Het Amerika topic
woensdag 7 januari 2026 om 19:41
Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op het wereldtoneel door toedoen van Amerika, dat het misschien tijd is voor een apart Amerika topic. Voor discussies varierend van 'wat heeft hij nu weer gezegd' tot 'waar houdt dit op'. Een topic met ruimte voor ontzetting, teleurstelling, verbijstering en bezorgdheid, en hopelijk met soms wat humor over de complete absurditeit van het gebeuren.
Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist
Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist
Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
elodea wijzigde dit bericht op 07-01-2026 20:55
3.49% gewijzigd
woensdag 7 januari 2026 om 19:54
- de misdadigers (en zelfs moordenaars) van het capitool vrij uit laten gaan.
- grab them by the pussy
- epstein files
- mensen oppakken en zo het land uit zetten.
- grootschalige fraude en dan toch niet de bak indraaien.
- de president van Venezuela ontvoeren.
Echt gestoord. En blijkbaar kan dat allemaal gewoon. Als het een film was zou ik het slecht bedacht en ongeloofwaardig vinden.
Jaren geleden was het een gigantisch probleem dat Bill Clinton zich had laten pijpen door Monica. Echt maanden werd er over gepraat. Nu waait alles na een paar dagen weer over en is alles weer goed. De wereld is ziek.
- grab them by the pussy
- epstein files
- mensen oppakken en zo het land uit zetten.
- grootschalige fraude en dan toch niet de bak indraaien.
- de president van Venezuela ontvoeren.
Echt gestoord. En blijkbaar kan dat allemaal gewoon. Als het een film was zou ik het slecht bedacht en ongeloofwaardig vinden.
Jaren geleden was het een gigantisch probleem dat Bill Clinton zich had laten pijpen door Monica. Echt maanden werd er over gepraat. Nu waait alles na een paar dagen weer over en is alles weer goed. De wereld is ziek.
woensdag 7 januari 2026 om 20:08
Onbetaalbare huizen
Immigratie en asielzoekers problematiek
Regering, geen regering, 20+ partijen, geen besluitvorming
Belasting, nog meer belasting, vermogens belasting op nog niet gerealiseerd rendement.
Nog steeds geen regering, besluiteloosheid.
Beetje sneeuw en de luchthaven dagen dicht, schande..
Oh wacht, in Nederland gaat het wel lekker.
Enige nuance kan ook geen kwaad
Belasting, nog meer belasting, vermogens belasting op nog niet gerealiseerd rendement.
woensdag 7 januari 2026 om 20:14
Ja dat is exact hetzelfdestaples399 schreef: ↑07-01-2026 20:08Onbetaalbare huizen
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
woensdag 7 januari 2026 om 20:17
En dat heeft met Amerika te maken omdat?staples399 schreef: ↑07-01-2026 20:08Onbetaalbare huizen
woensdag 7 januari 2026 om 20:20
Zeg ik niet. Maar het is niet dat het in Nederland allemaal prachtig gaat en in Amerika een grote puinhoop. Ik mis nogal de nuance. Er gaat ook een heleboel wel goed in Amerika. En ik ben absoluut geen trump aanhanger, laat ik dat voorop stellen. Maar heb wel een behoorlijk idee van wat er reilt en zeilt in Amerika
woensdag 7 januari 2026 om 20:22
je meent 'tThermoskan schreef: ↑07-01-2026 20:20Nou ja dat is natuurlijk niet helemaal zo. Hij is weliswaar nogal moeilijk stuurbaar maar er zit wel een uitgebreid plan achter.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
woensdag 7 januari 2026 om 20:28
Wat gaat er goed in Amerika?staples399 schreef: ↑07-01-2026 20:20Zeg ik niet. Maar het is niet dat het in Nederland allemaal prachtig gaat en in Amerika een grote puinhoop. Ik mis nogal de nuance. Er gaat ook een heleboel wel goed in Amerika. En ik ben absoluut geen trump aanhanger, laat ik dat voorop stellen. Maar heb wel een behoorlijk idee van wat er reilt en zeilt in Amerika
woensdag 7 januari 2026 om 20:31
Daar gaat dit topic dus niet over (maar oké, de titel had wat dat betreft duidelijker gekund).staples399 schreef: ↑07-01-2026 20:20Zeg ik niet. Maar het is niet dat het in Nederland allemaal prachtig gaat en in Amerika een grote puinhoop. Ik mis nogal de nuance. Er gaat ook een heleboel wel goed in Amerika. En ik ben absoluut geen trump aanhanger, laat ik dat voorop stellen. Maar heb wel een behoorlijk idee van wat er reilt en zeilt in Amerika
woensdag 7 januari 2026 om 20:39
TO, kun je ‘……..als Brabantse carnavalsvierders’ uit je openingspost aanpassen met een andere omschrijving? Dit slaat werkelijk nergens op en geeft blijkbaar jouw indruk weer maar die doet hier totaal niet ter zake en vertekent het beeld.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
woensdag 7 januari 2026 om 20:46
Als je wil weten wat die idioot van een Trump allemaal doet, moet je dit eens lezen. De haren rijzen je te berge...niet normaal: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
woensdag 7 januari 2026 om 20:51
Ik weet het niet, er gebeurt al meer dan een eeuw zo ontzettend veel op het wereldtoneel door Amerika, dat ik niet zo goed begrijp wat dit met Trump te maken heeft.
Ik heb dat in een ander topic ook al gezegd, maar ik vind het wel relevant.
Alleen al de afgelopen 25 jaar heeft Amerika de wereld aanzienlijk beïnvloed en veranderd. Van de inval in Irak, Afghanistan tot en met de kredietcrisis die in de VS begon. Evenals de grenzeloos invloed van Big Tech op de hele wereld.
En het was lang een hegemonie. Een hegemonie heeft doorgaans veel invloed op hoe de rest van de wereld eruit ziet.
Ik vind het interessanter om er vanuit te gaan dat de invloed van de VS zal gaan afnemen, door de opkomst van China.
Of is het toch weer een Trump-topic (wat blijkt uit de korte bloemlezing)?
En wat ook relevant is: Poetin is ook de wereldorde bezig te veranderen in zijn eentje.
Ik heb dat in een ander topic ook al gezegd, maar ik vind het wel relevant.
Alleen al de afgelopen 25 jaar heeft Amerika de wereld aanzienlijk beïnvloed en veranderd. Van de inval in Irak, Afghanistan tot en met de kredietcrisis die in de VS begon. Evenals de grenzeloos invloed van Big Tech op de hele wereld.
En het was lang een hegemonie. Een hegemonie heeft doorgaans veel invloed op hoe de rest van de wereld eruit ziet.
Ik vind het interessanter om er vanuit te gaan dat de invloed van de VS zal gaan afnemen, door de opkomst van China.
Of is het toch weer een Trump-topic (wat blijkt uit de korte bloemlezing)?
En wat ook relevant is: Poetin is ook de wereldorde bezig te veranderen in zijn eentje.
paradise wijzigde dit bericht op 07-01-2026 20:53
9.36% gewijzigd
woensdag 7 januari 2026 om 20:53
SweetFirefly schreef: ↑07-01-2026 20:39TO, kun je ‘……..als Brabantse carnavalsvierders’ uit je openingspost aanpassen met een andere omschrijving? Dit slaat werkelijk nergens op en geeft blijkbaar jouw indruk weer maar die doet hier totaal niet ter zake en vertekent het beeld.
En dan ook direct de titel aan laten passen naar 'USA' of 'VS'. De gecombineerde America's bevatten 35 soevereine naties. Het ergert mij dat er Amerika gezegd wordt, maar de VS bedoeld wordt.
woensdag 7 januari 2026 om 20:56
Dat doen (serieuze) kranten ook steeds. Het is tamelijk gebruikelijk om Amerika te zeggen.NellieVermicelli schreef: ↑07-01-2026 20:53En dan ook direct de titel aan laten passen naar 'USA' of 'VS'. De gecombineerde America's bevatten 35 soevereine naties. Het ergert mij dat er Amerika gezegd wordt, maar de VS bedoeld wordt.
woensdag 7 januari 2026 om 20:57
Zo beter? Ik vind het in zoverre relevant dat het het absurde karakter van alle ontwikkelingen sindsdien onderstreept.SweetFirefly schreef: ↑07-01-2026 20:39TO, kun je ‘……..als Brabantse carnavalsvierders’ uit je openingspost aanpassen met een andere omschrijving? Dit slaat werkelijk nergens op en geeft blijkbaar jouw indruk weer maar die doet hier totaal niet ter zake en vertekent het beeld.
woensdag 7 januari 2026 om 20:59
Dat is een memo die ik om te beginnen maar eens naar Trump zou sturen.NellieVermicelli schreef: ↑07-01-2026 20:53En dan ook direct de titel aan laten passen naar 'USA' of 'VS'. De gecombineerde America's bevatten 35 soevereine naties. Het ergert mij dat er Amerika gezegd wordt, maar de VS bedoeld wordt.
woensdag 7 januari 2026 om 21:06
Sorry, weer eens te snel getypt: 'ik als ik jou was'
woensdag 7 januari 2026 om 21:06
woensdag 7 januari 2026 om 21:25
Oh ja? Ik heb ook een behoorlijk idee van wat er reilt en zeilt in Amerika en dat is echt geen kattenpis.staples399 schreef: ↑07-01-2026 20:20Zeg ik niet. Maar het is niet dat het in Nederland allemaal prachtig gaat en in Amerika een grote puinhoop. Ik mis nogal de nuance. Er gaat ook een heleboel wel goed in Amerika. En ik ben absoluut geen trump aanhanger, laat ik dat voorop stellen. Maar heb wel een behoorlijk idee van wat er reilt en zeilt in Amerika
woensdag 7 januari 2026 om 21:30
Op de regering na gelden de andere punten voor alle westerse landen. In Europees verband vallen de belastingen hier trouwens nog wel mee. Ik zag pas een tabelletje met de effectieve percentages voor de inkomstenbelasting waarin alle heffingskortingen in waren verwerkt. Bij een inkomen van een ton was het iets van 37,5%, bij lagere inkomens lager. Dat loopt niet echt uit de pas met andere landen.staples399 schreef: ↑07-01-2026 20:08Onbetaalbare huizen
En dat we een versnipperd politiek landschap hebben komt omdat we zo gestemd hebben. Kennelijk is er behoefte aan veel partijen die onderling kleine verschillen hebben.
Maar goed, terug naar Amerika.
woensdag 7 januari 2026 om 21:32
Het grootste verschil tussen Amerika en Europa is dat dingen die daar goed gaan slechts voor een kleine groep heel goed gaan. De topuniversiteiten horen bij de beste ter wereld. Maar alleen maar bereikbaar als je geld hebt. Zorg idem dito. Dan zijn die zaken hier misschien wat minder maar wel voor veel meer mensen bereikbaar.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in