Reisbureau starten

15-07-2019 15:01 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben erachter gekomen dat reizen echt mijn passie is en graag zou ik er dan ook mijn werk van willen maken. Misschien een beetje een domme vraag, maar als je een reis moet organiseren, moet je de reis dan ook zelf hebben gemaakt? Ik hoop dat jullie mij met deze vraag kunnen helpen.

groetjes,
Je hebt opleidingen toerisme op HBO en mbo niveau.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de dag kan iedereen zelfstandig zijn reis boeken en googlen wat leuk is om te doen (of op het Vivaforum vragen). Waarom zou je daar iemand voor gaan betalen als je dit soort info en hulp gewoon gratis kunt krijgen? Al over na gedacht hoe je je geld er mee gaat verdienen?
Valt daar nog droog brood in te verdienen anno nu?
Meld je aan als reisbegeleider bij Djoser en soortgelijke dan kun je reiservaring opdoen.
Alle reacties Link kopieren
To, ik vraag mij af hoe oud je bent. Want je vraag: Misschien een beetje een domme vraag, maar als je een reis moet organiseren, moet je de reis dan ook zelf hebben gemaakt? getuigd niet van veel levenservaring.

Het ligt er aan wat je wilt gaan doen. Wil je reizen gaan organiseren én begeleiden, dan is het wel handig om te weten wat je doet. Dat zijn vaak mensen die zelf veel hebben gereisd en in een bepaalde niche reizen aanbieden (bv poolreizen, specifiek land/locatie, bepaalde doelgroep zoals wandelaars).

Wil je alleen maar reizen voor mensen uitzoeken en boeken, dan ben je een regulier reisbureau en dan is het natuurlijk niet nodig om zo'n reis gemaakt te hebben. Degenen die op een reisbureau werken, hebben zeker niet al die reizen gemaakt.

Misschien moet je overwegen om reisbegeleider te worden. Maar ook in die situatie is vaak handig om al het een en ander aan reiservaring te hebben.

In alle gevallen (zelf organiseren/begeleiden, reisbureau, reisbegeleider) is het niet iets waar je rijk van kunt worden, de marges zijn vaak flinterdun. Als reisbegeleider verdien je over het algemeen een fooi aangezien je altijd meer uren maakt dan waar je voor uitbetaald wordt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als reisbegeleider verdien je idd heel slecht, maar soms mag je gratis eten (in Azie vooral) Maar je kunt dan wel gratis ervaring opdoen met de branche en hoe het werkt met hotels en met zeurende klanten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je en wat voor opleidingsachtergrond heb je? En hoeveel heb je zelf al gereisd en heb je dat door een bureau laten uitzoeken? Er is namelijk geen droog brood te verdienen als reisbureau of je moet hele specifieke reizen aanbieden. En wat vindt je leuk aan werken in een reisbureau?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-07-2019 15:19
Valt daar nog droog brood in te verdienen anno nu?
Mwa, het is praktisch liefdeswerk. Marges voor reisbureau's zijn flinterdun. Als reisbegeleider verdien je beangstigend weinig in vergelijking met de uren die je maakt en de verantwoordelijkheden die je draagt. (Ze ritselen vaak dingen bij zoals gratis maaltijden, bonussen bij excursies.) Als je zelf organiseert en begeleid, kan het nog gaan. Maar rijk zul je er niet van worden.
Aan de andere kant als het je passie is, is geld niet zo belangrijk. En als je jong bent, is het ook leuk voor de ervaringen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
redbulletje schreef:
15-07-2019 15:19
Valt daar nog droog brood in te verdienen anno nu?

Uh nee, de grote ketens boeren nog aardig doordat ze hun personeel heel weinig betalen.

Je moet wel echt iets heel unieks opstarten wil je naast de grote jongens ook nog een beetje aan de weg kunnen timmeren.
Alle reacties Link kopieren
Is reizen je passie of dingen organiseren? Want dat zijn wel 2 verschillende dingen. Verder klinkt je een beetje onwetend, dus ik denk dat je wel gebaad bent bij een opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen doet toch alles via internet.

Kansloos.

Ik vind je vraag wel een mooie:

" maar als je een reis moet organiseren, moet je de reis dan ook zelf hebben gemaakt? "

Daar moet ik besmuikt om grinniken :lol:
Al een account? Log dan hier in.
Hoe wil je reizen verkopen als je geen ervaring hebt met die reizen?
Passie voor reizen is leuk maar dit is echt heel wat anders.

En het is vaak toch iets voor erbij. Was echt een beetje in shock toen een reisbegeleider me vertelde dat ze maar 50 euro per dag kreeg en ze kon ook maar een bepaald bedrag qua eten/drinken/bezienswaardigheden per dag declareren. In principe werd dus alleen je hotelkamer en vervoer betaald en voor de rest kreeg je een vergoeding. En daarvoor moet je alles ter plaatse regelen en 24/7 aanspreekbaar zijn voor je groep/reizigers, administratie bij houden etc.

Andere reisbegeleider verdiende iets meer maar die deed ook iets meer.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 15:58
67.47% gewijzigd
Wat zie jij als een reis organiseren en wat kan jij dan beter dan mensen zelf kunnen of de bestaande bureaus?
TsumTsum schreef:
15-07-2019 15:52
Hoe wil je reizen verkopen als je geen ervaring hebt met die reizen?
Passie voor reizen is leuk maar dit is echt heel wat anders.

En het is vaak toch iets voor erbij. Was echt een beetje in shock toen een reisbegeleider me vertelde dat ze maar 50 euro per dag kreeg en ze kon ook maar een bepaald bedrag qua eten/drinken/bezienswaardigheden per dag declareren. In principe werd dus alleen je hotelkamer en vervoer betaald en voor de rest kreeg je een vergoeding. En daarvoor moet je alles ter plaatse regelen en 24/7 aanspreekbaar zijn voor je groep/reizigers, administratie bij houden etc.

Andere reisbegeleider verdiende iets meer maar die deed ook iets meer.
Klopt. Ik heb een vriend die bij Djoser heeft gewerkt. Vooral in Nieuw Zeeland en Canada was de betaling slecht en daar kregen ze ook geen eten gratis als ze wat gasten wisten te ronselen voor een restaurant. Wel mocht hij af en toe mee op excursie als hij genoeg betalende klanten aandroeg. Hij heeft nu gewoon een rijke man en ze reizen voor 't plezier ;-D
TUI werkt met reisadviseurs op zzp-basis. Ik vind dat een bijzondere constructie en betwijfel of je er een normaal inkomen mee kunt verdienen. Het nut zie ik er wel van in, vooral rondreizen zijn een hele klus om in elkaar te puzzelen en niet iedereen heeft daar tijd voor of zin in.
Ik kan me wel voorstellen dat er behoefte is aan een persoonlijke reisleider of zoiets. Net zoals een personal shopper of assistent. Heel kleinschalig (2 personen max) en dat je alles voor die mensen regelt ter plekke.
Ik heb tot nu toe 2 soorten reisbegeleiders gehad:
- Iemand reizen geweldig vind en het dus deed om goedkoper op reis te kunnen. Hij/zij vond het natuurlijk wel leuk om met groepen mensen om te gaan en dingen te regelen. Persoon deed wel onderzoek naar het land maar beperkte kennis.
-Iemand die zich richt op bepaalde landen die hij/zij geweldig vind en het dus leuk vind om dat te laten zien aan anderen. Weet dus ook veel over het land en heeft veel contacten met bepaalde restaurants/bars/hotels etc.

En dan heb je nog de reisbegeleider die zelf een planning bedenkt per dag en de ander haalt je alleen van het vliegveld, van A naar B en de rest zoek je zelf maar uit.
Gelukkig geen ervaring met dat laatste maar ik ken wel mensen die zo'n begeleider hadden. Gelukkig waren dat ook mensen die zelf het een en ander uitzoeken.
redbulletje schreef:
15-07-2019 15:19
Valt daar nog droog brood in te verdienen anno nu?

Was ook mijn eerste reactie, hier zijn ze in ieder geval bijna allemaal gesloten inmiddels.
Alle reacties Link kopieren
toch draait het reisbureau hier in het dorp top. Altijd druk. Laatste jaren heb ik niet meer gevlogen, maar als ik weer kan, ga ik ook via het reisbureau boeken. Vooral omdat ik vanwege mijn handicap toch speciale begeleiding/bagage heb. Ik heb liever dat zij als contactpersoon kunnen helpen als er iets is (is als eens gebeurd bij zoekraken van spullen) dan dat ik alles zelf moet regelen. Voel ik me niet zeker genoeg bij.
Een camping boek ik wel rechtstreek overigens. Maar een vliegvakantie, daar ga ik liever voor naar het reisbureau. En blijkbaar denken er toch nog wel wat meer mensen zo.
Alle reacties Link kopieren
Lol
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt niet gehinderd door enige kennis of ervaring.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je vraagt geeft aan dat je geen idee hebt waar je aan wil beginnen.

Heb je zelf al ooit op een reisbureau of bij een reisorganisatie gewerkt en dan minimaal als manager/filiaalleider of iets dergelijks?
Waarom zouden mensen via jou een reis willen boeken als je niet eens weet hoe het werkt en wat je aanbiedt?
Wat is de meerwaarde van bij jou een reis kopen?
Wat voor een opleiding heb je gedaan? Hoe ben je erachter gekomen dat reizen je passie is?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
15-07-2019 15:29
Mwa, het is praktisch liefdeswerk. Marges voor reisbureau's zijn flinterdun.
Als je een standaard rondreis zelf op Booking.com boekt ( dus precies dezelfde hotels / type huurauto als bijv. Kras ) scheelt dat zo 1000 euro. En dan zal zo’n bureau wellicht minder betalen voor de hotels.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven