Eurocity naar Belgie, ervaringen
dinsdag 12 augustus 2025 om 12:06
Ik ga binnenkort met de trein een aantal dagen naar Belgie en twijfel nog tussen de goedkopere Eurocity en de veel duurdere Eurocity Direct. Qua reistijd zit er niet echt veel verschil.
Waar het mij om gaat is het instappen, ik ben niet echt heel handig met het in- en uitsstappen op traptreetjes vd trein die te ver van het perron afzitten, met ook nog een koffertje bij mij. En ik reis alleen.
Kun je in de Eurocity makkelijk in- en uitstappen met koffer of kan ik beter de Eurocity Direct boeken? Of maakt dat niks uit.
Op Google afbeeldingen gezocht maar ik kan geen duidelijke afbeeldingen vinden van de trapjes.
Sorry voor deze mss gekke vraag.
Waar het mij om gaat is het instappen, ik ben niet echt heel handig met het in- en uitsstappen op traptreetjes vd trein die te ver van het perron afzitten, met ook nog een koffertje bij mij. En ik reis alleen.
Kun je in de Eurocity makkelijk in- en uitstappen met koffer of kan ik beter de Eurocity Direct boeken? Of maakt dat niks uit.
Op Google afbeeldingen gezocht maar ik kan geen duidelijke afbeeldingen vinden van de trapjes.
Sorry voor deze mss gekke vraag.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
dinsdag 12 augustus 2025 om 12:45
dinsdag 12 augustus 2025 om 13:15
dinsdag 12 augustus 2025 om 14:50
Alleen de Eurocity Direct die gereden wordt met ICNG materieel heeft een lage instap. Alleen weet je nooit zeker of die op die specifieke rit rijdt.Alweernieuw1234 schreef: ↑12-08-2025 14:32Volgens mij hebben beide een hoge opstap, de ouderwetse treinen dus zeg maar. De Belgische treinen vind ik nog een grotere opstap (en smaller) dan de Nederlandse.
dinsdag 12 augustus 2025 om 14:52
Dat is die vervoerder die onder andere door heel Limburg rijdt met bussen en treinen. En daarbij ook de grens naar Duitsland en België oversteekt. Bijvoorbeeld met de lijn Aachen-Heerlen-Maastricht-Luik
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:09
Vanaf Rotterdam naar Antwerpen. Dan kom ik uit op de Eurocity en Eurocity Direct.
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:11
woensdag 13 augustus 2025 om 07:51
vrijdag 15 augustus 2025 om 08:35
In mijn ervaring zijn mensen die ook in- en uitstappen op jouw perron zeer behulpzaam in het naar binnen en buiten tillen van je koffer. Als je klaar staat bij een deur en iemand vraagt: 'Zou je mij misschien kunnen helpen met mijn koffer zo? ik heb wat moeite met instappen' dan verwacht ik 0% dat dat een probleem is. Ik reis regelmatig met veel bagage en mensen zijn super behulpzaam en vinden dat ook helemaal geen gekke vraag.
vrijdag 15 augustus 2025 om 21:50
De IC direct die vertrekt vanaf Amsterdam Zuid via Rotterdam naar België heeft een lage gelijkvloerse instap. Deze rijdt ook over de HSL en is sneller in België.
De EC rijdt via Breda en is langer onderweg maar wel goedkoper. Hij heeft een hogere en smallere instap, maar is goed te doen. Stap wel op Rotterdam in want hij is snel vol.
De EC rijdt via Breda en is langer onderweg maar wel goedkoper. Hij heeft een hogere en smallere instap, maar is goed te doen. Stap wel op Rotterdam in want hij is snel vol.
zaterdag 16 augustus 2025 om 11:39
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga deze week besluiten welke trein ik boek. Mijn reis is in September.
Helaas is de Eurocity Direct veel duurder dan de Eurocity, maar lijkt wel handiger met instappen.
Weet iemand toevallig ook hoe het zit met de drukte in de trein? Eurocity vs Eurociti Direct? Het zou toch prettig zijn om de reis niet staand op het balkon door te moeten brengen.
Ik ga deze week besluiten welke trein ik boek. Mijn reis is in September.
Helaas is de Eurocity Direct veel duurder dan de Eurocity, maar lijkt wel handiger met instappen.
Weet iemand toevallig ook hoe het zit met de drukte in de trein? Eurocity vs Eurociti Direct? Het zou toch prettig zijn om de reis niet staand op het balkon door te moeten brengen.
zaterdag 16 augustus 2025 om 11:44
Als je op zondag om 06.00 uur gaat is het rustig. Hoe laat en op welke dag ga je? In zijn algemeenheid Eurocity is drukker.
zaterdag 16 augustus 2025 om 16:13
Heen op maandag, ik zat te denken tussen 10 en 12 in de ochtend.margreetder schreef: ↑16-08-2025 11:44Als je op zondag om 06.00 uur gaat is het rustig. Hoe laat en op welke dag ga je? In zijn algemeenheid Eurocity is drukker.
Terug op vrijdag ongeveer tussen 14 en 16 in de middag. Ligt ook aan het weer, bij stromende regen, ga ik na het uitchecken gelijk naar huis.
Het is voor een stedentrip.
Ik woon zelf niet in Rotterdam, dus moet eerst nog met de trein er naar toe en weer terug.
zaterdag 16 augustus 2025 om 16:20
Dit idd!! Heel veel met deze treinen gereisd en heel veel ouders met buggy’s en ouderen voorbij zien komen en die worden bijna altijd spontaan al geassisteerd, laat staan als er hulp gevraagd wordt.stokbootje schreef: ↑15-08-2025 08:35In mijn ervaring zijn mensen die ook in- en uitstappen op jouw perron zeer behulpzaam in het naar binnen en buiten tillen van je koffer. Als je klaar staat bij een deur en iemand vraagt: 'Zou je mij misschien kunnen helpen met mijn koffer zo? ik heb wat moeite met instappen' dan verwacht ik 0% dat dat een probleem is. Ik reis regelmatig met veel bagage en mensen zijn super behulpzaam en vinden dat ook helemaal geen gekke vraag.
zaterdag 16 augustus 2025 om 16:50
Je moet tegenwoordig een tijd boeken met de trein.
Wil je 1 trein later dan je boeking kan dat.
Wil je een trein/ paar treinen eerder, moet je omboeken.
Je kan ook gewoon doen alsof je neus bloed maar Je kan maar net een contrôleur tegen komen die geen goede bui heeft
(als je een early bird ticket hebt)
Je kan ook gewoon doen alsof je neus bloed maar Je kan maar net een contrôleur tegen komen die geen goede bui heeft
zaterdag 16 augustus 2025 om 19:09
Voor iets meer kun je gebruikmaken van het flextarief en kun je zelf kiezen op welk uur je teruggaat naar Nederland. Je kunt niet kiezen tussen Eurocity of de IC direct.disney1 schreef: ↑16-08-2025 16:50Je moet tegenwoordig een tijd boeken met de trein.
Je bent wel laat met het boeken als je gebruik zou willen maken van de IC direct. Voor de Eurocity maakt het niet veel uit qua prijs wanneer je boekt.
De Eurocity is een volle trein, maar als je op tijd op Rotterdam bent kun je prima een plekje uitzoeken. De trein staat ruim van te voren klaar op Rotterdam.
Je kunt ook nog kiezen om met de boemel van Roosendaal naar Antwerpen te gaan. Ook een oud ding met een hogere instap.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in