overtocht Zweden

27-05-2016 15:55 10 berichten
Goedemiddag!

Wij gaan in augustus met de auto naar Zuid- Zweden in de buurt van Kalmar.

We zijn er nog niet uit welke overtocht we zullen nemen.

Er is een overtocht van 8.15 uur (TT line) vanuit Travemunde of een korte overtocht 45 minuten, vanuit Denemarken - en een brug.

Voor beiden is wat te zeggen.

Zijn er hier mensen die hun recente ervaringen positief dan wel negatief, willen vertellen?

Bij voorbaat dank!
Alle reacties Link kopieren
Geen overtocht. Gewoon met de brug.
ik lees mee
not all who wander are lost
Ik vond de boot ideaal.

Maar wij gingen vanuit duitsland al op de boot. Eind van de dag op de boot. Volgende ochtend fris in stockholm aankomen.
Wij nemen altijd de boot helsingborg - Helsingör. Je kan gewoon aan de boot tickets kopen. Wel is het handig om een boot zo vroeg mogelijk te nemen. Wij namen altijd de eerste afvaart die er ging en stonden dan op een camping vlakbij.

De brug kun je ook nemen naar Malmö, maar die is duurder dan de boot. Zelf vinden wij de boot fijner omdat wij dan nog ontbijten op de boot

Verder is Kalmar echt heel mooi. Het is ook de moeite waard om over te steken naar dat eiland.
quote:Sommar schreef op 27 mei 2016 @ 16:17:

Wij nemen altijd de boot helsingborg - Helsingör. Je kan gewoon aan de boot tickets kopen. Wel is het handig om een boot zo vroeg mogelijk te nemen. Wij namen altijd de eerste afvaart die er ging en stonden dan op een camping vlakbij.

De brug kun je ook nemen naar Malmö, maar die is duurder dan de boot. Zelf vinden wij de boot fijner omdat wij dan nog ontbijten op de boot

Verder is Kalmar echt heel mooi. Het is ook de moeite waard om over te steken naar dat eiland.

De ferries Puttgarden / Rödby en Helingör / Helsingborg varen dag en nacht.

Die eerste kan je ook online boeken met een vroegboekkorting maar dan zit je wel aan een exacte overtochttijd vast.

Die tweede boot is voor als je naar Kalmar reist wat omrijden volgens mij.

Ik woon in het zuiden van Zweden. Richting NL neem ik altijd de Öresundbrug en de ferry Rödby / Puttgarden. Dat is het snelst richting NL. Bovendien komt de ferry dan mooi op een verplicht rustmoment. Ik vertrek dan meest rond 7 uur 's morgens en doe er dan totaal ongeveer 11 uur over richting centraal NL.

Terug naar Zweden doe ik het meestal in 2 keer, met een overnachting vlak voor Puttgarden of rond Odense als ik de brug over de Grote Belt neem. De terugreis doe ik in tweeën omdat deze vermoeiender is voor mij. Vertrekken op een werkdag vanuit west-Nederland om 7 uur 's morgens op een werkdag is zinloos ivm files, dus ik vertrek meestal rond het middaguur. Vandaar de overnachting.

De 'lange' boten neem ik nooit, die vind ik te duur en ongustig qua afvaartijden.
quote:hopperdepopper schreef op 27 mei 2016 @ 16:36:

[...]

De ferries Puttgarden / Rödby en Helingör / Helsingborg varen dag en nacht.

Die eerste kan je ook online boeken met een vroegboekkorting maar dan zit je wel aan een exacte overtochttijd vast.

Die tweede boot is voor als je naar Kalmar reist wat omrijden volgens mij.

Ik woon in het zuiden van Zweden. Richting NL neem ik altijd de Öresundbrug en de ferry Rödby / Puttgarden. Dat is het snelst richting NL. Bovendien komt de ferry dan mooi op een verplicht rustmoment. Ik vertrek dan meest rond 7 uur 's morgens en doe er dan totaal ongeveer 11 uur over richting centraal NL.

Terug naar Zweden doe ik het meestal in 2 keer, met een overnachting vlak voor Puttgarden of rond Odense als ik de brug over de Grote Belt neem. De terugreis doe ik in tweeën omdat deze vermoeiender is voor mij. Vertrekken op een werkdag vanuit west-Nederland om 7 uur 's morgens op een werkdag is zinloos ivm files, dus ik vertrek meestal rond het middaguur. Vandaar de overnachting.

De 'lange' boten neem ik nooit, die vind ik te duur en ongustig qua afvaartijden.

RichtinJa zou kunnen, wij trokken altijd door Zweden (voordat ik er ging wonen). Dus het zou kunnen dat het omrijden is. Puttgarden- rodby hebben wij ook vaak genomen
Voor ons is het al weer een aantal jaren geleden, dus het kan zijn dat er sindsdien het een en ander is veranderd.

De makkelijkste manier om in Zweden te komen is m.i. de route van Puttgarden (D) naar Rødby (DK), en dan met de brug van Kopenhagen naar Malmö. Je hoeft dan niets van tevoren te reserveren en zit dus ook niet aan een tijd vast.

Let wel op de verkeersdrukte: het laatste stuk in Duitsland, voor Puttgarden, is een tweebaansweg. Wij hebben hier een keer een file van zeker 10 kilometer zien staan. Gelukkig reden wij de andere kant op. Ik zou hier dus liever niet gaan voor de vroegboekkorting.

Helemaal over de weg kan ook, via Jutland. Ik vind dat minder: je maakt extra kilometers. De tol voor de brug is, dacht ik, even duur als de ferry. Het uurtje op de boot gebruikten wij altijd om een hapje te eten en wat uit te rusten.

Tussen Denemarken en Zweden is het om het even of je de boot of de brug neemt. Toen was de boot even duur als de brug. De overtocht duurt 20 minuten, net genoeg voor een kop koffie en een pølse.

De overtocht van Travemünde naar Trelleborg heb ik zelf nooit gemaakt. Wel heb ik een keer vanuit Rostock de nachtboot naar Trelleborg genomen, wat vergelijkbaar is. Het was wel heel lekker om 's avonds aan boord te gaan, en 's morgens uitgeslapen en frisgedoucht aan te komen in Zweden. Maar het is niet sneller, en ook veel duurder. Wij deden dit toen omdat we vanuit Berlijn kwamen. Vanuit Nederland zou ik dit zo gauw niet doen.
Ik moet helemaal niks!
Brug is ideaal. Probeer gepast te betalen want je krijgt deense kroons terug waar je niks mee kan.
Wij zijn 2 jaar geleden via Travemunde- Trelleborg gegaan. Was prima. We hadden de nachtboot. Bedden waren niet zo heel geweldig, maar kamer was verder in orde. Wij hadden een georganiseerde reis, waar de boot bij in zat. We hebben verder dus niets vergeleken of bekeken. Het was prettig om de volgende dag fris in Zweden aan te komen en dan nog maar een klein stukje te hoeven rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven