Dezelfde vakanties, totaal andere herinneringen

08-08-2020 20:59 52 berichten
Geen doorsnee topic misschien. Maar hoe gek is het dat we vroeger als gezin jarenlang naar dezelfde plek op vakantie zijn geweest en we allemaal best wel verschillende herinneringen hieraan hebben overgehouden? Iedere zomer gingen we naar hetzelfde dorp in Zeeland. We hebben het nog best vaak over deze vakanties, en het gekke is dat mijn ouders en zussen allemaal wat andere herinneringen hebben.

Ik herinner me lome zomerdagen op stranden met houten palen in plaats van golfbrekers. Een gezellige camping en later, toen mijn ouders het kamperen beu waren, een heel schattig rietgedekt huisje in een soort smurfendorp achter de camping. Ik herinner bordspelletjes met het gezin en ‘echte’ gesprekken met mijn vader die best wel een drukke baan heeft en vaak weg was. Ik herinner me hoe gaaf ik het vond om met een open bootje in.harde wind over het Veerse Meer te zeilen toen ik een jaar of 10 was.

Pas jaren later hoorde ik dat mijn ouders echt doodsangsten hebben uitgestaan, omdat het weer ineens omsloeg en de wind enorm aantrok, en dat we ook een bijna-botsing hebben gehad met een veel groter schip, iets dat ik helemaal verdrongen heb. Ik vond het vooral heel gaaf, lekker met harde wind op het water.

Mijn zus en moeder herinneren zich ook veel slechte dagen met regen. Terwijl het in mijn herinnering bijna altijd strandweer was. Mijn zus herinnert zich ook spanningen tussen mijn ouders en mijn ouders hebben wel eens toegegeven dat het niet meeviel om ineens als gezin zoveel tijd samen door te brengen. Daar heb ik dan weer niets van meegekregen, ik was denk ik een enorm blij ei tussen mijn 5e en 18e.

Mijn ouders zijn ooit ‘s nachts naar de eerste hulp in Middelburg gereden omdat ik hele hoge koorts kreeg na een kwallenbeet. Ik weet daar niets meer van, terwijl ik toch een jaar of 10 was.

Ik herinner me het jaar waarin mijn zus een enorm knap vakantievriendje had. Mijn zus herinnert zich dat deze jongen meer oog had voor mij, maar daar heb ik echt niets van gemerkt.

Dit zijn maar een paar voorbeelden. We hebben het best vaak over deze vakanties, en elke keer verbaas ik me erover hoe verschillend onze belevingen en herinneringen waren. Hoe kan dat?
Omdat niet alles op iedereen evenveel indruk maakt. Je herinnert je wat jij heel leuk/vervelend/spannend etc vond, maar voor anderen zijn dat weer andere gebeurtenissen.
Dat wat het meeste indruk maakt blijft (het langst) hangen in je herinnering.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 08-08-2020 21:12
21.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen ik veertien was gingen we naar een camping in Friesland, waar familie van mij een seizoensplaats had. Het regende toen bijna de hele vakantie door. Ik heb daar heel goede herinneringen aan: dat we elke ochtend met zijn allen heel knus bij elkaar in de voortent zaten met tijdschriften en puzzelboekjes, gebakken eieren, tosti's en het gepruttel van het koffieapparaat en de regen op het tentdoek, 's middags gingen we naar dorpjes in de omgeving, er waren leuke dingen te doen op de camping waaronder een soort familiespelletjesdag. Mijn ouders vonden het een totaal verregende vakantie en die spelletjesdag vonden ze al helemaal vreselijk. Ik weet nog dat we direct daarna nog spontaan op de bonnefooi naar Frankrijk reden, voor mij gewoon een extra vakantie, voor mijn ouders waarschijnlijk bedoeld om nog wat van de zomer te maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
08-08-2020 21:05
Toen ik veertien was gingen we naar een camping in Friesland, waar familie van mij een seizoensplaats had. Het regende toen bijna de hele vakantie door. Ik heb daar heel goede herinneringen aan: dat we elke ochtend met zijn allen heel knus bij elkaar in de voortent zaten met tijdschriften en puzzelboekjes, gebakken eieren, tosti's en het gepruttel van het koffieapparaat en de regen op het tentdoek, 's middags gingen we naar dorpjes in de omgeving, er waren leuke dingen te doen op de camping waaronder een soort familiespelletjesdag. Mijn ouders vonden het een totaal verregende vakantie en die spelletjesdag vonden ze al helemaal vreselijk. Ik weet nog dat we direct daarna nog spontaan op de bonnefooi naar Frankrijk reden, voor mij gewoon een extra vakantie, voor mijn ouders waarschijnlijk bedoeld om nog wat van de zomer te maken.
Wat moet jij leuk geweest zijn toen je 14 was (en nu vast ook nog wel).
Wij, of eigenlijk mijn ouders, hadden dat al direct na thuiskomst.

Een enorm verregende vakantie in Normandië. Elke middag om 17:00 werd het droog en zonnig. Mijn vader vertelde aan iedereen: 'Veertien dagen zon gehad.' Mijn moeder verzuchtte: 'Veertien dagen regen.'

Nu snap ik het wel. Mijn vader was vrij, echt vrij, mijn moeder verplaatste haar huishouden naar de caravan op een camping in Normandië. Mijn vader 'hielp' wel een beetje maar mijn moeder was de drijvende kracht. Zij zorgde voor schone en droge kleren, handdoeken etc. Elke ochtend, na een nacht met vijf personen in de caravan droop het condens in staaltjes langs de wanden. Elke ochtend moest dat afgedroogd want spontaan droogde het niet op een daardoor stond er inmiddels schimmel op de achterkant van de kussens. Mijn moeder was dus heel druk met die regen en het drogen van de spullen. Mijn vader schonk om vijf uur in de zon het bier in.

Zelfde vakantie andere beleving.
Alle reacties Link kopieren
Zo gek vind ik dat niet hoor. Verschillende leeftijden, verschillende levenservaringen, verschillende interesses, verschillende indrukken, verschillende verantwoordelijkheden etc.

Zo merk ik bijvoorbeeld nu ik kinderen heb, dat ik in situaties kom waarvan ik denk: dus dat bedoelden mijn ouders.

Wij hebben weleens gevaren, mijn oudste zus vond het verschikkelijk, want die werd zeeziek. Mijn broers vonden het geweldig, ik was boos want ik wilde met mijn vrienden spelen. Mijn moeder zag over gevaar -kleine kinderen en water - en mijn vader had de dag van zijn leven, want jeugd sentiment kwam naar boven.

Ik vind het altijd wel leuk om die verschillenden verhalen/ervaringen te horen.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
08-08-2020 21:26
Wat moet jij leuk geweest zijn toen je 14 was (en nu vast ook nog wel).
Dank je voor het compliment, maar ik was niet altijd zo makkelijk tijdens vakanties en daarbuiten. Maar ik hield en houd wel van dat soort eenvoudige knusheid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dat is bij ons ook zo. Ik scheel sowieso 5 en 8 jaar met mijn broertje en zusje en denk dat je dan ook andere herinneringen maakt. Daarnaast onthou ik heel veel dingen aan geuren, geluiden en in beelden. Mijn zusje onthoudt juist de dingen die allemaal niet goed gingen. En wij mochten echt veel als kinderen maar mijn zusje was echt een verschrikkelijke puber, die dus steeds verder beperkt werd. Ik heb voor mijn gevoel amper beperkingen gehad. Mijn broertje onthoudt veel dingen met vervoersmiddelen.
Mijn ouders waren gelukkig wel heel gelijkwaardig qua huishouden en taken. Die deden het echt samen.

Maar van ons allemaal heb ik het meeste onthouden. Mijn moeder leeft niet meer en met haar kon ik daar makkelijker over sparren dan met mijn vader, die onthoudt daar minder van.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 2 jaar naar een boerderij in Duitsland geweest. De beste vakantie ooit voor mijn zus en mij, want er stonden paarden waar je zo op weg kon rijden. Dat deden we dan ook 2 keer per dag en mn ouders wandelden dan mee.En er was een kleine zwemvijver waar 1 grote karper in zat. Geweldig!!
Jaren later bekende mijn moeder dat ze t vreselijk vond daar. Zo saai, nix te doen. Steeds datzelfde rondje wandelen met die paarden en ze was bang voor die grote karper. Mijn zus en ik waren stomverbaasd toen we dat hoorden :lol:
Wij zijn eens met de trein op vakantie naar zuid-Frankrijk gegaan. Wat was het leuk! De hele reis was geweldig.

Oh ja, ik herinner me wel dat er een staking of boerenprotest met koeien op de rails was, waardoor we urenlang in de zinderende hitte stil hebben gestaan in de trein. Er had ook ergens iemand overgeven in het gangpad, da’s waar ook. En we moesten een slaapcoupé delen met een stel dat spanningen had en waarvan de vrouw La Vache Qui Rit kaasjes op een heel vieze manier at.

Och, en we zullen ook veel met spullen gezeuld hebben. En met kinderen zo’n lange reis zal ook zo zijn uitdagingen gehad hebben voor mijn ouders.

Voor mijn moeder allemaal redenen om zo’n treinreis nooit meer te ondernemen, het was een vakantie from hell.

Ik herinner me die dingen wel, maar heb het niet zo ervaren. Ik weet dan weer wel dat in ons appartementje een stuk meloen van iemands bordje vloog en dat we dat nooit meer terug hebben kunnen vinden, haha! En dat we allemaal een T-shirt kregen van de badplaats. Mijne was wit met blauwe strepen en een rood anker erop.
Livingontheedge schreef:
08-08-2020 23:08
Wij zijn 2 jaar naar een boerderij in Duitsland geweest. De beste vakantie ooit voor mijn zus en mij, want er stonden paarden waar je zo op weg kon rijden. Dat deden we dan ook 2 keer per dag en mn ouders wandelden dan mee.En er was een kleine zwemvijver waar 1 grote karper in zat. Geweldig!!
Jaren later bekende mijn moeder dat ze t vreselijk vond daar. Zo saai, nix te doen. Steeds datzelfde rondje wandelen met die paarden en ze was bang voor die grote karper. Mijn zus en ik waren stomverbaasd toen we dat hoorden :lol:
Wat je als ouders niet allemaal voor je kinderen over hebt, haha!
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
08-08-2020 21:05
Toen ik veertien was gingen we naar een camping in Friesland, waar familie van mij een seizoensplaats had. Het regende toen bijna de hele vakantie door. Ik heb daar heel goede herinneringen aan: dat we elke ochtend met zijn allen heel knus bij elkaar in de voortent zaten met tijdschriften en puzzelboekjes, gebakken eieren, tosti's en het gepruttel van het koffieapparaat en de regen op het tentdoek, 's middags gingen we naar dorpjes in de omgeving, er waren leuke dingen te doen op de camping waaronder een soort familiespelletjesdag. Mijn ouders vonden het een totaal verregende vakantie en die spelletjesdag vonden ze al helemaal vreselijk. Ik weet nog dat we direct daarna nog spontaan op de bonnefooi naar Frankrijk reden, voor mij gewoon een extra vakantie, voor mijn ouders waarschijnlijk bedoeld om nog wat van de zomer te maken.
Zo gingen wij in mijn beleving tot mijn achtste ofzo 5 keer per jaar kamperen en dus op vakantie.
In werkelijkheid was dat onze tent niet goed waterdicht was en dan gingen we kamperen, zodra het slecht weer was regende alles nat en gingen we naar huis om alles op te laten drogen. Dan gingen we na twee dagen als alles droog was weer opnieuw kamperen. En dat zes weken lang, mijn vader zat in het onderwijs dus had lange vakanties toen.

Na mijn achtste hadden we geen auto meer, toen gingen we niet of met de trein en dan dus gewoon een keer 🙈
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, verschillende wensen/voorkeuren, en dingen die je als kind niet meekrijgt. Mijn dochtertje van bijna 2 had weinig last van de lockdown, hele dagen met mama spelen, veel meer tv kijken dan anders, super leuk. Maar iemand die zich zorgen maakt over zijn baan en de gezondheid van naasten zal dat toch als minder vakantie ervaren hebben.
nausicaa schreef:
09-08-2020 00:01
Inderdaad, verschillende wensen/voorkeuren, en dingen die je als kind niet meekrijgt. Mijn dochtertje van bijna 2 had weinig last van de lockdown, hele dagen met mama spelen, veel meer tv kijken dan anders, super leuk. Maar iemand die zich zorgen maakt over zijn baan en de gezondheid van naasten zal dat toch als minder vakantie ervaren hebben.
Ja, het was ook geen vakantie. Zelfs zonder zonder om je baan of gezondheid was het geen vakantie. Meeste mensen moesten er gewoon naast werken. :roll:
En kinderen vanaf gewoon aan hun schoolwerk.
en elke keer verbaas ik me erover hoe verschillend onze belevingen en herinneringen waren. Hoe kan dat?

Echt? Grapje toch?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
09-08-2020 00:20
Ja, het was ook geen vakantie. Zelfs zonder zonder om je baan of gezondheid was het geen vakantie. Meeste mensen moesten er gewoon naast werken. :roll:
En kinderen vanaf gewoon aan hun schoolwerk.
Met twee jaar had ze nog niet heel veel schoolwerk :-). Alhoewel ze wel heeft leren lopen en de geluidjes van minstens zes dieren. Dus eigenlijk heb ik ook een soort thuis-onderwijs gedaan.
Ik heb zelfs als volwassene met vriendinnen vakanties gehad waarbij iedereen onderling een totaal andere beleving had.

Toen ik 20 was ging ik met 3 vriendinnen op vakantie, heel erg leuk, beetje backpacken, lekker veel uitgaan, overal contact maken. Maar achteraf blijkt dat een van m’n vriendinnen zich er buiten voelde vallen. Ze had ook blijkbaar minder aanspraak met jongens en dat had ze als vervelend ervaren en er was blijkbaar ook een onuitgesproken akkefietje met een van de vriendinnen. Dat is mij allemaal ontgaan. Heerlijke vakantie.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 09-08-2020 00:42
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Iedereen onthoud hetgene wat op hem/haar indruk gemaakt heeft. Mijn meeste reizen waren leuk. Behalve de hoofdlijnen herinner ik me ook vaak de onbenullige details. Zoals een huisje vol met spinnen. Een lift die helemaal bekleed was met vloerbedekking. Erg benauwd. Een hotel dat naar diesel stonk. Dat we in Spanje tapas bestelden en we vervolgens bitterballen kregen. Ik lag in een deuk. Dat ik de slappe lach kreeg omdat een Duitse mevrouw een erg aanstekelijk lachje had. Een pretpark in Frankrijk wat vergane glorie bleek te zijn. Dat ik in mijn jeugd elke dag een ander ijsje nam en het liefst alleen maar wilde zwemmen. Mijn ouders wilden ook wel eens een dagje cultuur.
Het is niet alleen zo dat de beleving anders was. Ook dingen die ik zie als feiten, kunnen mijn ouders en zussen zich niet altijd zo herinneren, en omgekeerd.

Voorbeeldje. We kwamen best vaak in Middelburg en ik weet hoe de stad eruit ziet en hoe straten in het centrum ongeveer lopen. Mijn zus was laatst in Middelburg en vertelde dat alles helemaal veranderd was en dat ze niks meer herkende en verkeerd liep. Dat vind ik vreemd want het centrum is echt niet veel veranderd de laatste 10-15 jaar.
Nou, jij hebt een supergeheugen en onthoud alles positiefs. Je zus is een zeurpiet en heeft een slecht geheugen. Zoiets?

Ik lees nog steeds echt helemaal niets waar je verbaast over kan zijn als je een beetje logisch kan nadenken en snapt dat elk mens altijd alles net even anders kan beleven en onthouden.
Maar wat is dan nog de waarde van herinneringen, als deze zo selectief zijn of er niets van klopt of chronologisch door elkaar worden gegooid?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook met schoolherinneringen. Op de klassenreünie van de basisschool noemde ik een aantal dingen en mijn oud-klasgenoten verbaasde het dat ik dat nog wist. Tot aan de reünie had ik gedacht dat zij dezelfde herinneringen hadden. Dat was niet zo. Tuurlijk was ik ook dingen vergeten. Maar toch leek die tijd voor hen verder weg te staan.
hondenmens schreef:
09-08-2020 11:30
Ik heb het ook met schoolherinneringen. Op de klassenreünie van de basisschool noemde ik een aantal dingen en mijn oud-klasgenoten verbaasde het dat ik dat nog wist. Tot aan de reünie had ik gedacht dat zij dezelfde herinneringen hadden. Dat was niet zo. Tuurlijk was ik ook dingen vergeten. Maar toch leek die tijd voor hen verder weg te staan.
Oh ja, de basisschooltijd is voor mij ook een grote waas. Ik herinner me elementen, maar ik zou geen naam van een meester of juf meer weten.
Alle reacties Link kopieren
Brabants_meisje schreef:
09-08-2020 10:36
Maar wat is dan nog de waarde van herinneringen, als deze zo selectief zijn of er niets van klopt of chronologisch door elkaar worden gegooid?
Als je alles zou moeten onthouden werd je knettergek.
En iedereen heeft zijn eigen kijk op een gebeurtenis. Die allebei waar kunnen zijn, Neem een munt en houd die rechtop tussen 2 mensen en vraag wat ze zien. De een zal zeggen kop, de andere munt. 2 verschillende antwoorden, dezelfde munt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Brabants_meisje schreef:
09-08-2020 10:36
Maar wat is dan nog de waarde van herinneringen, als deze zo selectief zijn of er niets van klopt of chronologisch door elkaar worden gegooid?
De waarde is het gevoel dat herinneringen naar boven brengen, maar herinneringen zijn geen feiten.

Als de politie bijvoorbeeld verdachten ondervraagt en ze hebben allemaal hetzelfde precies kloppende verhaal met dezelfde details, dan weten ze meteen dat het afgesproken werk is. Ieder mens valt normaal gesproken andere dingen op en ieder mens beoordeelt dingen vanuit zijn eigen perspectief.

Dat zie je ook als je boeken leest waarbij de hoofdpersoon een kind is. Ik las eens een boek waarin een kind in vreselijke armoede opgroeide en waarbij moeder nadat vader het gezin had verlaten zichzelf zelfs moest prostitueren, maar het kind dacht gewoon dat moeder heel sociaal was en veel vrienden had die ‘s avonds nog even langs kwamen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven