Toestemmingsverklaring reizen met één ouder

05-08-2025 22:16 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort gaat mijn man een stedentrip maken met dochter. Leuk! Maar niemand heeft ons gewezen op de toestemmingsverklaring die de achterblijvende ouder moet ondertekenen. Gelukkig hebben we dat per toeval zelf ontdekt.

Wat zou nou de kans zijn geweest dat niet hadden mogen vliegen? Hoe streng zijn ze daar op?

En is dat uittreksel van de Burgerlijke Registratie echt noodzakelijk? Ik kon daar geen sluitend antwoord op vinden.
Charlotta schreef:
07-08-2025 01:19
Ik heb ze ook nog nooit meegenomen op autovakantie, want er was (tot voor kort dan) ook nergens grenscontrole dus waar zou je die papieren dan moeten laten zien?
Vliegen is natuurlijk wat anders, en helemaal buiten het Schengen gebied.
Een toestemmingsformulier is niet verplicht, maar wel sterk aanbevolen voor reizen binnen het Schengengebied met minderjarige kinderen. Hoewel burgers van de EU vrij kunnen reizen binnen Schengen, is er bij grenscontroles (vaak steekproefsgewijs) een controle op gezag en toestemming, vooral bij reizen met minderjarigen.
Nou ja ik snap dat heus wel, nu ik het zo lees, maar wist het dus ook niet echt bewust en zou er nooit aan gedacht hebben om dit soort regels te checken voor een boodschap of uitstapje net over de grens. Ik ben ook geen grenscontroles meer gewend sinds vroeger, heb inderdaad wel gelezen dat dat weer vaker voorkomt, maar ben het zelf nog niet echt tegengekomen.
Oh en bijna vergeten: kind is hier ook twee keer met opa en oma de grens over geweest per auto. Toen heb ik ook een toestemmingsformulier ingevuld, uittreksel BRP er bij, overlijdensakte vader, uittreksel van gezag en nog wat andere papieren mee gegeven.

Toen geen controle gehad, maar uit voorzorg wel alles geregeld.
Flipflop schreef:
07-08-2025 08:23
Oh en bijna vergeten: kind is hier ook twee keer met opa en oma de grens over geweest per auto. Toen heb ik ook een toestemmingsformulier ingevuld, uittreksel BRP er bij, overlijdensakte vader, uittreksel van gezag en nog wat andere papieren mee gegeven.

Toen geen controle gehad, maar uit voorzorg wel alles geregeld.
Heel verstandig.
Pelle schreef:
05-08-2025 23:12
Ook als een minderjarig kind alleen reist, moeten de ouders toestemming geven.
Dochter vloog toen ze 17 was alleen, op weg naar ons in Spanje. Alle formulieren hadden we geregeld, maar toen wilden ze haar bij security fouilleren. Daar mocht ze zelf geen toestemming voor geven, want minderjarig, formulieren konden ze niets mee. Dochter bood nog aan om ons te bellen, maar dat wilden ze niet. Uiteindelijk hebben ze haar halfslachtig een beetje gefouilleerd en haar tas toch ook maar bekeken en mocht ze door. Maar ze had wel even stress.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Catan schreef:
06-08-2025 21:35
Ik ben nu wel benieuwd wat je toen voor een kapsel had.
Gewoon met een haarklem losjes omhoog, ik heb veel en lang haar, dus die klip moest eruit en voelen maar.
Juultje schreef:
07-08-2025 15:20
Dochter vloog toen ze 17 was alleen, op weg naar ons in Spanje. Alle formulieren hadden we geregeld, maar toen wilden ze haar bij security fouilleren. Daar mocht ze zelf geen toestemming voor geven, want minderjarig, formulieren konden ze niets mee. Dochter bood nog aan om ons te bellen, maar dat wilden ze niet. Uiteindelijk hebben ze haar halfslachtig een beetje gefouilleerd en haar tas toch ook maar bekeken en mocht ze door. Maar ze had wel even stress.
Wat een rare situatie. Het is niet verboden dat minderjarigen alleen vliegen dus hoe zou dit dan opgelost moeten worden? Moet er dan ook nog een formulier ‘mijn dochter mag gefouilleerd worden’ meegegeven worden ofzo? ;-)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven