Polen (omgeving Krakau)

16-06-2015 00:25 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik heerlijk spontaan met een vriendin een ticket naar Polen geboekt over een kleine maand. Met mijn reis van 7 maanden in het vooruitzicht eind dit jaar komt reizen er deze zomer minder van, we wilden eerst gaan kamperen maar konden met zo'n goedkoop ticket de verleiding niet weerstaan

Aankomst 's eind van de middag in Katowice en dan 14 dagen om een klein deel van dit prachtige land te verkennen. Sowieso staat Auschwitz op de to-do list en verder Krakau en de Tatra mountains. We gaan low-budget, dus hostels/AirBNB/B&B en reizen met het OV. Nu begrijp ik dat dat in Polen prima gaat en een eerste blik op AirBNB en booking.com laat zien dat er accomodaties genoeg zijn.

Waar we allebei voor zijn is combi van cultuur, natuur en ontspannen. We hebben allebei weinig zin om van plek naar plek te haasten in die 2 weken, dus verblijven in Katowice - Krakau en omgeving Zakopane/Tatra-gebergte is prima. Ene dag lekker de natuur in, andere dag misschien eens mountainbiken, dan weer een leuk plaatsje bezoeken, maar ook gewoon eens heerlijk luieren en genieten van het uitzicht.

Tips, ideeën, ervaringen: laat het weten!
Kun je het niet omwisselen dat je eerst het ander gebied (in het weekend gaat verkennen) en dan door de week naar Zakopane gaat?

Zou je net zo goed met de trein vanuit Bielsko Biała / Krakau/Zakopane kunnen doen en terug Zakopane/Katowice?
Heb even naar de prijzen gekeken, Bielsko / Krakau met 2 personen trein = +- 22 Zloty

Krakau Zakopane 25/ 28, (ligt eraan met wie je gaat) zloty met zijn 2en

Ben je dus omgerekend een tientje kwijt, en dan heb je een treinreis door een heel leuk stuk van Polen
Dankjewel voor je advies Snyggin, we hebben zojuist besloten het inderdaad om te gooien en alle hostels nu vastgezet. Dit is onze planning uiteindelijk geworden:

Dag 1 - 5 Kraków

Dag 6 - 9 Bielsko Biala & omgeving

Dag 10 - 14 Zakopane

Dag 15 - Katowice

Hebben er enorm veel zin in, zeker nu de weersvooruitzichten ook in Polen zeer gunstig lijken Erg warm, maar alles beter dan regen, en daar is het zomervakantie voor!
Blij dat ik je heb kunnen helpen Fromfebruary, ik hoor graag van je als je weer terug bent. Ben benieuwd hoe je het ervaren, veel plezier en miłej podróży
En toen waren de 2 weken alweer om!

Allereerst prachtig weer gehad, 1 avondje onweer en regen in Bielsko-Biala, toen was het overal in Polen noodweer geloof ik met tornado's en flinke buien. Verder vooral erg heet, eerste dagen Krakow viel dat nog mee.

Kraków vond ik mooi, maar minder sfeervol dan ik had verwacht. Enorme toeristenhordes zullen daar ook best aan bijdragen, maar bijv. de Joodse wijk miste voor mij ook dat authentieke wat ik bijv. in Praag wel had. Wel heerlijk gegeten en geslenterd in Kraków, de zoutmijnen vonden we erg mooi en een dagtocht naar 't NP boven Krakow gedaan.

Bielsko Biala was ook een prima stad, van hieruit naar Auschwitz gegaan, dagje aan een meer gelegen. Bij gebrek aan een goede OV-verbinding dit liftend gedaan en ervaren dat de Polen zeer behulpzaam zijn, nooit langer dan 5 minuten gewacht Het OV werkt verder prima, is spotgoedkoop en brengt je op zich bijna overal wel, maar soms misten we toch de flexibiliteit van een auto. Dan rijd je toch wat sneller spontaan ergens heen en zie je meer van het land.

Zakopane was, zoals voorspeld, druk. Ik vond 't vreselijk, was heel blij dat wij buiten het centrum zaten met prachtig uitzicht op de bergen. Centrum heeft totaal geen sfeer door al die toeristengekte en meest irritante vond ik dat we met een kabelbaan omhoog gingen en daarboven een soort Spaanse-costa-taferelen aantroffen: biertuinen, kermisattracties, honderden kraampjes met dezelfde meuk en harde muziek. En dat verspreid langs een pad van betonplaten dat zich uitstrekte tot de volgende kabelbaan. Ik ben in het hoogseizoen vaker in drukke bergplaatsen geweest in Frankrijk en Zwitserland, maar dit had ik echt nog nooit gezien

Centrum en makkelijk te bereiken natuur hebben we dus gemeden en zijn gewoon zelf de Tatra's ingegaan, prachtige hike gemaakt van bijna 5uur. Kwamen onderweg een traditionele schaapsherder tegen met zijn kudde, dat zijn de leukere dingen.

Tot slot Katowice, vond ik een verrassend leuke stad! Was net een soort foodtruck festivalletje aan de gang en 's avonds leuk de stad in geweest. Veel minder toeristisch dan uitgaan in Kraków en daardoor had ik echt meer het gevoel het echte stadsleven te zien. En uiteindelijk uitgebreid van de luchthaven mogen genieten, ivm kapot vliegtuig vertrokken we op 18.45 ipv 07.15!

Vind het een prachtig groen, schoon land, verbaasde me over hoe schoon de straten zijn. Merkte dat het erg op prijs gesteld werd als we in het Pools gedag zeiden of bedankten. En het eten, zo lekker en zo goedkoop! Ik ga thuis Zurek proberen te maken, heerlijk die soep!
Heej Fromfebruary, ik lees dat je alweer terug bent (we zijn zelf sinds gisteren pas terug).

Dat is inderdaad waar wat je zegt, zodra er iets van toerisme bij komt kijken wordt het massaal uitgebuit en probeert iedereen er een graantje van mee te pikken waardoor je dit soort taferelen krijgt.

Buiten het toeristisch gebeuren om krijg je veel andere dingen mee waardoor het veel gezelliger (?? weet niet of ik het zo goed omschrijf) wordt op de een of andere manier sowieso veel autenthieker. Als je Zakopane in het weekend had meegemaakt had je het echt nog erger gehad door de binnenlandse toeristen die ook en masse ertoe trekken.

Veel steden hebben een inhaalslag gemaakt, zoals Katowice bijvoorbeeld. Dat is vanouds een mijnwerkersstad en heeft een hele tijd op zijn gat gelegen toen de mijnen werden gesloten en daardoor de werkeloosheid omhoog schoot. Veel mensen meden de stad omdat het zo grauw en vies was maar de Polen zouden de Polen niet zijn als ze met veerkracht binnen de kortste keren er werk van maken

Leuk dat je Wieliczka ook bezocht hebt, wij zijn er ook heen geweest want mijn vriend en dochter hadden die nog niet gezien, misschien hebben we wel samen in de rij gestaan

Ik mis het eten ook al, ik hou er echt van. De keuken is eigenlijk heel traditioneel en simpel maar de basisproducten hebben van zichzelf zoveel meer smaak dat je geen toevoegingen van sausjes enzo nodig hebt. Kan je nog een lekker recept geven van een jachtschotel (Fasola po Bretonsku) die bij ons favoriet is

Polen zijn trots dus als je al dankjewel en hallo zegt als buitenlander maken ze nog net geen vreugdedansje voor je haha. Welk gedeelte zou je nu zelf aanraden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven