Eurocity naar Belgie, ervaringen

12-08-2025 12:06 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga binnenkort met de trein een aantal dagen naar Belgie en twijfel nog tussen de goedkopere Eurocity en de veel duurdere Eurocity Direct. Qua reistijd zit er niet echt veel verschil.

Waar het mij om gaat is het instappen, ik ben niet echt heel handig met het in- en uitsstappen op traptreetjes vd trein die te ver van het perron afzitten, met ook nog een koffertje bij mij. En ik reis alleen.

Kun je in de Eurocity makkelijk in- en uitstappen met koffer of kan ik beter de Eurocity Direct boeken? Of maakt dat niks uit.

Op Google afbeeldingen gezocht maar ik kan geen duidelijke afbeeldingen vinden van de trapjes.

Sorry voor deze mss gekke vraag.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
De Eurocity wordt meestal met Belgische rijtuigen gereden en die hebben geen gelijkvloerse instap. De Eurocity Direct geeft ook geen garantie op gelijkvloerse instap.
Het gemakkelijk instappen op de trein is ook afhankelijk van de 'hoogte' van het perron / station waarvan je vertrekt. Je kunt altijd een beetje onhandig doen en in mijn ervaring, meestal wel een wachtende na jou die dan je koffertje of een buggy met kind naar binnen zwiept.
Alles sal reg kom
Voor een paar dagen heb je niet zoveel nodig lijkt me, dus is een rugzak(je) geen optie? Dan heb je je handen vrij.

Als je er geen een hebt is er vast wel iemand in je omgeving van wie je er een mag lenen, of je kijkt bij de kringloop.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Arriva rijdt ook gewoon met goede rijtuigen naar België.

Het hangt er ook vanaf waar je vandaan komt en waar je heen wilt, welke trein dan handig is.
Volgens mij hebben beide een hoge opstap, de ouderwetse treinen dus zeg maar. De Belgische treinen vind ik nog een grotere opstap (en smaller) dan de Nederlandse.
ivo70 schreef:
12-08-2025 13:54

Het hangt er ook vanaf waar je vandaan komt en waar je heen wilt, welke trein dan handig is.
Arriva?
Alweernieuw1234 schreef:
12-08-2025 14:32
Volgens mij hebben beide een hoge opstap, de ouderwetse treinen dus zeg maar. De Belgische treinen vind ik nog een grotere opstap (en smaller) dan de Nederlandse.
Alleen de Eurocity Direct die gereden wordt met ICNG materieel heeft een lage instap. Alleen weet je nooit zeker of die op die specifieke rit rijdt.
margreetder schreef:
12-08-2025 14:49
Arriva?
Dat is die vervoerder die onder andere door heel Limburg rijdt met bussen en treinen. En daarbij ook de grens naar Duitsland en België oversteekt. Bijvoorbeeld met de lijn Aachen-Heerlen-Maastricht-Luik
ivo70 schreef:
12-08-2025 13:54

Vanaf Rotterdam naar Antwerpen. Dan kom ik uit op de Eurocity en Eurocity Direct.
Als het weinig uitmaakt met de in/uitstap kan ik mbt de kosten dan toch voor de Eurocity gaan en kijken of er iemand bereid is mij te helpen indien nodig.

Met de Nederlandse treinen heb ik minder moeite.
De uitstap kan in België heel hoog zijn. Mijdt vooral Antwerpen Berchem.
Mutsje78 schreef:
12-08-2025 18:09
Vanaf Rotterdam naar Antwerpen. Dan kom ik uit op de Eurocity en Eurocity Direct.
Arriva is niet relevant voor je vraag. Eurocity en Eurocity Direct is een samenwerking van de NS en de NMBS.
Rotterdam -Antwerpen is een kort ritje.
Qua trein maakt het weinig verschil.

Er is vast wel iemand die je kan helpen. Op het perron loopt ook personeel rond die je kan vragen of ze even kunnen helpen met je koffer/bagage.

En misschien is een rugzak wat handiger voor je.
Misschien is ipv de trein de Flixbus een optie voor je?
In mijn ervaring zijn mensen die ook in- en uitstappen op jouw perron zeer behulpzaam in het naar binnen en buiten tillen van je koffer. Als je klaar staat bij een deur en iemand vraagt: 'Zou je mij misschien kunnen helpen met mijn koffer zo? ik heb wat moeite met instappen' dan verwacht ik 0% dat dat een probleem is. Ik reis regelmatig met veel bagage en mensen zijn super behulpzaam en vinden dat ook helemaal geen gekke vraag.
Als je uitstapt op Antwerpen centraal is er normaal geen probleem. Dat zijn verhoogde perrons. Veel plezier!
De IC direct die vertrekt vanaf Amsterdam Zuid via Rotterdam naar België heeft een lage gelijkvloerse instap. Deze rijdt ook over de HSL en is sneller in België.

De EC rijdt via Breda en is langer onderweg maar wel goedkoper. Hij heeft een hogere en smallere instap, maar is goed te doen. Stap wel op Rotterdam in want hij is snel vol.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga deze week besluiten welke trein ik boek. Mijn reis is in September.

Helaas is de Eurocity Direct veel duurder dan de Eurocity, maar lijkt wel handiger met instappen.

Weet iemand toevallig ook hoe het zit met de drukte in de trein? Eurocity vs Eurociti Direct? Het zou toch prettig zijn om de reis niet staand op het balkon door te moeten brengen.
Mutsje78 schreef:
16-08-2025 11:39
Weet iemand toevallig ook hoe het zit met de drukte in de trein? Eurocity vs Eurociti Direct? Het zou toch prettig zijn om de reis niet staand op het balkon door te moeten brengen.
Als je op zondag om 06.00 uur gaat is het rustig. Hoe laat en op welke dag ga je? In zijn algemeenheid Eurocity is drukker.
margreetder schreef:
16-08-2025 11:44
Als je op zondag om 06.00 uur gaat is het rustig. Hoe laat en op welke dag ga je? In zijn algemeenheid Eurocity is drukker.
Heen op maandag, ik zat te denken tussen 10 en 12 in de ochtend.

Terug op vrijdag ongeveer tussen 14 en 16 in de middag. Ligt ook aan het weer, bij stromende regen, ga ik na het uitchecken gelijk naar huis.
Het is voor een stedentrip.

Ik woon zelf niet in Rotterdam, dus moet eerst nog met de trein er naar toe en weer terug.
stokbootje schreef:
15-08-2025 08:35
In mijn ervaring zijn mensen die ook in- en uitstappen op jouw perron zeer behulpzaam in het naar binnen en buiten tillen van je koffer. Als je klaar staat bij een deur en iemand vraagt: 'Zou je mij misschien kunnen helpen met mijn koffer zo? ik heb wat moeite met instappen' dan verwacht ik 0% dat dat een probleem is. Ik reis regelmatig met veel bagage en mensen zijn super behulpzaam en vinden dat ook helemaal geen gekke vraag.
Dit idd!! Heel veel met deze treinen gereisd en heel veel ouders met buggy’s en ouderen voorbij zien komen en die worden bijna altijd spontaan al geassisteerd, laat staan als er hulp gevraagd wordt.
Je moet tegenwoordig een tijd boeken met de trein.

Wil je 1 trein later dan je boeking kan dat.
Wil je een trein/ paar treinen eerder, moet je omboeken.
Je kan ook gewoon doen alsof je neus bloed maar Je kan maar net een contrôleur tegen komen die geen goede bui heeft
(als je een early bird ticket hebt)
disney1 schreef:
16-08-2025 16:50
Je moet tegenwoordig een tijd boeken met de trein.

Wil je een trein/ paar treinen eerder, moet je omboeken.
Je kan ook gewoon doen alsof je neus bloed maar Je kan maar net een contrôleur tegen komen die geen goede bui heeft
(als je een early bird ticket hebt)
Voor iets meer kun je gebruikmaken van het flextarief en kun je zelf kiezen op welk uur je teruggaat naar Nederland. Je kunt niet kiezen tussen Eurocity of de IC direct.

Je bent wel laat met het boeken als je gebruik zou willen maken van de IC direct. Voor de Eurocity maakt het niet veel uit qua prijs wanneer je boekt.

De Eurocity is een volle trein, maar als je op tijd op Rotterdam bent kun je prima een plekje uitzoeken. De trein staat ruim van te voren klaar op Rotterdam.

Je kunt ook nog kiezen om met de boemel van Roosendaal naar Antwerpen te gaan. Ook een oud ding met een hogere instap.
disney1 schreef:
16-08-2025 16:50
Je kunt elke andere trein nemen mits je een nieuw ticket koopt. Zomaar 1 trein later nemen kan niet als er treinbinding is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven