Stedentrip -> met een reisgenoot of alleen?

12-08-2010 12:09 37 berichten
Hoi!



Ik zou binnenkort graag een stad willen bezoeken, zoals Londen, Berlijn of Barcelona.:rolling: Nu heb ik op het moment niemand die mee wil/kan en twijfel om alleen te gaan of samen met een onbekende reisgenoot via een oproepje.

Heeft iemand ervaring met voor het eerst alleen reizen naar een stad en/of een reisje met iemand die je nauwelijks kent?



Het heeft allebei z'n voor- en nadelen natuurlijk, ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk om alleen op citytrip te gaan! Niemand om rekening mee te houden en alleen doen wat jij graag wil. Ik vind het ideaal.

Vorig jaar ben ik voor het eerst alleen geweest, naar Dresden en Praag, dit jaar naar Belfast en binnenkort ga ik in m'n eentje naar Istanbul. Het bevalt mij meer dan goed
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan kiezen om alleen te gaan ipv een oproepje voor een onbekende reisgenoot. Want je kent die persoon niet, weet niet welk tempo hij/zij dingen wil doen, of hij/zij een flesje drinken in de supermarkt koopt en het in een park op wil drinken ipv op een terrasje te zitten. Of in een museum na een half uur al uitgekeken is zeg 'zullen we weer gaan', terwijl jij dolenthousiast alle bordjes bij de displays wilt lezen. Hij/zij is een avondmens en is 's ochtends niet vooruit te branden, terwijl jij op tijd naar je kamer wilt om de volgende ochtend weer fris en fruitig op pad te kunnen.



Gewoon alleen gaan, lekker de dingen doen die JIJ leuk vindt en in het tempo wat jij wilt. Een boek in je tas stoppen om op het terrasje (of bankje in het park) zo nodig wat te kunnen lezen, of gewoon lekker mensen kijken. Vaak heb je, juist omdat je alleen bent, snel contact met andere mensen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Lekker alleen, doen wat jij wilt en je eigen grenzen verleggen.

In een stad verveel je je toch niet.
..popcorn?
Stedentrip vind ik juist heerlijk alleen. Je moet dan toch op 'n zeer korte tijd 'n hele stad zien en als je reisgenoot 'n uitslaper is terwijl jij vroeg op pad wil, hij/zij wil stappen terwijl jij vroeg naar bed wil, je beiden andere highlights wil zien, andere restaurants leuk vindt dan jij etc. dan krijg je alleen maar ergernissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker geen reisgenoot zoeken. Heb je er een (vriendin, partner) prima, maar ik kan nog liever alleen dan met een onbekende.
@ Jody: Leuk dat het je zo goed is bevallen. Dresden lijkt me ook heel mooi! En Praag en Istanbul zijn geweldig. :-D



@ himalaya: Daar heb je gelijk in. Over andere interesses had ik wel nagedacht, maar eigenlijk nog niet over een looptempo/ochtend- avondmens.



Hebben jullie ervaring met hostels?
Alle reacties Link kopieren
Yep, ervaring met hostels. Maar ik ga wel voor een eigen kamer, de tijd van een dorm-met-zijn-zessen ben ik ontgroeid



Ook een bed-and-breakfast is mij goed bevallen.



Maar wil je in een hostel slapen omdat je daar andere reizigers treft?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hostel is leuk als er een goede algemene ruimte is waar je bv 's avonds wat mensen kan ontmoeten.

Ik ga overdag het liefst alleen op stap (ook al vanwege die verschillende interesses, looptempo, ongemakkelijkheid van niet van elkaar weten waar je van houdt). Maar ik merk wel dat 'de avonden' het lastigst zijn als je alleen reist (voor mij althans). Overdag zit ik rustig met een boekje op een terras, maar 'savonds hangt er toch een ander sfeertje.

'sAvonds zoek ik mensen in het hostel op om dan evt met hen weer de stad in te gaan.

Maar dikke kans dat je na een uitputtende dag van de stad bezichtigen lekker op tijd gaat slapen
Ik ben er wel benieuwd naar. Ik heb weleens in een hostel geslapen, maar dat was met school en toch weer anders.

Een mega pary hostel hoeft niet voor mij, maar je ontmoet er eerder mensen denk ik.



Als ik prijzen vergelijk, is een hotel soms hetzelfde geprijsd als een hostel. Alleen 1-persoonskamers in een hotel zijn vaak wat duur. Een B&B is ook een leuk idee!
Als je geen avondmens bent is 'n hostel niet aan te bevelen, wegens het luidruchtige stap-publiek wat tot diep in de nacht luidruchtig terugkeert.



Omdat ik 'n ochtendmens ben en vanaf 7 uur al door 'n stad loop, ben ik 's avonds na 't avondeten keikapot en lig gerust om 21-22 uur al op bed met 'n boekje. Dan hoef je dus ook niet te zitten met niet 's avonds als vrouw alleen nog door de stad moeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 augustus 2010 @ 12:45:

als je reisgenoot 'n uitslaper is terwijl jij vroeg op pad wil, hij/zij wil stappen terwijl jij vroeg naar bed wil, je beiden andere highlights wil zien, andere restaurants leuk vindt dan jij etc. dan krijg je alleen maar ergernissen.



Voor diegene die lekker uit wil slapen en door jou om half zeven uit bed wordt gerost is het nog veel vervelender



Maar even serieus: ik zou zeker liever alleen gaan dan met een onbekende. Ik heb het wel eens gedaan, een paar dagen met iemand die ik alleen van de mail kende, en we pasten gewoon helemaal niet bij elkaar. Ik werd stapelgek van haar en zij ook van mij. In je eentje kun je lekker je eigen plan trekken en alleen dingen doen die je echt wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Alleen gaan! Zeker in steden is er genoeg te doen en zien om je niet alleen te voelen. Wil je mensen ontmoeten dan is een hostel handiger dan een hotel. En niet alle hostels zijn luidruchtig en druk. Op hostelworld.com kun je de verschillende hostels vergelijken. Naar mijn ervaringen kloppen de beoordelingen op deze site best goed.



En inderdaad een boek meenemen. Voor de avonden werkt dit minder goed maar als de dagen lang zijn kun je ook 's avonds in je eentje erop uit. Als de dagen kort zijn natuurlijk ook maar vind ik vaak een stuk minder prettig voelen.



Ik ga ook graag naar de bioscoop in de avond, hoewel dat alleen kan in landen waar niet na-gesynchroniseerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
O, en ik zou een ho(s)tel boeken in het centrum, dan ben je wat vrijer en hoef je niet 's avonds in je eentje met het ov of door een buitenwijk te lopen. Daarbij is het ook gewoon leuker om in het centrum te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dat ook graag gaan doen, maar word er zo moe van steeds op anderen te rekenen en rekening te houden met hun werk terwijl ik lekker vrij ben. Ik denk er dus ook aan om het via een oproepje te doen, maar ik heb gelukkig een open karakter, dus kan makkelijk praten over de bezienswaardigheden die ik wil zien en hoe ik de trip voor me zie en dan kies ik uiteindelijk de persoon die het hetzelfde wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel eens alleen op stedentrip geweest en vond het heerlijk! Ik had een B&B, goedkoper dan een een-persoonshotelkamer. Overdag je eigen tempo bepalen en eigen keuzes maken. Ik had altijd een boek in mijn tas om bij de Starbucks te relaxen met een kop koffie.



Als het je eerste keer alleen is, zou ik wel kritisch bedenken hoe lang je gaat. Ik vond 5 dagen echt het maximum. En kies een stad waar je je veilig voelt. Ik vond de mannen in Spanje af en toe erg opdringerig, zou daarom eerder naar Berlijn of Londen gaan. Of een kleinere stad, zoals Dublin, Stockholm of Edinburgh.
Mijn max. is ook 5 dagen. En Berlijn lijkt me ook een heel leuke stad om te verblijven! :-D



Haha, lang leven de boeken en tijdschriften. Het enige nadeel is dat je 's avonds alleen eet. Of je moet toevallig net mensen ontmoeten waar het mee klikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skunny schreef op 12 augustus 2010 @ 14:00:

Mijn max. is ook 5 dagen. En Berlijn lijkt me ook een heel leuke stad om te verblijven! :-D



Haha, lang leven de boeken en tijdschriften. Het enige nadeel is dat je 's avonds alleen eet. Of je moet toevallig net mensen ontmoeten waar het mee klikt.Ja, dat vond ik het lastigste moment van de dag. Ik ging daarom niet naar restaurants, maar haalde bijv. een salade/broodje om in een park te eten (of in mijn B&B in de steden waar het kouder was) of ik at bij de Mac of de Subway. Daar vind ik alleen zitten niet vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Alleen eten op een terras of in een eetcafé vind ik geen probleem. Naar een 'echt' restaurant zou ik ook niet doen. En ik koop vaak in de supermarkt een maaltijdsalade oid die ik dan in het park opeet.
In je eentje op stedentrip gaan is Ultieme Vrijheid. Doen. Waar ik in Nederland niet graag in mijn eentje in een restaurant of eetcafé stap, doe ik dat in het buitenland wel. Heerlijk met een boekje erbij of een schrijfblok om alle ervaringen op te schrijven. Dat voetl gewoon heel powerwoman.

In mijn eentje boek ik trouwens ook liever geen dorm op een hostel. Ik vind het dan weer prettiger als ik backup heb van een bekende reisgenoot. Ik heb altijd van die visioenen dat ik dan met 5 enge mannen op een slaapzaal terecht kom. Voelt gewoon niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Uit eten in een restaurant doe ik idd ook niet als ik alleen ben. Eetcafé soms. Meestal neem ik de maaltijdsalade uit de supermarkt, net als hierboven al ergens stond.

Ik slaap wel in hostels, ook in dorms, maar eigenlijk nooit grotere kamers van 4- of 6-persoons en bij voorkeur een women-only-room. Er zijn inderdaad hostels die als 'party-hostel' bekend staan, met dito publiek. Maar er zijn ook genoeg plekken waar dat niet zo is, vaak de hostels met een curfew, dat houdt partygangers wel op afstand

Voordeel aan een hostel vind ik ook dat er vaak een keuken is, waar je 's avonds wat kunt opwarmen of voor een kopje thee/koffie terecht kunt zonder weer de straat op te moeten.
Leuk om al die positieve berichten te lezen. :-)

Nee, een restaurant is niet de bedoeling, maar een eetcafé is dan wat minder erg.

Woman-only-rooms lijkt me ook wat prettiger, al kunnen vrouwen wel soms heel zeikerig doen haha.

Enne, Powerwoman = leuke term
Alle reacties Link kopieren
Alleen gaan, is hartstikke leuk! Ik ben alleen naar Barcelona geweest, sliep in een hostel en leerde meteen mensen uit allerlei landen kennen. Ik ben met een aantal een dagdeel opgetrokken en dat was erg gezellig. Met een onbekende via een oproep meteen een aantal dagen weggaan lijkt me geen aanrader. Nu heb je de mogelijkheid om te doen waar je zin in hebt, veel makkelijker. Voor de lunch haalde ik meestal iets in een supermarkt en dat at ik dan op het strand of in een park op. Scheelt ook weer in de kosten want ik ging low-budget :-)
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn hostel had ook een keuken, daar werd het ontbijt ook geserveerd. Heb er een keer gekookt maar het was echt een simpel tweepits-gasstel dus dat was niet heel handig vond ik.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Skunny, voor dat powerwoman gevoel doe je het



Weet je al waar je naar toe wil? Oost-Europese (hoofd)steden zijn ook heel leuk en goed alleen te doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven