Rusland

27-12-2010 10:15 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kent dit land?

Ik wil de komende zomer misschien een maand of zo rondtrekken door dit land. Beginnen in Moskou, eindigen in St Petersburg.

Zoiets...
Liubi, heb je je man in Rusland leren kennen?
quote:Zamirah schreef op 27 december 2010 @ 13:17:

Dat doen ze in Amsterdam toch ook, Liubi?

Nee heb hem hier in Europa leren kennen. Overigens komt hij uit Centraal Azie, maar hij heeft wel Russische wortels (weet je wel, Stalin en deportaties enzo)

Vind Centraal Azie nog leuker trouwens. Jammer dat ik daar nog niet zoveel heb kunnen zien.
Hej,

Ik ben een paar jaar terug een maand in Rusland geweest, voor vrijwilligerswerk maar tussendoor ook gereisd naar oa Moskou en St Petersburg. En ja, dat van die pertinent niet (terug) lachende mensen klopt (kwam er later pas achter dat glimlachen als een teken van zwakte wordt gezien..) en het klopt dat het er niet heel erg op toeristen is gericht. Maar het is ook waar dat dat ogenschijnlijke chagrijn ontdooit zodra je een beetje oprechte interesse toont en je mensen echt leert kennen. En niet raar staan kijken als je dan overstelpt wordt met gastvrijheid in de vorm van heel veel eten, uitnodigingen voor datsja/banja bezoek etc.. In de slaaptrein gaan zitten is ook een goede manier om een wat vriendelijker beeld te krijgen, met wat wodka komen de levensverhalen wel los..

Zeker als je een ervaren reiziger bent zou ik je dus zeker aanraden om te gaan. Je kunt er heel veel (positief én negatief) over zeggen, maar saai is Rusland zeker niet. Die docu-series van Jelle Brandt Corstius lijken soms bijna parodie, maar het is echt zo idioot. En daar zijn ze trots op
En oja, idd handig om het cyrillisch alfabet te leren dan kun je veel woorden al herleiden. In ieder geval een paar beleefdheidsfrases inprenten ook altijd goed idee, dat breekt het ijs ;)
@Welhello, heb jij nu wel of niet in Rusland gereisd? Komt je vriend daar nu vandaan?

Ken bijna niemand met een Russische mannelijke wederhelft
Oee leuk zeg! Nooit geweest, maar staat wel op mijn lijst.

Trans-Mongolie Express lijkt me ook heel erg leuk.
quote:liubi schreef op 27 december 2010 @ 13:54:

@Welhello, heb jij nu wel of niet in Rusland gereisd? Komt je vriend daar nu vandaan?

Ken bijna niemand met een Russische mannelijke wederhelft

Mijn vriend is Russisch maar al een aantal jaar in Nederland, heeft er gewoond in de USSR tijd.

Ik vind het een bijzondere cultuur en als ik zijn verhalen hoor over zijn jeugd, kan ik wegdromen (lees op een bevroren meer in een gat vissen en verhalen over de datsja), maar ook treurige verhalen. Ik ben er nog niet geweest, waarschijnlijk als zijn paspoort in orde is gaan we er dit jaar naartoe.Naar zijn oma in Moskou, datsja en misschien nog rondreizen.

En jouw vriend? Waar komt hij vandaan?

Ik las dat Rusland meer dan 160 nationaliteiten telt, mijn vriend heeft ook Zweeds bloed van voorouders. Is jouw vriend ook af en toe zo zwaar op de hand?
This is not kosher!
@welhello, mijn man komt uit Centraal Azie maar is van Russische afkomst. Verbazingwekkend he, hoe elke Rus, van Moskou tot Vladivostok etc dezelfde verhalen hebben en dezelfde gedichten kunnen opzeggen. En dezelfde tekenfilms van vroegah nog steeds leuk vinden.

Je moet echt een keer gaan hoor. Ik denk dat je het super leuk zult vinden!

Mijn man drinkt trouwens niet haha.
En van die lieve koosnaampjes krijg ik altijd; malinky, kalabok etc.. haha. Hebben jullie het wel eens over een domovoy (weet niet hoe de spelling precies is), de huisgeest? Mijn vriend krijgt dan echt tranen in zijn ogen, hij mist Rusland soms best, we kunnen er pas heen als zijn Russisch binnen- en buitenlandpaspoort in orde zijn. Wat een gedoe daar...
This is not kosher!
Mijn man is eerder van het nuchtere type. Maar geef elkaar nooit een hand boven de drempel! Daar woont ie namelijk, de domovoy!

God ja, ben helemaal verliefd op de cultuur, op de norse mannen, op de gastvrijheid etc.

Alleen die Russische vrouwen he. Dan voel ik me zelf maar klein. Met een 'Hollands' figuur. Gelukkig zijn mijn schoonzussen niet zo. Die zijn eerder van mijn lengte
Even meeliften op dit topic. Ik heb zelf ca. 6 jaar geleden een zijderoute-reis (groepsreis) gedaan door o.a. Turkmenistan, Uzbekistan, Kirgizie. Echt fantastisch, de mensen in het algemeen erg vriendelijk, belangstellend en deels nog authenthiek gekleed. Prachtige architectuur en natuur. Vorig zomer ben ik weer met een groep naar Georgië en Armennië geweest, ook wel een mooie reis, heel veel kerken en kloosters, deels ook moderne steden maar ik miste toch wat aan kleur, cultuur of wat dat ook in vergelijking met de zijde-route reis.

Ik zit nu ook aan een Rusland reis te denken maar is die Gouden ring ook vooral heel veel kerken en kloosters (veel van hetzelfde) en is dit deel van Rusland ook best wel heel modern? Of vind ik daar ook nog de kleur, cultuur en wat authentieke sfeer zoals ik die tijdens de zijde-route reis beleefd heb?

Ik zit er trouwens ook over te denken om nog een keer naar Uzbekistan en Turkmenistan te gaan. Ik heb me daar tijdens de voorgaande reis wel prettig en veilig gevoeld maar toen was hotel en vervoer al geregeld. Iemand ervaring hoe het is om in die landen zelf / alleen te reizen?
Liubi, zijn Russen lang?

Rapanui, dat klinkt ook wel gaaf zeg, die zijde-route!!
Zamirah als jij graag naar Rusland wilt gaan moet je dit gewoon doen! Of je het nu een leuk land gaat vinden en of verhalen kloppen die hier worden vertelt weet je alleen maar als je er zelf bent geweest en je eigen ervaringen in de land hebt opgedaan.
Rapanui, van de steden van de Gouden Ringken ik alleen Sergeev Posad. Dat staat inderdaad vol met kloosters. Russische steden zijn meestal modern en groot. Er zijn weinig steden met minder dan een miljoen inwoners. Ik kan zo alleen Novgorod en Archangelsk bedenken als 'kleine' steden (formaat Utrecht). Het 'authentieke' Rusland is misschien wel het platteland: verzakte houten huisjes, slecht onderhouden wegen en oude vrouwtjes zonder tanden die leven van wat hun eigen groentetuin opbrengt. In het Russisch heet dat 'bjoedzjetniki': regio's met mensen die leven van het federaal budget (gepensioneerden, ambtenaren, artsen) in regio's zonder bedrijfsleven. Authentiek, maar vast niet wat je zoekt....Iedereen die de kans heeft, gaat daar weg. En die bejaarde vrouwtjes hebben dan dochters met goede banen in St. Petersburg of Moskou.

Zamirah, Rusland is goed per trein te bereizen. Er gaan ook veel nachttreinen. Wat is precies je plan? Wat voor dingen wil je zien/doen?
@Rapanui, ik heb alleen ervaring met Kazachstan. De grote steden zijn als vrouw alleen goed te doen. Buiten de grote steden zou ik dat niet zo snel doen. De reisinfrastructuur staat nog maar in de kinderschoenen en ik kan me voorstellen dat dat voor de andere stanlanden ook geldt
Bedankt tot zover voor de schat aan informatie!
7 jaar geleden bij mij, maar toch een paar zaken: Suzdal in de gouden ring is een aanrader - klein plaatsje vol vol vol met kloosters en kerkjes. Voor mij het hoogtepunt op mijn reis.

Verder vond ik reizen in Rusland mooi, maar vooral erg vermoeiend, omdat je over alles moet onderhandelen en smeken: hotel is leeg, maar de receptionist heeft geen zin, dus geen kamer (want voor die ene buitenlander de registraties in orde maken is teveel moeite). In het Russisch bellen om een kamer te reserveren, en een half uur later een prijs te horen krijgen die 4 keer hoger is (via de telefoon had men niet door van waar we waren). Meer dan een uur nodig hebben om een slaaptrein te boeken, en naar 4 verschillende loketten gestuurd worden. Ik werd er gewoon moe van. Anderzijds dan wel weer zonder probleem bij vrienden blijven logeren die de tijd namen om alles te laten zien. Moskou zelf heeft veel mooie plekken, maar wat me toen opviel was de enorme decadentie: de hoeveelheden fout geld die in het rond vlogen - en dat zal er intussen niet beter op zijn geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven