Gastankje: hoe bewaren?

24-06-2013 14:39 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello there,

Afgelopen weekend ben ik naar een camping geweest, nu heb ik een klein gastankje over. Zo één:

http://survivalgear.nl/si ... /primus_cartridge_100.jpg

Deze is slechts twee keer voor ontbijtje gebruikt, dus volgens mij kan ik hem bewaren. Echter, hoe? Ik wil 'm op zolder bewaren, daar is het droog maar kan het wel in de zomer op hete dagen natuurlijk warm worden (30 graden). Is dat erg en moet ik 'm op een speciale manier bewaren, ergens in bijvoorbeeld of juist niet?

Groetjes van een camping-n00b ;)
Als het hetzelfde gastankje is zoals op de foto kun je die niet bewaren. Je hebt hem met de punt van je gasstel doorboort en hebt dus een opening gecreerd die niet meer te sluiten is.

Zet hem buiten (uit de zon) laat hem leeglopen en gooi hem weg.
Ik heb een dyslectische bui geloof ik.

Ga-stankje

Gast-ankje

Ohhh... Gas-tankje.

Ik zou hem ook niet bewaren, doen wat gordijn zegt.

Die dingen kosten ook niks.

En ik zou zo'n potentiele bom niet op mijn zolder willen hebben.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Haha, Delite, ik had ook een bommel-ding momentje. Aan welke boom groeit een gastankje?
Lol.

Polle-pel enzo...
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
nee hoor als het goed is heeft deze een ventielsluiting.

je kunt hem gewoon op zolder bewaring, in je tent kan het wel 40 graden worden en daar kan hij ook tegen. Ze staan onder druk en je hebt er eerder last van als het te koud wordt (kun je niet meer koken) dan te warm. (onder de 3 graden bevriest butaangas)

Dat potentiële bom valt ook wel mee, tenzij je van plan was je huis in de fik te zetten.
Met google kom ik er niet direct uit, maar ik lees wel dat ze een veiligheidsventielsluiting hebben. Ik zou het om te beginnen vragen bij de winkel waar ze vandaan komen.

Maar je kan het ook aan Primus zelf vragen:

twitter

website

Zweden lezen over het algemeen prima Engels.
Ik bewaar dit soort dingen altijd op zolder. En ja, deze kun je afkoppelen en bewaren: je doorprikt hem niet zoals die 'bolle' gastankjes. Zolang het niet in de volle zon komt te liggen, zal er niks ontploffen. Ik zou hem wel afkoppelen van je gasbrander, maar heb het idee dat je dat al hebt gedaan.
Een bol doorprikflesje van campinggas kan je gewoon jaren aan het brandertje laten zitten en weer gebruiken als het nodig is.

Een afschroefbaar flesje van bijv.Coleman kan je je eraf draaien en apart bewaren. Die flesjes ontploffen pas als je huis in brand staat.
Gewoon bewaren op zolder inderdaad. Die dingen hebben een ventielsluiting, dus het gas blijft er keurig in zitten. Wel even loskoppelen van je brander (neem aan dat je dat automatisch doet als je de boel weer afbreekt), maar verder geen zorgen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven