cambodja, Laos en Vietnam in 4 weken

19-04-2011 09:39 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een korte vraag eigenlijk,

Wij zouden graag volgend jaar eind april voor 4 weken naar Cambodja, Laos en Vietnam willen gaan. Iemand ervaring met een combinatie van deze landen. Willen het eigenlijk zelfstandig bereizen maar goed.... het moet ook wel praktisch zijn. Zag net bij Djoser dat ze een combinatiereis aanbieden maar wie weet zit hier we de gouden tip bij. Werken met bouwstenen, op de bonnenfooi of toch via een reisorganisatie. Hoor het graag.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je via een reisorganisatie gaan als je net zo goed zelfstandig kunt reizen? Of wil je van de ene naar de andere plaats vliegen en alleen toeristische dingen doen, dan heeft het misschien wel zin.



Ik heb ervaring met twee van de landen, op de bonnefooi werkte prima. Ik vind 3 landen in 4 weken trouwens wel veel, maar goed, dat moet je zelf weten. Besef je wel dat je elk land dan maar kort kan zien.
Alle reacties Link kopieren
Hoi LeMair.

Nou liever doen we het helemaal zelf natuurlijk maar ja... inderdaad 3 landen in 4 weken is wel veel. Waar heb jij ervaring mee en wat zou jij aanraden. We zijn pas net gaan kijken hoor dus moeten nog de hoogtepunten op een rijtje zetten maar wil wel graag vietnam zien en ankor wat. Dus als ik zo snel iets moet zeggen is het misschien een idee om alleen vietnam en cambodja te doen, ervaring mee.



Hoe heb jij het aangepakt als ik vragen mag. En waar ben je precies geweest. Ben nieuwschierig, naaar eventuele tips
Alle reacties Link kopieren
Hi. Ik woon in die regio en kan je vertellen dat het zeker de moeite waard is.



Een reisorganisatie zou eeuwig zonde van het avontuur zijn.



Ik zou beginnen in Bangkok (goedkoop op vliegen) dan naar Siem Reap (angkor What) 10 dagen in Cambodia en dan via Phnom Penh - Siagon naar Hanoi trekken en vanuit daar naar NL. Moet net kunnen in die korte tijd. Laos lekker laten liggen voor de volgende keer!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel veel voor 4 weken. Alleen vietnam ben ik al 5 weken geweest en voor Laos heb ik ook meer dan 3 weken in het land uitgetrokken (en had ik makkelijk langer kunnen blijven, was combi met BKK). Ik zou ook vooral geen rondreis boeken voor deze landen, het is echt heel makkelijk reizen daar!
Alle reacties Link kopieren
Of je vliegt naar BKK, vandaar via noorden laos in. Laos naar het zuiden en door naar Cambodja of naar het oosten Vietnam in.



Maar als je vooral Vietnam en Cambodja wilt zien, zou ik dat ook gewoon doen. Dus vliegen op Hanoi, door naar het zuiden en de laatste week naar Cambodja bijv.?



(ik vond overigens Laos echt geweldig, een aanrader! Maar het is zonde om daar maar een paar dagen te zijn, zeker omdat reizen wat langer duurt dan in bijv. Vietnam en je dus vrij weinig zult zien)
ik heb een jaar of 2 geleden in 4 weken een stukje thailand en heel Laos gedaan. het originele plan was eigenlijk om ook nog cambodia te doen, maar daar zijn we niet aan toe gekomen.

Laos is schitterend en bovendien zijn de mensen echt geweldig, vooral niet te snel doorheen rennen dus!

mijn ervaring is dat het vaak veel mooier is om wat meer de tijd te nemen en daadwerkelijk iets van het land te zien ipv alleen de hoogtepunten af te racen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak...

zuid-oost azie is over het algemeen erg goed zelfstandig te bereizen, alles is relatief makkelijk en veilig te regelen.

succes en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe je niet gewoon alleen Vietnam... genoeg te zien, te doen, beetje relaxen tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een reacties;

@rieltje, ga eens kijken naar jouw route, ziet er goed uit:)



Ja moeten toch keuzes maken en vietnam en cambodja zijn inderdaad al grote landen met veel bezienswaardigheden en zeker Vietnam heeft dingen die we graag willen zien, Mekong Delta, Hanoi, Ho chi min city en natuurlijk de ondergrondse stelsel. Cambodja heb ik me nog niet in vedriept maar sowieso kunnen we ankhor wat niet overslaan.



@xxxpluis, dus jij hebt ook een flinke reis gemaakt in 4 weken, Wle fijn dat het goed te bereizen is en veilig. Ook wat wij in gedachten hadden ja. Ga toch vanavond maar eens kijken naar de optie Vietnam en Cambodja. opzich zijn wij wel avontuurlijke actieve mensen en relaxen is voor ons een kopje koffie op de hoek van een druke straat en mensen kijken, of lekker over een markt struinen. Strand en zee hebben we helemaal niets mee dus opzich houden we wel van opschieten.



Verdere tips zijn welkom:)
Alle reacties Link kopieren
Als je toch naar Vietnam gaat, vond ik Hue trouwens echt een aanrader! Brommertje huren en lekker in de omgeving rondkijken. En in Hanoi kun je heel lang op de hoek van de straat mensen kijken
wij hebben inderdaad wel een redelijke afstand afgelegd. we zijn begonnen in bangkok, vanuit daar naar het noorden (chaing Mai), toen door naar Laos, en in Laos helemaal door naar het zuiden (eigenlijk wilden we nog door naar cambodja, en in theorie had het gekund, maar we wilden nog even relaxen, als je het tempo erin houdt is het denk ik wel mogelijk om door te gaan naar cambodja en dan terug via bangkok).



Veel plezier iig! (en als je Laos overlsaat moet je zeker een keertje terug hoor!)
Alle reacties Link kopieren
Doe minder landen in je vakantie, boek het zelf en vertrek naar elders als je uitgekeken bent, of blijf als je het leuk vindt.

Via o.a. airasia kun je voor weinig vliegtickets kopen, dus als je van plek Z terug naar plek A om daar je terugvlucht te halen.



Er gaan genoeg toeristenbussen tussen de belangrijkste plekken, en in Vietnam is het ook mooi om een stuk met de trein te doen. Dus je bent niet enorm veel tijd kwijt aan het zelfstandig reizen. Ook zijn er op iedere hoek van de straat hotels/guesthouses en tourbureautjes, dus ook daarvoor hoef je geen georganiseerde reis te doen.



Veel plezier!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn van vliegen op Bangkok en terug via bijvoorbeeld Hanoi. Wie weet doen we dan nog 2 dagen bangkok voor we ons in cambodja storten.

Opzich hebben we geen vaste vertrek of aankomsttijden. het is onze huwelijksreis dus moeten even kijken wanneer we gaan (2 dagen na de grote dag of zo) en wanneer we terug komen. Het komt niet op een dag.



Ben wel erg benieuwd. Wordt er nu al enthousiast van:D
Alle reacties Link kopieren
In Vietnam schijnt Hoi An ook heel leuk te zijn.



Ik wil zelf dit ook gaan doen in juli of augustus. Volgens mij is vliegen op BKK het goedkoopst!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn alleen in Vietnam geweest en hebben daar 3 weken doorgebracht en nog heel wat overgeslagen. Wij vonden Hanoi heel mooi, Ha Long Bay een absoluut hoogtepunt. Hue prachtig, fietsen in de omgeving daar ook geweldig. Hoi An mooi en leuk, Na Thrang ook leuk en Ho Chi Minh City leuk maar niet geweldig. Kennissen zijn nog gaan fietsen in de Mekong Delta en dat was ook geweldig. Zelfstandig reizen is echt een makkie. Wij hadden heen- en terugreis geregeld en hebben alles verder steeds daar geregeld.



Mijn advies zou dus ook zijn om geen drie landen in 4 weken te bezoeken. Sommige reizigers die we in Vietnam tegen kwamen vonden Laos trouwens veel mooier en leuker dan Vietnam. Lastige keuze dus. Maar het wordt vast wel heel leuk, want het is er prachtig en relaxed!
Alle reacties Link kopieren
jee wat maken jullie het allemaal alstig. met mooie verhalen en toffe reizen. @ aikidoka, hoelang ben je bijv in Ho chi minh city geweest en waarom vond je het niet zo geweldig.

krijg nu al kriebels en moeten nog wel een jaartje wachten maar goed... is voorpret misschien wek
Alle reacties Link kopieren
Net even snel gegoogles op Hoi An,

dat ziet er echt geweldig uit, wat een sfeertje. Misschien vandaag al wat reisboeken kopen:)
Alle reacties Link kopieren
Het is met Vietnam over het algemeen zo dat je het fantastisch vindt of helemaal niks. Pas na het bezoek kun je zeggen tot welke categorie jij behoort
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 19 april 2011 @ 11:33:

Het is met Vietnam over het algemeen zo dat je het fantastisch vindt of helemaal niks. Pas na het bezoek kun je zeggen tot welke categorie jij behoort

haha, en dan heb je in Vietnam weer de mensen die Hanoi geweldig vinden en HCMC niets (w.o. ik ) en de mensen die dat precies omgekeerd hebben. Maar volgens mij heeft Vietnam voldoende te bieden om jullie te vermaken hoor, het is zo'n mooi land!



Oh, en als je het niets vindt, hop je toch gewoon de grens over!
Alle reacties Link kopieren
3 landen in 4 weken??? Laos is minimaal 2 weken, Cambodja ook minimaal 2 (heb er 6 weken gezeten, toen had ik ook echt het gevoel dat ik er wel klaar mee was) en Vietnam toch wel een maand en dan nog is het erg snel. Ik zou dus of naar Laos en Cambodja of naar Vietnam gaan.
Alle reacties Link kopieren
@ bittermoon, nee orden er geen 3 meer in 4 weken, waarschijnlijk 2 afhankelijk van de keuze van mijn partner. Zie nu ook in datt 3 landen wel beetje veel is. Hoor nu veel over vietnam maar heb jij nog tips voor cambodja
Alle reacties Link kopieren
Cambodja is mijn favoriet!



Paar dagen Phnom Penh (+Killing Fields, Tuol Sleng Prison Museum), Siem Reap (+Angkor Wat natuurlijk, maar het dorpje is heel erg gezellig 's avonds.), Sihanoukville aan de kust voor het strand, vanuit daar kun je ook tripjes maken naar de eilandjes (snorkelen en duiken of gewoon luieren op spierwitte stranden), vlak daarbij heb je Kampot en Kep wat leuk is voor een dag of 2 maar dan heb je het waarschijnlijk ook wel gezien want er is verder niets te doen tenzij je een scooter huurt en de buurt wat gaat verkennen. Battambang vond ik zelf erg saai, maar de bootreis van Siem Reap langs de Floating Villages op Tonle Sap Meer naar Battambang was wel een belevenis. Ik ben trouwens alleen naar Battambang gegaan omdat ik met de bus naar Bangkok moest (wat trouwens erg makkelijk gaat vanaf daar).
Alle reacties Link kopieren
Hoi An vond ik de meest verschrikkelijke tourist trap die ik ooit in Azie heb gezien. Erger dan Kuta, Bali. Je kunt er wel verschrikkelijk lekker eten trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag het al regelmatig terugkomen in de antwoorden maar zorg er voor dat je niet teveel landen wilt zien. Het is toch je vakantie en het is echt heel vervelend als je terugkomt van vakantie en je het gevoel hebt dat je weer op vakantie moet! Neem de tijd om overal van te genieten, je kunt altijd het jaar daarop weer een ander deel van azie zien!
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 19 april 2011 @ 11:18:

jee wat maken jullie het allemaal alstig. met mooie verhalen en toffe reizen. @ aikidoka, hoelang ben je bijv in Ho chi minh city geweest en waarom vond je het niet zo geweldig.

krijg nu al kriebels en moeten nog wel een jaartje wachten maar goed... is voorpret misschien wekWij zijn 2 dagen in HCMC geweest (1 dag korter dan gepland) en wij vonden het een beetje sfeerloos, iets te groot en anoniem, heel veel andere plekken vonden we veel prettiger. Mooie stadswandeling gemaakt in de chinese wijk, prachtige tempels gezien en lekker gegeten, dus het was echt niet vervelend. Het enige wat we wat we echt niet leuk vonden was Qui Nhon, mede omdat de hostels echt beroerd waren en het weer verschrikkelijk slecht. Dat was met goed weer misschien ook nog wel leuk geweest (mooi strand en genoeg tempels in de buurt). (En door een hond gebeten worden in Nha Trangh was ook niet echt leuk, maar ach, ik heb nu ook een Vietnamees ziekenhuis gezien, en gelukkig was de beet helemaal niet ernstig).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven