Vliegtaks: 7 euro per ticket

07-12-2018 10:20 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/geldzaken/5615768/kab ... mming.html

Plotseling besloten! De nieuwe vliegtaks gaat 7 euro per ticket bedragen, ongeacht waar je naar toe vliegt.

Terecht of onterecht .... .

De nieuwe vliegtaks gaat 7 euro per vliegticket bedragen, ongeacht waar je naar toe vliegt

Totaal aantal stemmen: 105

Mee eens. Milieuvervuilers moeten betalen. (26%)
Oneens. Die 7 euro per vliegticket is veel te weinig! (53%)
Oneens. De zoveelste maatregel waardoor de koopkracht achteruit gaat. Voor het milieu maakt dit niks uit. (21%)
Sannie124 schreef:
07-12-2018 11:10
Als ik voor werk reis dan kan ik het declareren. Maar door de vele bezuinigingen in mijn sector, zit er nu ook een maximum aan, wat dus eerder bereikt gaat worden als de tickets veel duurder worden.

En een deel is woon-werk verkeer (werk in het buitenland en woon deels in NL), dus als het meer dan 7,- per ticket gaat worden dan gaat dat nog een duur grapje worden.
Dan ga je daar op het werk over in gesprek. Dan bedenken ze maar wat anders. Wat dus ook de bedoeling is.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-12-2018 11:09
Voor andere vervuiling ook niet hoor.
Maar goed dat ze ergens beginnen met een soort van eerlijker beleid.
Belasting voor autorijden, accijns op sigaretten. Zo ver kan ik komen, waar betalen de vervuilers nog niet voor?
Alle reacties Link kopieren
Minimaal 400 euro voor een vliegticket, ook al vlieg je van A'dam naar R'dam.
sito1970 schreef:
07-12-2018 11:20
Minimaal 400 euro voor een vliegticket, ook al vlieg je van A'dam naar R'dam.
Droom verder. Dat gaat gelukkig nooit gebeuren hoor.
fotoroid schreef:
07-12-2018 11:17
Belasting voor autorijden, accijns op sigaretten. Zo ver kan ik komen, waar betalen de vervuilers nog niet voor?
Vlees, soja, alle maakindustrie.

Naast het vliegen de meest vervuilende partijen. En daar geldt nog steeds niet dat de vervuilers betalen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-12-2018 11:26
Vlees, soja, alle maakindustrie.

Naast het vliegen de meest vervuilende partijen. En daar geldt nog steeds niet dat de vervuilers betalen.
Klopt, niet aan gedacht. Vond trouwens de docu Cowspiracy erg interessant.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-12-2018 11:26
Vlees, soja, alle maakindustrie.

Naast het vliegen de meest vervuilende partijen. En daar geldt nog steeds niet dat de vervuilers betalen.
Ja, de maak industrie is heel vervuilend.
O.a. de kledingindustrie. Al die Primark meuk bijvoorbeeld... mega slecht voor het milieu.

En al die plastic troep die bij de Action of bij AliExpress besteld wordt. Dat is pas slecht... :-O
Alle reacties Link kopieren
Sannie124 schreef:
07-12-2018 11:30
Ja, de maak industrie is heel vervuilend.
O.a. de kledingindustrie. Al die Primark meuk bijvoorbeeld... mega slecht voor het milieu.

En al die plastic troep die bij de Action of bij AliExpress besteld wordt. Dat is pas slecht... :-O
Nu in een vaste baan heb en een vast inkomen probeer ik ook duurzamer producten te kopen. Dus een duurder product, maar wel iets waar ik jaren mee zou moeten kunnen doen.
Als ze het zo duur zouden maken dat alleen de elite nog kan vliegen, gaan vliegmaatschappijen faiiliet en een hoop meer in de toeristenindustrie en moeten er weer meer uitkeringen betaald worden. Toerisme is een grote bron van inkomen.

Overigens schommelen vliegtickets soms enorm in prijs, dus goed het verloop in de gaten houden kan je honderden euro's schelen per ticket.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
07-12-2018 11:25
Droom verder. Dat gaat gelukkig nooit gebeuren hoor.
Weet ik, zoals wel meer dingen nooit zullen gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2018 11:35
Als ze het zo duur zouden maken dat alleen de elite nog kan vliegen, gaan vliegmaatschappijen faiiliet en een hoop meer in de toeristenindustrie en moeten er weer meer uitkeringen betaald worden. Toerisme is een grote bron van inkomen.

Overigens schommelen vliegtickets soms enorm in prijs, dus goed het verloop in de gaten houden kan je honderden euro's schelen per ticket.
Vriendin van mij vliegt ontzettend vaak, korte stedentripjes, 'Ik kwam een ticket tegen voor 40 euro naar XXX dus gelijk geboekt!'. Tja, hartstikke leuk en goed voor de portemonnee, maar die vliegt daar dus alleen heen omdat het goedkoop is, niet omdat ze al had bedacht dat ze daar heen wilde.
Lucifer2018 schreef:
07-12-2018 10:26
Wat weinig. Mag van mij wel flink omhoog.

Eens.
fotoroid schreef:
07-12-2018 11:37
Vriendin van mij vliegt ontzettend vaak, korte stedentripjes, 'Ik kwam een ticket tegen voor 40 euro naar XXX dus gelijk geboekt!'. Tja, hartstikke leuk en goed voor de portemonnee, maar die vliegt daar dus alleen heen omdat het goedkoop is, niet omdat ze al had bedacht dat ze daar heen wilde.
Maar ze wilde er blijkbaar wel even er tussenuit dus of dat nu met 'n duur treinticket is binnen Nederland of je kunt voor het zelfde bedrag even naar 'n andere omgeving vliegen. De treinprijzen in Nederland zijn absurd! Voor 'n enkele reis naar Amsterdam betaal ik meer dan voor 'n retourtje Brussel.
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
07-12-2018 11:37
Vriendin van mij vliegt ontzettend vaak, korte stedentripjes, 'Ik kwam een ticket tegen voor 40 euro naar XXX dus gelijk geboekt!'. Tja, hartstikke leuk en goed voor de portemonnee, maar die vliegt daar dus alleen heen omdat het goedkoop is, niet omdat ze al had bedacht dat ze daar heen wilde.
Is toch niet zo erg? Bentleys dan ook maar goedkoper maken? Anders kan alleen de elite daar maar in rijden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2018 11:39
Maar ze wilde er blijkbaar wel even er tussenuit dus of dat nu met 'n duur treinticket is binnen Nederland of je kunt voor het zelfde bedrag even naar 'n andere omgeving vliegen. De treinprijzen in Nederland zijn absurd! Voor 'n enkele reis naar Amsterdam betaal ik meer dan voor 'n retourtje Brussel.
Nee, zij gaat echt omdat het er is. Zij plant niet een vrije periode, maar zorgt achteraf dat ze vrij is (flexibele werktijden). En inderdaad, wat ik al zei, het OV moet stukken goedkoper, dan pas pak je het probleem goed aan.
fotoroid schreef:
07-12-2018 11:37
Vriendin van mij vliegt ontzettend vaak, korte stedentripjes, 'Ik kwam een ticket tegen voor 40 euro naar XXX dus gelijk geboekt!'. Tja, hartstikke leuk en goed voor de portemonnee, maar die vliegt daar dus alleen heen omdat het goedkoop is, niet omdat ze al had bedacht dat ze daar heen wilde.
Mijn zoon en zijn vrienden doen dat ook. Die houden de prijzen in de gaten en gaan regelmatig een weekend weg. Het kost vaak inderdaad geen drol. In januari gaat hij weer 2 keer naar Spanje.
fotoroid schreef:
07-12-2018 11:42
Nee, zij gaat echt omdat het er is. Zij plant niet een vrije periode, maar zorgt achteraf dat ze vrij is (flexibele werktijden). En inderdaad, wat ik al zei, het OV moet stukken goedkoper, dan pas pak je het probleem goed aan.
Dat is blijkbaar haar manier van ontspanning zoeken. Een ander vliegt elk jaar een keer naar de andere kant van de oceaan of zet 2 vervuilende koters op de wereld.
Met alleen goedkopere treintickets ben je er niet. De verbindingen binnen Europa zijn ruk en eer dat dat 'ns op elkaar is afgestemd zijn wij allemaal allang de pijp uit.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2018 11:39
Maar ze wilde er blijkbaar wel even er tussenuit dus of dat nu met 'n duur treinticket is binnen Nederland of je kunt voor het zelfde bedrag even naar 'n andere omgeving vliegen. De treinprijzen in Nederland zijn absurd! Voor 'n enkele reis naar Amsterdam betaal ik meer dan voor 'n retourtje Brussel.
Hoeft niet hoor. Vrienden van mij hebben nu een retourticket voor €10 euro. Die waren niet van plan weg te gaan, die kwamen dat tegen en dachten dat ze dat voor dat geld niet konden laten liggen. Andere mensen die ik ken hebben nu ook voor €25 een retourtje. Deze mensen waren niet van plan op vakantie te gaan.

Edit: de prijzen gaan over vliegtickets.
anoniem_310897 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 11:51
2.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het wordt tijd dat we in gaan zien dat het milieu boven onze portemonnee zou moeten staan.

Op deze manier doorvliegen/consumeren/eten betekent het einde van de mensheid.
Blondie456 schreef:
07-12-2018 11:43
Mijn zoon en zijn vrienden doen dat ook. Die houden de prijzen in de gaten en gaan regelmatig een weekend weg. Het kost vaak inderdaad geen drol. In januari gaat hij weer 2 keer naar Spanje.
Ik vind dat best knap. Ik heb afgelopen mei geboekt voor Spanje in september maar was alles bij elkaar toch nog 250 euro per retourtje kwijt (bagage, stoelkeuze). Naar Atlanta en Bangkok kun je met 500 euro retour inclusief bagage en stoelkeuze.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2018 11:45
Dat is blijkbaar haar manier van ontspanning zoeken. Een ander vliegt elk jaar een keer naar de andere kant van de oceaan of zet 2 vervuilende koters op de wereld.
Met alleen goedkopere treintickets ben je er niet. De verbindingen binnen Europa zijn ruk en eer dat dat 'ns op elkaar is afgestemd zijn wij allemaal allang de pijp uit.
Of je doet niet zo lui en je gaat lopen.

Zo gek dat nou net de mensen die veel reizen niet snappen dat deze aarde geconserveerd moet worden.
Het gaat om het idee dat mensen minder gaan, meer bewust zijn van de vervuiling ect.

Van mij mogen ze op veel specifieke artikelen en diensten meer belastingen heffen. Zodat de duurzame producten ( dus niet meer wegwerpkleding en plastic rommel van de action) en manieren van reizen weer meer terrein winnen.

Moeten ze wel dat geld ook voor dat doel gaan gebruiken.

Ik vind bijvoorbeeld het hoger belasten van voedsel op zich niet erg. Maar wel als ze dat op groente en fruit en verse /biologische en diervriendelijkere producten doen. Dan sla de plank dus mis.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 11:50
9.57% gewijzigd
stippensokken schreef:
07-12-2018 11:47
Het wordt tijd dat we in gaan zien dat het milieu boven onze portemonnee zou moeten staan.

Op deze manier doorvliegen/consumeren/eten betekent het einde van de mensheid.
Is dat zo erg dan? Ik vind dat er aan de mensheid niets verloren is. De aarde herstelt zich na ondergang van onze soort wel weer. Of hij wordt opgeslokt door 'n zwart gat of vernietigd door 'n komeet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2018 11:48
Ik vind dat best knap. Ik heb afgelopen mei geboekt voor Spanje in september maar was alles bij elkaar toch nog 250 euro per retourtje kwijt (bagage, stoelkeuze). Naar Atlanta en Bangkok kun je met 500 euro retour inclusief bagage en stoelkeuze.
Hmm... Dat is meer dan €100 duurder dan mijn moeder die elk jaar naar Spanje gaat betaalt. Maar die is niet gebonden aan schoolvakanties dus dat zal wel schelen.
Annelleke schreef:
07-12-2018 11:50
Hmm... Dat is meer dan €100 duurder dan mijn moeder die elk jaar naar Spanje gaat betaalt. Maar die is niet gebonden aan schoolvakanties dus dat zal wel schelen.
Ik ben uiteraard ook niet gebonden aan schoolvakanties en ging half september.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven