Reisorganisaties: welke is het beste?

16-01-2022 21:09 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil voor het eerst van mijn leven een pakketreis (rondreis Baltische staten en / of Rusland) boeken via een organisatie. Normaliter boek ik altijd zelf los een hotel en vlucht en eventuele trein- of bustickets en excursies, maar in dit geval leek me een pakketreis handiger (ook omdat ze in Rusland geen Engels spreken).

Er zijn diverse reisorganisaties die dat aanbieden: Djoser, Sawadee en Bolsjoj. Heeft iemand ervaringen hiermee en hoe zijn die?

Ik wil wel graag enige individuele vrijheid op reis (en waarschijnlijk een privékamer). Verder wil ik graag een klein reisgezelschap.
Alle reacties Link kopieren
Bij Djoser kun je (als het mogelijk is in het hotel) een eenpersoonskamer boeken. En je kunt (kon?) ook de groepsgrootte zien bij de reizen, evenals het dagprogramma. Dan kun je zien op welke dagen/dagdelen je vrij te besteden hebt.

Ik ben regelmatig niet met de groep gaan eten, maar met 2 of 3 mensen. Een aantal keren net ze gereisd, prima bevallen. Is wel al 15-20 jaar geleden.

Ook een keer met Sawadee, was wat goedkoper, wat minder luxe hotels. Ook prima.
himalaya wijzigde dit bericht op 16-01-2022 22:29
9.78% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
djoser heeft groepen tot zo max 20 volgens mij. En die reizen zijn vrijwel altijd: oke beste mensen dit is ons hotel en overmorgen om 8 uur hier weer verzamelen want dan gaan we verder: dit dit en dat is er te zien en daar en daar kun je lekker eten. Natuurlijk zijn er wel dagen dat je met de groep ergens heen gaat, omdat dat niet makkelijk te bereiken is. Toen ik ooit in Rusland was, was vrijwel alles met de groep, want je kon nergens in zonder gids.
Die andere 2 ken ik niet goed maar Sawadee is volgens mij ook zo, de andere nooit van gehoord
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Bij beide kun je idd een eenpersoonskamer boeken. Ik was ook benieuwd naar ervaringen en groepsdynamiek op zo'n reis.
Ik heb alleen ervaring met Djoser.
Ik vond de service heel mager (had vanwege corona bewust via een organisatie geboekt, maar op het moment dat we ze "nodig" hadden bleef het ijzig stil en konden we het alsnog zelf regelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaringen met groepsreizen zijn prima. Er is vrijwel altijd iemand waar je/de hele groep zich aan ergert, maar daarentegen zitten er ook genoeg leuke mensen bij.

De groepssamenstelling was divers. Mensen van 23 die mopperen als zure bejaarden, en ouderen die volop aan alles meedoen. En van alles er tussenin.
Het boeit me niet hoe oud iemand is, wel hoé hij/zij is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
16-01-2022 21:38
Ik ben regelmatig niet met de griep gaan eten, maar met 2 of 3 mensen. Een aantal keren net ze gereisd, prima bevallen. Is wel al 15-20 jaar geleden.
Gelukkig maar ;-D
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik heb positieve ervaringen met Djoser. Maximale groepsgrootte 21 geloof ik. En ik boek altijd een eenpersoonskamer.
Het is een vrijheid blijheid concept, dus je kunt deelnemen aan excursies die door de reisbegeleiding worden geregeld, maar je kunt er ook een dag alleen op uit trekken. Alleen in Jordanie vond ik het slecht georganiseerd, want vaak tijdens een lange verplaatsing werd er een lange shopstop gehouden in the middle of nowhere waar de lokale gidsen provisie van vingen. Helaas zijn er dan toch altijd wel een paar in de groep die dat toch faciliteren door idd toch iets te kopen waardoor je pas na zonsondergang bij je hotel aan komt en dus niet meer dat laatste uurtje nog even lekker in de zon aan 't zwembad kunt liggen.
Alle reacties Link kopieren
Het is op dit moment erg spannend daar..
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
16-01-2022 22:16
Gelukkig maar ;-D

:rofl: toen hield ik me al aan de nog te maken regels 😂
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Bolsjoi even bekeken, Mar als je een groepsreis zoekt waarin je zelf nog iets te zeggen wilt hebben niet doen:
WE gaan vandaag een bezoek brengen aan....
In de stadsrondrit die WE maken ziet u....
En als je dan ook nog leest dat alle excursies inbegrepen zijn, weet je eigenlijk genoeg. Allemaal achter de paraplu van de leider aan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ceci schreef:
16-01-2022 22:03
Bij beide kun je idd een eenpersoonskamer boeken. Ik was ook benieuwd naar ervaringen en groepsdynamiek op zo'n reis.
Ik heb eigenlijk altijd wel overwegend leuke groepen gehad (terwijl ik toch zelf niet een enorm groepsmens ben) Had altijd wel snel een klik en een subgroepje waarmee ik vaker optrok. Het helpt wel als je zelf geen zwaan-kleef-aan bent, want daar proberen de meeste groepsleden wel aan te ontkomen, ikzelf incluis.
nlies schreef:
16-01-2022 22:48
Ik heb Bolsjoi even bekeken, Mar als je een groepsreis zoekt waarin je zelf nog iets te zeggen wilt hebben niet doen:
WE gaan vandaag een bezoek brengen aan....
In de stadsrondrit die WE maken ziet u....
En als je dan ook nog leest dat alle excursies inbegrepen zijn, weet je eigenlijk genoeg. Allemaal achter de paraplu van de leider aan.
Dat is idd vreselijk, want je kunt er dan vanuit gaan dat veel excursies tijdens een verplaatsing van A naar B gedaan worden, dus dan valt er ook niet onderuit te komen. Natuurlijk komt dat bij Djoser ook voor, maar dan in de trand van de Taj Mahal, waar toch iedere Indiaganger beslist naartoe wil. Hoe langer de rondreis, hoe vaker je gewoon 2-3 dagen op 'n locatie bent waar je gewoon de vrijheid hebt om je eigen plan te trekken of om iets te boeken van wat de reisleiding aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 40 jaar geleden begon met groepsreizen waren alle reizen inclusief excursie en maaltijden. Toen was het echt nog: oei ik wil wel naar Frankrijk of Italië , maar eng want ik spreek de taal niet zo goed en hoe moet dat dan?
Later kwamen de avontuurlijke reizen, en met dat avontuur viel het ook wel mee, maar je werd niet voorgekauwd wat je moest doen. Je liep zelf de stad of wat dan ook in. Japanse reisorganisaties zijn trouwens nog erg goed als je een reis zoekt waar alles voor je geregeld is. Zelfs in een dorp van 2 straten blijft iedereen keurig achter de gids aan sjokken. (die dan met een megafoon vertelt dat er in de tuin waar we zijn zo'n stilte heerst (nou ja, tegenwoordig alleen als er geen gidsen rondlopen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mag ik dan even inbreken en vragen of iemand ervaring heeft met Shoestring? Ik heb daar een leuke reis gezien, maar ben even nieuwsgierig hoe jullie die vinden in vergelijking met andere organisaties.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-01-2022 22:49
Ik heb eigenlijk altijd wel overwegend leuke groepen gehad (terwijl ik toch zelf niet een enorm groepsmens ben) Had altijd wel snel een klik en een subgroepje waarmee ik vaker optrok. Het helpt wel als je zelf geen zwaan-kleef-aan bent, want daar proberen de meeste groepsleden wel aan te ontkomen, ikzelf incluis.
Ah, dat is fijn. Ik reis normaal gesproken alleen en vind dat echt zalig.😁
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
16-01-2022 21:41
djoser heeft groepen tot zo max 20 volgens mij. En die reizen zijn vrijwel altijd: oke beste mensen dit is ons hotel en overmorgen om 8 uur hier weer verzamelen want dan gaan we verder: dit dit en dat is er te zien en daar en daar kun je lekker eten. Natuurlijk zijn er wel dagen dat je met de groep ergens heen gaat, omdat dat niet makkelijk te bereiken is. Toen ik ooit in Rusland was, was vrijwel alles met de groep, want je kon nergens in zonder gids.
Die andere 2 ken ik niet goed maar Sawadee is volgens mij ook zo, de andere nooit van gehoord
Ik was er iets van 8 jaar geleden en toen heb ik gewoon prima alles kunnen doen. Heb wel even het cyrillisch alfabet geleerd, dat was soms wel handig (metrostations bijvoorbeeld).
Ik weet niet welke landen/plaatsen je in gedachten hebt TO? De grote plaatsen als Moskou, st Petersburg zijn zelf wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
16-01-2022 23:16
Ik was er iets van 8 jaar geleden en toen heb ik gewoon prima alles kunnen doen. Heb wel even het cyrillisch alfabet geleerd, dat was soms wel handig (metrostations bijvoorbeeld).
Ik weet niet welke landen/plaatsen je in gedachten hebt TO? De grote plaatsen als Moskou, st Petersburg zijn zelf wel te doen.
Ik was er zo'n 40 jaar geleden, dus toen ging het er wel iets anders aan toe
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
En wat de beste is, is dus behoorlijk subjectief.
Maak een lijstje van je wensen:
waarheen
aantal deelnemers
verzorging (dus wel of niet al-inclusieve)
datum van vertrek
lengte van de reis
en ga dan zoeken wat bij jou past

Als voorbeeld: ik was na Djoser en gelijke organisaties eens met SRC meegegaan. Paar dingen over het hoofd gezien, zoals groepsgrootte en 40 man bij een wegrestaurant waar de koffie uiteen apparaat met 2 kopjes tegelijk ging, schiet niet op) Dus bij nader inzien was ik niet zo gelukkig met mijn keus, ook door andere dingen waar ik niet op gerekend had. Zus ging met man, met die organisatie naar een ander land. Was eerste groepsreis van hen, en zij vonden het allemaal heel goed. Dus kijk goed naar wat je verwacht
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Nu het daar onrustig is m.b.t. de situatie rondom Rusland/Oekraïne/NAVO zou ik n ieder geval kijken naar de voorwaarden en eventuele omboekmogelijkheden...
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
16-01-2022 23:07
Mag ik dan even inbreken en vragen of iemand ervaring heeft met Shoestring? Ik heb daar een leuke reis gezien, maar ben even nieuwsgierig hoe jullie die vinden in vergelijking met andere organisaties.

Ook prima, beetje hetzelfde als Sawadee. Goedkoper dan het luxere Djoser. Bij djoser heb je vaak (altijd?) ook een Nederlandse gids, bij Shoestring niet (altijd), maar een lokale Engels sprekende.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geen NL gids maar reisbegeleiding.
In China kwamen we vaak de Shoestringgroep tegen, kreeg de indruk dat zij in mindere hotels zaten en dat alleenreizenden soms/altijd een kamer moesten delen.
Alle reacties Link kopieren
Hier goede ervaring met SRC reizen,ook mogelijkheid om met een kleinere groep te reizen. Die groepen van hun zijn in het algemeen niet groot. Zeer ervaren deskundige reisleiders ,en goede hotels. Ook daar zit veelal verschil in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders reizen vaak met SRC en op uitnodiging van hun ben ik een keer meegeweest. SRC heeft inderdaad een betere begeleiding met duidelijk meer deskundigheid. En naar mijn mening ook een wat ouder publiek en toch wel grotere groep. Ook een stukje duurder. En volgens mij met net wat minder vrijheid en wat meer collectief georganiseerd. Vaak een gezamenlijke maaltijd met de hele groep.

Ik heb zelf positieve ervaringen met Djoser, Sawadee en Koning Aap. Wat mij betreft geen groot verschil, bij alle drie een combinatie van prima hotels tot soms toch wel een beetje griebus. Hangt ook samen met het aanbod ter plaatse natuurlijk.
Voor mij was het programma van de reis belangrijker. Meestal was het boeken van een eigen kamer geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven