Wie is er een keer op vakantie geweest in Tjechie?
woensdag 8 augustus 2007 om 03:13
ik ben een aantal keer in Tsjechie geweest (alleen nog nooit in het Adelaarsgebergte). Mijn ervaringen zijn zeer positief, ik vind het een heerlijk land vanwege de bewoners en de geweldige natuur. En natuurlijk Praag! En ja, het is zo goedkoop als men zegt (buiten Praag om), maar het wordt wel steeds duurder (al is dat relatief natuurlijk). Ik weet niet meer precies hoeveel je voor dingen betaald, maar veel is het niet!
Als je gaat, veel plezier!
Als je gaat, veel plezier!
woensdag 8 augustus 2007 om 09:36
Ik ben drie jaar geleden in Tsjechie geweest (Pilsen en Praag). Het is zeker een heel mooi land, maar de Tsjechen staan er echter wel bekend om dat ze heel onvriendelijk zijn. Zeker in Praag, het lijkt wel alsof ze toeristen willen afschrikken terwijl ze wel hun geld dankzij de toeristen verdienen.
Als je iets wilt kopen, en het ligt of hangt in de etalage, vergeet het dan maar. Je kunt alleen kopen wat er binnen in de winkel ligt of hangt. Zelfs Tsjechisch praten heeft dan geen zin (Mijn toenmalige vriend was Tsjechisch). Het is er zeker goedkoop. Voor 5 euro heb je er echt behoorlijk goed gegeten. (Meerdere gangen). Als je in het Tsjechisch bestelt krijg je een andere kaart met vaak ook andere prijzen....
Maar echt goedkoop is het er! Het zal ondertussen al iets duurder zijn, maar dan nog kan je het verwaarlozen. En wat mij ook heel erg opviel, was dat als je bord leeg is en je houdt het niet vast dan komen ze het meteen weghalen. Ook als je nog op het laatste restje eten aan het knabbelen bent, dat vond ik persoonlijk wel erg irritant. Ik krijg dan het gevoel dat ze je buiten willen hebben...
Maar al bij al een heel mooi land met een rijke cultuur.... Veel plezier
Als je iets wilt kopen, en het ligt of hangt in de etalage, vergeet het dan maar. Je kunt alleen kopen wat er binnen in de winkel ligt of hangt. Zelfs Tsjechisch praten heeft dan geen zin (Mijn toenmalige vriend was Tsjechisch). Het is er zeker goedkoop. Voor 5 euro heb je er echt behoorlijk goed gegeten. (Meerdere gangen). Als je in het Tsjechisch bestelt krijg je een andere kaart met vaak ook andere prijzen....
Maar echt goedkoop is het er! Het zal ondertussen al iets duurder zijn, maar dan nog kan je het verwaarlozen. En wat mij ook heel erg opviel, was dat als je bord leeg is en je houdt het niet vast dan komen ze het meteen weghalen. Ook als je nog op het laatste restje eten aan het knabbelen bent, dat vond ik persoonlijk wel erg irritant. Ik krijg dan het gevoel dat ze je buiten willen hebben...
Maar al bij al een heel mooi land met een rijke cultuur.... Veel plezier
donderdag 9 augustus 2007 om 11:55
vrijdag 10 augustus 2007 om 00:37
Wij gaan in de buurt van het adelaarsgebergt. Dit is Noord oost bohemen en vlakbij de grens van Polen. Wij zijn eigenlijk meer zon/strand vakantiegangers maar ben dit jaar toch van plan iets aktiever te zijn. Een keer mountenbiken of bootje huren en natuurlijk naar Praag en andere stadjes. Als het mooi weer is zullen we ook wel een paar dagen gewoon lekker bij het meer hangen of het zwembad. Op dit moment is het weer er even niet super (waar wel in Europa??). Paar jaar geleden in Polen geweest en alleen maar mooi weer dus ik heb hoop.
Hoe is het er trouwens om te shoppen? Zelfs tijdens vakantie vind ik dat leuk.
Hoe is het er trouwens om te shoppen? Zelfs tijdens vakantie vind ik dat leuk.
zondag 12 augustus 2007 om 08:49
Ik kom net terug uit Tjechië, zuid Bohemen.
Dus het gebied waar je heen wilt, daar kan ik niets over vertellen.
Wel vond ik de mensen supervriendelijk, over het algemeen deden ze goed hun best om je te helpen, qua taal was dat soms moeilijk omdat velen geen duist engels spreken, en mijn tsjechies is niet zo goed
De prijzen zijn schrikbarend goedkoop. Wij aten met ons drietjes (incl. drankjes) voor zo`n 12 euro. Dus ik heb de hele vakantie geen pan aangeraakt.
Heel veel winkels, hele goede net als bij ons (in Praag zit ook gewoon de H&M) maar ook heel veel kleiine winkels met Chinezen/vietnamezen. Super goedkoop spul, van kleding tot schoenen. Je hebt echt voor een paar euro de leukste dingen, als je even snuffelt dan.
Echt gaan dus! HEt is er niet vies, het eten is heerlijk en de mensen zijn vriendelijk als je maar laat merken dat je uit Nederland komt. Ze denken als snel dat je duitser bent, en daar hebben ze het niet zo op.
Ik ga volgend jaar weer, en dan dus een ander gebied. Dus wellicht kun je hier melden hoe jouw vakantie was, dan weet ik of het in het adelaarsgebergte leuk is!
Fijne vakantie!
Dus het gebied waar je heen wilt, daar kan ik niets over vertellen.
Wel vond ik de mensen supervriendelijk, over het algemeen deden ze goed hun best om je te helpen, qua taal was dat soms moeilijk omdat velen geen duist engels spreken, en mijn tsjechies is niet zo goed
De prijzen zijn schrikbarend goedkoop. Wij aten met ons drietjes (incl. drankjes) voor zo`n 12 euro. Dus ik heb de hele vakantie geen pan aangeraakt.
Heel veel winkels, hele goede net als bij ons (in Praag zit ook gewoon de H&M) maar ook heel veel kleiine winkels met Chinezen/vietnamezen. Super goedkoop spul, van kleding tot schoenen. Je hebt echt voor een paar euro de leukste dingen, als je even snuffelt dan.
Echt gaan dus! HEt is er niet vies, het eten is heerlijk en de mensen zijn vriendelijk als je maar laat merken dat je uit Nederland komt. Ze denken als snel dat je duitser bent, en daar hebben ze het niet zo op.
Ik ga volgend jaar weer, en dan dus een ander gebied. Dus wellicht kun je hier melden hoe jouw vakantie was, dan weet ik of het in het adelaarsgebergte leuk is!
Fijne vakantie!
zondag 2 september 2007 om 14:10
Ik ben weer terug uit Tjechie. Wij zaten in adelaarsgebergte geweest. We hebben een huisje gehuurd. Was er wel heel erg stil en heel veel bomen en bergen. S'avonds wil je er niet rijden want er is geen verlichting waardoor het eng rijden is met al die bochten. Voor de rest is het er wel goedkoop uiteten gaan. Boodschappen is ietsje goedkoper dan in NL en kleding hetzelfde als hier.
Ik heb het er naar mijn zin gehad. Als je van rust houd en actief en cultuur dan kan je je er goed vermaken.
Ik heb het er naar mijn zin gehad. Als je van rust houd en actief en cultuur dan kan je je er goed vermaken.
zondag 9 september 2007 om 16:26
Mijn ouders zijn er geweest en knapten juist af op het goedkope. dr zaten nogal wat Hollanders die t vooral hadden over hoeveel je kreeg voor weinig. Niet echt bevorderlijk voor de sfeer. Verder was er nogal wat prostitutie langs de kant van de weg (vooral bij de grens). Zij vonden het al met al nogal troosteloos.
zondag 9 september 2007 om 19:50
Ik vind Tsjechië echt een geweldig land! Mooie natuurlijk, grote culturele historie en ik vind de mensen ook heel vriendelijk. Je moet inderdaad wel laten merken dat je geen Duitser bent!
Meds: waarom vind je Tsjechië vies? En hoezo is het eten niet te vreten?? Ik begrijp het echt niet. De keuken is minder verfijnd dan andere Europese keuken, maar dat is de Nederlandse ook niet. Verder krijg je vaak simpele 'boerenkost', maar vies vind ik het niet. Je moet goede adresjes weten, maar dat is in Nederland net zo. Ik heb er in ieder geval heerlijk gegeten! En qua eten heb ik hoge eisen!
Verder zie je inderdaad prostitutie langs de weg. Veel mensen knappen daarop af. Maar het is al zoveel minder dan 10 jaar geleden. Tsjechië is echt hard op weg om het 'oostblok imago' van zich af te schudden, maar dat kan nu eenmaal niet 1,2,3. Ik ben meerdere malen in Tsjechië geweest en iedere keer zie ik weer hoe de negatieve dingen (o.a. prostitutie) steeds meer worden teruggedrongen.
Praag vind ik ook prachtig, jammer alleen dat het echt supertoeristisch is. Je moet dus lang zoeken voor je een leuk en eerlijk eetadresje hebt.
Helaas knap ik ook steeds meer af op het goedkope. Tien jaar geleden hadden de Nederlanders Tsjechië nog niet ondekt, nu stikt het van de Nederlanders op de campings. Veel mensen komen alleen naar Tsjechië omdat het zo goedkoop is (dit is niet alleen wat ik denk, maar wat de mensen zelf zeggen), komen de camping niet af en kijken de hele dag naar sbs6. Vind ik jammer, het land heeft zoveel meer te bieden.
Meds: waarom vind je Tsjechië vies? En hoezo is het eten niet te vreten?? Ik begrijp het echt niet. De keuken is minder verfijnd dan andere Europese keuken, maar dat is de Nederlandse ook niet. Verder krijg je vaak simpele 'boerenkost', maar vies vind ik het niet. Je moet goede adresjes weten, maar dat is in Nederland net zo. Ik heb er in ieder geval heerlijk gegeten! En qua eten heb ik hoge eisen!
Verder zie je inderdaad prostitutie langs de weg. Veel mensen knappen daarop af. Maar het is al zoveel minder dan 10 jaar geleden. Tsjechië is echt hard op weg om het 'oostblok imago' van zich af te schudden, maar dat kan nu eenmaal niet 1,2,3. Ik ben meerdere malen in Tsjechië geweest en iedere keer zie ik weer hoe de negatieve dingen (o.a. prostitutie) steeds meer worden teruggedrongen.
Praag vind ik ook prachtig, jammer alleen dat het echt supertoeristisch is. Je moet dus lang zoeken voor je een leuk en eerlijk eetadresje hebt.
Helaas knap ik ook steeds meer af op het goedkope. Tien jaar geleden hadden de Nederlanders Tsjechië nog niet ondekt, nu stikt het van de Nederlanders op de campings. Veel mensen komen alleen naar Tsjechië omdat het zo goedkoop is (dit is niet alleen wat ik denk, maar wat de mensen zelf zeggen), komen de camping niet af en kijken de hele dag naar sbs6. Vind ik jammer, het land heeft zoveel meer te bieden.
maandag 10 september 2007 om 09:10
Daar heb je wel gelijk in, maar dat is natuurlijk ook een 'erfenis' van het communisme. Wat mij vooral opvalt is dat iedere keer dat ik er kom het steeds een stukje minder wordt, gebouwen worden afgebroken etc. En aan de andere kant, in de Zuid-Europese armere landen vind je ook veel oude, vervallen gebouwen, je vindt het dus niet alleen in Tsjechië en andere Oost-Europese landen.
zaterdag 12 juli 2008 om 02:42
Omdat ik dit Jaar naar Tsjechie op vakantie ga dacht ik: even dit topic weer nieuw leven inblazen.
We hebben een huisje voor een week in Zuid Moravie (in de buurt van Brno), daarnaast hebben we nog een paar dagen om bv naar Praag en/of Ceský Krumlov te gaan, daar ben ik nog even wat dingen voor aan het uitzoeken.
Weet iemand hoe lang het rijden is met de auto naar Brno?
Verder vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met een accomodatie net buiten Praag?
We hebben een huisje voor een week in Zuid Moravie (in de buurt van Brno), daarnaast hebben we nog een paar dagen om bv naar Praag en/of Ceský Krumlov te gaan, daar ben ik nog even wat dingen voor aan het uitzoeken.
Weet iemand hoe lang het rijden is met de auto naar Brno?
Verder vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met een accomodatie net buiten Praag?
zaterdag 12 juli 2008 om 22:40
Wij zijn vorig jaar naar Tsjechië geweest, maar vonden het een triest land. Niet alleen vanwege de ruïnes die je overal tegenkomt en de vervuiling (met als griezelig hoogtepunt het dode bos in het Reuzengebergte) maar ook vanwege de mensen zelf. Nadat we binnen een paar dagen twee keer bedonderd waren, geloofden we die Tsjechische vriendelijkheid niet meer zo.
We hebben wel veel mooie architectuur gezien, prachtige Jugendstil en andere vergane glorie.
En het uit eten was inderdaad leuk, houdt er rekening mee dat het lang niet overal even smakelijk is. Het was ook wennen dat je je voorgerecht en hoofdgerecht tegelijkertijd geserveerd kreeg, maar de pivo maakte veel goed erg prettig dat je gewoon als je dorst hebt op een terrasje kan neerstrijken zonder je druk te maken over of je dat nog wel kan betalen.
De camping waar we waren was precies wat wij leuk vinden: gezellig, schoon en rustig (zes plekjes), het enige dat tegenviel was dat het riviertje erbij niet helemaal geschikt bleek voor de kinderen. Behalve appels en halfedelstenen vonden ze er allerlei troep, waaronder een pistool
We hebben wel veel mooie architectuur gezien, prachtige Jugendstil en andere vergane glorie.
En het uit eten was inderdaad leuk, houdt er rekening mee dat het lang niet overal even smakelijk is. Het was ook wennen dat je je voorgerecht en hoofdgerecht tegelijkertijd geserveerd kreeg, maar de pivo maakte veel goed erg prettig dat je gewoon als je dorst hebt op een terrasje kan neerstrijken zonder je druk te maken over of je dat nog wel kan betalen.
De camping waar we waren was precies wat wij leuk vinden: gezellig, schoon en rustig (zes plekjes), het enige dat tegenviel was dat het riviertje erbij niet helemaal geschikt bleek voor de kinderen. Behalve appels en halfedelstenen vonden ze er allerlei troep, waaronder een pistool

maandag 14 juli 2008 om 09:49
Ik ben een paar keer in Tsjechie geweest en ik vond het er altijd heel leuk. Maar goed, ik ben sowieso geen strand- en zonvakantiemens en ik ga heel graag naar het Oostblok. Ik vond Tsjechie altijd erg leuk. Veel cultuur, veel te zien, lekker en goed eten. Het is er inderdaad wel wat triestig, maar dat stoort me niet aangezien het in veel Oostbloklanden nog veel erger is.
Voor een korte vakantie is het prima te doen!
Voor een korte vakantie is het prima te doen!
maandag 14 juli 2008 om 09:55
ik ben er nu twee of drie keer geweest en ik vind het heerlijk.
Het is een mooi land. Zoals ander al zeggen is er veel te zien en heeft het een mooie cultuur. Ik moet zeggen dat ik het met die vergane glorie wel mee vind vallen.
De mensen hebben ons nooit bedrogen en zijn altijd superaardig tegen ons (maar wij lijken ook altijd te boffen met de mensen die we tegenkomen).
Het eten is anders dan in Nederland maar niet echt verkeerd. Ik heb er in ieder geval nog nooit heel slecht gegeten.
Ik vind het nog relatief goedkoop moet ik zeggen. Niet meer zoals vroeger maar je kunt voor een klein bedrag goed eten en drinken
Het is een mooi land. Zoals ander al zeggen is er veel te zien en heeft het een mooie cultuur. Ik moet zeggen dat ik het met die vergane glorie wel mee vind vallen.
De mensen hebben ons nooit bedrogen en zijn altijd superaardig tegen ons (maar wij lijken ook altijd te boffen met de mensen die we tegenkomen).
Het eten is anders dan in Nederland maar niet echt verkeerd. Ik heb er in ieder geval nog nooit heel slecht gegeten.
Ik vind het nog relatief goedkoop moet ik zeggen. Niet meer zoals vroeger maar je kunt voor een klein bedrag goed eten en drinken
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
dinsdag 15 juli 2008 om 21:53
@ Laatje: ik ben misschien ook van plan om naar Tsjechie te gaan in augustus. Heb even op de site van de ANWB gekeken, en daar wordt voorspeld dat het t eerste weekend van augustus druk tot zeer druk is. (zaterdags is het zeer druk, vrijdags en zondags druk)
Wij willen dus in ieder geval niet in het weekend gaan rijden.
Verder zijn wij begin dit jaar in Tsjechie op wintersport geweest. Dat hebben we in 1 keer gereden, was heel goed te doen.
Wij willen dus in ieder geval niet in het weekend gaan rijden.
Verder zijn wij begin dit jaar in Tsjechie op wintersport geweest. Dat hebben we in 1 keer gereden, was heel goed te doen.