Tent kamperen

12-05-2025 13:25 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan vooral: waar slapen jullie op?

Ik ga dit jaar voor het eerst in mijn leven met een tentje op pad. Rondtrekken met de auto. Een tent hebben we al. Maar nu nog de matrassen. We hebben zelf al vaker luchtbedden gehad voor kamp, logeetjes etc. Maar die gaan altijd lek. En dat lijkt me echt vreselijk als je op vakantie bent. Dus ik ben heel erg benieuwd of er alternatieven zijn voor bedden waar lucht in gaat. We hebben best wel wat ruimte, dus het hoeft echt niet compact te zijn. Maar een heel matras lukt ook weer niet ;-).
Als ruimte toch geen probleem is, dan kun je ook een aantal reserve luchtbedden meenemen.

Een stretcher moet je eerst even uitproberen, niet iedereen vindt dat fijn slapen. Het wordt ook meestal gebruik in combinatie met een luchtbed of inflatable.

Als je overdag lekker veel doet, veel beweegt, heel actief bent, dan kun je zelfs op een 5cm matje goed slapen. (Kinderen zijn Scout).

Een inflatable is wel betere isolatie tegen de kou, een luchtbed is bijna net zo koud als de grond.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Avocadeau schreef:
14-05-2025 00:01
Slaapmatten (zeker goede) zijn echt niet zo kwetsbaar.
En als je een luchtbed normaal behandelt gaat ie niet zomaar lek.
Als hij lek gaat doordat je iets scherps over het hoofd ziet is je binnentent ook stuk/lek, en dan heb je een groter probleem.

Sowieso vind ik persoonlijk een tent (zeker een pop up) kwetsbaarder dan een slaapmat. Tentdoek is echt dunner dan dat spul waar een slaapmat van gemaakt is.

Als degene van wie je de tent leent dus goede slaapmatten heeft die erin kunnen en je die mag lenen zou ik dat zeker doen.
Met die tent loop je meer risico.

Maar een tweedehands goede mat is ook een prima optie.
En anders de goedkope intex luchtbedden van de Action, een pompje van de Action, en een tweedehands grotere tent via marktplaats.
Dan ben je misschien nog wel goedkoper uit, en heb je meer comfort.
Ik ben een doorgewintert kampeerder en echt wel wat gewend qua koepeltentjes, maar die black&white 2 persoons van de Decathlon waren voor mij echt te schuin weglopend.

Oh, en in een tweepersoons tent past 1 persoon, in een drie persoons tent passen 2 personen.

Tenminste, als je niet ook aan de zijkant in het tentdoek wil liggen.
In een tweepersoons tent passen sowieso NIET twee brede slaapmatten of Intex luchtbedden. Dan kom je uit op de smalle (en dunne, ivm schuinheid) slaapmatjes.

Ik zeg niet dat je dan een hekel krijgt aan kamperen, maar je doet wel erg je best om het jezelf zo onconfortabel mogelijk te maken. Met je haren, voeten en kussen in het tentdoek op een te dun matje, en geen tas of kledingstuk dat je in de tent kwijtkan.
Hier helemaal mee eens.
In mijn Decathlon pop-up tent passen overigens precies 2 standaard luchtbedden. Voordeel is dat ze, doordat je ze helemaal tegen de rand aan propt, meteen de zijlkanten wat strakker trekken (geen slap hangend tentdoek). Nadeel is dat er helemaal niks anders meer in past. Dus hopen op mooi weer of dat je je auto naast de tent mag parkeren.
We kamperen al een paar decennia. Altijd 1 van de duurste luchtbedden(matras) van decathlon. Als hij al een keer lek was, dan was het nooit dramatisch maar eerder dat s ochtends je luchtbed wat minder stevig was. En dat fixten we dan ter plaatse (maken of nieuwe kopen)..

Op het luchtbed een schapenwollen onderdeken, en een eigen dekbed/kussens. Heerlijk! Ik slaap nergens anders zo goed. Zelfs als het vriest.

Met de dure inflatable die we voor zoon gekocht hebben, hebben we niets dan ellende. Vond het echt zonde van het geld..
Sceptique schreef:
12-05-2025 14:00
Zo voor de hand liggend en dan toch niet bedenken. Heel goed idee! Die kunnen we dan overdag als relaxbedje voor de tent zetten. Zou het tentzeil daar wel tegen kunnen? Ik heb zo'n pop-up tent van de Decathlon gekocht.
Verderop zeg je dat je de tent leent?

Met voldoende ruimte in de auto zou ik denk ik toch voor de opvouwmatrassen gaan. Wij hebben die thuis een en daar hebben veel logees op geslapen naar volle tevredenheid. Ze liggen ook lekker op een strandbedje bijvoorbeeld. Het ligt alleen wellicht wat minder als je erg zwaar bent.
Wij gaan komende zomer ook kamperen, maar doen o.a. een kanotocht en tijdens de week dat die duurt kunnen we alleen spullen meenemen in de kano. We gaan voor die week dan voor het luchtbed, op een dunnere, niet opblaasbare mat lig ik zelf niet comfortabel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mocht je de quechua 2 pers. pop-up tent hebben dan passen daar geen 2 stretchers in. Hooguit 2 smallere matjes. Mocht je de 3 pers. pop-up hebben dan nog denk ik dat er geen 2 stretchers in kunnen. Je ligt dan te hoog. De volle breedte heb je in de tent alleen onderin. Naar boven loopt het schuin af. Wil je op stretchers slapen heb je een wat hogere tent nodig met denk stahoogte.
Ik zou je keuze beperken tot slaapmat of luchtbed afh van je budget en voorkeur
Yella78 schreef:
15-05-2025 17:39
Verderop zeg je dat je de tent leent?

Met voldoende ruimte in de auto zou ik denk ik toch voor de opvouwmatrassen gaan. Wij hebben die thuis een en daar hebben veel logees op geslapen naar volle tevredenheid. Ze liggen ook lekker op een strandbedje bijvoorbeeld. Het ligt alleen wellicht wat minder als je erg zwaar bent.
Wij gaan komende zomer ook kamperen, maar doen o.a. een kanotocht en tijdens de week dat die duurt kunnen we alleen spullen meenemen in de kano. We gaan voor die week dan voor het luchtbed, op een dunnere, niet opblaasbare mat lig ik zelf niet comfortabel.
O ja, ik zie het nu ook. Ik bedoel dus geleend. Welke opvouwmatrassen hebben jullie?
Purplepeanut schreef:
15-05-2025 19:18
Mocht je de quechua 2 pers. pop-up tent hebben dan passen daar geen 2 stretchers in. Hooguit 2 smallere matjes. Mocht je de 3 pers. pop-up hebben dan nog denk ik dat er geen 2 stretchers in kunnen. Je ligt dan te hoog. De volle breedte heb je in de tent alleen onderin. Naar boven loopt het schuin af. Wil je op stretchers slapen heb je een wat hogere tent nodig met denk stahoogte.
Ik zou je keuze beperken tot slaapmat of luchtbed afh van je budget en voorkeur
Het is een 3 persoons. Zo eentje met grijs en groen volgens mij. Er zit een klein voorstukje aan waar je slippers of zo in kunt zetten. De genen waar we hem van lenen vertelde dat zij er met twee luchtbedden in liggen en dan nog aan beide kanten ruimte hebben voor een tasje.
Wel echt heel fijn al jullie antwoorden. Ik neig nu toch een beetje naar die inflatables. Alleen durf ik het via MP nog niet echt aan.
Vraagje voor alle kampeerders, en waar TO ws ook wel wat aan heeft…

Wij sliepen eerder op de lattenbodem+opblaasmat van decathlon. Nu slapen we in onze kofferbak op een 8 cm opblaasmat. Ook sliepen we tussendoor weleens op zo’n hoog noppenluchtbed.

Echter, waar ik ook op slaap, ik krijg last van m’n lichaam, vooral m’n heup en schouder gaan pijn doen waardoor ik 10x per nacht wakker word en moet draaien.

Heeft iemand hier wellicht nog een tip/oplossing voor? Ik ben niet overdreven zwaar (68 kg) dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.
Sceptique schreef:
15-05-2025 22:00
Het is een 3 persoons. Zo eentje met grijs en groen volgens mij. Er zit een klein voorstukje aan waar je slippers of zo in kunt zetten. De genen waar we hem van lenen vertelde dat zij er met twee luchtbedden in liggen en dan nog aan beide kanten ruimte hebben voor een tasje.
Kruitvat heeft nu gewone luchtbedden in de aanbieding. Moet makkelijk passen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Ze krijgen niet echt hele goede recencies, maar voor dat geld kunnen we er natuurlijk ook wel twee pp kopen. Al is dat natuurlijk niet de beste oplossing qua verspilling...
Jeetje. Koop er gewoon 1 en gaat ie lek dan rijdt je naar je dichtbijzijnde kruidvat, action of decathlon en koop je een nieuwe. Of je koopt alsnog meteen zo'n mat. Het is niet zo ingewikkeld hoor

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven