Begpacking, kun je dat maken ja of nee?

11-07-2019 18:04 166 berichten
Nee, ik heb het niet over backpacking maar begpacking waarbij reizigers geld vragen aan de locale bevolking om verder te kunnen reizen. Sommigen maken er zelfs een sport van om zonder geld, of zo min mogelijk, de wereld rond te willen reizen en gaan dan gewoon ergens zitten met een bordje in de trant van "Please support my trip around the world" etc. Het is met name een probleem in de armere landen die leven van toerisme.

Ik kwam vandaag dit artikel tegen:
https://www.boredpanda.com/begpackers-t ... als-money/

Nu vraag ik me eigenlijk af wat er in die mensen om gaat? Ik bedoel ze bedelen om geld bij mensen die zelf nooit genoeg verdienen om ver op reis te kunnen en zeer waarschijnlijk nooit een vliegtuig van binnen zullen zien. Dat je een keer in nood zit en hulp vraagt okee maar dit is toch wel van andere orde.

Wat vinden jullie van dit fenomeen? Heb je wel eens begpackers gezien? Heb je zelf wel eens hulp moeten vragen bij locals omdat je bijvoorbeeld gerold was?
Alle reacties Link kopieren
nop, vind dat niet, het is anders als je overnacht bij de lokale bevolking maar gewoon ouderwets geld bijeen bedelen terwijl je zelf afkomstig bent van een land dat 100 keer meer verdient dan de lokale bewoners is gewoon om te kotsen,
ga pas op reis als je geld genoeg hebt bijeen gespaard of ga lokaal werken dat is nog iets anders.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
11-07-2019 18:16
Het tv programma Peking expres is daar op gericht toch? Vind het ook beschamend hoe deelnemers eten en slaapplekken krijgen bij mensen die vele malen armer zijn dan wij.
Ja, een heel genant programma vond ik dat meteen al vanaf het begin, ik ben na 5 minuten afgehaakt maar vond het vreselijk dat het überhaupt gemaakt werd en had plaatsvervangende schaamte. Wat moeten de mensen in die landen wel niet denken van 'westerlingen'? Blijkbaar zijn wij zo ultiem verveeld door onze welvaart, dat we dat soort absurde dingen gaan doen. Anderen nog meer uitbuiten dan we al doen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
11-07-2019 19:23
Rijke westerling?! volgens mij zijn het helemaal geen rijke westerlingen maar een stelletje armoedzaaiers, zonder inkomen omdat ze zeer waarschijnlijk (te lui zijn) niet werken. Ik zou ze ook zeker geen hug geven, want ze zien er niet al te fris uit, echt gewoon heel ranzig, en ik zou niks op willen lopen van he n, dan heb ik het niet over de oplichters die zeggen dat hun geld is gestolen enz.
Ze hebben een vliegticket kunnen betalen naar de andere kant van de wereld, en een backpack. Iets wat de gemiddelde Vietnamees of Guatemalaan echt niet zomaar kan hoor. Dus ja ze zijn rijke westerlingen, vergeleken met 80% van de wereldbevolking. Maar wel 'arm' aan hersencellen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik heb Peking Express zelf nooit gezien maar het zou me niks verbazen als sommige locals daar gewoon geld voor kregen. Tenminste ik zou het belachelijk vinden als je voor zo'n programma gratis gebruik wilt maken van locals en die ook nog filmt enzo.

Ik las gister op nu.nl dat een Nederlander is betrapt op muntjes stelen uit de fontein in Rome en een boete kreeg van 550 euro. Heeft niks met dit topic te maken maar ik vroeg me wel af of dat wellicht ook zo iemand was die zonder of zo weinig mogelijk geld op vakantie wilde.
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
11-07-2019 22:39
Notabene ook nog in arme landen waar op een paar meter afstand iemand op zoek naar eten is in vuilnisbakken of een oude vrouw loopt te sjouwen met afval om te verkopen zodat diegene wat te eten heeft die dag. Echt ongelooflijk schaamteloos. Kan me hier echt boos om maken. Ik hoop dat die landen heel snel een manier vinden om zulk gedrag te voorkomen of strafbaar te maken.
Ja ik zie dat sommige landen dit soort "toeristen" (klaplopers) gaan deporteren. Maar ik vraag me af wie daar dan voor betaalt... Misschien de Nederlandse ambassade (als het om Nederlanders gaat) en dus indirect wij als belastingbetalers? Of nog erger: het deporterende land zelf?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Wel genant, aan de andere kant: mensen bepalen zelf of ze geld geven of niet.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
12-07-2019 20:35
Het is ook een schoolvoorbeeld van white privilege. Moet je je voorstellen als een Indonesiër of Rwandees dit probeert te doen. Zouden die geld verdienen? Of gewoon gearresteerd worden?
Helemaal mee eens. En voordat zij überhaupt een 'rijk' land in mogen moeten ze aan veel strengere eisen voldoen zoals visum aanvragen, iemand hebben die garant staat enzo. Andersom is dat voor ons veel eenvoudiger om naar hun land te reizen. Ook al heb je dus geen cent te makken om je eigen verblijf en eten te betalen, dat blijkt nu wel.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-07-2019 22:22
Heel vaak is die verplichting van genoeg geld meebrengen er al maar wordt er niet actief op gecontroleerd, zoals bijvoorbeeld in Thailand.
Ik ben er pas 2x op gecontroleerd. Voor Australië wilden ze een bankafschrift zien waaraan ze konden zien dat je minstens een bepaald bedrag had. Maar dat je daarvan nog je vliegticket ging kopen, maakte dan weer niet uit, dat vond ik heel raar.
En op de grens van Malawi naar Zambia. Ze vroegen meermaals hoeveel geld ik had en waar het verstopt was. Nogal ongemakkelijk. Ik had het vermoeden dat het hun poging was om smeergeld van mij los te krijgen maar ik hield me van de domme en het is daar verder bij gebleven.

En sommige landen vereisen bewijs van uitreizen, ik heb meestal wel een ticket terug of door naar een ander land dus ik weet niet of ze dat dan in hun systeem konden zien, en er daarom niet om vroegen.

Ik denk dat die landen die veel last van begpackers hebben, nu wel nieuwe regels gaan invoeren.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-07-2019 01:26
Japanse beg packers in Nederland. Best apart aangezien Japan qua levensonderhoud en treinkaartjes redelijk vergelijkbaar is met Nederland. Het is dus niet zo dat NL ineens een heel stuk duurder is dan gepland als ze goed onderzoek hadden gedaan. En dan heb ik het nog niet eens over de cultuur...

En ruim 40 euro zou ik niet geven. Als de nood hoog is kunnen ze hooguit een kaartje krijgen voor de bus naar België en dan bedelen ze daar maar opnieuw.
Niet aparter dan rijker westerlingen die bedelen in een land waar het inkomen maar 1/10 is van je eigen land.
You can never have too many hats, gloves and shoes
ToosTosti schreef:
15-07-2019 21:59
Wel genant, aan de andere kant: mensen bepalen zelf of ze geld geven of niet.
Aantal kanttekeningen:

1. Mensen bepalen misschien zelf of ze geld geven of niet, maar als het locale bevolking is die geld geeft dan interpreteren ze het gebedel op een hele andere manier (ernstiger) dan dat de begbacker het eigenlijk heeft bedoeld. Daar heb je wel rekening mee te houden vind ik.
2. Geld dat eenmaal gegeven is, kan niet nogmaals gegeven worden aan iemand die het echt nodig heeft.
3. Het belangrijkste en kwalijkste vind ik misschien nog wel dat er in deze landen nu dus een cultuur aan het ontstaan is van “speelveld voor white privilege”, heel neerbuigend vind ik het. De ene backpacker die de andere helpt op hun “speelreisjes”. Dat risico zit er sowieso wel een beetje in bij dergelijke reizen maar op deze manier al helemaal.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
15-07-2019 21:45
Ik las gister op nu.nl dat een Nederlander is betrapt op muntjes stelen uit de fontein in Rome en een boete kreeg van 550 euro. Heeft niks met dit topic te maken maar ik vroeg me wel af of dat wellicht ook zo iemand was die zonder of zo weinig mogelijk geld op vakantie wilde.
Ja, ook al zo genant! En net goed dat hij gepakt is. Wat een in-en-in triest figuur ben je dan zeg, dat je speciaal vroeg opstaat om muntjes uit een fontein te vissen (waar het verboden is om in te gaan) in de hoop dat niemand het nog ziet op dat tijdstip. Sjongejongejonge, het zal je zoon zijn.

Maar ja nog niet zo erg als de Nederlandse voetbalhooligans die een paar jaar geleden in Rome allerlei beelden aan gort hebben geslagen....

Ik klaag wel eens over Britse vrijgezellenfeesten hier bij ons, maar 'wij' kunnen er ook wat van...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Schaamteloos.
Maar ook die gasten hier in NL die gewoon op je aflopen en een "eurootje" vragen.
Of in de trein laatst een vent die dacht dat zijn mede passagiers zijn treinkaartje wel gingen betalen, want ja stom, hij was zijn portemonnee vergeten! (Gelooft ie zelf). Vent stond overigens in een overvolle coupe de brallo uit te hangen.

Walgelijk!
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-07-2019 22:18
Aantal kanttekeningen:

1. Mensen bepalen misschien zelf of ze geld geven of niet, maar als het locale bevolking is die geld geeft dan interpreteren ze het gebedel op een hele andere manier (ernstiger) dan dat de begbacker het eigenlijk heeft bedoeld. Daar heb je wel rekening mee te houden vind ik.
2. Geld dat eenmaal gegeven is, kan niet nogmaals gegeven worden aan iemand die het echt nodig heeft.
3. Het belangrijkste en kwalijkste vind ik misschien nog wel dat er in deze landen nu dus een cultuur aan het ontstaan is van “speelveld voor white privilege”, heel neerbuigend vind ik het. De ene backpacker die de andere helpt op hun “speelreisjes”. Dat risico zit er sowieso wel een beetje in bij dergelijke reizen maar op deze manier al helemaal.
Eens.
Ik ken wel mensen die twee jaar zijn weggebleven en ook op deze manier. Het bedelen ging niet om geld, maar om een slaapplaats en eten. Ik zou het persoonlijk niet doen.
naamloosjes schreef:
16-07-2019 09:21
Ik ken wel mensen die twee jaar zijn weggebleven en ook op deze manier. Het bedelen ging niet om geld, maar om een slaapplaats en eten. Ik zou het persoonlijk niet doen.
Er zijn genoeg mogelijkheden om te werken tegen kost en inwoning. Als je weinig budget hebt om te reizen, zou ik zoiets doen in plaats van te gaan bedelen.
Alle reacties Link kopieren
Huh wat bizar. Ben het tijdens mijn reizen niet tegengekomen. Wel mensen inderdaad die in hostels werkten tegen kost en inwoning oid.
Maar los van dat.. lijkt me ook weinig aan, dan ben je voornamelijk toch aan het bedelen ipv genieten van je reis?
Nja het zal wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven