Rondreis engeland/schotland (per trein?)

03-09-2017 09:27 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, het is nog lang geen zomervakantie 2018 maar ik wil mij toch alvast een beetje örienteren.
Wij willen misschien volgend jaar een rondreis maken door Groot Brittanie maar dan per trein.
Wij zijn: man, vrouw en 2 kinderen van dan 11 en 9.
Zijn er mensen die ons tips kunnen geven over:
- reizen met trein: do's en dont's
- vakantie in engeland/schotland: aanraders/ waar kan ik goedkoop overnachten (hostels, b&b's of??)

Alle tips zijn welkom
Alle reacties Link kopieren
Reizen per trein is duur! Je kunt wel van te voren kaartjes kopen bij nationalrail.co.uk, dat is een stuk goedkoper.
Weet je al welk gebied je heen wilt? Bijvoorbeeld in het zuidwesten is een mooie lijn langs de kust, zeg maar voorbij Dorchester: tussen Exeter en Torquay loopt het spoor vlak langs de kust. Ook in Wales heb je leuke lijnen, evt aangevuld met het regionale busnetwerk.

Reken niet op geweldig comfortabele treinen, zeker regionale lijnen gebruiken nog vaak oude treinstellen. Naar buiten grijpen om de deur handmatig te openen in geen uitzondering en WiFi of een stopcontact heb je op die lijnen bijna niet. Dat lijntje langs de kust gebruikt bijvoorbeeld aftandse treinstellen die veel lawaai maken (maar het uitzicht maakt veel goed).

Houd er rekening mee dat trajecten verschillende tariefstructuren hebben, sommige vast en andere flexibel. De trajecten met flexibele prijzen kun je het beste vermijden als je geen vast plan hebt, omdat die op de dag zelf enorm duur zijn. Maar als je vooruit kunt plannen kan dat dus juist voordelig zijn. Bijvoorbeeld Londen naar Dorchester kun je vooruit boeken vanaf iets van 14 pond, op de dag zelf kost het tot wel 100 pond.

Ik logeer nooit in hostels of b&b's dus daar kan ik je niet in adviseren, maar een goedkope(re) hotelketen in Engeland is bijvoorbeeld Travelodge en Ibis Budget.
Je zou ook eens kunnen kijken naar langeafstandsbussen. Die rijden er volop en zijn misschien goedkoper. Deze bijvoorbeeld:

http://www.nationalexpress.com/home.aspx
Alle reacties Link kopieren
Treinen zijn inderdaad duur. Als gezin ben je waarschijnlijk goedkoper uit als je een auto huurt. Dan heb je ook meer flexibiliteit en kan je makkelijker afgelegen gebieden verkennen, waar openbaar vervoer vaak niet al te best is.

Vooraf boeken (advance tickets) is inderdaad voordeliger maar deze tickets zijn alleen geldig op de precieze tijd die op het ticket staat. Mis je je trein, jammer dan, dan moet je de volle prijs voor een nieuw ticket betalen. Niet heel relaxed als je op vakantie bent. Sommige trein maatschappijen hebben wel goede kortingsacties, vooral in de zomer, maar over het algemeen is reizen per trein gewoon prijzig. Niet dat je het daarom moet laten, maar zo makkelijk als ik Nederland is het dus niet, ook omdat je in Groot-Brittannie heel veel verschillende treinmaatschappijen hebt.

Qua onderdak: B&B's zijn goedkoper dan hotels, maar doe wel je huiswerk: bij de goedkopere en ouderwetsere variant deel je de badkamer met andere gasten (misschien niet handig met kinderen). Hostels kunnen fijn zijn, vooral die van de YHA (die zijn ook voordelig) maar als gezin zou ik niet in een backpackershostel willen zitten, dus doe van tevoren je huiswerk. Hotelketens zoals Travelodge en Premier Inn zijn ongezellig en zielloos maar vaak wel goedkoop en schoon. Verder: kijk altijd op een site als Tripadvisor voor je iets boekt, er zijn veel goede hotels in Groot-Brittannie maar ik ben in de loop der jaren ook genoeg Fawlty Towers-achtige plekken tegengekomen.

Laatste tip: ontbijt is niet altijd bij de kamerprijs inbegrepen. Vaak kan je het erbij boeken, maar in grotere steden kan je ook goed buitenshuis ontbijten. Hou er rekening mee dat niet elk hotel een continental breakfast aanbiedt en je, als je niet oppast, niets anders te kiezen hebt dan roerei en worstjes (voor sommigen misschien geen probleem, maar niet iedereen houdt daarvan).
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 18:22
99.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
03-09-2017 12:09


Qua onderdak: B&B's zijn goedkoper dan hotels, maar doe wel je huiswerk: bij de goedkopere en ouderwetsere variant deel je de badkamer met andere gasten (misschien niet handig met kinderen). Hostels kunnen fijn zijn, vooral die van de YHA (die zijn ook voordelig) maar als gezin zou ik niet in een backpackershostel willen zitten, dus doe van tevoren je huiswerk. Hotelketens zoals Travelodge en Premier Inn zijn ongezellig en zielloos maar vaak wel goedkoop en schoon. Verder: kijk altijd op een site als Tripadvisor voor je iets boekt, er zijn veel goede hotels in Groot-Brittannie maar ik ben in de loop der jaren ook genoeg Fawlty Towers-achtige plekken tegengekomen.
Ik heb best vaak in YHA hostels verbleven, goede tip inderdaad. Ik heb nog nooit meegemaakt dat YHA hostels in landelijke locaties backpackershostels waren, wel vaak families daar gezien. Je kunt vaak ook kamers voor 4 of 6 personen boeken, zodat je niet met vreemden op een zaal hoeft.
Alle reacties Link kopieren
,
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 18:21
99.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kinderen in Engeland hebben vaak pas eind juli vakantie. Als jouw kinderen eind juni/begin juli vakantie hebben dan zal het een stuk rustiger zijn ;-) .
Alle reacties Link kopieren
Bedankt zover voor de reacties! We zaten in eerste instantie te kijken naar interrail of zoiets. Ik ben de enige thuis die auto rijd en dat links rijden lijkt mij zo lastig...

Ben alleen benieuwd of je bij diverse "highlights" goed kan komen met ov.
Maar een bus of desnoods een tour boeken kan natuurlijk ook.

De tips voor onderdak zijn heeel fijn!!
Alle reacties Link kopieren
Met interrail is het niet echt handig. Sommige lijnen zijn zelfs particulier en een heel gedoe waar je wel zo in mag en waar niet. Wij hebben uiteindelijk gebruik gemaakt van de lange afstandsbussen. Maar daarnaast kun je dus soms hebben als je in een klein dorp zit dat er op zondag of in de avond gewoon niks rijd. Of met de trein maar 2x per dagm
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
03-09-2017 12:48
Ik heb best vaak in YHA hostels verbleven, goede tip inderdaad. Ik heb nog nooit meegemaakt dat YHA hostels in landelijke locaties backpackershostels waren, wel vaak families daar gezien. Je kunt vaak ook kamers voor 4 of 6 personen boeken, zodat je niet met vreemden op een zaal hoeft.
Klopt, ik ben ook voornamelijk gezinnen en wat "rustigere" mensen tegengekomen in YHA hostels (prima natuurlijk als mensen lekker willen feesten op vakantie maar ik heb daar geen zin in en als je kinderen bij je hebt lijkt het me ook niet ideaal om daar tussen te zitten). Hostels verschillen erg in kwaliteit, de goede zijn een betere en goedkopere optie dan menig hotel. Een kwestie van goed online beoordelingen bekijken, meestal weet je dan snel genoeg of het wat is.

Qua transport: het hangt er echt vanaf waar je heen wilt. In meer afgelegen gebieden is het openbaar vervoer een drama en komt er soms om de paar uur een bus, als je geluk hebt. Maar er zijn ook streken waar de verbindingen beter zijn en het best te doen is.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven