Tips vliegangst

24-05-2019 10:12 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar tips om wat relaxter te kunnen vliegen.
Als kind heel vaak gevlogen zonder problemen, maar de laatste keer vliegen (5 jaar terug) vond ik opeens eng. Ik ga in augustus pas vliegen maar de gedachte hieraan maakt mij nu al zenuwachtig.
Wie heeft tips om hier wat minder over te stressen zodat ik toch zonder problemen kan vliegen dit jaar? Ik ga overigens naar Griekenland vliegen dus geen hele lange vlucht, maar sta ook niet binnen een uurtje aan de grond.

Alvast bedankt!
sneeuwvrouw schreef:
24-05-2019 22:36
Ik zet altyd een leuke no nonsens film op mn ipad, dan hen ik lekker afleiding en gaat de tijd supersnel. Of hele vrolijke muziek luisteren. Of een boekje over je bestemming, dan kun je vast wegzwijmelen. Vliegen is ook niet mijn directe hobby, maar thuisblijven ook niet. En idd, kijk eens op flightradar hoeveel vliegtuigen er rondvliegen..ik zit wel graag atyd aan t raam, kun je naar buiten kijken..
Ik neem een mp3 mee voor wat afleiding, wat zeker wel prettig zal zijn
Lucifer2018 schreef:
24-05-2019 23:25
Gewoon niet vliegen.

Je angst koesteren hoeft van mij ook weer niet maar dit is iets wat je prima gewoon zo kan laten. Iets wat echt niet per se aangepakt moet worden.
Tsja die tickets zijn toch echt geboekt hoor, dus niet vliegen was geen optie meer. En wat mij betreft wel iets wat ik wil aanpakken. Vandaar onder andere dit topic :)
hamaika schreef:
25-05-2019 07:57
Nou inderdaad, ik dacht precies hetzelfde.
Sterker nog, al voor ik ging lezen dacht ik al ' ach, de azijnpissende milieuactivisten zullen zich er ook wel weer tegenaan gaan bemoeien' en ja hoor.....

Gaap.....

Ook zo treffend: na de volledig terechte post van Minniemouse over redenen om wel te willen vliegen hoor je ze niet meer.

Terug ontopic: To ik zou inderdaad eens kijken in het topic Ask The Captain ook hier op de reizen pijler. Het loopt al heel lang dus is wel een lang topic met heel veel posts al, maar je kan er altijd gewoon je vragen stellen. Veel succes en sterkte.
Dankje dat ga ik zeker doen!
Wat betreft de discussie wel/niet aangaan van de angst:
De keus om te gaan vliegen is al gemaakt. Dus dat vliegtuig instappen zal ik toch doen.

Ik heb voor mezelf de keus gemaakt dat ik niet wil dat een (irreële) angst mij belemmerd in hetgeen ik graag zou willen.
Ik vind liften ook verschrikkelijk, maar als ik ze zou mijden kan ik van baan gaan veranderen. Ik moet namelijk dagelijks op huisbezoeken in gebouwen waar de lift de enige optie is.
En ja niet vliegen is een optie, maar niet de optie waar ik voor kies. Anders had ik dit topic ook niet geopend, maar het genoemd: ik wil nooit meer vliegen, maar mijn vriend wil geen autovakanties. Wat nu?

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie tips! Het topic ASK the captain ben ik nu mee bezig en is heel leuk om tr lezen, het boek over vliegangst ga ik bestellen en stichting valk hou ik in gedachte mocht dit echt niet voldoende zijn.
Als je gaat, dan ga je.
Damned if I don’t
Goed hard ook trouwens.
Damned if I don’t
Solomio schreef:
25-05-2019 08:59
Het gaat mij niet zozeer om het milieu, hoewel dat een leuke bijkomstigheid is, maar om de vanzelfsprekendheid waarmee vliegen wordt omgeven.
Ja gelukkig maar juist dat het voor veel mensen vanzelfsprekend is!
minnimouse schreef:
24-05-2019 19:53
Je kunt inderdaad ook weglopen voor je angst.

Een cursus bij Valk is vast heel effectief, maar ook prijzig. In mijn geval houdt het meer in dan vliegangst, dus die cursus ga ik nu niet volgen.
Ja, een cursus bij VALK is prijzig, maar wordt door een aantal verzekeringsmaatschappijen (deels) vergoed. VALK heeft die informatie voor je. www.valk.org
Juist als je meer angsten hebt is zo’n cursus nuttig, omdat het principe van angstbestrijding die ze je aanleren voor de meeste angsten helpt. Vandaar dat VALK ook cursussen heeft voor andere angsten.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
25-05-2019 21:48
Ja, een cursus bij VALK is prijzig, maar wordt door een aantal verzekeringsmaatschappijen (deels) vergoed. VALK heeft die informatie voor je. www.valk.org
Juist als je meer angsten hebt is zo’n cursus nuttig, omdat het principe van angstbestrijding die ze je aanleren voor de meeste angsten helpt. Vandaar dat VALK ook cursussen heeft voor andere angsten.
Dankje.
Ik ben nu bij een andere professional, eerst dat maar even afwachten ;-)
Uncertaingirl, heb je een PB gestuurd.
Fate is just the weight of circumstances
Uncertaingirl90 schreef:
25-05-2019 16:24
Ik ga mijn angst liever aan.

Het is niet alleen vliegen;
Ik ben zenuwachtig in liften, hoge snelheidstreinen, niet dol op hoogtes (14 hoog is de max.)
Oh en ik ga alleen naar een openbaar toilet met mijn telefoon: ben bang opgesloten te komen zitten en niemand te kunnen bereiken.
Als ik al deze dingen nooit meer zou doen, is dat best beperkend.
En vriendlief zou niet heel happy worden als ik met vakanties niet wil vliegen, daar er veel landen zijn die we samen willen bezoeken.
Het klinkt alsof claustrofobie ook een rol speelt. Heel herkenbaar overigens!

Ik heb kort geleden stichting valk gebeld, ze waren erg behulpzaam! Alleen vergis je niet. Het is niet even een 2 daagse cursus vliegangst en je bent klaar. Je krijgt een uitgebreide intake waarbij ook gekeken wordt naar andere onderliggende angsten(zoals bv claustrofobie). Dat wordt eerst aangepakt in individuele sessies. Het kan dus maanden duren, voor je de echte vliegangst training gaat doen.

Gezien ik uit Groningen kom, is het voor mij geen optie om wekelijks naar Leiden te rijden voor een uur therapie. Dus voor mij valt dit als optie af helaas.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 18:59
99.51% gewijzigd
Wittelamp, jij hevt dys veel aan hwt biek gehad begrijp ik. Ik zou je er graag wat over willen vragen. Gaat het boek ook in op andere onderliggende angsten en hoe te handelen? Of gaat het heel veel om vliegtuigtechniek, geluiden in het vliegtuig tijdens het vliegen, dat soort dingen?

En heeft iemand ervaring met de app van valk tijdens het vliegen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven