Treinen uit de Alpen

03-03-2015 23:22 16 berichten
Lieve forummers! Jullie kunnen mij vast helpen. Binnenkort ga ik een paar dagen naar Zwitserland, en ik wil eigenlijk met de trein (want zo'n stukje met het vliegtuig = zonde van de brandstof). Het is al met al ruim 10 uur in een normale trein, of 14 uur in de ICE City Night Line. De heenreis is overdag, dus ik denk dat ik dan de gewone trein pak (3 keer overstappen, 100 euro goedkoper) maar de terugweg vertrek ik 's avonds. Heeft iemand ervaring met de slaapstoelen van de CNL? Zijn die dusdanig goed dat ik echt kan slapen, of kan ik beter 100 euro besparen en de gewone trein pakken?

Ik zet er een polletje bij, en ben wss met een minuut of 20 weg omdat ik ga slapen maar ik reageer morgen sowieso weer.

Welke trein moet ik terug nemen?

Totaal aantal stemmen: 1

Gewone trein (3-4 uur korter) Geen stemmen
CNL met zitplaats Geen stemmen
CNL met ligplaats (+10 euro) (100%)
CNL met slaapplaats (+90 euro) Geen stemmen
Weet jij dan wat de footprint is van een reis met de trein? Tov een reis met het vliegtuig?

Je kunt ook klimaatneutraal vliegen overigens. Je kunt ook de uren die je verliest met de treinreis besteden aan dingen die jij belangrijk vindt. Er is immers meer in de wereld dan geld: tijd.

Het ligt er nogal aan wat je gaat doen in Zwitserland hoeveel waarde je hecht aan je eigen fitheid bij aankomst lijkt me.

Ik weet niet hoe makkelijk jij überhaupt slaapt op een stoel met mensen om je heen. Ik zou zelf geen oog dicht doen.

Persoonlijk vind ik treinen naar Zwitserland voor een paar dagen een belachelijk idee. Behalve dan de treinen binnen Zwitserland, daar heb je van die idyllische treinroutes, maar die zijn dan weer gelijk extreem duur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de reistijd zonde vinden met de trein en lekker vliegen . Ticket is goedkoper dan trein. Mijn man zit regelmatig in ch voor werk em vliegt omdat het goedkoper is dan trein en sneller is ..
Ik ben 1x met de CNL gegaan Voor de belevenis want het was gruwelijk duur. Ik had wel een slaapplek (prive-coupé met z'n 2en). Anders doe je wsl geen oog dicht. Het was leuk voor een keer, maar daarna ben ik toch gaan vliegen. Veel goedkoper en sneller. Waar moet je trouwens precies heen? Want als de trein aankomt in Basel dan ben je er nog niet. Easyjet vliegt ook op Geneve
.
Ik denk dat het handig is om te vermelden dat ik 2,5 uur van Schiphol af woon. Als ik dan nog 2 uur van te voren aanwezig moet zijn en 2 uur moet vliegen naar een vliegveld van waar ik nog 1,15 uur (volgens de Zwitserse treinplanner) moet treinen om op de bestemming te komen zit ik op bijna 8 uur, waar de trein van mijn vertrekstation in 9.40 in diezelfde stad is. Het verschil in tijd is dus niet heel groot
Kijk ook naar kortingskaarten bij de SBB. Er zijn dagkaarten, die ook voor bus, veerboot , tram en trein gelden. Mijn ouders nemen altijd de nachttrein, ook omdat schiphol te ver weg is van twente.
Ik heb twee keer met CNL gereisd en ben er heel tevreden over. Ik had de goedkoopste stoelen van 29 euro per enkele reis (stipt 3 maanden van te voren boeken). Als je rechtop kunt slapen, net als in een vliegtuig, is dat goed te doen.

Je kunt behalve slaapstoelen ook een couchette boeken, tijdens mijn eerste reis waren er geen wagons met slaapstoelen, waardoor ik voor de prijs van een stoel een 6-persoons coupé kreeg. Er waren dekens en kussens en ik heb die nacht als een roosje geslapen.

Ik vind het jammer dat steeds meer routes uit de dienstregeling worden gehaald omdat ze niet rendabel zijn. Wenen was er al uit gehaald en sinds vorig jaar rijdt het ook niet meer naar Kopenhagen.

Als ik nu naar Zwitserland of Warschau zou willen, is CNL voor mij zeker een optie. Slapen moet ik toch, of ik dat nou thuis of in een trein doe, dus tijdsverlies is er nauwelijks.
Drie maanden van te voren boeken gaat niet meer lukken ik kreeg gister te horen dat ik in april die kant op moet. Goed om te horen dat er meer mensen zijn die met de trein reizen, dank voor de ervaringen! Ik ga zeker even naar de SBB-kaarten kijken!
Ik heb een aantal keer met de CNL gereisd en het is me altijd wel goed bevallen. Het hoeft inderdaad niet duur te zijn als je lang van te voren boekt. De rugleuningen kunnen vrij ver naar achteren. Ik vind het fijne stoelen en heb weleens een oog dicht gedaan.
Veel ervaring met traject Utrecht-Basel en vice versa overdag. Dat is een snelle, prettige reis. Bijna net zo snel als vliegen, want geen reistijd naar Schiphol, wachten, reistijd van vliegveld Basel in etc. van station naar station in 6 uur. Daarbij kunnen rondlopen, meer ruimte voor je lijf, dus voorkeur boven vliegen. Nachttreinen ervaring naar Wenen en Warschau. Altijd met slaapcoupe, maar ik kan dan ook niet zittend slapen. Prima bevallen.
quote:pampas schreef op 04 maart 2015 @ 08:27:

Ik denk dat het handig is om te vermelden dat ik 2,5 uur van Schiphol af woon. Als ik dan nog 2 uur van te voren aanwezig moet zijn en 2 uur moet vliegen naar een vliegveld van waar ik nog 1,15 uur (volgens de Zwitserse treinplanner) moet treinen om op de bestemming te komen zit ik op bijna 8 uur, waar de trein van mijn vertrekstation in 9.40 in diezelfde stad is. Het verschil in tijd is dus niet heel groot Ik snap het, dat verandert de zaak. Of je geld over hebt voor een slaapplaats is erg persoonlijk en zou voor mij ook afhangen van hoe fit ik de volgende dag moet zijn.
.
Wat is het verschil tussen een ligplaats en een slaapplaats?
Je kunt kiezen uit ligstoelen, couchettes (bedden voor 6 man/vrouw in een coupe die dus deelt met vreemden) en luxe privé 2- persoonscoupes met bedden. Die laatsten zijn echt cool maar ook erg duur.
.
Is de auto geen optie? Wij rijden in acht uur naar Basel (vanuit Rotterdam), inclusief tussenstops.
verba volant, scripta manent.
Ik zou een lig plaats nemen.

Neem oordoppen mee! Slaapt zoveel prettiger, gewoon van die dingen van kruidvat met z'n watje er omheen.
Auto is sowieso geen optie: ik rij in m'n eentje en wil 's avonds na mijn laatste verplichtingen daar terug, dus dan heb ik er al een dag van 8 uur op zitten. Ik denk dat ik inderdaad voor een ligplaats ga en oordoppen meeneem dank allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven