Wintersport, waar?

21-09-2011 22:50 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heeft iemand leuke tips voor een wintersport met vrienden? ik ben nog nooit op wintersport geweest. We (min. 4 pers) willen een kleine week weg, dus niet al te ver is wel prettig! Ik weet niet waar te beginnen, wat zijn wintersportplekjes waar je toch een keer moet zijn geweest? Waar je ook leuk kunt uitgaan? Genieten van de omgeving? Leuk voor studenten?
Fiss, Serfaus Ladis mooi afwisselend gebied, voor elk wat wils en apres ski aanwezig. Ik zou dan voor Fiss kiezen.
Wilder Kaiser in Oostenrijk? Goed en tolvrij aan te rijden, redelijk groot gebied, met veel afwisseling, ook in moeilijkheidsgraad, leuke dorpjes. Ik weet niet veel van uitgaan, maar je kon er wel lekker uit eten en op straat was het 's avonds ook erg gezellig.

Sauerland is misschien ook een optie, dat is het meest dichtbij waar je kunt wintersporten, maar dan moet er wel net sneeuw liggen. Idem voor Zwarte Woud.
..
Gerlos.

Kun je mooi op stap en het skigebied is uitgebreid.
Feldberg, Zwarte Woud. Ligt niet ver van de Zwitserse grens. Genoeg ski- en snowboardklasjes, de helft goedkoper dan Zwitserland.
verba volant, scripta manent.
Het hangt er vanaf wat je wil. Zijn jullie allemaal onervaren skiërs? Kijk dat wel goed naar de pistes per skigebied, dat er genoeg leuke blauwe pistes zijn. Oostenrijk is goed te doen qua afstand en leuke apres-ski. Google eens naar de plaatsen zoals Gerlos, Solden of bijvoorbeeld Saalbach-Hinterglemm.
Fiss, Serfaus, Ladiss lijken mij nogal dure locaties voor studenten, maar wel erg mooi! Dichtbij is Zugspitze (grens Oostenrijk en Duitsland). Frankrijk is goedkoper, maar wel ver (en veel tol). Mijn ervaring is dat Zwitserland in verhouding erg duur is (nu helemaal, de koers van de Zwitserse Frank staat enorm hoog). Oostenrijk is in één dag goed af te rijden, maar Zuid Duitsland is natuurlijk ideaal. Wil je veel medestudenten dan is Gerlos, Kaprun of Mayrhofen misschien leuk. Mocht low-budget niet vereist zijn, dan vind ik Ischgl ook een aanrader.

Bizztravel heeft een redelijk overzichtelijke site (en altijd inclusief skipas volgens mij, dus dat maakt vergelijken makkelijker). Ik heb geen aandelen overigens.
Ik zou voor een klein gebied gaan. Toen wij 2 jaar terug voor het eerst gingen, waren we in Kirchberg. Erg leuk, daar niet van, maar ook een erg groot gebied en dus ook erg dure skipassen. En dat terwijl je niet veel gebruik maakt van alle opties, gezien het feit dat je op de oefenwei in het dorp begint en niet toekomt aan alles wat rood of zwart is. In een kleiner skigebied kun je als beginner even goed uit de voeten, en zijn de passen minder duur.
Dan moet je wel even opletten dat je in een gebied zit waar ook wel wat blauwe pistes zijn. Wij zijn met beginnersvrienden een keer naar Axamer Lizum geweest. Dat was geen succes. Een klein gebied, dat wel, maar eigenlijk maar 1 blauwe piste en daar zat ook nog 1 klein stukje in dat volgens mij beter zwart had kunnen zijn. Die vriendin heeft de hele week die ene blauwe piste geoefend, want al het andere was nog veel moeilijker. Was dus niet zo leuk voor haar.
..
Borovets in Bulgarije.

Kleiner gebied, en spotgoedkoop!
En met het vliegtuig uiteraard. Nog steeds stukken goedkoper dan bijv Mayhofen.
tjechie! Voldoende piste, redelijk geprijsd nog. Huur wel je materiaal in NL !
Gewoon in Nederland, Limburg.

Volgens meteorologen krijgen we in december en januari genoeg sneeuw.
Weekendje winterberg?
Common sense is not so common.
Voltaire
Zell am See, Kaprun, Ischgl
Oostenrijk, gezellig! Kirchberg, Mayrhofen, Ischgl, Gerlos en Sölden zijn wat drukker (of levendig, tis maar hoe je het ervaart) en goede apres-ski.
quote:Flowerpowerwoman schreef op 22 september 2011 @ 08:05:

Gewoon in Nederland, Limburg.

Volgens meteorologen krijgen we in december en januari genoeg sneeuw.Volgens de meteorologen zouden we ook een warme zonnige augustusmaand krijgen..... Ze kunnen het weer voor morgen vaak nog niet eens goed voorspellen, laat staan voor de hele winter, haha.
..
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-09-2011 13:17
Reden: Oproepje onderzoek
% gewijzigd
Wauw! Bedankt voor de vele reacties, ik ga ze zeker even uitzoeken.

Zag nog ergens een vraag voorbij komen of we allemaal onervaren zijn, antwoord is ja. Niemand van ons heeft ooit op ski's of snowboard gestaan haha! Dus dat gaat nog wat worden. Zal zeker even kijken of er genoeg blauwe pistes zijn dan.
Misschien handig om bij bijv. het oostenrijks toeristenburo na te vragen welke gebieden zij aanraden, dan zit je zeker in het juiste skigebied.

Laat je weten wat het is geworden?
Ik zou de skitrein pakken naar Oostenrijk. Dan hoef je je niet druk te maken over het rijden, tol en sneeuw en als je richting Solden, Gerlos oid gaat maak je gelijk de apres ski mee (mocht het skieen niet echt bevallen) en heb je genoeg beginnerspistes. Denk eraan bij het boeken van een huisje of hotel dat locatie in wintersportdorpen best belangrijk is ivm het sjouwen naar liften, beginnerspistes etc. op skischoenen en met ski's op je nek

De tip van Bizztravel is wel een goede! Dan wordt je niet verrast door een hele dure skipas die je grotendeels niet gebruikt als beginner!

Mocht je het een beetje low budget willen houden en niet voor zware apres ski gaan, zou ik naar Frankrijk gaan. Dat scheelt m.n. voor je ski pas en chalet ontzettend veel.
Dutchweek in VT zou ik je overigens niet aanraden als 4 beginners
Beginners en een groot gebied is niet zo'n goede match, wij zijn de eerste keer naar Sölden geweest (>200km pistes) en we hebben maar een klein deel van het gebied gezien, zonde van de dure skipas dus. Jullie willen echter ook uitgaan, wat weer veel minder kan in de kleinere gebieden. Serfaus/Fiss/Ladis zou ik niet aanraden, qua uitgaan is dat helemaal niet boeiend en tis wel een duur & groot gebied.

En kijk ook naar de hoogte van een gebied, als je laat in het seizoen gaat, zou ik niet naar iets als Saalbach-Hinterglemm gaan, want dat ligt vrij laag. Dan heb je -zeker 's middags- van die papsneeuw waarop het niet lekker skiën is.

Hoog en sneeuwzeker zijn Sölden, Ischgl en Kaprun bijvoorbeeld, die 3 gebieden zou ik sowieso wel aanraden voor de après-ski, maar dus minder omdat jullie beginners zijn. Je moet voor jezelf dus de afweging maken of je de après-ski belangrijker vindt of het skigebied zelf. Overigens is duur ook weer relatief, want ik vind de skipasprijs bijvoorbeeld overal niet heel erg veel verschillen, het is meestal wel minimaal 175E met uitschieters naar boven de 200E.
Gisteren onze wintersport geboekt! We gaan weer naar Tsjechie. Vorig jaar ook geweest en het was super! Vandaag in elk geval vast hippe boots besteld en morgen op jacht naar een mooi nieuw skipak! Ahhhh, al helemaal zin in!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-10-2011 21:06
Reden: Reclame
% gewijzigd
Ohh super leuk happydeppy! Ik moet ook snel beginnen met boeken dan denk ik, ben bang dat de prijzen anders weer gigantisch oplopen..

Ik zit alleen te twijfelen, om het via een reisbureau te doen die meer ervaring heeft met dat soort dingen (en de groep overhalen dan maar iets meer bij te leggen) of toch op eigen houtje organiseren.. spannend! Maar als er dan iets mis gaat, dan heb ik het wel gedaan, hahaha

Oh ja en Veronique79, ik ben er nog niet helemaal uit ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven