Frankrijk, waar moet ik zijn ?

02-04-2020 09:15 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ondanks Corona wil ik toch een beetje in de vakantiesfeer komen , ookal moeten we een jaartje opschuiven .

Wij : absoluut geen Frankrijk gangers willen toch een keer proberen die kant op te gaan om te ontdekken waar iedereen zo lyrisch over is. Nooit verder geweest dan Euro Disney zoeken we nu kleine campings ( denken er over een trekcaravan te huren ) of domaines. Bij voorkeur van Nederlandse eigenaars en must is kindvriendelijk dus zwembad , af en toe wat knutselanimatie , zoiets. Nooit eerder gedaan dus geen idee.

Wat vooral ik graag wil is Normandië en Bretagne maar qua weer mss niet de handigste keuze ? En we willen niet op 1 plek blijven maar liefst 2 plekken aan doen.

Wie loodst ons in een week of 3 Frankrijk door ??

Merci !
Alle reacties Link kopieren
Hier een Frankrijk-fan!

Wij kiezen altijd twee verschillende accomodaties voor 2 weken, vaak op (kindvriendelijke) campings.

We hebben nog een boeking staan voor eind juli dit jaar in de Vendee en de Dordogne. De campings liggen qua afstand OK van elkaar, zo'n 3 uur rijden.

Maar we hebben ook jaren gehad dat we van de Provence richting de Dordogne zijn gereden ( ruim 6 uur). Autorijden vinden we heerlijk en ach, om die 6 uur te rijden voor een week op een totaal andere plaats is voor ons prima te overzien.

Westkust ( Bretagne en Normandie) en bergen zijn niet echt handig, tenzij je het niet erg vindt om de grote oversteek te maken.

Mijn Frankrijkfavorieten zijn meer oostelijk gelegen, Alpen, Provence, Ardeche, Verdon. Prachtige natuur, al is het in het hoogseizoen echt wel bloedjeheet ( maar ja, dat was het de afgelopen jaren in Nederland ook). En ik vind de mensen eigenlijk prima, aardig en behulpzaam als je zelf ook enige moeite doet.
Lisbeth_Salander schreef:
02-04-2020 09:42
Zijn Normandië en Bretagne heel ver , ja ? Ik dacht dat het juist lekker dichtbij was vergeleken met ZuidFrankrijk waar iedereen massaal naar toe gaat in de zomer 🙈

Dat is ook zo. Als je even ANWB-routeplanner gebruikt kun je zo zien hoe ver je moet rijden. Frankrijk heeft prachtige campings, ook met vermaak voor kinderen. Normandië is erg mooi, vooral aan de kust en ook Bretagne is prachtig, maar ruiger.
Doe Frankrijk zeker een keer, het is zeer de moeite waard.
hijdie schreef:
02-04-2020 09:51
Wij zijn daar vanuit Amsterdam geweest met een caravan. Een gruwelijk lange tocht. Weinig wegen waar je opschiet. Overigens een prachtige punt en vriendelijke mensen. Wel veel kans op regen, kort en daarna weer zon, geen hele lange grijze dagen.

Als je meteen langs de kust naar beneden rijdt ben je zonzekerder en in dezelfde tijdspanne een stuk zuidelijker is onze ervaring.
Wij gaan vanuit Utrecht met de caravan. En hebben sowieso een tussenstop op die route. Maar wij zien de reis erheen dan ook al als onderdeel van de vakantie. Ik heb niet de druk om zo snel mogelijk ergens te komen, dan moet je geen caravan nemen namelijk :)

Zuid-Frankrijk kan ik maar 1 ding over zeggen. Wij zaten in de Var in 2010, geen succes :facepalm:
Chantilly21_2 schreef:
02-04-2020 09:58
Hier een Frankrijk-fan!

Wij kiezen altijd twee verschillende accomodaties voor 2 weken, vaak op (kindvriendelijke) campings.

We hebben nog een boeking staan voor eind juli dit jaar in de Vendee en de Dordogne. De campings liggen qua afstand OK van elkaar, zo'n 3 uur rijden.

Maar we hebben ook jaren gehad dat we van de Provence richting de Dordogne zijn gereden ( ruim 6 uur). Autorijden vinden we heerlijk en ach, om die 6 uur te rijden voor een week op een totaal andere plaats is voor ons prima te overzien.

Westkust ( Bretagne en Normandie) en bergen zijn niet echt handig, tenzij je het niet erg vindt om de grote oversteek te maken.

Mijn Frankrijkfavorieten zijn meer oostelijk gelegen, Alpen, Provence, Ardeche, Verdon. Prachtige natuur, al is het in het hoogseizoen echt wel bloedjeheet ( maar ja, dat was het de afgelopen jaren in Nederland ook). En ik vind de mensen eigenlijk prima, aardig en behulpzaam als je zelf ook enige moeite doet.

Wat bedoel je met "een grote oversteek" voor de Westkust?
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
02-04-2020 09:49
vanaf Bretagne naar de bergen is wel heel erg uit elkaar. De bergen liggen helemaal aan de andere kant van Frankrijk.
🙈 Thanks , duidelijk 😃
herfstappeltaart schreef:
02-04-2020 10:00
Wat bedoel je met "een grote oversteek" voor de Westkust?
Dat je voor echte bergen aan de oostkant van Frankrijk moet zijn :mrgreen:
Wij kiezen altijd voor de tolwegen, Iets duurdere manier van rijden (vooral met een caravan erachter) maar heerlijke wegen.
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
02-04-2020 09:58
Hier een Frankrijk-fan!

Wij kiezen altijd twee verschillende accomodaties voor 2 weken, vaak op (kindvriendelijke) campings.

We hebben nog een boeking staan voor eind juli dit jaar in de Vendee en de Dordogne. De campings liggen qua afstand OK van elkaar, zo'n 3 uur rijden.

Maar we hebben ook jaren gehad dat we van de Provence richting de Dordogne zijn gereden ( ruim 6 uur). Autorijden vinden we heerlijk en ach, om die 6 uur te rijden voor een week op een totaal andere plaats is voor ons prima te overzien.

Westkust ( Bretagne en Normandie) en bergen zijn niet echt handig, tenzij je het niet erg vindt om de grote oversteek te maken.

Mijn Frankrijkfavorieten zijn meer oostelijk gelegen, Alpen, Provence, Ardeche, Verdon. Prachtige natuur, al is het in het hoogseizoen echt wel bloedjeheet ( maar ja, dat was het de afgelopen jaren in Nederland ook). En ik vind de mensen eigenlijk prima, aardig en behulpzaam als je zelf ook enige moeite doet.
Klinkt goed. Wij vinden een eindje rijden ook niet erg. Nog camping of accomodatietips ?
Whomi schreef:
02-04-2020 10:02
Dat je voor echte bergen aan de oostkant van Frankrijk moet zijn :mrgreen:

Ooooow juist ja. Klopt helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je richting de Dordogne gaan. Wij gingen vroeger vaak naar camping Lac de Veronne en ik vond het fantastisch als kind. Als ik zo nu de reviews en website bekijk is het nog steeds mooi.
Geen zwembad maar wel een groot meer. En pony's, als je kinderen dat leuk vinden. :proud:
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
02-04-2020 09:50
Mijn God wat lezen mensen slecht🙈

Vorig jaar zijn wij in het voorjaar voor het eerst naar Frankrijk/Normandië geweest.
Ik had ook een beetje vooroordelen over Frankrijk. Is me zo goed bevallen dat we in het Najaar nog een weekje naar de Dordogne zijn geweest.

We hadden plannen om in Juni weer te gaan.

Overigens zaten wij beide keren op campings van niet Nederlandse eigenaren.
Onze ervaring is dat je prima wegkomt met Engels bij de receptie. Het overige personeel spreekt meestal alleen Frans, maar met een beetje gebaren kom je een heel eind. Ik zeg doen TO.
Normandië vonden wij trouwens echt heel mooi, waren ook veel antiek/brocante marktjes als je er van houdt.
Oef ja leuk , brocante marktjes. Waar zaten jullie en hoelang ? En hoe was het weer ?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
02-04-2020 10:04
Mocht je richting de Dordogne gaan. Wij gingen vroeger vaak naar camping Lac de Veronne en ik vond het fantastisch als kind. Als ik zo nu de reviews en website bekijk is het nog steeds mooi.
Geen zwembad maar wel een groot meer. En pony's, als je kinderen dat leuk vinden. :proud:
  • Ja juist
Ja , juist leuk, ponies !! Dankje , ik ga meteen googlen
Alle reacties Link kopieren
Honfleur en het gebied van de D-Day stranden als je die kant op wil :heart:
Honey, you should see me in a crown
Wij vinden zelf de hele Westkust prachtig met de leuke stranden, de heerlijke dorpjes, mooie haventjes, vissersbootjes......zucht.....volgend jaar maar weer.

Aanraders: Veules les Roses, Trouville, Mont st. Michel, St. Malo, Dinan, Dinar..

Op campings voor kinderen kun je prima googlen op de sites van reisorganisaties als Vacansoleil e.d.
Eurus schreef:
02-04-2020 10:12
Honfleur en het gebied van de D-Day stranden als je die kant op wil :heart:

Ja, ook allebei!
Granville!
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
02-04-2020 10:02
Klinkt goed. Wij vinden een eindje rijden ook niet erg. Nog camping of accomodatietips ?
De Dordogne - Camping Moulin du Roche, echt prachtig. Vlakbij Sarlat en vooral La Roque-Gageac is een aanrader! Prachtig daar.

De Vendee nog niet, want daar gaan we dit jaar voor het eerst naartoe :) Wel als kind zijnde geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou iets zuidelijker gaan, richting La Rochelle. Ik vind de Vendee prachtig!

Ken alleen geen Campings met Nederlands animatie.... Want we gaan voor naar Frankrijk, om zo min mogelijk Nederlanders te treffen...
JobEva schreef:
02-04-2020 10:21
Ik zou iets zuidelijker gaan, richting La Rochelle. Ik vind de Vendee prachtig!

Ken alleen geen Campings met Nederlands animatie.... Want we gaan voor naar Frankrijk, om zo min mogelijk Nederlanders te treffen...
Dat vond ik juist weer een vrij saai stuk :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer overal in Frankrijk geweest en voor ons staat met stip op 1 de Dordogne. Veel te zien zonder steeds veel te rijden. Provence ook erg mooi (Lac St Croix)
La Belle etoille in Melun. Ligt vlakbij Parijs...je kunt mooi met de trein naar de stad. Wij gebruiken deze camping vaak als tussenstop maar is ook leuk om wat langer te blijven staan.

Nederlandse eigenaar, zwembad, simpele afhaal en er hangt een fijne sfeer.
RCN heeft mooie campings in Frankrijk. Nederlandse eigenaar en Nederlandse animatie. Schoon en netjes en verschillende faciliteiten zodat je de camping kunt kiezen die bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Normandiërs in tegenstelling tot Fransen in het zuiden echt opvallend vriendelijk. Ze spraken er ook veelal Engels, en ik wijt dat aan de invasie van de geallieerden.

Zelfs mijn man die niet verder komt dan 'voulez vous coucher avec moi ce soir' kon zich goed verstaanbaar maken in het Engels.

Reistijd vond ik meevallen, uurtje of 6 naar de kust in de buurt van Honfleur.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Normandië is echt het ondergeschoven kindje van Frankrijk. Het is er prachtig, en groot. En met kinderen kun je je er prima vermaken. Stranden, leuke stadjes. En de prijs ligt ook lager. Wij reden er acht uur op, maar we hebben halverwege overnacht. Ik zou wel eerst kijken wat je wil doen, want alles ligt ver uit elkaar. Wij lagen op een plek waar alles op een klein uurtje lag van de bezienswaardigheden. Toen we de docu van Philip Freriks hadden gezien, zijn we nog een keer gegaan. Je hebt de oorlogsverhalen, en stadjes met echte Franse winkeltjes. Kortom: google even op 'ondergeschoven kindje van Frankrijk'. Ik zou echt gaan!
Alle reacties Link kopieren
Bretagne/Normandie lijkt meer op NL qua kustklimaat. Het is wel heuvelachtig, zeker richting binnenland, dus je kan best een leuk topje tegenkomen met mooi uitzicht, maar je zult er geen bergen tegenkomen.

In Normandie heb je een hoop WO2 monumenten. Waard om te bezoeken, maar met kleine kinderen kun je je daar niet echt op richten. Mt Saint Michel moet je zeker doen als je toch in de buurt bent.

Qua rijden is het toch nog wat verder weg dan je zou verwachten. Met dezelfde rijtijd zit je ook wel in n de Dordogne, om maar een voorbeeld te geven. Of wellicht ter hoogte van Dijon.

Die Dordogne streek is niet voor niets zo populair. Vaak stabiel werk, authentieke dorpjes, grotten, de rivier waar je kan kanoen en zwemmen. Mooi landschap (meer heuvelachtig dan bergachtig) en veel campings.

Maar wat Frankrijk zo fijn maakt is dat je zoveel kan afwisselen. Want je hebt inderdaad ook nog de Middelandse zee kust, de noord oost kant met zijn regenachtige en ruige natuur, de alpen, de Loire streek met zijn prachtige kastelen, de zuid oost kust met zijn enorme golven (surfers paradijs) en ook nog de Pyreneenen die soms verzengend heet zijn, maar soms ook koud en guur.
De Gorges van de Tarn en Verdon zijn ook de moeite waard.

De middelandse zee was wel aardig aan de prijs qua campings waar je echt hutje op mudje zit. Maar aan de andere kant: een weekje daar bivakkeren en met de kinderen lopend en op de fiets van camping naar strand, naar restaurant en van alles te kunnen verplaatsen was ook wel wat waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven