Barcelona, wel of niet gaan?

03-10-2017 18:50 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor volgende week een aantal dagen naar Barcelona gepland, in mijn eentje, met name om de stad te bekijken. Door de demonstraties en stakingen twijfel ik of het wel verstandig is om te gaan. Als ik niet ga, ben ik alleen kosten van de (goedkope) vliegtickets kwijt, de overnachtingsplek kan ik nog annuleren.

Van het reisadvies (https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... zen/spanje) word ik niet heel veel wijzer, ik ga er alleen maar meer door twijfelen .

Wat zouden jullie doen?

Wel of niet naar Barcelona gaan?

Totaal aantal stemmen: 30

Wel gaan (73%)
Niet gaan (27%)
Lijkt mij momenteel niet zo zeer gevaarlijk, wel ongezellig.
Tenzij je graag in betogingen en dergelijke terecht komt.

Vraag is daarnaast ook welke toeristische attracties er open zullen zijn.
Kun je vanuit Barca niet met de trein naar 'n andere locatie aan de kust? Of wordt daar ook hinder ondervonden van dit soort dingen?
De Sagrada Familia lijkt wel gewoon open en op de site van Park Guell zie ik dat ze alleen voor vandaag geen online tickets verkochten. Dat zijn volgens mij wel de twee top attracties, in ieder geval op mijn lijstje ;-)

Als er meer stakingen komen, ga ik er eigenlijk vanuit dat dat ook invloed heeft op de treinen.
Een collega van mij is zondag vertrokken en zei dat je er in het centum weinig van merkt. Op vandaag na dan. Gewoon gaan.
friebeltje schreef:
03-10-2017 19:06
De Sagrada Familia lijkt wel gewoon open en op de site van Park Guell zie ik dat ze alleen voor vandaag geen online tickets verkochten. Dat zijn volgens mij wel de twee top attracties, in ieder geval op mijn lijstje ;-)

Als er meer stakingen komen, ga ik er eigenlijk vanuit dat dat ook invloed heeft op de treinen.
Kan ook zijn dat ze gewoon zelf nog niet weten wat er allemaal staat te gebeuren de komende dagen en weken.
Kan best zijn dat ze nu tickets aanbieden voor bijvoorbeeld volgende week, maar dat ze de dag van tevoren beslissen dat de boel toch dicht blijft.
En dat je gewoon je geld terugkrijgt.

Ik zou inderdaad ook niet te hard rekenen op trams, metro's, bussen en treinen.
Ofwel gaat OV ook plat. Ofwel wordt het alleen / voornamelijk ingezet om betogers ter plaatse te brengen.

Er valt gewoon weinig peil op te trekken op dit moment, lijkt mij.
Huur 'n auto en ga er zelf op uit.
Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en mn verlies nemen wat betreft de tickets en een andere bestemming kiezen. Zonde van een leuke trip als dingen dicht zijn, onrust in stad is, ov gesloten etc. Das ook niet echt leuk citytrippen dan.
Geen idee of het verstandig om naar Barcelona te gaan. Volgend wil ik daar misschien wel naar toe. Ik heb nog tijd zat om te beslissen, en dan een vakantie daarnaartoe te boeken. Ik ben nooit in Barcelona geweest... ook niet in Madrid.

Ik wil de Font Màgica en de Sagrada Família zien. Dat zijn de bekendste bezienswaardigheden van Barcelona.

Een andere optie is Wenen. Daar ben ik ook nooit geweest.
World of Warcraft: Legion
Een vriendin van mij heeft net gecanceld en dat begrijp ik wel.

Ik was begin juni in Madrid en terwijl ik dat totaal niet verwachtte kwam ik ook twee keer een demonstratie tegen. Een keer was vriendelijk/gezellig en daar ben ik tussendoor gelopen om bij mijn hotel te komen. De tweede was echter minder vredelievend, heel veel ME en heel veel knallen en rookbommen, duurde ook lang, het was voor het Thyssen Museum waar ik toen was etc. Het liep niet uit de hand, de ME hoefde niet in te grijpen en ik kon toen ik eenmaal uit het museum kwam omlopen, maar ik vond zeker die harde knallen de hele tijd en rookbommen en rijen met ME bussen aan alle kanten al vrij intimiderend. En dat was een situatie waar iedereen in Spanje zijn schouders over ophaalt en wat nauwelijks de lokale krant haalt.

Zou er niet aan moeten denken om in de situaties terecht te komen die er de afgelopen dagen in Barcelona waren: charges, demonstraties en honderden gewonden. Dat is echt complete chaos en bedreigend en beangstigend.
De kans op verdere demonstraties en opstootjes lijkt me de komende dagen nog best groot. Ik lees net in de krant dat men niet verwacht dat er een onafhankelijkheidsverklaring komt en dat men niet verwacht dat Madrid het leger inzet, maar daar wordt dus wel degelijk over gespeculeerd. De situatie is in ieder geval heel gespannen en kan makkelijk weer exploderen.

Een terroristische aanslag kun je niet voorspellen, is eenmalig op die plek en daar ga ik niet uit angst voor wijken, maar politieke onrust kun je eenvoudig vermijden en jezelf daarmee een boel overlast of erger besparen.
anoniem_74380 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 20:55
22.73% gewijzigd
Je kunt ook een hotelletje boeken in een leuk kust plaatsje in de buurt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gewoon gaan. Gebruik je gezonde verstand. Er is overal wat tegenwoordig. Kan je nergens meer heen
Ik hoef gelukkig nog niet vandaag te beslissen en kan dus nog een paar dagen aankijken of/hoe de situatie verandert.
hiltje schreef:
03-10-2017 20:38
Een terroristische aanslag kun je niet voorspellen, is eenmalig op die plek en daar ga ik niet uit angst voor wijken, maar politieke onrust kun je eenvoudig vermijden en jezelf daarmee een boel overlast of erger besparen.
Terroristische aanslagen zorgen er in ieder geval niet voor dat ik niet ga, ik heb het vliegticket geboekt de dag nadat dat busje op La Rambla de menigte in was gereden. De kans dat zoiets nog een keer gebeurt is zo klein dat ik er geen rekening mee kan gaan houden. Maar nu vind ik het wel lastig...
De Catalanen willen eind deze week of begin volgende week de onafhankelijkheid uitroepen.

Dat is nogal wat: een vijandige afsplitsing van Spanje.
En het is onbekend wat er dan gebeurd.
Een minder democratische/europese staat zou er zeker met geweld het leger op afsturen en dan heb je een burgeroorlog.
Er waren dit weekend al 900(!) gewonden door overheidsgeweld.

Ik denk/hoop niet dat het zover komt maar ik zou er als toerist op gezellige stedentrip zeker wegblijven. Dat goedkope ticket is de schade niet.
Hoi. Ik woon in Barcelona en volgens mij kun je als toerist gewoon lekker hierheen komen hoor. Gisteren was veel gesloten, maar vandaag is alles weer open en is er niks meer te merken...
miep82 schreef:
04-10-2017 12:48
Hoi. Ik woon in Barcelona en volgens mij kun je als toerist gewoon lekker hierheen komen hoor. Gisteren was veel gesloten, maar vandaag is alles weer open en is er niks meer te merken...

En morgen?
Het hele museumplein of dam of wat staat vast vanwege een demonstratie maar daar merk je verder in de stad dan weinig van. Het is geen dorp dus ik zou gewoon gaan.
miep82 schreef:
Ik zit met hetzelfde “probleem”, zou komende zondag 4 dagen naar Barcelona gaan met mijn moeder. De onrust van nu zorgt ervoor dat we twijfelen of we moeten gaan. De “escape” is om een hotel in Girona te nemen en vanuit daar eventueel naar Barcelona te gaan.
Wel fijn om van iemand die in Barcelona woont te lezen gewoon komen. Ik neem aan dat jij de sfeer kan proeven daar?..
miep82 schreef:
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken is bewust van de onrust in Catalonië, maar ziet geen reden om code geel af te geven. Geheel Spanje heeft code groen, wat betekent dat het daar veilig is:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... zen/spanje
World of Warcraft: Legion
hiltje schreef:
04-10-2017 12:06
De Catalanen willen eind deze week of begin volgende week de onafhankelijkheid uitroepen.

Dat is nogal wat: een vijandige afsplitsing van Spanje.
En het is onbekend wat er dan gebeurd.
Een minder democratische/europese staat zou er zeker met geweld het leger op afsturen en dan heb je een burgeroorlog.
Er waren dit weekend al 900(!) gewonden door overheidsgeweld.

Ik denk/hoop niet dat het zover komt maar ik zou er als toerist op gezellige stedentrip zeker wegblijven. Dat goedkope ticket is de schade niet.
+ 1
Ja, ik woon bij de Sagrada familia in de buurt en hier en overal waar ik geweest ben de afgelopen dagen is alles gewoon zoals normaal. Ik weet natuurlijk niet wat er de komende weken zal gaan gebeuren, maar over het algemeen denk ik dat je helemaal geen last zal hebben van problemen. Het is een grote stad en mochten er wel weer demonstraties zijn, dan kun je deze gemakkelijk ontlopen. Ik denk ook dat de situatie in Girona of welke andere plaats in de omgeving hetzelfde zal zijn, aangezien het ook Catalonië is...
miep82 schreef:
05-10-2017 17:17
Ja, ik woon bij de Sagrada familia in de buurt en hier en overal waar ik geweest ben de afgelopen dagen is alles gewoon zoals normaal. Ik weet natuurlijk niet wat er de komende weken zal gaan gebeuren, maar over het algemeen denk ik dat je helemaal geen last zal hebben van problemen. Het is een grote stad en mochten er wel weer demonstraties zijn, dan kun je deze gemakkelijk ontlopen. Ik denk ook dat de situatie in Girona of welke andere plaats in de omgeving hetzelfde zal zijn, aangezien het ook Catalonië is...
Dank je wel voor je reactie! Komende tijd is sowieso onzeker, dat kan niemand inschatten. We hebben nog geen besluit genomen maar komt goed.
De ouders van mijn vriend zijn net terug van een week Barcelona en alles was veilig en prima volgens hun. Was wel met een georganiseerde reis dus dat kan ook nog verschil maken natuurlijk.
Kom er net vandaan. Prima te doen. De meeste locals die ik gesproken heb vinden het afsplitsen allemaal maar niets en er is veel plekken minder onrust dan het nieuws doet vermoeden. Maar het beinvloed de boel wel een beetje.
Ik ben gelukkig gegaan en heb een fantastische week gehad :-D Ik heb twee keer even gemerkt dat er iets aan de hand is, dinsdagavond toen Puigdemont zijn toespraak hield liep ik in de buurt van de Arc de Triomph waar een mensenmassa stond, toen maar weer de andere kant op gelopen, in de rest van de stad was er weinig te merken. En donderdag liep er een kleine demonstratie het metrostation in waar ik de metro wilde pakken, toen ben ik maar een stukje gaan lopen naar het volgende station. Ik weet alleen niet of die demonstratie überhaupt wel iets met de onafhankelijkheid te maken had, want ze hadden geen vlaggen bij zich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven