Tips route met de auto Duitsland

28-07-2025 09:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In september gaan we met de auto richting Duitsland, zo'n 9 uur rijden naar Berchtesgaden. We reizen met een kindje van 1 jaar (15 maanden) die het niet heel leuk vindt in de auto. We zullen dus vaak en wat langer moeten stoppen. Ik ben echter helaas totaal niet bekend in de ze omgeving.
Ik heb de route bekeken en ik kom niet echt verder dan in ieder geval een stop in München. We hebben de tijd om lang te stoppen, dus we kunnen ook 1/2 dagen eerder vertrekken.
Hebben jullie tips? Ik weet dat bijvoorbeeld in Duitsland veel mooie kastelen liggen, en leuke dorpjes.

We moeten helaas vanwege familieomstandigheden erheen, niet gaan is dus geen optie.
(vliegen zou eventueel ook gaan, maar is ook wat omslachtig)
Als je in twee dagen gaat rijden is Baden Baden een goede plek om te overnachten. Mooie stad met een rijke geschiedenis.
Ik zou langs de Geierlay hangbrug en Slot Neuschwanstein rijden. Maar ik heb geen peuter bij me natuurlijk.
Ravintola schreef:
28-07-2025 09:54
Als je in twee dagen gaat rijden is Baden Baden een goede plek om te overnachten. Mooie stad met een rijke geschiedenis.
Ziet er leuk uit! dankjewel
Taskmaster schreef:
28-07-2025 09:59
Ik zou langs de Geierlay hangbrug en Slot Neuschwanstein rijden. Maar ik heb geen peuter bij me natuurlijk.
Slot Neuschwanstein kwam ik idd ook tegen, ligt ook mooi op de route.
Geierlay ziet er ook tof uit, dankjewel!
Als je meer tijd kunt uittrekken en er een (mid)dagje ontspanning tussen wil: Playmobil funpark in Zirndorf. Zirndorf ligt in de buurt van Neurenberg en op een redelijk logische route naar München en verder.
Slot Neuschwanstein zou ik met zo'n klein kind niet doen. Heb je echt niks aan. Wij waren er niet eens in de vakantieperiode. Superdruk met touristen. Duitsland heeft echt wel mooiere kastelen en plekken
Er zijn meerdere routes om naar Berchtesgaden te rijden. Würzburg is een mooie stad. Misschien vind je daar iets wat je leuk vindt
Op reisroutes.nl vind je vaak veel info.

https://www.reisroutes.nl/blog/beieren/ ... -wurzburg/
Vorige week slot Neuschwanstein bezocht. Zoals hiervoor al gezegd bevestig ik graag: heel slecht idee met klein kind.

En als je geen toegang regelt vooraf: ook voor volwassenen niet zo geweldig eigenlijk
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Volgens mij ligt het wel ongeveer op jullie route: Bad Kissingen. Leuk plaatsje met een mooi park en oude gebouwen.
Kattengekje schreef:
28-07-2025 10:26
Op reisroutes.nl vind je vaak veel info.

https://www.reisroutes.nl/blog/beieren/ ... -wurzburg/
Dankjewel, handige link!
MyLittlePony schreef:
28-07-2025 10:35
Vorige week slot Neuschwanstein bezocht. Zoals hiervoor al gezegd bevestig ik graag: heel slecht idee met klein kind.

En als je geen toegang regelt vooraf: ook voor volwassenen niet zo geweldig eigenlijk
Ah jammer, dan valt die af.
Miss.Marissie schreef:
28-07-2025 10:40
Volgens mij ligt het wel ongeveer op jullie route: Bad Kissingen. Leuk plaatsje met een mooi park en oude gebouwen.
Dit ziet er heel leuk uit! Ik ga het op het lijstje zetten
Of de trein? Dan kun je gewoon in een dag reizen. Veel Duitse treinen hebben een 'Kleinkindabteil' met speciale voorzieningen voor kleine kinderen.
Inelly schreef:
28-07-2025 11:29
Of de trein? Dan kun je gewoon in een dag reizen. Veel Duitse treinen hebben een 'Kleinkindabteil' met speciale voorzieningen voor kleine kinderen.
De betrouwbaarheid van DB is op dit moment dramatisch slecht. Treinen zijn overvol, niet leuk als je met een kinderwagen / bagage moet reizen. Uitval en vertragingen zijn aan de orde van de dag.
TO: als je al veel moet stoppen onderweg dan zou ik alleen kijken naar een leuke stop die op je route ligt en twee dagen eerder vertrekken. Baden Baden is bijvoorbeeld een leuke plaats maar je rijdt hiervoor waarschijnlijk om en bent er vervolgens kort tot zeer kort.
Op je route liggen in ieder geval twee steden die een wandeling door het centrum met een ijsje of een terrasje waard zijn, en dat zijn Limburg an der Lahn en Neurenberg. Beide pittoresk!

Wil je al eerder stoppen dan zijn Keulen of Bonn ook goede opties. Bonn is fors kleiner dan Keulen, en daarmee makkelijker als pitstop denk ik. En je zit er ook wat makkelijker in de 'pittoreske vibe' dan in het wel heel gezellige, maar niet per se heel mooie Keulen.
Würzburg of Bamberg (is wat kleiner)
Rothenburg ob der Tauber
Feuchtwangen
Dinkelsbühl
margreetder schreef:
28-07-2025 12:53
De betrouwbaarheid van DB is op dit moment dramatisch slecht. Treinen zijn overvol, niet leuk als je met een kinderwagen / bagage moet reizen. Uitval en vertragingen zijn aan de orde van de dag.
Vertragingen van een uur zijn ook met de auto normaal in Duitsland. Als je een ruime overstap plant, gaat het meestal goed. 60% van de snelle treinen heeft helemaal geen vertraging. En de stoptreinen rijden net zo betrouwbaar als in Nederland.
Bastuba schreef:
28-07-2025 13:12
Op je route liggen in ieder geval twee steden die een wandeling door het centrum met een ijsje of een terrasje waard zijn, en dat zijn Limburg an der Lahn en Neurenberg. Beide pittoresk!

Wil je al eerder stoppen dan zijn Keulen of Bonn ook goede opties. Bonn is fors kleiner dan Keulen, en daarmee makkelijker als pitstop denk ik. En je zit er ook wat makkelijker in de 'pittoreske vibe' dan in het wel heel gezellige, maar niet per se heel mooie Keulen.
Dankjewel voor de tips!
hanke321 schreef:
28-07-2025 16:31
Würzburg of Bamberg (is wat kleiner)
Rothenburg ob der Tauber
Feuchtwangen
Dinkelsbühl
Als Rothenburg ob der Tauber op je route ligt zou ik daar zeker stoppen P2 is vlak bij t stadje
Leuk pittoresk stadje met veel vakwerkhuizen, heel toeristisch (maar dat zijn jullie dan ook) authentiek is in de oorlog gespaard gebleven wij hebben ons daar prima vermaakt, vergeet het stadspark niet(mooi uitzicht omdat t erg hoog ligt)
Als je geen klein kindje bij je had zou ik ook de stadsmuur wandeling van harte aanbevelen.(Kan misschien in de draagzak?)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven