's Avonds warm blijven voor de tent

14-06-2025 22:24 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan binnenkort kamperen in de bergen, op een campingplek zonder elektriciteit. We hebben dit eerder gedaan en qua temperatuur is dat overdag heerlijk en 's nachts ook prima in de slaapzak. Het probleem zit hem in de avonduren: tussen zonsondergang en bedtijd. Dan zitten we voor de tent een spelletje te doen en krijg ik het koud, zeker als er wat wind staat. Zelfs thermokleding, muts en winterjas lijken dan niet echt te helpen. Het gaat in mijn botten zitten en ik warm pas in de slaapzak met een kruik weer op.

Nu zat ik voor de aankomende vakantie te kijken naar een oplaadbare Stoov, maar dat vind ik wel wat duur en het lijkt alsof het verwarmingselement maar op een heel klein stukje zit. Hebben jullie suggesties om warmer te blijven tijdens deze avonduren? Misschien hebben de meer ervaren kampeerders nog ideeën waar ik niet aan heb gedacht,
Geen idee hoe groot jullie tent is. Wij kampeerden vroeger met een grote bungalowtent en hadden toen een gaskacheltje aan een campinggasfles. misschien is er nu iets moderners.
Heb je een luifel? Zo niet, neem een tarp mee die je als luifel ophangt. Overdag wat schaduw, maar de warme lucht eronder blijft hangen waardoor het er ‘s avonds ook nog wat warmer is dan zonder.
Die kou ‘s avonds was voor ons (mij) de reden om na twintig jaar kamperen toch een caravan te kopen. Heerlijk warm, altijd. Maar dat is een beduidend duurdere optie dan een stoov :-)

Hoe sfeervol het ook lijkt, als mijn buren een houtkachel naast de tent zouden hebben zou ik daar door de stank/rookoverlast niet blij van worden. Dat mag denk ik ook alleen op campings waar je ook een vuurtje mag stoken.
Dikke kleren mee voor die uurtjes en vooral: kleed je om ruim voordat je het koud krijgt. Eenmaal afgekoeld is het zo lastig om weer warm te worden. Als je dat weet te voorkomen scheelt dat echt veel.
Ik heb een heel dik fleecevest, eigenlijk voor in de winter, die kost niks en werkt echt goed.
https://www.intratuin.nl/wonen/kleding/truien/hoodies
Is het voor de tent zitten echt een must? Of kan je ook binnen zitten? Is er misschien een bar/restaurant/recreatie-achtige ruimte waar je 's avonds kunt gaan zitten als het echt te koud is?
Ja, we kunnen wel naar een kroeg rijden ofzo hoor, maar dat wil ik ook niet iedere avond doen. En binnen in de tent zitten uit de wind.

Dus ik heb nu de voetenwarmers besteld, bij de IKEA een schapenvachtje gekocht, mijn thermospul bleek al van merinowol, en ik neem een wollen plaid mee van de bank. Ik heb er weer helemaal zin in!
Een tarp of windscherm tegen de wind.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Mocht je toch een warmtedeken willen: ik heb de rolfstone warmtedeken. Deze komt standaard met 5000mAh powerbank, groter dan de grootste van Stoov én goedkoper. Maar werkt precies hetzelfde en is zooooo fijn als koukleum! Heb m veel gebruikt vd winter bij thuiswerken als ik ook langzaam blauw ging zien ondanks dat het gewoon 20 graden was in huis.
Van die verwarmende zooltjes met USB aansluiting kun je goedkoop bij ali krijgen en ook op een powerbank aansluiten.
Ik heb zo'n fleece snuggle, waar je helemaal in zit met capuchon. Die werkte in de meivakantie heel goed, dus die neem ik nu ook mee.
En een kruik op schoot.
Inderdaad een goede schapenvacht om op te zitten, goede thermokleding (ik heb ooit een verschrikkelijk duur shirt van falke gekocht, maar wat een top aankoop!), een wollen dekentje om om je heen te slaan en goede sokken.

Ik vind deze sokken een uitkomst; heb ze ook in de winter in Noorwegen gedragen (bij -20): https://www.nordicsocks.nl/products/mou ... W4QAvD_BwE
Je schrijft dat je in bed gaat met je kruik. Die kan je natuurlijk ook voor het slapengaan al maken en gebruiken, dan hoef je niks extra mee te nemen. Lekker voor onder je voeten of op schoot. En dan voor het slapengaan weer nieuw warm water.

Of: 2 kruiken. 1 gaat in bed om het bed voor te verwarmen, de ander gaat op schoot 's avonds. Zo doe ik het thuis in de winter.

In combinatie met de andere tips van warme kleren (ik heb ook hele dure thermokleding).
Bekijk Onesie - Haai Deken - Hoodie De ... _iphoneapp

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven