Grote kampeertopic

09-08-2025 18:42 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan er zo geen topic over vinden maar er zijn vast genoeg kampeerders op het forum.

Hoe kampeer je? Wat was je laatste bestemming? Camping tips en tops. Beste aankopen voor het kamperen etc.

Brand maar los :-).
Zebra tussen de paarden
Mangogogo schreef:
11-08-2025 10:40
Thanks! We gaan kijken bij de Wit.
Onze budget is niet zo groot dus willen vooral de merken bekijken die we voornamelijk in onze range op marktplaats zien.

Het liefst zou ik een Coleman of Fleetwood willen. Maar dat is jeugdsentiment maar buiten budget.
Ja, je kunt veel geld stukslaan op een vouwwagen. Mijn droom is een Holtkamper Kyte, die klapt automatisch in en uit. Maar jemig, wat een geld!

Veel plezier bij De Wit! Altijd leuk om daar rond te kijken.
Irregular_Choice schreef:
11-08-2025 10:56
Totdat het waait, dan waait hij zo uit. Ik wilde hem gebruiken op de camping afgelopen “zomer”, maar het was zo winderig dat de pan niet eens goed warm werd omdat de vlam steeds 1 kant op werd geblazen of uit. Heb alles in een andere pan gedaan en ben in de caravan gaan koken :mrgreen: op de skottel had het denk ik nog wel een uur geduurd voor het gaar was.
Wij hebben een opklapbaar, metalen windscherm hiervoor wat je rondom de barbecue/braai kunt zetten. Ideaal!
Procne schreef:
11-08-2025 20:29
Ja, je kunt veel geld stukslaan op een vouwwagen. Mijn droom is een Holtkamper Kyte, die klapt automatisch in en uit. Maar jemig, wat een geld!

Wat is voor jullie zo leuk/fijn aan een vouwwagen? Ben ik gewoon nieuwsgierig naar, niet om over te stappen.
Wat leuk dit topic!

Ik raak langzaam maar zeker steeds meer om voor kamperen. Niet als lange vakantie, maar wel steeds vaker een paar (keer een paar) dagen in de zomer. Het enige waar ik steeds tegenaan loop: hoe krijg je in godsnaam alles mee in de auto?!

We hebben een opblaasbare tent. Zelfopblaasbare matjes hebben we al ingeruimd voor 2 luchtbedden ivm de ruimte die dat bespaard. Maar nu met 2 kids achterin redden we het eigenlijk niet om campingaz kookset mee te nemen. Voor een paar dagen zoek ik dan een camping met iets van horeca, of horeca dichtbij. Maar als je langer blijft is het ook wel fijn een beetje te kunnen koken. En een beetje knappe stoelen waar je lekker op zit. En een beetje knap tafeltje dat niet zo wiebelig is. Etc etc. Probleem is: dat past niet allemaal. Herkenbaar voor anderen hier? En tips?
Heel herkenbaar Imeams! Hier past ook niet alles in de auto. Dit jaar ben ik samen met m'n ouders op vakantie en kan er ook wat in hun auto/caravan, maar in m'n eentje met de kinderen krijg ik echt niet alles mee in mijn autootje 😊.
Vorig jaar heb ik van auto geruild met m'n ouders, dan wil het net, maar is wel krap pakken. Ieder jaar opnieuw bekijken hoe t handig is. Is een klein aanhangertje een optie voor jullie?
Imeams schreef:
11-08-2025 21:55
Wat leuk dit topic!

Ik raak langzaam maar zeker steeds meer om voor kamperen. Niet als lange vakantie, maar wel steeds vaker een paar (keer een paar) dagen in de zomer. Het enige waar ik steeds tegenaan loop: hoe krijg je in godsnaam alles mee in de auto?!

We hebben een opblaasbare tent. Zelfopblaasbare matjes hebben we al ingeruimd voor 2 luchtbedden ivm de ruimte die dat bespaard. Maar nu met 2 kids achterin redden we het eigenlijk niet om campingaz kookset mee te nemen. Voor een paar dagen zoek ik dan een camping met iets van horeca, of horeca dichtbij. Maar als je langer blijft is het ook wel fijn een beetje te kunnen koken. En een beetje knappe stoelen waar je lekker op zit. En een beetje knap tafeltje dat niet zo wiebelig is. Etc etc. Probleem is: dat past niet allemaal. Herkenbaar voor anderen hier? En tips?
Karretje achter de auto, dakkoffer, trekhaakkoffer?
Ik wist niet dat steeds minder campings voorseizoensplekken hebben en dat er soms wachtlijsten zijn. Zag het ook niet op de websites van campings, maar goed om hier achteraan te gaan dus. Misschien maakt het ook wel uit waar we een camping zoeken. Wij zitten in Friesland, dus mogelijk dat hier de wachtrijen wel meevallen dan.
thistle schreef:
11-08-2025 20:35
Wat is voor jullie zo leuk/fijn aan een vouwwagen? Ben ik gewoon nieuwsgierig naar, niet om over te stappen.
Met een vouwwagen beleef je het échte kampeergevoel: heerlijk slapen onder tentdoek, dus veel minder benauwd dan een caravan. Het opzetten en afbreken gaat sneller en eenvoudiger dan de meeste tenten. Je slaapt op een comfortabel matras met lattenbodem in plaats van op een dun matje op de grond. Bovendien heb je de luxe van een ingebouwde keuken – dus geen gehannes meer met een klein campinggasstelletje op de grond. Verder biedt een vouwwagen veel leefruimte, terwijl hij onderweg niet meer plek inneemt dan een gewone aanhanger achter je auto.
Sansi schreef:
11-08-2025 22:36
Ik wist niet dat steeds minder campings voorseizoensplekken hebben en dat er soms wachtlijsten zijn. Zag het ook niet op de websites van campings, maar goed om hier achteraan te gaan dus. Misschien maakt het ook wel uit waar we een camping zoeken. Wij zitten in Friesland, dus mogelijk dat hier de wachtrijen wel meevallen dan.
Denk dat dat zeker uit maakt ja :) ik zit in de randstad en het is hier qua campings sowieso dun bezaaid.
Procne schreef:
11-08-2025 22:39
Met een vouwwagen beleef je het échte kampeergevoel: heerlijk slapen onder tentdoek, dus veel minder benauwd dan een caravan. Het opzetten en afbreken gaat sneller en eenvoudiger dan de meeste tenten. Je slaapt op een comfortabel matras met lattenbodem in plaats van op een dun matje op de grond. Bovendien heb je de luxe van een ingebouwde keuken – dus geen gehannes meer met een klein campinggasstelletje op de grond. Verder biedt een vouwwagen veel leefruimte, terwijl hij onderweg niet meer plek inneemt dan een gewone aanhanger achter je auto.
Of juist veel kouder dan in een caravan. Wij hadden afgelopen week ‘s nachts 10 graden op vakantie. Vrienden van ons lagen echt te verkleumen in de vouwwagen en ik had het 21 graden in de caravan met de kachel aan :mrgreen:
Vorig jaar in Italië met 35 graden overigens ook niet benauwd gehad. Ik kan aan alle kanten van de caravan de ramen en dakluiken open zetten en dan waait het heerlijk door.
Net terug van 2,5 zuidwest Frankrijk met 2 koepeltentjes. Alles past in een middenmaat auto met dakkoffer, waarbij de voorwaarde is dat de hoedenplank leeg is. Ik wil met het autorijden namelijk gewoon de binnenspiegel kunnen gebruiken.

We kamperen redelijk basic maar met een mate van comfort. Dus self inflatable matjes (maar wel compact), en een kussen mee, sinds kort ook voor de kids. Die hadden voorheen een krukje om op te zitten (we hebben een paar jaar niet gekampeerd), nu een in elkaar te zetten leunstoel van de decathlon die beviel.

En basic in de zin van 2 bekers in een verschillende kleur, 2 glazen, 4 koffiekopjes en 4 ruime eetbakjes mee, en 4 setjes bestek. Dat weet iedereen wat er van hem-/haarzelf is en kun je best langer met je beker of glas doen. Geen jerrycan of waterzak, maar waterflessen hervullen. Een kookpan en een hapjespan voor het koken.

Keuzes maken in wat er mee gaat, halverwege een keer wassen zorgt ervoor dat je minder kleding mee hoeft. De kinderen krijgen een beperking in bagage (een sporttas en een schoolrugzak), anders nemen ze het liefste àlles mee.

Een tarp zorgt voor bescherming tegen zon en regen, en met een stel extra stokken ben je flexibeler in hoe je m opzet.

We hebben redelijk snel een keer een kleine waterkoker gekocht bij de Kruidvat. Ideaal! Het water kookt sneller, elektra heb je toch maar zo dus geen gas nodig en we koken er dus ook het water voor de pasta mee om daarna over te gieten in de pan. Dat scheelt uiteindelijk tijd en gas.

Kamperen kan ik echt missen; we hebben een aantal jaar geleden een uitgebreide reis gemaakt in de VS in de meivakantie. Dat zou de grote vakantie zijn dat jaar. Maar uiteindelijk toch nog 1,5 gaan kamperen in Frankrijk want we misten het zo… Het buiten gevoel, vogels, vlinders, salamanders, kikkers, muizen zien scharrelen, zolang ze buiten de tent blijven kan ik echt van genieten. De verwondering over andere campinggasten (die zij vast ook over ons hebben) en gewoon niks hoeven. Geen ontbijt waar ik op tijd voor moet zijn, alles op mijn gemak.
Wij zijn nu ruim een week terug van een vakantie in Zweden. We deden een mix van hotels, trekkershutjes, overnachten op de ferry en kamperen. Het kamperen viel weer uiteen in een aantal dagen op campings en ruim een week wildkamperen tijdens een lange kanotocht. De auto was volledig volgestouwd, ik had niet verwacht dat alles dat mijn man in de aanloop naar de vertrekdatum had klaargezet erin zou kunnen. Maar wonderwel.
Hij had een nieuw tentje gekocht, waar je niet rechtop in bleek te kunnen staan. Dat vond ik heel erg vervelend, telkens op je knieën om erin te komen, zoeken tussen de vele tassen en boxen naar iets dat natuurlijk niet meteen te vinden was, strompelend er weer uit, om dan tot de ontdekking te komen dat je nóg iets moet hebben. Voor ik de eerste nacht dat we op een camping stonden eens op het luchtbed lag (daarop kruipen en dan omkeren omdat we met ons hoofd aan de kant van de ingang van de slaapcabine sliepen, was ook een enorme toer), was ik er al helemaal klaar mee. Mijn man stelde teleurgesteld voor om dan maar weer in te pakken en tot de kanotocht weer een huisje of een hotel te nemen. Maar ik had inmiddels bedacht dat zeker de helft van de tassen terug naar de auto kon, omdat die toch vlak bij het toiletgebouw geparkeerd stond (we mochten hem daar niet bij de tent zetten). Dat scheelde al een heleboel, alles werd overzichtelijker. We hadden schitterend weer en hebben drie leuke dagen op die camping beleefd. Daarna door naar het startpunt voor de kanotocht, waar we de tent weer op moesten zetten en de volgende dag selecteerden welke spullen mee zouden gaan in de kano en welke in de auto achterbleven. We vonden dat we best kritisch waren, maar alsnog ging er ontzettend veel mee. Veel te veel, constateerden we al snel. Het paste er nét in, maar die kano moest natuurlijk voor elke overnachting weer helemaal uitgepakt worden, tent opgezet, koken, slapen en de volgende dag alles weer inpakken. Dat vond ik een enorme crime, maar het meest vervelend vond ik toch wel dat op de mooie plekjes waar we de tent opzetten continu al die zooi in het zicht stond. We deden die tocht samen met vrienden, een stel; zij hadden minder spullen bij zich en wat ze hadden was kleiner opvouwbaar en dus minder volumineus. Alsnog stond alles verspreid als er gekookt werd, voor mij was dat absoluut niet rustgevend. Als we eenmaal weer aan het kanoën waren was het leuk, en als de tent 's avonds stond en we gingen skinny dippen, maar dat gesjouw en een potje koken in gebogen houding vanaf een steen of houtblok... Gelukkig spraken we vrij aan het begin van de tocht af dat we een rustdag zouden inlassen en twee nachten op één plek zouden blijven. Daartoe vonden we een prachtige plek met een klein zandstrandje, daar hebben we het heerlijk gehad. We hadden daar ook een grote tarp gespannen en daar de meeste zooi achter gezet, zodat die uit het zicht was.
Het wildpoepen is weer een ander verhaal, dat viel me ook bepaald niet mee maar ik zal jullie de details besparen.
Nou, voor ik een nog langere klaagzang voortbreng: ik heb mijn man gezegd dat er zeker een andere tent moet komen als we dit ooit nog eens zouden gaan doen. Als. En het tweepersoons luchtbed dat we hadden gaat niet meer mee, want dat bleek helemaal niet handig (je wordt wakker bij elke beweging van de ander en erop gaan liggen was dus een heuse worsteling met telkens kramp tot gevolg). Onze vrienden sliepen ieder op een eigen luchtbedje dat in een mum van tijd was opgeblazen, terwijl wij steeds een kwartier stonden te steppen op het ingebouwde pompje van ons gevaarte. Hoewel we kritisch hadden ingepakt voor de tocht hadden we alsnog de helft van onze kleding niet aangehad en had de voedselvoorraad ook beperkter gekund. Maar het was wel een hele ervaring!

Met een camper op reis zou mijn man wel willen, maar ik zie dat niet zitten. Ik vind campers afzichtelijk (van binnen en van buiten) en heb geen zin daar tussen te zitten en tegen die witte dozen aan te moeten kijken. Een caravan is gesleep en vind ik ook niks. Ik vind op een camping verblijven op zich wel leuk voor de afwisseling, maar dan dus in een tent of iets van een tenthuisje, stuga, huisje of pod.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sinds wij een alcoholbrander hebben, wil ik niet anders meer. Hij is stil, stabiel, je kunt er fijn op koken, je neemt een veilige fles mee waar je een liter spiritus uit de supermarkt in doet en zodra die bijna op is, vul je hem aan. Je hoeft geen gasflessen te kopen en je af te vragen of die al bijna op zijn en waar je nieuwe kunt krijgen.

Verder vind ik een tarp echt een kampeer luxeproduct waar ik liever niet zonder wil, als het even kan.

We hebben allerlei tenten, zelf en nabije familie. Als de auto mee kan, dan altijd een helemaal katoenen tent. Voor op de fiets een lichtere kunststof, meestal van MSR.

Voorwaarden (met welk vervoersmiddel dan ook): een kussen (ook al is het maar een kleintje) en een stoel(tje). En als het even kan wil ik een gewone handdoek, niet zo microvezel reishanddoek.
Leuk topic!
Dat wasding ligt al in m’n mandje bij Amazon, lijkt me fantastisch!
En ik hou ook niet van die microvezel dingen, brr. Heb vaak hamamdoeken mee als handdoek, drogen snel. En een paar sarongs, als rok/jurk/sjaal/omslagdoek/hoofddoek/handdoek/laken/schaduwdoek, ideaal!
Ha, wat een leuk topic! We kamperen sinds een paar jaar met caravan. Kids in bijzettentje. En ik vind het heerlijk. Je leeft zoveel meer buiten en ik slaap zo lekker! Je eigen bed. Het geroezemoes van de camping en de gezelligheid. Dit jaar zijn we naar Denemarken geweest en volgend jaar hopelijk noordelijker.
Procne schreef:
11-08-2025 22:39
Ok, eigenlijk wel het beste van twee werelden (tent en caravan). Ik snap je enthousiasme nu wel!
Imeams schreef:
11-08-2025 21:55
Wat leuk dit topic!

Niet :)
Dus wij hebben inderdaad een bagagewagentje. En dan nog zijn we kritisch op wat mee gaat.
Als je allemaal dingen hebt die klein mee kunnen en/of niet zo'n grote tent hebt kan een dakkoffer ook.
Yella78 schreef:
11-08-2025 23:26
Met een camper op reis zou mijn man wel willen, maar ik zie dat niet zitten. Ik vind campers afzichtelijk (van binnen en van buiten) en heb geen zin daar tussen te zitten en tegen die witte dozen aan te moeten kijken. Een caravan is gesleep en vind ik ook niks. Ik vind op een camping verblijven op zich wel leuk voor de afwisseling, maar dan dus in een tent of iets van een tenthuisje, stuga, huisje of pod.
Eens, campers zijn lelijk haha. Toen we gingen kijken naar camperindelingen vonden we het ook allemaal zo krap en volgestouwd voelen, ik vond dat heel onprettig. Onze buscamper is een bed op wielen, niet wit, we leven alsnog buiten. Onder het bed opbergruimte en niks boven die hoogte zodat er 'ruimte om te ademen' bleef. Camperplaatsen krijg ik het ook benauwd van, we gaan altijd naar campings.

Jouw kano vakantie is mijn leukste vakantie, als het zonder vrienden is dan. Als alles wat ik heb in mijn rugzak past, dan voelt het ineens zo zorgeloos allemaal. Geen huishouden, geen . boodschappen doen, geen werk, geen enkele verplichting.
Zijn hier nog hangmat liefhebbers? Mijn favoriete kamperen is met de hangmat, zo nodig een tarpje erboven en een quilt eronder. Het slaap zo lekker, vooral als je nog iets van een briesje voelt.
thistle schreef:
12-08-2025 07:52
Eens, campers zijn lelijk haha. Toen we gingen kijken naar camperindelingen vonden we het ook allemaal zo krap en volgestouwd voelen, ik vond dat heel onprettig. Onze buscamper is een bed op wielen, niet wit, we leven alsnog buiten. Onder het bed opbergruimte en niks boven die hoogte zodat er 'ruimte om te ademen' bleef. Camperplaatsen krijg ik het ook benauwd van, we gaan altijd naar campings.
Dat krappe volgestouwde had ik ook in veel caravans. Zeker de wat oudere en smallere modellen hebben dat. Wij hebben nu een caravan van 2.30m breed. Onze oude was 2.20m breed en je zou denken, wat is 10cm. Maar het scheelt echt zoveel qua ruimte! We kunnen gewoon normaal langs elkaar tussen de keuken en de kast en voor mijn gevoel heb ik een balzaal aan ruimte in die caravan :mrgreen:

Afbeelding
Procne schreef:
11-08-2025 20:29

Wat een pareltje die Holtkamper Kyte :heart:
Zebra tussen de paarden
thistle schreef:
12-08-2025 07:58
Zijn hier nog hangmat liefhebbers? Mijn favoriete kamperen is met de hangmat, zo nodig een tarpje erboven en een quilt eronder. Het slaap zo lekker, vooral als je nog iets van een briesje voelt.
Klinkt heerlijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik er een nacht ik kan slapen zonder eruit vallen.
Zebra tussen de paarden
Ik had in onze vorige tuin een handmat :) tussen een boom en de muur van de garage in. Vond het heerlijk om in te liggen!
smorre schreef:
12-08-2025 00:33
Leuk topic!
Dat wasding ligt al in m’n mandje bij Amazon, lijkt me fantastisch!
En ik hou ook niet van die microvezel dingen, brr. Heb vaak hamamdoeken mee als handdoek, drogen snel. En een paar sarongs, als rok/jurk/sjaal/omslagdoek/hoofddoek/handdoek/laken/schaduwdoek, ideaal!
Dat wasding wil ik ook. En een tarp.

Ik heb laatst voor de kinderen en mezelf surfponcho gekocht. Lijkt me naast fijn voor (buiten)zwembad ook praktisch op de camping
Zebra tussen de paarden
Leuk topic dit! Wij hebben geen campeer-ervaring, integendeel, we zeiden altijd: "nooooit kreperen". We houden van rondreizen met auto en dan een hotelletje pakken, of een zonvakantie in de winter naar een warm gebied. Sinds jaren volg ik "we zijn er bijna" op NPO1 waarin een groep met mensen wordt gevolgd die gaan kamperen en dan een route doen! Ik vind dat telkens zo leuk en zo knus dat ik heb gezegd... we gaan ooit een camper huren en rondreizen.

Volgend jaar zomer gaat het gebeuren. 2,5 week een camper gehuurd en we gaan rondtrekken door Europa. Alle tips voor beginners zijn welkom.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven