aan de kust nog mooie kleine vissersplaatsjes. Sommige plekken daar wel toeristischer, maar niet zoals in Kroatië of Chersonissos bv. Het land is erg de moeite waard echt een nog onontdekte parel en met Engels konden we overal prima terecht. Aan de kust water zo helder alsof het uit de kraan komt, een watersportparadijs! Aanrader!
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 08-10-2025 21:57
0.25% gewijzigd
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
https://www.hartvannederland.nl/advies- ... gevangenis

Deze raadt het dus af
Marieke schreef:
08-10-2025 20:35
https://www.hartvannederland.nl/advies- ... gevangenis

Deze raadt het dus af
Ach ja, Hart van Nederland-verhalen.
Ik ken alleen maar positieve ervaringen.
BuzzieBee schreef:
08-10-2025 10:08
Als ik alleen al de foto's hier bekijk....

https://www.dolopreizen.nl/vakantie-albanie/

Zit wel een filter op hè? :-P)

Ik weet niet waarom ik hier reageer want ik ben nog nooit in Albanië geweest, maar mijn vriend is geboren in Durrës (kwam met 14 jaar in Italië wonen). Er is in Durrës een oud amfitheater waar deels klakkeloos overheen is gebouwd en verder grote zandstranden. Vriend z'n vader zei vorig jaar dat de haven vernieuwd wordt, er komt een toeristisch deel met een boulevard bij. Durrës lijkt me leuk voor een dag of 3, maar voor bergen, uitzicht en groen moet je in andere genoemde steden zijn. :)

Zwerfafval is volgens mij in de hele Balkan een probleem, vind ik ook erg jammer van de cultuur daar. Als je het een beetje treft ruimen ze het op bij de toeristische trekpleisters, daarbuiten niet. Het eten is er allemaal enorm goedkoop, groente en fruit smaakt er (volgens schoonfamilie) nog beter dan in Italië, en ik kan je persoonlijk een niet te missen dessert aanraden: https://tiffinandteaofficial.com/trilece/
Ik ben vorig jaar zomer geweest, met mijn puberdochter. We waren zeer verrast hoe leuk en mooi het land is. Uiteraard eerst veel onderzoek gedaan naar diverse reisblogs.
In de hoofdstad begonnen, hadden we niet heel veel van verwacht maar zelfs daar konden we ons vermaken (vooral musea en cultuur). Na 3 dagen onze huurauto opgehaald en richting het noorden gereden. Daar een hike van 2 dagen gedaan. Geweldig!!
Via de binnenlanden naar het zuiden en via de kust weer naar de hoofdstad.

Doordat alles zo verschillend is, heb je het idee dat je in wel 4 verschillende landen bent geweest. Uiteraard de grote toeristische kustplaatsen vermeden (1 avond wel zo'n plaats bezocht) en juist de kleinere stadjes en dorpjes bezocht. De mensen zijn echt zoooo lief! In het begin waren we wel op ons hoede bij de mannen (want 2 vrouwen alleen), maar ook die waren echt gemeend lief en behulpzaam.

Sommige kleine kustplaatsen zagen eruit zoals de Malediven. Echt zo mooi!

Ik heb in mijn leven veel landen bezocht (in Azië, V.S, Zuid-Amerika, Europa), maar deze reis sprong er voor mij echt bovenuit.
Gelukkig is de oorlog met Aberbian eindelijk voorbij in Albanië :-)
Aberbian??
Mousse28 schreef:
08-10-2025 21:41
Aberbian??
Trump zal het toch wel weten? .....
Appletje schreef:
08-10-2025 21:53
Trump zal het toch wel weten? .....
Ah dat. Hij haalde juist Albanië en Armenië steeds door elkaar. :biggrin:
Mousse28 schreef:
08-10-2025 21:37

Sommige kleine kustplaatsen zagen eruit zoals de Malediven. Echt zo mooi!
Welke?
Wij hebben vorig jaar zomer een rondreis gemaakt van 18 dagen en vonden dat heel leuk! Prachtige natuur in het noorden, authentieke dorpjes, lekker eten (wel redelijk wat dezelfde menukaarten zoals iemand anders al schreef). Mooie stranden, hele gastvrije mensen.

Moet wel zeggen, wij waren erg blij dat we er in september waren (vooral aan de kust) want daar vonden we het toen al erg druk. Mocht je in het hoogseizoen gaan zou ik proberen Sarande/Ksamil te vermijden. Wij zijn in Tirana, Skhoder, Koman, Theth, Himare, Sarande, Ksamil, Gjirokaster en Berat geweest.

En het verkeer, ja dat is erg bijzonder. De wegen zijn soms slecht met gaten, maar ze zijn er wel mee bezig dit te verbeteren. Wij hadden meer moeite met de andere weggebruikers die soms als idioten rijden dan met het slechte wegdek. Om daar te rijden zou ik wel een zelfverzekerde chaffeur kiezen.
Er is inderdaad een afvalprobleem. Afval ligt voornamelijk naast de weg in volle prullenbakken.

Wij hadden veel research gedaan en wisten dit dus van te voren, daardoor vonden we dit niet heel storend.

Wat mij betreft zeker een aanrader!
Galileogalilei schreef:
08-10-2025 10:41
25 jaar geleden geweest met een Albanees vriendje we sliepen bij zijn moeder thuis die op een berg woonde die zij, een dame op leeftijd heel vlot liep.

Ik weet nog dat het heel mooi was, toen had je nog wel veel gaten in de weg, auto's die zonder voorruit of autodeuren rondreden, dat zal nu wel anders zijn. Ik kon met iedereen communiceren in het Italiaans omdat ze toen allemaal naar Italiaanse tv keken.
.
Ik ben ook 20 jaar geleden en 4 jaar geleden geweest en dit is echt een wereld van verschil. De wegen zijn veel beter geworden. Alles is veel moderner en drukker.

De natuur blijft echt prachtig. In de zomer lijkt het me alleen vreselijk druk, zeker langs de kust. Italianen kwamen altijd al veel naar de kust, maar zeker nu de rest van Europa ook gaat en het met het land ook beter gaat en ze gebruik kunnen maken van toerisme zijn veel meer plekken erg massaal geworden (Sarande was dat altijd al). Ik zou proberen juni of september te doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven