Tips reis Bali 2026

28-10-2025 11:11 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij overwegen om volgend jaar begin september naar Bali te gaan. We hebben veel reiservaring (lang en ver) maar nog niet in Azië. We willen 2,5 week ervoor uittrekken (incl. reis).
Wat willen we?
- de eerste 3 dagen beetje bijkomen van de reis. Ergens verblijven waar wat reuring is, lekker eten en drinken maar niet in een té toeristisch gebied
- Dag of 5/6 naar een plek aan de kust, rustig maar winkels en eetgelegenheden makkelijk te bereiken. We houden van de combi strand/zwembad.
- Dag of 3 naar een mooi natuurgebied, mag in het binnenland zijn.
- Afsluiten in het Oosten?

Wat zijn de reisafstanden? Hoe lang zit ik in de auto als ik bijvoorbeeld van West naar Oost rij? Hoe laten we ons vervoeren tussen de diverse verblijflocaties? Zijn taxi's makkelijk te boeken en betrouwbaar? we hebben gehoord over een app waarbij een scooter je komt halen die je vervoert van en naar je hotel om bijvoorbeeld naar een eetgelegenheid te gaan. hoe heet die app? We horen wisselende berichten over oplichting. heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken en tips!
Ik zou niet (meer) naar Bali gaan. Ik ben er nu twee keer geweest en ik vind het gewoon mwah. Het is mega toeristisch. Wat ik zou doen, als ik er hypothetisch nog nooit geweest was:

Vliegen op Bali, vertrekken naar Nusa Penida en daar duiken / snorkelen. Dan zou ik doorgaan naar Komodo national park. Daar een boottocht boeken (van tevoren) en als je een brevet hebt en advanced bent: zeker ook duiken. En dan weer terug naar Bali.

De laatste keer op Bali zat ik eerst in Amed. Daar is het nog wel chill. Ik ging ook terug naar Ubud. Dat vond ik 10 jaar geleden super leuk, maar nu echt niet meer.

Ik denk dat ze met die app Grab bedoelen. Ik ben geen fan van achterop scooters zitten.

Wat op Bali ook heel makkelijk te regelen is, is een taxichauffeur die je van A naar B brengt via allerlei toeristische attracties (watervallen / tempels). Taxi's zijn super makkelijk te boeken. Via apps, maar ik moet nog een hotel tegenkomen daar die niet een paar eigen taxichauffeurs op de speed dial hebben.

Maar eerlijk is eerlijk.... de laatste keer bij al die toeristische attracties was het 1 groot Instagram festijn. Dus bleh.
Je kan ook lekker naar Zuid-Thailand gaan.
Pimpelmeesje87 schreef:
28-10-2025 14:04
Je kan ook lekker naar Zuid-Thailand gaan.
Of Finland.

:bonk:
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
28-10-2025 14:21
Of Finland.

:bonk:
Snap je punt, maar TO wil naar Azië.
Pimpelmeesje87 schreef:
28-10-2025 15:56
Snap je punt, maar TO wil naar Azië.
Nee, ze wil naar Bali.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
28-10-2025 16:02
Nee, ze wil naar Bali.
Geen Finland.
Pimpelmeesje87 schreef:
28-10-2025 16:05
Geen Finland.
En ook geen Zuid-Thailand.
Geen Zuid-Thailand.
Wij zijn 3 weken in Bali geweest en hadden de volgende reisroute:
- Seminyak, West-Kust. Paar dagen om te acclimatiseren. Druk stadje (moest even wennen). Onze accommodatie lag aan de hoofdstraat en zodra je door de poort ging was het stil. We hebben gewandeld, aan het zwembad geleden, gesurfd aan het strand, langs winkeltjes gestruind en vanuit hier een excursie naar Nusa Penida.
- Ubud, in het midden. Centraal gelegen, vanuit daar verschillende dingen gedaan; zilver workshop, monkeyforest.
- Lovina in het Noorden. Vanuit die plek kan je dolfijnen zien. Verder prachtige natuur.
- Bandjarangkan Terug naar het midden. Een accommodatie in the middle of nowhere, bij een familie. Fantastisch was dat. Enige plek zonder zwembad. We hadden 3 pubers bij, ik twijfelde of het wel een goed idee was. Uiteindelijk vonden de kids het de allerleukste plek. Op blote voeten voetballen in een weiland met kids uit de buurt, een kookworkshop met de familie.
https://www.booking.com/Share-T3yH56 (mag dat, een link delen??)
- Gili T , chillen, zwemmen met schildpadden
- Sanur, laatste nacht voordat we terug vlogen. Ik vind het ook een heel leuk plaatsje (strand, winkeltjes) om te verblijven.

De reisdagen dat wij van stad A naar B gingen, hadden wij een taxi vooraf geboekt. Een kundige, vriendelijke man die inmiddels aardig Nederlands spreekt en onderweg van alles uitlegt. Van die dagen maakten wij een dagtrip, dan haalde hij ons rond negen uur in de ochtend op, onderweg stopte bij bezienswaardigheden en eind van de dag waren we bij onze accommodatie. Reistijden zijn lang. Als je een stad nadert dan niet overdreven, sta je in een ellenlange file waarbij lopen sneller is. Alleen omdat de stoep ontbrak was dat geen optie.

Verder bestelden wij een taxi via de Gojek of Grab app. Ideaal! Die app ziet waar je bent, je voert een bestemming in (waar je heen wil) en binnen een minuut heb je reactie van een chauffeur die de rit aanneemt. Dan zie je meteen hoe lang je moet wachten, en je ziet live in de app waar de taxi zich op dat moment bevindt. Voor een ritje van een kwartier met vier personen betaalden we volgens mij twee euro.
Je kan kiezen voor een auto of een scooter.

Als het het nummer van onze chauffeur wil dan kan dat. Ik heb vooraf met hem geappt en de reisdagen vast gelegd. Niet voor korte ritjes maar voor een reisdag bedoel ik dan.

Succes, wij hebben een heerlijke en fantastische vakantie gehad. Een volgende keer kies ik wel een minder druk bezochte bestemming. Hoewel wij door onze chauffeur juist ook vaak naar de rustige plekjes zijn gebracht , gelukkig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven