Ongezien woning huren Frankrijk?

07-06-2020 00:51 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik emigreer in augustus naar Frankrijk en ben me aan het orienteren op de woningmarkt. Ik had het plan opgevat om in juli naar Frankrijk te reizen om naar woningen te zoeken, maar nu kwam ik op Facebook een leuk appartement tegen wat in veel opzichten is wat ik zoek. De eigenaar heeft me een video gestuurd van de woning dus ik weet hoe er er uit ziet, maar hij wil het al per juli verhuren dus dat zou betekenen dat ik het zelf niet kan gaan bekijken. Ik ken daar in de buurt niemand die voor me zou kunnen gaan kijken en op het moment kan ik ook niet zelf op en neer vanwege de crisis.

Het is lastig om een woning te vinden dus ik neig er erg naar om deze woning ongezien te huren zodat ik tenminste iets heb om mee te beginnen. Helaas heb ik dan wel 2 maanden dubbele huur, maar daar ga ik sowieso niet aan ontkomen denk ik aangezien ik binnen nu en een paar weken iets wil vinden.

Weet iemand hoe dit in Frankrijk geregeld is? Is dit bv helemaal af te raden? Het gaat om een privepersoon voor zover ik weet, geen makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben inmiddels een stuk wijzer. Vandaag heb ik hem gebeld, samen met een collega die Italiaans spreekt (de eigenaar is italiaans maar woont in Frankrijk). Ik heb inmiddels een adres en ik heb meer informatie over de woning. De eigenaar is een man van 72 die zelf ook in het pand woont. Ik heb godzijdank via mijn toekomstige werkgever kunnen regelen dat er morgen iemand langs gaat om met de eigenaar te praten en te checken of alles ok is. En dan tegelijkertijd facetimen. En dan beslis ik morgenavond of ik het appartement neem of niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt een stuk beter!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik had er vanmorgen een hard hoofd in en wilde bijna niet eens meer bellen, maar het telefoongesprek was positief, de eigenaar maakt een aardige indruk en de voorwaarden en prijs zijn goed. Hij is nu ook niet meer zo aan het pushen, dat ik haast moet maken enzo. Ik denk dat het scheelde dat mijn collega italiaans kon. Ik weet nu ook een stuk meer dan gisteren, want via de mail verloopt de communicatie wat moeizaam.
Alle reacties Link kopieren
Vooral fijn dat via je WG iemand langs wil gaan. Het in het echt zien en naar binnen kunnen geeft toch een stuk meer zekerheid dan enkel contact van afstand. Maar zo'n gesprek met een 'tolk' erbij is in de communicatie ook heel fijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zeker. Maar wel lastig beslissen dit. Het gaat om een oud huis met beperkte ruimte. Wel erg mooi gelegen en met een groot terras. Lastig in te schatten of ik dit nu moet gaan huren of in juli verder ga zoeken naar iets dat 100% aan mijn wensen voldoet en dan het risico lopen dat ik niets vind. Het gaat hier om een privépersoon en via makelaren is het natuurlijk weer duurder. En die kunnen soms ook moeilijk gaan doen bij buitenlanders heb ik gehoord.

Ik wacht het gesprek van vanmiddag even af, ben erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je topic-titel erg grappig.

Ontopic: ik zou het niet doen. Grote kans dat je opgelicht wordt. Edit: ik lees nu je bovenstaande berichten en zie dat een collega langs gaat. Dat maakt de kans op oplichting al veel kleiner.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
GelaarsdeKat schreef:
08-06-2020 08:36
Zeker. Maar wel lastig beslissen dit. Het gaat om een oud huis met beperkte ruimte. Wel erg mooi gelegen en met een groot terras. Lastig in te schatten of ik dit nu moet gaan huren of in juli verder ga zoeken naar iets dat 100% aan mijn wensen voldoet en dan het risico lopen dat ik niets vind. Het gaat hier om een privépersoon en via makelaren is het natuurlijk weer duurder. En die kunnen soms ook moeilijk gaan doen bij buitenlanders heb ik gehoord.

Ik wacht het gesprek van vanmiddag even af, ben erg benieuwd.
Ik zou vooral kijken hoe gehorig het is. Een oud huis is vaak wel wat meer gehorig. Of je daar last van hebt ligt ook aan de verdieping, de andere mensen en hoeveel last je zelf van omgevingsgeluid hebt.

Qua makelaars kan je altijd wel vrijblijvend contact opnemen toch? Soms loont het wel, als je een relatief goedkope plek erdoor vindt dan heb je daar op de lange termijn profijt van. Waar wij wonen betalen de verhuurders trouwens de makelaar, niet de huurders.
Nu vanaf een afstand is het heel lastig oordelen. Of er geluidsoverlast is. Of er wel parkeerplekken zijn of het OV voldoet. Ook voor de toekomstige collega die voor je gaat kijken. Dus pakken wat je kan.

Als je er straks woont heb je dat veel sneller door. En kan je indien nodig, iets anders zoeken.

Let wel op de exacte tekst in het huurcontract mbt minimale huurtermijn en/of opzegtermijn.
Succes!
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 08-09-2020 07:04
20.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met die gehorigheid zal het waarschijnlijk meevallen want het is een vrijstaand huisje en ik heb geen directe buren. Ik heb vandaag een virtuele rondleiding gehad (het huis bestaat dus echt :)) en ik ben eigenlijk erg enthousiast. Degene die er door mijn werkgever op uit was gestuurd vond het ook een leuke plek, wel wat duur aangezien het huisje erg oud is.
Het enige waar ik een beetje mee zit is het feit dat de eigenaar op hetzelfde terrein woont. Niet direct naast me en ook niet tegenover me, maar hij is dus wel altijd in de buurt. Nou zag hij eruit als een hele geschikte kerel, maar doordat ik er zelf niet kon rond kijken kan ik moeilijk inschatten of dat benauwend kan worden of niet. Soort hospita idee krijg je dan misschien. Er staan wel wat meer huisjes, maar wel wat verder uit elkaar. Ik begon daar vanavond op de fiets ineens over te twijfelen.

Aan de andere kant zou ik er zo weer weg kunnen als het niet bevalt en als ik er eenmaal zit is dat een stuk makkelijker, zoals jij ook al zegt Holygirl. Ik zou dit huisje kunnen afwijzen en dan in juli zelf iets zoeken, maar ik weet helemaal niet of het dan wel lukt en ik wil absoluut niet de eerste weken of maanden in een tijdelijke woning of hostel. Ik heb een kat en die wordt letterlijk gek als ze niet naar buiten kan, dus daar moet ik echt rekening mee houden. HIer kan ze lekker buiten scharrelen, het is niet te ver van mijn toekomstige werkplek, het heeft een redelijke prijs en een fantastische ligging. En de voorwaarden zijn niet zo strikt als bij een makelaar. Er valt wat te onderhandelen zeg maar. Dat moet ik nog gaan doen en daarna beslis ik definitief, maar vooralsnog neig ik er toch naar het te doen.
Alle reacties Link kopieren
HolyGirl schreef:
08-06-2020 22:38

Nu vanaf een afstand is het heel lastig oordelen. Of er geluidsoverlast is. Of er wel parkeerplekken zijn of het OV voldoet. Ook voor de toekomstige collega die voor je gaat kijken.

Heel lastig. Mij zouden waarschijnlijk andere dingen zijn opgevallen dan die toekomstige collega.
Alle reacties Link kopieren
Doen doen doen! Super fijn! Misschien is zo'n buurman zelfs wel handig, als er iets kapot is kan je dat gelijk aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ga het doen heb ik besloten! Wel nog even goed het contract doorlezen inderdaad en onderhandelen over de huurprijs, maar dat komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, Gelaarsde Kat! Fijn dat het is geregeld!
Alle reacties Link kopieren
Even een update: de verhuurder kwam ineens terug van onze mondelinge afspraken en alhoewel ik het huisje erg leuk vond besloot ik toch nog verder te kijken. Al vrij snel vond ik een leuk appartement en ook al was het een heel gedoe om die te krijgen is het uiteindelijk gelukt! Op een betere locatie dan het andere huis en het is ook groter. Ik ben superblij! Over 3 weken verhuis ik :)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je appartement

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven