Toestemmingsverklaring reizen met één ouder

05-08-2025 22:16 99 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort gaat mijn man een stedentrip maken met dochter. Leuk! Maar niemand heeft ons gewezen op de toestemmingsverklaring die de achterblijvende ouder moet ondertekenen. Gelukkig hebben we dat per toeval zelf ontdekt.

Wat zou nou de kans zijn geweest dat niet hadden mogen vliegen? Hoe streng zijn ze daar op?

En is dat uittreksel van de Burgerlijke Registratie echt noodzakelijk? Ik kon daar geen sluitend antwoord op vinden.
Binnen EU is geen controle. Buiten EU wordt er echt wel op gelet. Heb meerdere keren alles moeten overleggen en kind werd ondervraagd.
Ik heb recentelijk alleen gevlogen met mijn minderjarige kinderen. Ik had alle benodigde papieren bij me. Ook het uittreksel van de burgerlijke registratie.
Er is zowel de heen-als terugreis nergens naar gevraagd. Maar voor hetzelfde geld was er wel naar gevraagd. Ik zou het risico in ieder geval niet durven en willen nemen.

Of jullie dat risico wel moeten nemen, daar kun je alleen zelf over beslissen. Een afgeblazen reis doordat de documenten niet in orde zijn lijkt mij persoonlijk ontzettend vervelend.
Ik ben met alleen dochter naar de VS en Canada afgereisd, er is nergens naar het formulier gevraagd. Ik heb naast het formulier een kopie van de rechtbank bij me (waarin het gezag wordt toegekend).

Mijn zus reist regelmatig alleen met de kinderen, zij heeft de papieren de laatste keer wel moeten tonen. Er werden vragen rechtstreeks aan de kinderen gesteld.

Kan me zo voorstellen dat ze afhankelijk van de bestemming controleren en de periode (i.v.m. kindontvoering).
Dutchess schreef:
05-08-2025 22:16
Maar niemand heeft ons gewezen op de toestemmingsverklaring die de achterblijvende ouder moet ondertekenen.

Wie had je daarop moeten wijzen? Dat soort dingen heb je zo gegoogled, als je het niet al gewoon weet.

Voor het geval man en kind toevallig naar Londen gaan, jullie zijn op de hoogte dat je tegenwoordig een ETA nodig hebt voor het VK?
We hebben de papieren inmiddels geregeld, maar dat hadden we dus bijna niet gedaan, omdat we het niet wisten.

Hoe moet je dat weten als je voor het eerst alleen met een kind reist? Het zou zo vreselijk zijn geweest als ze om die reden niet zouden kunnen vliegen voor haar examenreisje. Dan sta je daar op het vliegveld, en je mag niet mee.
Ik reis regelmatig alleen en heb altijd de papieren bij mij. Alleen de verklaring van het gezag niet. En je moet het gewoon bij je hebben. Ze kunnen jou of de kinderen gaan ondervragen. En ik ken situaties waarbij er gebeld is met de achterblijvende ouder. Als die toevallig niet opneemt heb je een probleem. Daarnaast ontstaat er veel stress bij jou en ook bij je kind. In Nederland zijn ze nog vriendelijk. Maar buitenlandse controle kan heel onaangenaam zijn! En als jij hierdoor je vlucht mist is dat echt jouw probleem. Absoluut niet doen dus. Ze mogen jou gewoon weigeren. Op de internationale trein en de boot ook al eens controle gehad.
Ravintola schreef:
05-08-2025 22:27
Wie had je daarop moeten wijzen? Dat soort dingen heb je zo gegoogled, als je het niet al gewoon weet.

Voor het geval man en kind toevallig naar Londen gaan, jullie zijn op de hoogte dat je tegenwoordig een ETA nodig hebt voor het VK?

Hoe moet je weten welke vragen je moet stellen? Natuurlijk is de handbagage gegoogeld, het weer is uitgezocht, de bezienswaardigheden zijn uitgezocht, de medicatie die ze meenemen is uitgezocht. Maar je weet toch niet wat je allemaal nog meer moet uitzoeken?
Wij vliegen niet zo regelmatig ;-)
evelien2010 schreef:
05-08-2025 22:30
Ik reis regelmatig alleen en heb altijd de papieren bij mij. Alleen de verklaring van het gezag niet. En je moet het gewoon bij je hebben. Ze kunnen jou of de kinderen gaan ondervragen. En ik ken situaties waarbij er gebeld is met de achterblijvende ouder. Als die toevallig niet opneemt heb je een probleem. Daarnaast ontstaat er veel stress bij jou en ook bij je kind. In Nederland zijn ze nog vriendelijk. Maar buitenlandse controle kan heel onaangenaam zijn! En als jij hierdoor je vlucht mist is dat echt jouw probleem. Absoluut niet doen dus. Ze mogen jou gewoon weigeren. Op de internationale trein en de boot ook al eens controle gehad.
Ik ken iemand die het ook niet wist maar de achterblijvende ouder bellen had geen zin. Men wilde de verplichte papieren zien. De vliegreis is toen dus niet doorgegaan en vriendin was haar geld kwijt want eigen schuld (en het was een dure verre vliegreis).
evelien2010 schreef:
05-08-2025 22:30

Die verklaring van gezag is minder belangrijk?
Dutchess schreef:
05-08-2025 22:32
Hoe moet je weten welke vragen je moet stellen? Natuurlijk is de handbagage gegoogeld, het weer is uitgezocht, de bezienswaardigheden zijn uitgezocht, de medicatie die ze meenemen is uitgezocht. Maar je weet toch niet wat je allemaal nog meer moet uitzoeken?
Ik begrijp je. Hoe had je dat kunnen weten? Geen idee. Maar ik kan me zo voorstellen dat het ergens in de kleine lettertjes moet staan als je voor een minderjarig kind een vliegreis boekt?
Ook als je met de auto als ouder alleen reist moet je dat formulier officieel bij je hebben. Je zal in de EU niet snel tegen problemen aanlopen maar tis maar dat je het weet!
Dutchess schreef:
05-08-2025 22:32
Het heeft niets met vliegen te maken. Je moet het bij je hebben bij grensovergang. Ook bij boten en bijvoorbeeld de internationale trein. En bij een reis kijk je toch standaard wat de regels zijn mbt documenten (id of paspoort, Visa, geldigheid paspoort etc).
Dutchess schreef:
05-08-2025 22:33
Die verklaring van gezag is minder belangrijk?
Officieel staat het erbij. Maar er is mij nog nooit naar gevraagd. In het geval jij alleen het gezag hebt, iemand anders het gezag heeft, de andere ouder is overleden of een andere persoon met het kind reist (grootouders of ouders van een vriendje etc) zou ik het wel meenemen. Ik heb de formulieren volledig ingevuld en een dubbelzijdige kleurenkopie van de andere ouder mee. Dat was altijd voldoende.
Bij mij is er wel een paar keer naar gevraagd, ook een keer toen we allang door de douane waren en bijna gingen boarden. Ik heb wel eens mensen voor me bij de douane gehad die de documenten moesten laten zien maar het niet op orde hadden, toen werd er naar huis gebeld. Het zal de ene keer wel strenger zijn dan de andere keer, net als dat er de ene keer wel naar wordt gevraagd en de andere keer niet. Ik zou de gok nooit nemen, ik zorg altijd dat ik het bij me heb (ingevulde formulieren + uittreksel geboorteregister + kopie paspoort). Ook binnen de EU.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
evelien2010 schreef:
05-08-2025 22:37
Het heeft niets met vliegen te maken. Je moet het bij je hebben bij grensovergang. Ook bij boten en bijvoorbeeld de internationale trein. En bij een reis kijk je toch standaard wat de regels zijn mbt documenten (id of paspoort, Visa, geldigheid paspoort etc).
Klopt. Ik heb het ook een keer moeten laten zien toen we met de boot naar Engeland gingen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben met beiden kinderen apart een keer alleen naar Londen gegaan (trein). Had alles bij me minus het uitreksel uit de burgerlijke stand. Bij oudste werd er naar de papieren gevraagd en alles werd bekeken. Er werd niet naar het uitreksel gevraagd verder. Bij jongste werd er niet naar de toestemmingsformulieren gevraagd, maar zij werd er wel bij de douane uitgepikt en er werd gevraagd wie ik was en met wie ze aan het reizen was. Heel avontuur voor een 11 jarige, zo'n ondervraging in het Engels ;-) Kortom, ik zou het zeker meenemen.
Zalmsnipers schreef:
05-08-2025 22:21
Binnen EU is geen controle. Buiten EU wordt er echt wel op gelet. Heb meerdere keren alles moeten overleggen en kind werd ondervraagd.
Ook binnen de EU heb je toestemming van de andere ouder nodig.
Ook als een minderjarig kind alleen reist, moeten de ouders toestemming geven.
Zalmsnipers schreef:
05-08-2025 22:21
Ik nog nooit en ook beiden een andere achternaam. Hooguit werd er aan kind gevraagd met wie hij reisde.

Voor ex nog nooit wat getekend en die is zo’n beetje de hele wereld over geweest met kind.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Kinderen die:

alleen of
met volwassenen die niet hun wettelijke voogden zijn of
met slechts één van hun ouders
reizen, hebben soms, naast hun eigen geldig identiteitsbewijs, officiële toestemming om te reizen nodig, ondertekend door hun ouders, hun wettelijke voogd(en) of de ouder die niet meereist.

Er bestaan geen EU-regels hierover, elk EU-land beslist zelf of het kind officiële toestemming van zijn of haar ouder(s) of voogd(en) nodig heeft.

https://europa.eu/youreurope/citizens/ ... dex_nl.htm
Dutchess schreef:
05-08-2025 22:28
We hebben de papieren inmiddels geregeld, maar dat hadden we dus bijna niet gedaan, omdat we het niet wisten.

Hoe moet je dat weten als je voor het eerst alleen met een kind reist? Het zou zo vreselijk zijn geweest als ze om die reden niet zouden kunnen vliegen voor haar examenreisje. Dan sta je daar op het vliegveld, en je mag niet mee.

Algemene kennis. Komt ook in de media weleens voorbij.
En als je dan eens iets nieuws gaat doen helpt het ook te kijken wat de overheid daarover zegt:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-kinderen
Bij mij is nooit ergens om gevraagd en ik heb heel vaak alleen gereisd met dochter.
Eerlijk gezegd had ik ook zelden dat formulier bij.

En een 16 of 17 jarige (je hebt het over een examenreis) zal allicht ook anders bekeken worden dan een kleuter.

Je verontwaardiging dat ‘niemand je daarop heeft gewezen’ vind ik wel bijzonder.
girasole3 wijzigde dit bericht op 05-08-2025 23:29
42.43% gewijzigd
Moiren schreef:
05-08-2025 23:14
Ik nog nooit en ook beiden een andere achternaam. Hooguit werd er aan kind gevraagd met wie hij reisde.

Voor ex nog nooit wat getekend en die is zo’n beetje de hele wereld over geweest met kind.
Achternaam doet er niet toe. Het doel is kindontvoeringen tegen te gaan. Dat gebeurt meestal door de eigen ouder, dus ook met dezelfde achternaam moet je kunnen aantonen dat je toestemming van de andere ouder hebt.

Er zijn landen waar kindontvoeringen vaker voorkomen dan andere, dus bij bepaalde bestemmingen wordt er vaker gecontroleerd dan bij andere.

Ik ben naar Spanje en Italië gereisd met minderjarige kind en ben niet gecontroleerd. Maar man wel toe pan hij naar Londen reisde met kind.

Kind is met middelbare school naar Polen en Frankrijk gereisd, ook niet gecontroleerd.
Maar we hebben wel het formulier geregeld. Kleine moeite toch?
Wij zijn met regelmaat gecontroleerd trouwens. Eén keer was ik het vergeten en werd mijn destijds peuter ondervraagd over ‘pappa’. ‘Maar ik héb toch helemaal geen pappa!’. Met een waarschuwing mochten we door.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven