Olifanten Thailand
zondag 22 juni 2025 om 18:41
Volgende maand gaan wij naar Thailand en we willen graag een olifantenopvang bezoeken. Bij voorkeur in Chiang mai of ko Samui.
Ik heb al veeeeel gegoolged, maar ik kom er maar geen wijs uit. Dan lijkt het eerst ethisch verantwoord, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een touristtrap.
Ik hoopte dat er hier misschien iemand aanraders heeft vanuit eigen ervaring?
Welke is leuk om te bezoeken en goed voor de dieren?
Ik heb al veeeeel gegoolged, maar ik kom er maar geen wijs uit. Dan lijkt het eerst ethisch verantwoord, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een touristtrap.
Ik hoopte dat er hier misschien iemand aanraders heeft vanuit eigen ervaring?
Welke is leuk om te bezoeken en goed voor de dieren?
maandag 23 juni 2025 om 10:34
Dan probeer je zo goed als kan zo'n nieuwe kudde te creëren in een olifantenopvang. Maar laat je daar geen toeristen in toe.
maandag 23 juni 2025 om 11:01
Ik ben er geweest en heb achteraf ook spijt. Er werd vooraf gezegd dat het allemaal ok was maar dat was het echt niet.
Een vriendin van mij had hetzelfde in de tijgertempel. Daar zou je gewoon bij de tijgers kunnen omdat ze 's ochtends zo lekker hadden gerend dat ze 's middags zo moe waren dat je ze gewoon kon aaien. Joh, geloof je het zelf?
Goed dat je je er van tevoren in verdiept dus.
Wij hebben in Thailand ook olifanten gezien in het wild in een natuurpark. Daar kan je ze dus ook treffen!
Een vriendin van mij had hetzelfde in de tijgertempel. Daar zou je gewoon bij de tijgers kunnen omdat ze 's ochtends zo lekker hadden gerend dat ze 's middags zo moe waren dat je ze gewoon kon aaien. Joh, geloof je het zelf?
Goed dat je je er van tevoren in verdiept dus.
Wij hebben in Thailand ook olifanten gezien in het wild in een natuurpark. Daar kan je ze dus ook treffen!
maandag 23 juni 2025 om 11:01
Precies dit is juist toeristen vermaak...misspatrice schreef: ↑23-06-2025 09:05Dit idd. Ik heb met een groepsreis een excursie gehad. Werd door reisorganisatie en reisleider aangegeven dat het verantwoord was. We hebben daar de mogelijkheid gehad ze te voeren en te wassen..... vond het prachtig om te zien die dieren. Maar wel spijt gehad dat ik mee ben gegaan omdat het toch duidelijk was dat deze prachtige dieren mishandeld werden. Heb dit ook daarna ook gemeld bij reisorganisatie. Nooit iets meer op gehoord helaas....
Aanraken van de olifanten, niet echt natuurlijk. Goed dat je het gemeld hebt, maar zolang mensen hierna toegaan blijft het mogelijk.
Ik weet nog dat ik mee was met een reis en iemand uit de groep op de foto ging met een vast geketend aapje. Vond ik echt dom van haar.
Net als die toeristen uitjes met een foto van tijger(welp) (mogelijk gedrogeerd).
Die mensen vinden het vast ook prima dat random vreemden hun pasgeboren baby oppakken en foto's meemaken en dan zo weken lang...want zo schattig die baby. O nee, dat is dan ineens niet ok. Bacteriën enzo brrr.
maandag 23 juni 2025 om 11:07
Inderdaad. Stel dat je hier van de kinderopvang in Nederland een verdienmodel zou maken. 30 euro betalen en je krijgt een uurticket. Mag je een uurtje naar de baby'tjes komen kijken. En er zijn ook locaties die het mogelijk maken de baby'tjes tegen betaling te wassen, voeden, ermee op de foto te gaan.Teddydeniffler schreef: ↑23-06-2025 11:01Precies dit is juist toeristen vermaak...
Aanraken van de olifanten, niet echt natuurlijk. Goed dat je het gemeld hebt, maar zolang mensen hierna toegaan blijft het mogelijk.
Ik weet nog dat ik mee was met een reis en iemand uit de groep op de foto ging met een vast geketend aapje. Vond ik echt dom van haar.
Net als die toeristen uitjes met een foto van tijger(welp).
Die mensen vinden het vast ook prima dat random vreemden hun pasgeboren baby oppakken (mogelijk gedrogeerd) en ook foto's meemaken en dan zo weken lang...want zo schattig die baby. O nee, dat is dan ineens niet ok. Bacteriën enzo brrr.
Wat ik ook zo stom vind in het buitenland: mensen die foto's gaan maken. Zeker als het van mensen is. Groepjes spelende kinderen, vrouwen op de markt of in bootjes. Want zogenaamd zo authentiek, mooi en kleurrijk. Moet je voorstellen dat als er hier hordes mensen onze scholen binnen kwamen om onze kinderen op de foto te zetten, of spelend en voetballend op pleintjes.
maandag 23 juni 2025 om 11:10
Dala schreef: ↑23-06-2025 11:07
Wat ik ook zo stom vind in het buitenland: mensen die foto's gaan maken. Zeker als het van mensen is. Groepjes spelende kinderen, vrouwen op de markt of in bootjes. Want zogenaamd zo authentiek, mooi en kleurrijk. Moet je voorstellen dat als er hier hordes mensen onze scholen binnen kwamen om onze kinderen op de foto te zetten, of spelend en voetballend op pleintjes.
Zonder toestemming (jonge) monniken fotograferen, met soms weinig kleding aan.
Daar heb ik een paar keer flink ruzie om gemaakt.
•
maandag 23 juni 2025 om 11:17
Wat een treffend voorbeeld, misschien dat mensen het zo snappenDala schreef: ↑23-06-2025 11:07Inderdaad. Stel dat je hier van de kinderopvang in Nederland een verdienmodel zou maken. 30 euro betalen en je krijgt een uurticket. Mag je een uurtje naar de baby'tjes komen kijken. En er zijn ook locaties die het mogelijk maken de baby'tjes tegen betaling te wassen, voeden, ermee op de foto te gaan.
maandag 23 juni 2025 om 11:36
Dat is niet perse voorbehouden aan 'het buitenland' land hoor. Ik ben ook al ontelbare keren op de foto gezet als ik over het Binnenhof fietste met een bos bloemen in m'n fietskratje. Maar ik ben het met je eens dat je het sowieso niet moet doen als het in de uitbuitende sfeer is of "kijk ze hier eens zielig, maar prachtig zijn". Of het nou om mensen of dieren gaat.Dala schreef: ↑23-06-2025 11:07
maandag 23 juni 2025 om 11:43
Maar vermoedelijk wel toeristen dan, of niet per se/niet altijd duidelijk? Nah, laat ik zo zeggen. Ik heb het idee dat fotograferen (en vooral van mensen) sneller gebeurt door toeristen. Of die toerist nou hier is of "wij als toerist" in het buitenland. En het kan ook andersom. Dat jouw kind als mooi, knap, bijzonder wordt beschouwd door de lokale bevolking als je in het buitenland bent en daar dan misschien ook een foto van willen maken, die blonde lokken even willen voelen etc.meisje85 schreef: ↑23-06-2025 11:36Dat is niet perse voorbehouden aan 'het buitenland' land hoor. Ik ben ook al ontelbare keren op de foto gezet als ik over het Binnenhof fietste met een bos bloemen in m'n fietskratje. Maar ik ben het met je eens dat je het sowieso niet moet doen als het in de uitbuitende sfeer is of "kijk ze hier eens zielig, maar prachtig zijn". Of het nou om mensen of dieren gaat.
maandag 23 juni 2025 om 14:14
Het tegen argument zou kunnen zijn dat in deze 'diervriendelijke' opvang de olifanten in elk geval een beter leven hebben dan als ze op straat toeristen moeten vermaken met stomme kunstjes. Dat de 'diervriendelijke' opvang ook niet kan bestaan als er geen geld binnenkomt en dat veel toeristen nu eenmaal hun eigen belang voor dat van de dieren laten gaan en dus toch olifanten willen zien/voeren. Dat dit misschien niet de fijnste manier is voor de olifanten om te leven maar dat het beter is dan ergens aan de ketting te liggen.
Ik ben nog nooit bij een olifanten opvang geweest verder (of sowieso in Thailand) maar kan me voorstellen dat als je misschien de wat diervriendelijke alternatieven steunt de olifanten in elk geval een iets beter leven hebben.
Ik ben nog nooit bij een olifanten opvang geweest verder (of sowieso in Thailand) maar kan me voorstellen dat als je misschien de wat diervriendelijke alternatieven steunt de olifanten in elk geval een iets beter leven hebben.
maandag 23 juni 2025 om 14:41
Die olifanten horen in het wild niet achter een hek. Ook al is dat 'beter' dan aan een ketting.Saelle1 schreef: ↑23-06-2025 14:14Het tegen argument zou kunnen zijn dat in deze 'diervriendelijke' opvang de olifanten in elk geval een beter leven hebben dan als ze op straat toeristen moeten vermaken met stomme kunstjes. Dat de 'diervriendelijke' opvang ook niet kan bestaan als er geen geld binnenkomt en dat veel toeristen nu eenmaal hun eigen belang voor dat van de dieren laten gaan en dus toch olifanten willen zien/voeren. Dat dit misschien niet de fijnste manier is voor de olifanten om te leven maar dat het beter is dan ergens aan de ketting te liggen.
maandag 23 juni 2025 om 14:57
Dan zou het een optie kunnen zijn de toeristen/bezoekers/donateurs een entree te laten betalen, donatie te laten doen maar zonder dat ze naar binnen mogen.Saelle1 schreef: ↑23-06-2025 14:14Het tegen argument zou kunnen zijn dat in deze 'diervriendelijke' opvang de olifanten in elk geval een beter leven hebben dan als ze op straat toeristen moeten vermaken met stomme kunstjes. Dat de 'diervriendelijke' opvang ook niet kan bestaan als er geen geld binnenkomt en dat veel toeristen nu eenmaal hun eigen belang voor dat van de dieren laten gaan en dus toch olifanten willen zien/voeren. Dat dit misschien niet de fijnste manier is voor de olifanten om te leven maar dat het beter is dan ergens aan de ketting te liggen.
maandag 23 juni 2025 om 15:46
Komt hier in Nederland ook voor. Bij Kinderdijk lopen de mensen de provinciale weg op alsof het een museum isDala schreef: ↑23-06-2025 11:07Wat ik ook zo stom vind in het buitenland: mensen die foto's gaan maken. Zeker als het van mensen is. Groepjes spelende kinderen, vrouwen op de markt of in bootjes. Want zogenaamd zo authentiek, mooi en kleurrijk. Moet je voorstellen dat als er hier hordes mensen onze scholen binnen kwamen om onze kinderen op de foto te zetten, of spelend en voetballend op pleintjes.

Op zich is er niet direct iets mis mee als de mensen er ook iets mee verdienen. Het is wel een spanningsveld tussen ethiek en economie.
woensdag 25 juni 2025 om 13:34
Dat klopt. Maar niet alles met een kalf is uitbuiting.
En het is allemaal leuk en aardig dat wij op onze high horse zitten maar die beesten moeten wel eten en eten veel en sommigen hebben constante medische aandacht nodig. Daarnaast kunnen ze echt niet allemaal terug de natuur in. Er zijn delen afgezet in sommige beschermde gebieden waar ze zo natuurlijk mogelijk kunnen leven. Voor enkelen is dat weggelegd.
Olifanten van een miserabel bestaan redden kost veel geld. Enkel al om die olifanten vrij te kopen. Soms worden ze gratis gegeven maar lang niet altijd.
En in zo'n sanctuary vormen de olifanten zelf nieuwe kuddes en paren.
Als je moet kiezen tussen een leven lang ellende of wat toeristen die je dahelijks voeren weet ik wel wat ik kies.
Doe gewoon je research maar de ideale wereld bestaat niet.
woensdag 25 juni 2025 om 17:38
Als die bussen met Chinezen en Japanners zouden stoppen bij een pleintje zouden die toeristen inderdaad allemaal onze kinderen fotograferen. Nu gaan ze massaal naar Volendam en de kaasmarkt, maar ik denk dat er heel wat foto’s gemaakt worden van toevallige passanten, hoor.
Ik sta ook op 100.000 foto’s van Aziatische mensen : meestal geposeerd, soms stiekem gemaakt. Kreeg zelfs baby’s in mijn armen geduwd waar ik dan mee op de foto moest. Terwijl ik de toerist was.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 25 juni 2025 om 17:55
Nou dat dus.broodtrommel schreef: ↑25-06-2025 13:34Dat klopt. Maar niet alles met een kalf is uitbuiting.
En het is allemaal leuk en aardig dat wij op onze high horse zitten maar die beesten moeten wel eten en eten veel en sommigen hebben constante medische aandacht nodig. Daarnaast kunnen ze echt niet allemaal terug de natuur in. Er zijn delen afgezet in sommige beschermde gebieden waar ze zo natuurlijk mogelijk kunnen leven. Voor enkelen is dat weggelegd.
Olifanten van een miserabel bestaan redden kost veel geld. Enkel al om die olifanten vrij te kopen. Soms worden ze gratis gegeven maar lang niet altijd.
En in zo'n sanctuary vormen de olifanten zelf nieuwe kuddes en paren.
Als je moet kiezen tussen een leven lang ellende of wat toeristen die je dahelijks voeren weet ik wel wat ik kies.
Doe gewoon je research maar de ideale wereld bestaat niet.
Dat dit topic nu toevallig vol zit met gulle gevers die belangeloos de ene indrukwekkende donatie na de andere doen om de opvang te bekostigen is best mooi, maar in de praktijk zijn er naast hen maar weinigen die dat doen en zal er toch brood op de plank van de opvang moeten komen en moet die tent ergens van draaien.
woensdag 25 juni 2025 om 18:13
Moet eerlijk bekennen dat ik dat inderdaad ook wel eens heb gedaan.blijfgewoonbianca schreef: ↑25-06-2025 17:43Mag ik uit de meeste reacties opmaken dat jullie hier ook nooit met jullie kinderen naar een kinderboerderij / hertenkamp gaan ? ( ook al zijn die gratis )
En misschien moet ik jullie gelijk geven en is mijn kritiek flauw of mijn idee hierover niet realistisch en is dit de best haalbare, betaalbare oplossing. Heb op het moment gewoon wat moeite met toerisme maar dat is mijn persoonlijke ding.
Ik wens je desalniettemin een fijne vakantie @TO
woensdag 25 juni 2025 om 19:55
Tegenwoordig niet meer nee.blijfgewoonbianca schreef: ↑25-06-2025 17:43Mag ik uit de meeste reacties opmaken dat jullie hier ook nooit met jullie kinderen naar een kinderboerderij / hertenkamp gaan ? ( ook al zijn die gratis )
Zebra tussen de paarden
woensdag 25 juni 2025 om 23:26
Tuurlijk , dat zeg ik toch ook niet? Maar de kans dat er veel mensen 1000 euro doneren is veel kleiner dan dat er 1000 mensen 30 euro betalen om binnen te komen.
Vanuit hun gedacht dan hè.
where ever you go, go with your heart
donderdag 26 juni 2025 om 00:59
Ja, dat zou mooi zijn maar de meeste mensen zullen dat niet doen. Die willen olifanten zien. Dus dan heb je aan de ene kant het ideale model (alle olifanten vrij in de natuur) maar daar is niet genoeg geld voor. Dus het tussenmodel van een olifanten opvang waarbij de olifanten redelijk vrij kunnen leven en toeristen komen kijken en daarvoor geld willen betalen is dan misschien wel de best mogelijke oplossing.
donderdag 26 juni 2025 om 02:08
11 jaar geleden hieraan meegedaan;
https://surinproject.org/
Dit was heel confronterend. Je zit in een klein dorp en overnacht een week. Je mocht de olifanten voeren, wassen en wandelen. Het dorp had vele olifanten die werden vervoerd voor allerlei toeristenattracties. Het project had als doel dat de eigenaar voldoende inkomen krijgt en zo hun olifanten niet meer hoeven in te zetten voor toeristische attracties. Echter niet elke eigenaar nam dus deel. Wat je zag was hartverscheurend. Kalveren die werden gescheiden van moeders, olifanten 24/7 aan een strakke ketting, medereizigers zagen een kalf die weggehaald werd bij hun moeder en moeder hartverscheurend hierop reageerde. Olifanten die met een haak werden geslagen met nota bene toeristen erop! Circus optredens in het dorp, etc.
Echter door onze bijdrage konden de eigenaren de keuze maken het welzijn van hun dier te verbeteren. Er kwamen steeds meer eigenaren bij die deelnamen. Sommigen waren nog erg onzeker en durfden die stap niet te ondernemen. Je loopt dus echt in de werkelijkheid hoe het leven daar gaat. Ik zou het nooit overdoen. Ondanks het contact heel bijzonder was en het voor een goed doel was. Ik heb de website niet gelezen, ga ik straks eens doornemen. Ik ben benieuwd of zij nog steeds hetzelfde doel nastreven. Het verbaasd mij dat de website nog bestaat. Ze gaven aan dat ze zoveel 'leden' nodig hadden om dit project voort te kunnen zetten. Hele betrokken mensen waren het.
https://surinproject.org/
Dit was heel confronterend. Je zit in een klein dorp en overnacht een week. Je mocht de olifanten voeren, wassen en wandelen. Het dorp had vele olifanten die werden vervoerd voor allerlei toeristenattracties. Het project had als doel dat de eigenaar voldoende inkomen krijgt en zo hun olifanten niet meer hoeven in te zetten voor toeristische attracties. Echter niet elke eigenaar nam dus deel. Wat je zag was hartverscheurend. Kalveren die werden gescheiden van moeders, olifanten 24/7 aan een strakke ketting, medereizigers zagen een kalf die weggehaald werd bij hun moeder en moeder hartverscheurend hierop reageerde. Olifanten die met een haak werden geslagen met nota bene toeristen erop! Circus optredens in het dorp, etc.
Echter door onze bijdrage konden de eigenaren de keuze maken het welzijn van hun dier te verbeteren. Er kwamen steeds meer eigenaren bij die deelnamen. Sommigen waren nog erg onzeker en durfden die stap niet te ondernemen. Je loopt dus echt in de werkelijkheid hoe het leven daar gaat. Ik zou het nooit overdoen. Ondanks het contact heel bijzonder was en het voor een goed doel was. Ik heb de website niet gelezen, ga ik straks eens doornemen. Ik ben benieuwd of zij nog steeds hetzelfde doel nastreven. Het verbaasd mij dat de website nog bestaat. Ze gaven aan dat ze zoveel 'leden' nodig hadden om dit project voort te kunnen zetten. Hele betrokken mensen waren het.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in