bootje varen Biesbosch

08-05-2021 13:14 39 berichten
Volgende week gaan wij een dagje varen op de Biesbosch. We krijgen een vaarkaart en hoop maar dat die duidelijk is want ons orientatie vermogen is nu niet dusdanig dat we daar op kunnen vertrouwen ;-)

Maar iemand die dit al eens gedaan heeft? We hebben de hele dag, ben dus benieuwd of het na een uur of 2 nog steeds leuk is? Is het een afwisselend gebied? Kun je regelmatig even ergens aanmeren en de benen strekken? De hond gaat mee dus ook fijn als hij even kan lopen.
Ik hoor het graag. In elk geval koelbox mee met drinken en broodjes :-)
Ik heb het vorig jaar een dagje gedaan, maar wel met camera om vogels te spotten. Alleen een beetje varen zou mij wel gaan vervelen denk ik. En aanmeren is niet overal even makkelijk, maar het kan hier en daar wel. Het is wel handig als je die kaart een beetje kunt lezen, ook qua vaardiepte.
Dank voor je reactie. Een vogelgids mee om te spotten is wel leuk inderdaad. Ben benieuwd; hebben alleen 1x eerder in Friesland een paar uur gevaren, dus geen ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Niet zelf met een bootje, wij deden het een keer met zo'n fluisterboodje en een gids. Kreeg je meteen te horen over de beesten, bloemen en planten. Erg leuk
Alle reacties Link kopieren
Mijn collega heeft dat vorig jaar een paar dagen gedaan. Volgens mij sliepen ze op het bootje, en alle eten en drinken voor alle dagen moest mee. Ze vonden het heerlijk en ook hun kinderen (9 en 7) hadden zich goed vermaakt. Mij lijkt het niets, maar ik zie er wel de charme van.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij hebben dat vorig jaar gedaan.
Was erg leuk en hebben ons zeker niet verveeld. Maar bij ons was het heel warm, dus ook veel aangemeerd en het water in. Als het minder warm is, is het natuurlijk alleen varen. De natuur is mooi, zou zeker een vogelgids meenemen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
En een verrekijker natuurlijk, om dieren beter te kunnen zien. Zonnebrandmiddel, pet / hoed, bedekking voor je schouders ook geen overbodige luxe als het zonnig wordt (ik heb niet naar weerberichten gekeken). Op het water verbrand je extra snel.

Met Google Maps kan je gewoon zien waar je op dat moment bent en hoe je in andere delen komt. Of download desnoods van tevoren een nog gedetailleerdere app zoals Guru Maps + download de plattegrond voor dat gebied terwijl je nog wifi hebt.

Ik heb van tevoren altijd een heel romantisch idee bij varen maar het kan inderdaad al snel saai worden. Een uurtje op de Reeuwijkse plassen vond ik meer dan genoeg, na 20 minuten had ik het eigenlijk wel gezien. Hopelijk is het voor jullie wat afwisselender.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Goede tip van de verrekijker! En inderdaad petje en zonnebrand.
Verwachting is 18 graden, zon en wolk. Prima. We gaan het zien of we het snel saai vinden.
Alle reacties Link kopieren
En iets om op te zitten voor als het bankje vies / nat is of als het van metaal is dat heel heet wordt. Als ik ga wandelen heb ik standaard zo'n dun isolerend matje bij me, zoiets zou ik meenemen. Of als je dat niet hebt desnoods een krant of plastic zak of extra handdoekje om op te zitten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het die dag ook heel warm. Dat maakte het extra leuk. Er zijn een paar grotere zandstrandjes, maar we zijn ook een paar keer aangemeerd tegen een modderig stukje waar je tegen de wal op moet klauteren. Dan is warm weer wel fijner (of laarsjes). En we zijn de Amer opgeweest. Dat was wel spannend met zo’n klein bootje.
Wij hadden geen kaart, we deden maar wat en het was een leuk dagje zo. Zal nu niet van toepassing zijn, maar steek toch een busje Deet in je zak. Hartje zomer stikte het van de dikke dazen. Enneh... een afvalzak voor al je rommel. Is echt een probleem In de Biesbosch.
O ja, en we hadden een grote paraplu bij tegen de zon.
Alle reacties Link kopieren
Check even of honden daar mogen lopen. Het is wel natuurgebied.
Alle reacties Link kopieren
De Biesbosch was geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor graag hoe het is geweest want man en ik hebben dat plan ergens in het voorjaar/zomer. Paar jaar geleden op een rondvaartboot via werk man daar geweest en dat was best saai, duurde veel te lang ,gingen naar Dordrecht. Klein bootje lijkt me leuker. Vorig jaar in Giethoorn gedaan en dat was leuk.
dolfje schreef:
08-05-2021 13:59
Ik hoor graag hoe het is geweest want man en ik hebben dat plan ergens in het voorjaar/zomer. Paar jaar geleden op een rondvaartboot via werk man daar geweest en dat was best saai, duurde veel te lang ,gingen naar Dordrecht. Klein bootje lijkt me leuker. Vorig jaar in Giethoorn gedaan en dat was leuk.
Zal ik doen! We gaan vrijdag.
HappyGoLucky schreef:
08-05-2021 13:44
Bij ons was het die dag ook heel warm. Dat maakte het extra leuk. Er zijn een paar grotere zandstrandjes, maar we zijn ook een paar keer aangemeerd tegen een modderig stukje waar je tegen de wal op moet klauteren. Dan is warm weer wel fijner (of laarsjes). En we zijn de Amer opgeweest. Dat was wel spannend met zo’n klein bootje.
Wij hadden geen kaart, we deden maar wat en het was een leuk dagje zo. Zal nu niet van toepassing zijn, maar steek toch een busje Deet in je zak. Hartje zomer stikte het van de dikke dazen. Enneh... een afvalzak voor al je rommel. Is echt een probleem In de Biesbosch.
O ja, en we hadden een grote paraplu bij tegen de zon.
Goede tips!
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk vind ik de Biesbosch behoorlijk saai, weinig afwisseling en zo. Heb er een keer of vier gevaren, zelf, op een rondvaartboot en in een fluisterboot met gids. Maar de Weerribben vind ik persoonlijk een stuk interessanter. Natuurlijk is het leuk om zelf in een bootje te varen, zeker met zonnig weer maar varen met een goede gids (bijvoorbeeld van Natuurmonumenten) is zeker zo leuk.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Biesbosch is leuk hoor. Kun je je zeker dagen vermaken met een bootje. Maar droog weer en al een tijdje droog weer is wel lekker. Het is getijdengebied en het is echt zompig als het veel geregend heeft. Met stabiel en zonnig weer is het heel erg leuk. Het is een prachtig natuurgebied. Beetje varen, beetje eten en drinken, bootjes kijken, natuur inademen. Fijn hoor.

In het weekend is een antropologisch bezoekje aan de Aakvlaai erg leerzaam, omdat je veel leert over het drijvend vermogen van allerhande vaarobjecten, door Dordtenaren in elkaar gebouwd.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Onze "grote" boot ligt in Dordt en wij zijn dan ook regelmatig in de Biesbosch. Ga je naar het Dordtse deel of het Brabanste? In het Dordtse deel heb je als je het Molsdiep uit links gaat het Visarend nest zitten (deze kan je ook live bekijken via de beleef de lente website). Er zijn hier en op een aantal andere plekken aanlegsteigers, maar niet veel. Met een klein bootje kan je ook alle kleine slootjes nog in, let wel op de getijden, sommige stukken vallen nu rond 17;00 droog.
( http://www.watersportalmanak.nl/getijde ... m-buiten/5 )

We steken ook regelmatig over naar het Brabantse deel via de 2 sluizen, ook daar veel mooie natuur. Weinig aanlegsteigers wel ook hier, maar indd strandjes genoeg.
Je kan er uren varen en beestjes/natuur kijken.

Vorige week waren we er met mooi weer, 'snachts nog wat koud wel.
Zag ik zomaar een bever zwemmen! Dat was voor het eerst in de 2 jaar dat ik er nu kom.
Don't know, don't care
Alle reacties Link kopieren
Oooh leuk!!!!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan weleens een dagje fluisterbootvaren. Lekker bootje volstouwen, picknicken op t water, mijn man zwemt ongeacht het seizoen een stukkie en krijgt steeds vaker dochter mee (2 mins). We leggen ergens aan en gooien met de bal, beetje rennen, verrekijker mee om vogels te kijken etc.
Klinkt heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Als je vanuit Drimmelen vertrekt bij één van de grotere verhuurbedrijven krijg je meestal wel tips bij de vaarkaart waar het leuk is voor jouw gezelschap in de Biesbosch. Veel plezier!
Dank voor alle reacties! We vertrekken vanuit Drimmelen! Ik laat volgend weekend wel horen hoe het is geweest. Tips genoteerd waarvoor dank :-)
anoniem_403941 wijzigde dit bericht op 08-05-2021 16:16
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eva19777 schreef:
08-05-2021 16:07
Dank voor alle reacties! We vertrekken vanuit Drimmelen! Ik laat volgend weekend wel hore hoe het is geweest. Tips genoteerd waarvoor dank :-)
Dan gaat het vast een leuke dag worden! Nogmaals veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
08-05-2021 13:59
Ik hoor graag hoe het is geweest want man en ik hebben dat plan ergens in het voorjaar/zomer. Paar jaar geleden op een rondvaartboot via werk man daar geweest en dat was best saai, duurde veel te lang ,gingen naar Dordrecht. Klein bootje lijkt me leuker. Vorig jaar in Giethoorn gedaan en dat was leuk.
Vorig jaar allebei gedaan en Giethoorn was véél leuker, veel afwisselender en veel meer te zien (leuke huizen, bruggetjes, kleine slootjes en een groot open water met een eilandje) . Ook veel leuke terrassen aan het water om wat te eten. Nu had ik wel de mazzel dat het in Giethoorn nog niet zo erg druk was, want de boel was na de lockdown net weer even open en we hadden aan het eind van de dag geboekt toen het al rustiger was dan vroeger in de middag.
Gelukkig hebben we de Biesbosch eerst gedaan want na Giethoorn zou dat wel zijn tegengevallen. Je vaart een heel groot stuk over een breed stuk water waar eigenlijk weinig aan is en je kunt idd bijna nergens aanleggen. Er is ook niet veel te zien onderweg.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven