Wintersportreisje, welke spullen zijn noodzakelijk?

18-01-2020 13:00 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 15-jarige zoon gaat een midweek in Tsjechië skiën met zijn klas.
Dapper hoor, mijn enige ski-ervaring is op een borstelbaan en omdat ik dat remmen maar niet voor elkaar kreeg eindigde ik in de border...
Maar dus, geen enkele wintersport-ervaring.
Wie wel en helpt me even denken:
Wat heeft zoon voor deze (vooralsnog eenmalige) ervaring absoluut nodig aan skikleding? (Het is nu sale...)

Dank!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
-Skibroek en jas, een gewone winterjas kan ook als hij waterdicht is en warm genoeg.
-Skisokken
-handschoenen die waterdicht zijn.
-skibril is een twijfel geval, ik kan niet skiën zonder, dan krijg ik tranen in mijn ogen, maar ik heb familieleden die vrijwel altijd zonder skiën.
Alle reacties Link kopieren
- goede jas
- skibroek
- skisokken
- helm
- skibril
- skisokken
- thermosetje
- goede handschoenen
- van die dunne handschoenen

en dan kom je al een heel eind denk ik?
Alle reacties Link kopieren
lalala1992 schreef:
18-01-2020 13:05
- goede jas
- skibroek
- skisokken
- helm
- skibril
- skisokken
- thermosetje
- goede handschoenen
- van die dunne handschoenen

en dan kom je al een heel eind denk ik?
Thermoset is alleen nodig als het erg koud is. Helm kan je vrijwel overal huren. En waarom dunne handschoenen?
Alle reacties Link kopieren
Helm(!!!)
Buff
Handschoenen
Skibril & zonnebril
Muts
Skipak
Skisokken 3x
Thermokleding
Zonnebrandcreme

Dit zijn zo'n beetje de essentials..

Edit: handschoenen van 2 tientjes zou ik niet overwegen. Die zijn namelijk niet waterdicht en als beginner zul je de sneeuw nog wel eens van dichtbij zien!
almdudler wijzigde dit bericht op 18-01-2020 13:09
35.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
18-01-2020 13:07
Thermoset is alleen nodig als het erg koud is. Helm kan je vrijwel overal huren. En waarom dunne handschoenen?
Thermo is niet alleen voor de kou. Ook voor de afvoer van zweet en warmte...
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
18-01-2020 13:08
Thermo is niet alleen voor de kou. Ook voor de afvoer van zweet en warmte...
Maar niet perse nodig. Een gewoon shirt met sweater kan ook makkelijk en de meeste mannen in mijn familie dragen dus alleen als het erg koud is een thermo onderbroek. Anders vinden ze het veel te warm.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
18-01-2020 13:07
Thermoset is alleen nodig als het erg koud is. Helm kan je vrijwel overal huren. En waarom dunne handschoenen?
Wij hebben ook altijd dunne handschoenen mee, voor onder de dikke warme handschoenen. Vaak fijn om die even uit te doen, met eten bijvoorbeeld, zonder meteen koude handen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Een skibroek! Hij zal wel eens vallen en dan wil je niet dat je zeiknat van de sneeuw wordt.

Helm kan je huren

Goede handschoenen (ik heb zelf wanten, vind ik fijner) die waterafstotend zijn en geschikt voor wintersport

Skisokken

Bril (tegen sneeuwblindheid)
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
18-01-2020 13:12
Wij hebben ook altijd dunne handschoenen mee, voor onder de dikke warme handschoenen. Vaak fijn om die even uit te doen, met eten bijvoorbeeld, zonder meteen koude handen te krijgen.
Heb ik nog nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
18-01-2020 13:07
Thermoset is alleen nodig als het erg koud is. Helm kan je vrijwel overal huren. En waarom dunne handschoenen?
ik vind een thermoset echt wel een must (het is toch altijd koud op wintersport, ik ga al jaren en altijd aan) Dunne handschoenen zijn heel handig voor als je ergens bent (apres ski, terras, etc)
Alle reacties Link kopieren
Dank en denk vooral nog even verder mee,
thermo-onderbroek en -shirt hebben we, ook nuttig bij voetbal, en dunne handschoenen hebben we ook wel.
Verder groeit mijn lijstje (maar ik wil wel kritisch blijven, voor die drie dagen skiën ga ik niet voor de meest uitgebreide luxe set - maar wel voor veiligheid...).
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
CaroMamaVanMaik schreef:
18-01-2020 13:26
Dank en denk vooral nog even verder mee,
thermo-onderbroek en -shirt hebben we, ook nuttig bij voetbal, en dunne handschoenen hebben we ook wel.
Verder groeit mijn lijstje (maar ik wil wel kritisch blijven, voor die drie dagen skiën ga ik niet voor de meest uitgebreide luxe set - maar wel voor veiligheid...).
lidl heeft goed spul, en prima te verkopen daarna via marktplaats. Daar kun je eigenlijk alles halen. En anders marktplaats? zoveeel te vinden voor skivakanties
Alle reacties Link kopieren
Uitrusting is vrij duur, zeker als je nog niet zeker weet of zoon het leuk gaat vinden en vaker gaat doen. Bij decathlon hebben ze betaalbare spullen.
Kijk eens op de site van Lidl, die hebben voor weinig geld skikleding die kwalitatief voldoende is voor een weekje.

Thermo ondergoed is onmisbaar, als je gaat zweten wil je niet dat de laag op je lichaam nat wordt, dan krijg je het koud. Voor een beginner is het fijn om een hogere broek te hebben en een sneeuwvanger in je jas. Buff is ook onmisbaar, en een skibril of in ieder geval een zonnebril die ook aan de zijkant afsluit.

Reserve handschoenen mee is ook verstandig.
Gatinmijnsok schreef:
18-01-2020 13:15
Heb ik nog nooit gedaan.
Veel skihandschoenen hebben sowieso een paar dunne erin. Blijft beter warm en zeker met wanten is het prettig. Kan je even je want uit doen en je vingers gebruiken, zonder dat ze meteen koud worden.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen in je omgeving waarvan zoon dingen kan lenen?

Check de verzekering of je ook dekking hebt voor de wintersport.
Alle reacties Link kopieren
Scapino heeft ook leuke wintersportbroeken voor een mooie prijs!
Voor 3 dagen zou ik zeker geen wintersportjas aanschaffen, gewoon een winterjas. En wanten van twee tientjes zijn in mijn ogen ook prima voor 3 dagen. Ik ga al jaren op wintersport en mijn wanten zijn nooit duurder dan 2 tientjes.
Helm is te huren, zeker nodig voor veiligheid.
Jas met ritsen is wel handig voor de skipas die je anders kwijtraakt (duur grapje). En anders een skibroek met zakken met een rits. Klein rugzakje zou kunnen voor een flesje water en broodje.
Zonnebrand, muts, buff is wel handig voor als het koud is, zit lekker dan een sjaal.

Maargoed, hij gaat 3 dagen. Bij wijze van spreke zou hij in z'n joggingbroek kunnen het is geen must. Maar als beginner is een skibroek toch echt prio nummer 1. Misschien kan hij hoge voetbalsokken ipv skisokken aan? Of kan je dingen lenen van famiie / vrienden
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
18-01-2020 13:36
Check de verzekering of je ook dekking hebt voor de wintersport.
Goeie! Al wil ik dan wel eerst even van school weten hoe dat geregeld is, want het is een formele schoolreis...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
Zonnebrand, lippenbalsem

En zorg dat hij zijn ID bij zich draagt
Volgens mij tegenwoordig redelijk standaard maar toch: zorg voor een EHIC-verzekeringspasje mocht die niet standaard achterop de gewone verzekeringspas zitten en zorg dat zoonlief die samen met ID altijd bij zich heeft.

Verder is alles wel zo'n beetje genoemd. Ik heb zelf altijd 2 paar handschoenen mee zodat ik de natte van de dag ervoor een dagje op de verwarming kan laten. (Inmiddels een diepte investering gedaan in goed waterdichte handschoenen, maar zeker in het begin toen ik niet zeker wist of het een vast ding ging worden, was dat een prima alternatief 😂)

Er werd al een Buff genoemd, als je het goedkoop wil houden is zo'n fleece col een prima alternatief. (Die heb je van de Decathlon voor een euro of 5)

Decathlon is sws een aanrader voor goedkope basics als sokken, handschoenen, mutsen etc, voor elk budget is daar iets te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Skies schoenen en een helm kun je vaak ter plekke huren, al zul je dat voor de helm in Tsjechie even na moeten vragen, want ik weet niet of het daar ook verplicht is.

Verder: winterjas, evt skijack als de eigen jas niet waterdicht is, een skibroek, wanten of handschoenen en skisokken. Sjaal/col/buff is erg lekker in z'n nek. Bij de decathlon kun je veel kopen van redelijke kwaliteit tegen aanvaardbare prijzen en soms heeft de Lidl een wintersportaanbiedingsweek.

Thermoshirt en thermobroek draag ik vrijwel nooit, behalve bij extreem slecht weer (-15, veel wind). Zorg dat hij voldoende hemden, t-shirts, longsleeves en truien bij zich heeft, zodat hij laagjes kan dragen. Voor 's avonds is een joggingpak wel lekker.

Telefoon kan hij het beste in de binnenzak van zijn jas dragen, anders is íe heel snel leeg. Ik heb altijd een klein portemonneetje met cash, pinpas, id en zorgverzekeringspas bij me.

Dit vind ik erg informatief: https://www.wintersport.nl/academy/ik-w ... intersport. Sowieso de hele website, maar dit deel in het bijzonder is voor jou zoon interessant denk ik.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
18-01-2020 13:46
Zonnebrand, lippenbalsem

En zorg dat hij zijn ID bij zich draagt
Wel lippenbalsem met zonnefactor anders verbranden je lippen als de zon schijnt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo veel mogelijk spullen lenen.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
18-01-2020 15:38
Ik zou zo veel mogelijk spullen lenen.
Dat is natuurlijk de beste tip, helaas in onze omgeving erg weinig wintersporters, en een hele lange maar supersmalle puber die daarom een lastige maat heeft. Maar ik ga zeker nog rondvragen!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven