Naar Saoedi Arabie

18-08-2013 21:28 500 berichten
In navolging van het andere topic: binnenkort verhuis ik met man en twee kinderen maar Saoedi Arabië. En alhoewel ik nu midden in de stress van het verhuizen zit, heb ik er toch best zin in. Het is weer wat anders. De nieuwe woonplaats is vlakbij Jeddah.

Ik ben benieuwd hoe fundamenteel anders het leven gaat zijn voor mij en voor de kinderen.
M'n broer is er niet hoor. Die is illegaal pamfletten voor democratische hervormingen aan het drukken in SA.
Alle reacties Link kopieren
@Fris; Ik geloof dat vrouwen op de compound ontdekt rond mogen lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi, 56 minuten geleden

Eigenlijk de dingen die hier ook worden gedaan. Er is echter een heel goede blog van een Noord Europese die in Saudi woont en getrouwd is met een Saudi. Zij schrijft over zowel de negatieve als ook de positieve kanten. Laten we zeggen dat je zo een genuanceerdere kijk krijgt op dit in Westerse ogen " extreem islamitisch bolwerk".Doe maar eens een linkje naar die blog dan, want dat wil ik dan zelf weleens bekijken. Ik ga het in ieder geval niet klakkeloos aannemen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Zonder die olie zou geen westerling zich daar wagen voor 'avontuur'.
Kan me ook niet voorstellen dat een vrije, westerse vrouw vrijwillig gaat wonen in een land waar je jarenlang de cel ingaat wanneer je verkracht wordt, omdat je als vrouw daar nu eenmaal niks waard bent...



Geld zal ongetwijfeld de reden zijn hier, maar hoeveel ze ook bieden, ik zou er nooit naartoe gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je als stewardess daar naar toe moet moet je je in het vliegtuig in een gewaad hijsen. er is wel een hele verdieping afgehuurd zodat het personeel daar gewoon van kamer naar kamer kan lopen. Mijn vriendin neemt altijd maskertjes en lakjes ed mee om zich op de kamer te vermaken. Verder kun je daar dus niets. Tis niet haar favo bestemming dus
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2013 @ 23:07:

Hou je jullie eigen huis nog wel aan zodat je idd terug kunt emigreren als het niet bevalt?Ik huur. Wij hebben geen eigen huis.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 augustus 2013 @ 23:35:

[...]





Doe maar eens een linkje naar die blog dan, want dat wil ik dan zelf weleens bekijken. Ik ga het in ieder geval niet klakkeloos aannemen.Moet ik mij verontschuldigen? Zoek maar zelf expatsblog.com en dan bij land Saudi Arabië
quote:sabbaticalmeds schreef op 18 augustus 2013 @ 22:39:

[...]



vrouwen bestaan niet voor de wet in SA, ze worden niet geregistreerd, hebben geen eigen identiteitsbewijs. Meisjes van 9 jaar mogen uitgehuwelijkt worden en als je verkracht wordt dan kan je ter dood veroordeeld worden wegens overspel. Als vrouw ben je niks. Erg gevaarlijk om hier als westerse vrouw te gaan wonen, je levert je vrijwillig over aan een gevangenis waar de mensenrechten op grote schaal geschonden worden. Geen land waar ik met mijn kinderen zou willen zittenEn jij weet dat omdat je er bent geweest? Heb je er gewoond? Ken je Saoedische vrouwen. Hoe komt het dat er zoveel Saoedische vrouwen in bijv. de VS studeren? Dat lijkt me erg moeilijk gaan zonder identiteitsbewijs. Ik ben er nog niet geweest dus ik kan je nu nog niet vertellen hoe het er daar daadwerkelijk aan toe gaat. Het is er geen Afghanistan.
quote:liubi schreef op 19 augustus 2013 @ 00:09:

[...]





En jij weet dat omdat je er bent geweest? Heb je er gewoond? Ken je Saoedische vrouwen. Hoe komt het dat er zoveel Saoedische vrouwen in bijv. de VS studeren? Dat lijkt me erg moeilijk gaan zonder identiteitsbewijs. Ik ben er nog niet geweest dus ik kan je nu nog niet vertellen hoe het er daar daadwerkelijk aan toe gaat. Het is er geen Afghanistan.



serieus? waarom de Saoedische vrouwen in de VS studeren? Omdat dat in SA niet mag!!!!!!! een kleine club (zij die geld hebben) kunnen de wijk nemen, maar de gemiddelde Saoedische vrouw die niet haar vrijheid kan kopen zit gewoon in de mangel.

Rijke vrouwen kunnen geen identiteitsbewijs krijgen/kopen, dat kan alleen wanneer hun vader dit voor hen wil regelen. Misschien kan je je wat inlezen op de mensenrechten in je toekomstige heimat?
Wat een onzin verkondig jij. 58% van alle studenten in Saoedie Arabie zijn vrouw. Er zijn universiteiten waar vrouwen studeren:

Onder andere deze: http://en.wikipedia.org/w ... t_Abdul_Rahman_University

Er werken vrouwen in ziekenhuizen, in supermarkten, in de journalistiek etc.

En vanaf 2015 mogen vrouwen stemmen. Er gebeurt in ieder geval iets om de situatie te verbeteren.



En ik ben voor de rest op de hoogte van de discriminatie tegen vrouwen in Saoedi Arabie. Ik heb me de afgelopen maanden ingelezen in de materie.
Je mag alleen studeren als je toestemming hebt van je vader. Leuk voor meisjes uit moderne rijke gezinnen met een jofiale pa. Kansloos voor de middenklasse en daaronder.

Overigens hebben ze niet veel aan een studie want werken is er niet bij. De arbeidsmaatschappij gaat aan vrouwen voorbij in dat mooie land van je
o, ja vrouwendingen mogen ze wel doen hoor. Koken, patienten wassen, achter de kassa zitten. Dat mag wel, dat werk doen mannen niet graag
AmnestyInternational.com



Women’s rights



Women continued to face discrimination in law and practice, and were inadequately protected against domestic and other gender-based violence.

For the first time, two Saudi Arabian women were permitted to participate in the Olympic Games, under conditions relating to the Islamic dress code and the presence of male guardians.

Women continued to be required by law to obtain the permission of a male guardian before getting married, travelling, undertaking paid employment or enrolling in higher education. Saudi Arabian women with foreign spouses, unlike their male counterparts, could not pass on their nationality to their children. Women continued to be prohibited from driving, although the “Women2Drive” campaign by local activists challenged the ban. Discriminatory rules relating to marriage and divorce appeared to cause some women to remain trapped in violent and abusive relationships.
kortom vrije keuze voor vrouwen in SA is er niet.
Mooi? Ik weet niet of het mooi is. Ik ben er nog nooit geweest. Jij wel zo te lezen want je weet het allemaal zo goed...
Jij gaat er wonen en je geld spenderen aan deze maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Sabmeds weet overal veel van, ook alles over Roemenen lees ik net. Heel irritant, mensen die overal hun mening over moeten geven en denken alles te weten omdat ze het nieuws en actualiteitenprogramma's volgen. Ga er eerst eens heen, dan pas kun je er echt over meepraten.

Succes Liubi!!
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 augustus 2013 @ 00:59:

Jij gaat er wonen en je geld spenderen aan deze maatschappij.Dat doe jij ook hoor .....olie land weet je nog
Alle reacties Link kopieren
quote:newmamma schreef op maandag 19 augustus 2013 01:08 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sabbaticalmeds in "Naar Saoedi Arabie"" class="messagelink">sabbaticalmeds schreef op 19 augustus 2013 @ 00:59</a>:</b>

Jij gaat er wonen en je geld spenderen aan deze maatschappij.</div></blockquote>Dat doe jij ook hoor .....olie land weet je nog :D
Alle reacties Link kopieren
quote:mriek83 schreef op 19 augustus 2013 @ 01:02:

Sabmeds weet overal veel van, ook alles over Roemenen lees ik net. Heel irritant, mensen die overal hun mening over moeten geven en denken alles te weten omdat ze het nieuws en actualiteitenprogramma's volgen. Ga er eerst eens heen, dan pas kun je er echt over meepraten.

Succes Liubi!!



Ja, helemaal als je weet hoe 'het nieuws' tot stand komt en hoe betrouwbaar dat is. (Helemaal niet dus.) Denk aan het boek 'Het zijn net mensen' van Joris Luyendijk.

En nu ik in een politieke organisatie werk, zie ik ook hoe vaak de media de feiten verdraaien of gewoon onwaarheden schrijven/vertellen, en hoe vervolgens mijn eigen vrienden en andere mensen om me heen dat als zoete koek slikken en voor waarheid aannemen en doorvertellen.



En ook al probeer ik het nieuws zelf met een korrel zout te nemen en me de niet-vertelde verhalen ook voor te stellen (bv. van de oppositie), zelf merk ik dat ik ook dingen voor feiten aanneem! Zo zijn we immers opgevoed: het journaal is feitelijk en waarheid.

En daardoor heb ik óók een bepaald beeld van Saudi Arabië. Wat waarschijnlijk helemaal niet klopt. Want het journaal vertelt maar fracties waardoor je niet de hele context meekrijgt, en ook vaak per ongeluk onwaarheden.



En daarom ga ik maar niet tegen iemand vertellen of ze er wel of niet heen moet gaan! Want ik ben er zelf helemaal niet geweest.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Vooral huispersoneel heeft het zwaar te verduren daar. Totaal rechteloos. Hebben vaak een leven als slaaf, worden verkracht, mishandeld en misbruikt en kunnen nergens terecht met hun verhaal. En dit verhaal klopt.

(Maar je er ook voor kiezen je ogen bewust te sluiten voor zulke informatie of hopen dat je er niet mee te maken zult krijgen.)
Je hoeft niet in een land geweest te zijn om te weten dat het onveilig is of een inhumaan beleid voert. Iedereen weet dat je nu beter niet in Alexandrie of Syrie moet zitten. SA is daarop geen uitzondering. er zijn genoeg kanalen waaruit je kan opmaken wat er loos is. Bronnen uit eerste hand, wetenschappers en autoriteiten zoals de VN en Amnesty hebben er veelvuldig over gerapporteerd.





Maar hey, je weet nog steeds niet wat mijn binding met SA is en hoe ik aan mijn info kom. Jammerrrrrrr
het journaal neem ik trouwens ook met een korreltje zout. Maar dat is een andere discussie
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 augustus 2013 @ 02:25:

Je hoeft niet in een land geweest te zijn om te weten dat het onveilig is of een inhumaan beleid voert. Iedereen weet dat je nu beter niet in Alexandrie of Syrie moet zitten. SA is daarop geen uitzondering. er zijn genoeg kanalen waaruit je kan opmaken wat er loos is. Bronnen uit eerste hand, wetenschappers en autoriteiten zoals de VN en Amnesty hebben er veelvuldig over gerapporteerd.





Maar hey, je weet nog steeds niet wat mijn binding met SA is en hoe ik aan mijn info kom. JammerrrrrrrNou, je bent vast niet aan je informatie gekomen in de rol van dienstmeisje! Maar vertel, ik ben wel benieuwd hoe je eraan komt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven