Estland, Letland, Litouwen tips

02-12-2017 13:56 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben met een vriend aan het kijken om deze zomer naar Estland, Letland, Litouwen te gaan (de hoofdsteden) op vakantie. Ongeveer 2 weken zal het worden. Heeft iemand tips over wat je móét zien, horen, eten, drinken, bezoeken, of/waar je uit kunt gaan, ect.

En weet iemand hoe het openbaar vervoer daar is geregeld? En een beetje budget tips misschien want we zijn allebei student.

Ik hoor graag ervaringen :).
Ik heb geen tip als in dat ik er zelf geweest ben maar veel mooie wollen producten komen uit die landen. Sjaals, sloffen, truien, kattenholletjes, kleden, dekens, etc kan je daar handgemaakt kopen. Ook lederwaren zoals handschoenen, portemonnees, tassen. etc. Het versturen is goedkoop dus als je het niet mee wil zeulen kan je het opsturen.

Ik zou gaan shoppen :)
Alle reacties Link kopieren
ik heb voor mijn studie laatst een website over riga gemaakt. Ik zal hem in een prive bericht sturen, aangezien ik graag anoniem wil blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in alledrie de landen geweest (een maand) en mijn grootste tip is: ga ook buiten de hoofdsteden kijken. Echt.
Maak tussen Tallinn en Riga bijvoorbeeld een stop in Pärnu of Tartu (dat kan heel makkelijk met de bus).
In Litouwen vond ik Klaipeda en de Curonian Spit heel erg mooi. Of Trakai kasteel, iets buiten Vilnius. Kaunas is ook de moeite waard voor een dag.

Openbaar vervoer is het makkelijkste per bus (tussen de grote steden vaak luxe touringcars met Wifi enzo). Ik heb alleen in Litouwen een paar keer met de trein gereisd, maar dat duurde best lang en had weinig comfort.
Alle reacties Link kopieren
De treinen zijn inderdaad niet geheel comfortabel, maar er is een uitgebreid bussen-netwerk in Letland en tussen Letland en Litouwen (veelal bussen van Van Hool; 'Niet spreken met de chauffeur' :-] ).

In Riga natuurlijk even over de markt lopen bij de Zeppelin-hallen, gewoon slenteren door de oude stad of door de Jugendstilwijk waar ook een leuk museumpje is (Riga Art Nouveau Museum oftewel Jugenda Stila Nami).

Vanuit Riga is het een half uurtje met de trein (dat is net te overzien en dan toch ook wel weer leuk om het landschap op die manier te zien) naar Jurmala, het Scheveningen van Letland, nou ja, een leuke badplaats :-]

Vanuit Riga met de bus naar Liepaja (ook een badplaats en qua muziek het Den Haag van Letland, heel veel muzikanten komen uit Liepaja). Vanuit Liepaja ben je met de bus ook snel in Klaipeda (Litouwen) en vanuit daar kun je, misschien met een tussenstop bij de Kruisberg in Siauliai (ben ik zelf nooit geweest, maar lijkt me erg indrukwekkend). En inderdaad Trakai, ook mooi!

Vanuit Riga kun je ook een dagtocht maken naar Sigulda/Turaida/Krimulda (ook mooi genoeg om te overnachten), Jelgava (paleis), het openluchtmuseum (brivdabasmuzejs; niet te verwarren met het dabasmuzejs, dat is gewoon een museum in een gebouw in Riga).

Mogelijk kunnen jullie ook onderweg Kuldiga aandoen, waar de breedste waterval van Europa ligt (Ventas Rumba). Dat het ding maar een goede twee meter hoog is, mag de pret niet drukken, breed is ie! :-]

Het vrijheidsbeeld in Riga heet trouwens Milda (doet het ook altijd goed als je dat weet :-] ) en daar vind je ook de Laima klok waar elke inwoner wel een afspraakje heeft gehad. Binnenkort wordt die gerenoveerd).
Milda is trouwens gebouwd kunnen worden door crowdfunding in de jaren dertig van de vorige eeuw. De inwoners van Letland hebben er voor gezorgd dat ze er staat. Echt crowdfunding avant la lettre :-]

Drie woorden kunnen je al een end op weg helpen in Letland: Iela (spreek uit iejela), alus en ola. Daarmee kun je de weg vragen (Iela betekent weg), bier drinken (alus) en een ei eten (ola), dus je zult niet verdwalen en je hebt altijd wat te eten en te drinken :proud:
En Paldies is bedankt (spreek uit: Paldiejes).

Veel plezier!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
Oja, Liepaja vond ik ook gezellig! Mooi strand, zeker in de zomer een aanrader. Je kunt daar ook eens rondkijken in zo'n oude Sovjetwijk, Karosta volgens mij. Er staat een prachtige kerk in en er is een oude gevangenis (nu museum) waar ik een heel indrukwekkende rondleiding heb gehad.

Ik heb tussen Vilnius en Klaipeda een tussenstop gemaakt op die kruisberg, maar dat was met openbaar vervoer nogal een rit. Sowieso moet je een taxi zien te regelen vanuit Siaulai (schrijf ik dat goed?) naar die heuvel, en op dat stationnetje sprak niemand enig woord over de grens. Het is gelukt, maar ik was wel laat op mijn eindbestemming.
Alle reacties Link kopieren
Ah, Siauliai is dus ietwat gecompliceerd, maar goed dat ik dat niet heb geprobeerd met mijn oude moeder toen we er waren :-]
Nee, dan maar dusch de route: Riga - Liepaja - Klaipeda - Vilnius (en vanuit daar een dag naar Trakai). Zou ik doen, maar goed, mijn vader kwam uit Liepaja, dus die stad zal ik nooit overslaan. En in Klaipeda heb ik ooit gejamd met Litouwse jazz-musici (Klaipeda heeft een conservatorium, dus ook erg muzikaal), dus dat stadje heeft mijn hart ook gestolen :-]

Karosta bij Liepaja is inderdaad ook wel indrukwekkend: de wijk was voorheen voor de Sovjet-militairen en hun gezinnen en was lange tijd verboden gebied voor de Letse inwoners van Liepaja. Karosta betekent 'Oorlogshaven'. Na de val van de Sovjet Unie is die wijk grotendeels leeg komen te staan (15.000 mensen vertrokken binnen korte tijd) en hele flatgebouwen zijn gestript en vervallen. En dan staat daar middenin een goed gepoetste goudkleurige kerk (Russisch Orthodox).
Ik heb die gevangenistour zeven jaar geleden gedaan en dat was best indrukwekkend, al vermoed ik dat het nu nog indrukwekkender is omdat ze zeven jaar de tijd hebben gehad het verder te ontwikkelen :-]

Letland en Litouwen (Estland ken ik verder niet) hebben nog veel folklore en ik zou een dans- of zangvoorstelling niet overslaan als ik jullie was! :-]

Heimwee! :sigh: :-]
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
02-12-2017 15:07
Ik ben in alledrie de landen geweest (een maand) en mijn grootste tip is: ga ook buiten de hoofdsteden kijken. Echt.
Maak tussen Tallinn en Riga bijvoorbeeld een stop in Pärnu of Tartu (dat kan heel makkelijk met de bus).
In Litouwen vond ik Klaipeda en de Curonian Spit heel erg mooi. Of Trakai kasteel, iets buiten Vilnius. Kaunas is ook de moeite waard voor een dag.

Openbaar vervoer is het makkelijkste per bus (tussen de grote steden vaak luxe touringcars met Wifi enzo). Ik heb alleen in Litouwen een paar keer met de trein gereisd, maar dat duurde best lang en had weinig comfort.
Ik ben ook in Vilnius en Trakai geweest, Vilnius is een erg mooie stad en heel schoon en veilig. Let er wel op dat er niet veel Engels gesproken wordt en ongeveer alle musea op maandag dicht waren. Kaunas vond ik zelf niet echt bijzonder, maar toen ik er was was het kutweer en alles was dicht, want het was maandag. Het busstation (autobusy station) ligt trouwens wat verderop dan de reguliere bushaltes in een soort garage . De bus is niet duur. Het Trakai kasteel is mooi maar de tentoonstelling in het kasteel zelf kun je net zo goed overslaan.

Ik zou zelf graag nog een keer de Kruisenheuvel willen bezoeken, en Klaipeda, en Riga en vooral Talinn wil ik ook zien. In Vilnius vond ik de universiteit leuk, de oude binnenstad en de Poort van Morgenrood en de vele kerken (tip: de orthodoxe kerk).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven