Stedentrip waarheen?
zondag 24 augustus 2025 om 12:35
Mijn moeder en ik willen een stedentrip gaan maken in het najaar. Een combinatie van wat bekijken en relaxen voor een paar dagen.
Mijn moeder heeft beperkte mogelijkheden maar kan wel een poosje wandelen.
Niet; Rome, Wenen, Oslo, Parijs, Antwerpen
Ik heb geen budget vastgesteld. Vanwege de ziekte van mijn moeder is vliegen mogelijk maar niet op grote hoogte daarmee valt bijvoorbeeld New York ook af.
Auto zou ook prima zijn trouwens.
Er zijn zoveel mogelijkheden dat we een beetje verdwalen. Misschien heeft iemand recente ervaringen of tips en hoor ik deze graag. Dank!
Mijn moeder heeft beperkte mogelijkheden maar kan wel een poosje wandelen.
Niet; Rome, Wenen, Oslo, Parijs, Antwerpen
Ik heb geen budget vastgesteld. Vanwege de ziekte van mijn moeder is vliegen mogelijk maar niet op grote hoogte daarmee valt bijvoorbeeld New York ook af.
Auto zou ook prima zijn trouwens.
Er zijn zoveel mogelijkheden dat we een beetje verdwalen. Misschien heeft iemand recente ervaringen of tips en hoor ik deze graag. Dank!
zondag 24 augustus 2025 om 16:45
Luxemburg heeft sinds 2020 als eerste land ter wereld gratis OV door heel het land. Wat een inspiratie! In Luxemburg stad gaan tal van (nacht)bussen en de nieuwe tramlijn T1 is splinternieuw, gaat regelmatig en het is veilig.
Ja je kunt met de auto of het vliegtuig naar Luxemburg stad. Maar ook met de trein is haalbaar. In zo’n 5-6 uur ben je vanuit Amsterdam in Luxemburg. Je kunt de Thalys nemen tot Brussel en vanaf daar met een regionale trein verder
Naast de indrukwekkende hoofdstad kent Luxemburg meerdere dorpen en kasten met authentieke charme. Bezoek Vianden, een schilderachtig dorpje met indrukwekkend kasteel op een heuveltop, waar je ook naar binnen kan. Of neem de trein naar Clervaux. Dit stadje, gelegen in het noorden van Luxemburg, staap bekend om het klooster van St. Maurice.
De oudste stad van Luxemburg is Echternach. Echternach staat bekend om haar middeleeuwse wijk, het historische marktplein, prachtig omliggend landschap en de jaarlijkse Springprocessie.
Andere indrukwekkende kastelen kun je vinden in Bourscheid, Beaufort en Esch-sur-Sûre.
Natuur
Voor wie van natuur houdt, kan een bezoek aan Mullerthal niet ontbreken. Dit gebied, ook wek Klein Zwitserland genoemd, is ideaal om een mooie natuurwandeling te maken. Langs de wandelpaden zijn unieke rotsformaties en watervallen te vinden
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 24 augustus 2025 om 16:55
Je moeder is niet zo heel erg mobiel ?
https://www.handigvoorsenioren.nl/stede ... -senioren/
https://www.handigvoorsenioren.nl/stede ... -senioren/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 24 augustus 2025 om 17:49
zondag 24 augustus 2025 om 20:38
Boedapest, hebben daar een dag heerlijk gerelaxt in een badhuis (ze hebben er veel). Erg leuk gehad daar.
Porto & Lissabon ook leuk, maar vond ik gezien de hoogteverschillen wel intensiever, maar zeker heel erg leuk!
Luxemburg, we konden gebruik maken van plaatselijk zwembad met warm bad incl bubbels enz en een stoomcabine. Midden in de winter, was heerlijk relaxed. De hoofdstad vond ik tegenvallen, maar de natuur echt prachtig.
Porto & Lissabon ook leuk, maar vond ik gezien de hoogteverschillen wel intensiever, maar zeker heel erg leuk!
Luxemburg, we konden gebruik maken van plaatselijk zwembad met warm bad incl bubbels enz en een stoomcabine. Midden in de winter, was heerlijk relaxed. De hoofdstad vond ik tegenvallen, maar de natuur echt prachtig.
zondag 24 augustus 2025 om 20:51
Even een korte reactie; ik heb alles gelezen en er zitten zeker goede opties tussen!
De opmerking over vliegen snap ik maar dit is uitgebreid besproken met de arts. Het gaat waarschijnlijk meer om de tijd die je op hoogte doorbrengt.
Salzburg is echt een leuke stad maar die kennen wij beiden goed.
Praag en Edinburgh komen vaak naar horen. Daar ga ik zeker eens beter naar kijken. Ook de andere en misschien iets minder bekende bestemmingen ga ik bekijken.
Dank voor de reacties tot dusver.
De opmerking over vliegen snap ik maar dit is uitgebreid besproken met de arts. Het gaat waarschijnlijk meer om de tijd die je op hoogte doorbrengt.
Praag en Edinburgh komen vaak naar horen. Daar ga ik zeker eens beter naar kijken. Ook de andere en misschien iets minder bekende bestemmingen ga ik bekijken.
zondag 24 augustus 2025 om 21:58
zondag 24 augustus 2025 om 21:59
Naast een asntal genoemde steden in Duitsland adviseer ik dan ook nog Bonn ( mooie musea), Karlsruhe en Freiburg. allemaal mooie steden met veel cultuur, maar ook universiteissteden met veel leuke eetmogelijkheden. En allemaal goed met de trein te bereiken.
Leipzig is ook een mooie en relaxte stad.
Stockholm is ook mooi, zeer veel musea en relaxte atmosfeer.
Leipzig is ook een mooie en relaxte stad.
Stockholm is ook mooi, zeer veel musea en relaxte atmosfeer.
zondag 24 augustus 2025 om 22:01
Ik vlieg al jaren niet meer en met de trein kun je heerlijke steden bezoeken, met de auto ook. Ik zou zelf de nachttrein naar Italië pakken naar een stad die je aanspreekt, maar dat is denk ik wel prijzig.
San Sebastian heb ik met de trein gedaan, vond ik echt een fantastische stad. Zee, mooi centrum, cultureel, natuur. Maar dat is wel echt ongeveer 12 uur.
Dichterbij vind ik Berlijn, Gent en Brugge fijne steden, maar ook Brussel, Hamburg, Keulen.
San Sebastian heb ik met de trein gedaan, vond ik echt een fantastische stad. Zee, mooi centrum, cultureel, natuur. Maar dat is wel echt ongeveer 12 uur.
Dichterbij vind ik Berlijn, Gent en Brugge fijne steden, maar ook Brussel, Hamburg, Keulen.
zondag 24 augustus 2025 om 22:03
Naar Edinburgh ben ik met de boot en trein geweest, ook een aanrader en heel eenvoudig! Vanaf Newcastle kun je gemakkelijk met de trein naar Edinburgh en ik vind dat echt een fijne stad.Thisisit schreef: ↑24-08-2025 20:51Even een korte reactie; ik heb alles gelezen en er zitten zeker goede opties tussen!
Je kunt ook met de trein naar London en dan naar Cambridge of Oxford.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in