Rondreis Noorwegen

05-01-2011 14:38 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

In april of mei willen we graag een rondreis maken in Noorwegen met daarin twee dagen Hurtigruten.

De keus is dan te maken uit twee rondreizen:

1

Dag 1 – Per City Night Line nachttrein naar Kopenhagen.

Dag 2 – Over de Öresundbrug, Göteborg en de Zweedse en Noorse bossen naar Oslo. Verblijf in het nieuwe hotel Opera, op het stationsplein met uitzicht over de haven en de nieuwe opera.

Dag 3 – ’s Middags eerste traject van de Bergensbanen via Myrdal naar Vatnahalsen, op 800 meter hoogte. Verblijf in Hoyfjellhotell.

Dag 4 – Met de Flåmbanen naar Flåm, verblijf in hotel Heimly.

Dag 5 – Per boot door de Naerøyfjord naar Gudvangen, met de bus over de Stalheimspas naar Voss en per trein naar Bergen. Verblijf in hotel Steens bij de oude binnenstad.

Dag 6 – ’s Avonds vertrek met de Hurtigruten langs de kust, overnachting aan boord.

Dag 7 – Hele dag aan boord, stops in Ålesund, Molde en Kristiansund. Van 15 april tot 14 september vaart de Hurtigruten ook door de Geirangerfjord, een adembenemende tocht langs steile rotswanden en watervallen. Overnachting aan boord.

Dag 8 – Aankomst in Trondheim. Tijd voor stadswandeling, in de namiddag met de Dovrebanen naar Oslo, overnachting in hotel Opera.

Dag 9 – Ochtendtrein via Göteborg naar Kopenhagen, vertrek nachttrein.

Dag 10 – Met City Night Line naar Nederland, aankomst in de ochtend.

Nu willen we ook graag twee nachten verlengen.

Of 2:

Dag 1 – Per directe nachttrein naar Kopenhagen.

Dag 2 – Over de Öresundbrug en via Malmö per X2000 trein naar Stockholm. Verblijf op MS Loginn, 2-sterrenhotel op het Maelarmeer, vlakbij de oude binnenstad (meest hutten met stapelbedden).

Dag 3 – Stockholm verkennen. Om 21.22 uur vertrekt de nachttrein naar Lapland.

Dag 4 – ’s Middags passeren van de poolcirkel en Kiruna. ‘s Avonds aankomst in Narvik. Verblijf in guesthouse Breidablikk, mooi terras met uitzicht over Narvik en de fjorden.

Dag 5 – Met de Nord Norge Bus naar Bodø. Verblijf Bodø City Hotel, vlakbij het station.

Dag 6 – Bijzonder mooi traject door Noord-Noorwegen naar Trondheim, overstappen op de nachttrein naar Oslo.

Dag 7 – Dé treinreis Oslo – Bergen. Overnachting in Skansen Pensjonat. Guesthouse in het oudste, autovrije gedeelte van Bergen, met uitzicht over de haven.

Dag 8 – Vertrek van de nachttrein naar Oslo.

Dag 9 – Via Göteborg naar Kopenhagen en vertrek van de nachttrein.

Dag 10 – In de ochtend aankomst City Night Line in Nederland.

Welke reis lijkt de skandinaviekenners onder jullie het mooiste?

En welke maand is qua weer het beste?

Alle tips zijn welkom
Bazinga!
I.i.g. in mei gaan, pas vanaf de 2e helft mei komen er blaadjes aan de bomen hier (ik woon in Oslo) en dat maakt het allemaal een stuk mooier.

Beide rondjes zijn erg mooi. Ik heb zelf nr. 1 zo'n beetje al gedaan. De fjorden zijn zoooo mooi! Bergensbanen ook.

Nr. 2 heb ik deels gedaan en het noorden heeft ook zijn hele eigen speciale charme. Oslo - Bergen is mooi!

Bij nr. 2 leg je wel veel meer kilometers af, trek je dat in deze korte tijd?
WTF?
Ik vond van Oslo naar Bergen wonderschoon, wat een fantastische treinrit, maar geen idee hoe mooi die andere rondreis is.

Ik hoor goede verhalen over rondreizen per trein, laat je weten hoe je het vond?
Over de tweede reis kan ik je weinig vertellen, ik ben nog niet zo noordelijk geweest. Maar reis 1 is fantastisch! Iets dergelijks heb ik verleden jaar gedaan, de treinreis Bergen-Oslo is fantastisch. De wereldberoemde Flambanen vond ik eigenlijk een verschrikkelijk toeristische tegenvaller, maar het uitzicht is mooi.

De Hurtigruten heeft een vriendin van me een paar maanden geleden gedaan, zij was zo enthousiast dat dat inmiddels bovenaan mijn verlanglijstje staat .....

Als ik het goed begrijp ga je bij reis 2 met de nachttrein van Bergen naar Oslo. Dat is echt jammer! Ook ben je dan nauwelijks in Oslo zelf en ik vond Oslo absoluut de moeite waard om een paar uur rond te slenteren.

Wat de reisperiode betreft: ik weet niet hoe koud het nog is in april. Wij waren verleden jaar begin juni in Noorwegen, we hadden heerlijk weer, een enkel klein regenbuitje, we hadden hele lange avonden (zaten om 23.30 uur nog op ons balkon bij de ondergaande zon te lezen ....) en dat is dan toch een extra cadeautje, die lange dagen.
Bij reis 2, punt 6, hoe leg je dit traject af. Als ik het goed begrijp met de boot?

Ik ben in heel Noorwegen geweest en alles heeft zijn eigen charmes. Als je naar Narvik gaat, heb je dan een mogelijkheid om wat meer van de omgeving te zien? Zijn die dagen daarvoor echt reisdagen? Ik vind de 2e reis echt te kort om zo'n afstand af te leggen. Als je in het Noorden bent moet je echt de tijd nemen om te genieten van al het moois daar. En dat kan dan weer avnaf juni zo'n beetje, als alle sneeuw gesmolten is.

Dus zou ik kiezen voor reis 1. Gewoon dus vanwege het feit dat je een korte vakantie maakt.

Vanaf medio maart zijn de nachten in Noorwegen korter dan in Nederland. Ik zou zelf begin/half mei gaan, in Bergen en omgeving is het dan al mooi groen. Tevens ligt er dan meestal nog een pak sneeuw langs de spporbaan Oslo- Bergen.

Flam is erg toeristisch, waren wij 2 jaar geleden half mei. Wij hebben de treintocht niet gemaakt, dit voegde voor ons niets toe. Wel waren de bomen mooi frisgroen van kleur.

Wij zijn 2 jaar geleden begin/half mei in Noorwegen geweest. Is ons prima bevallen. In Bergen hadden wij heel mooi weer. Ook de rest van de vakantie was het prima, het is alleen meestal wat frisser dan in Nederland.
Optie 1! Al was het maar omdat je dan langs mijn huis vaart als je naar Geiranger gaat... Zie mijn avatar. De fjorden zijn verreweg het allermoist vanaf het water, een tocht met de hurtigruten kan ik iedereen aanraden! Geiranger is zo mooi, omdat het fjord smal is en de wanden steil, bedekt met watervallen.

In juni is alles het groenst, in mei komen pas net de eerste blaadjes aan de bomen en in april ziet het er nog winters uit. In juli kan het warmer zijn, maar ook meer regenen. Augustus begint het al weer herfstig te worden, en kouder. Maar dit is heeel globaal hoor, het kan ook zijn dat je alleen maar regen, of stralende zon treft.

Optie 2 lijkt mij ook vreselijk veel kilometers in een te korte tijd, al is zover naar het noorden vast ook een belevenis. De treinreis door Zweden zal vooral bos zijn, uuuuurenlang...Bovendien is de treinreis over de Dovrefjellet minstens zo indrukwekkend als de reis van Oslo naar Bergen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven