Afspreken met vrienden

04-08-2024 07:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi. Ik ben een vrouw van in de 30 met 3 jonge kinderen. Vrienden zitten allemaal in dezelfde situatie (met kinderen) Ik ben benieuwd: hoe vaak zien jullie je vrienden nog? En wie toont er dan initiatief om af te spreken?

Ik zie vriendinnen soms maar 2-3x per jaar en dan moet ik initiatief tonen. T kost me zoveel energie. Ik zou het ook wel eens leuk vinden als ik wordt geappt of gebeld met de vraag: goh heb je zin om mee te gaan stappen of bios.
Ik word er heel erg onzeker van 😞 andere vrienden spreken onderling ook af en dan vraag ik me altijd af: waarom appen zij elkaar dan wel
😞
Nieuwe vrienden zoeken
You're not wrong, you're an asshole
Murgatroyd schreef:
04-08-2024 22:06
Nieuwe vrienden zoeken
Idd
Voor iedereen een groene tuin
Vrienden komen en gaan. Ik heb ook heel veel vrienden zien gaan de afgelopen jaren, graag of niet denk ik dan.
Voor iedereen een groene tuin
Hoe oud zijn je kinderen? En die van je vrienden?
Vooral tussen de 6-12 jaar wordt je echt geleefd door afspraakjes, taxi, sport, verjaardagen, familie bezoek enz. En dan nog je vrienden zien, vaak in het toch al drukke weekend, als je pak m beet 5 vrienden hebt, die je 3 keer per jaar ziet, los van je verjaardag en hun verjaardag en dan al de rest nog, dan ben je al elk weekend bezig, toch?

Volgende keer meteen een vervolgdate afspreken?
Dan hoef je ook niet te wachten op initiatief.

En verder wat gezegd is.
Friends for a reason and friends for a season….
Soms past het niet meer..
Waarom bespreek je je gevoel niet met je vrienden tijdens jullie afspraak?

Hier is een keer uitgekomen dat een vriendin geheel ander verwachting had. Dat hebben we beide uitgesproken en nu we het weten van elkaar, is er meer begrip waardoor we ook aan beide kanten meer moeite doen.

Maargoed hier is ook een keerzijde aan. Het kan een goed gesprek zijn maar nadien bloed het toch dood. Tja, vrienden komen en gaan.
Roomboter1234 schreef:
04-08-2024 07:40
andere vrienden spreken onderling ook af en dan vraag ik me altijd af: waarom appen zij elkaar dan wel
Hier kun je toch je conclusie uit trekken?
...
Rooss4.0 schreef:
04-08-2024 22:35
Hier kun je toch je conclusie uit trekken?
Maar waarom willen ze dan wel altijd afspreken als ik hun vraag?
Roomboter1234 schreef:
04-08-2024 23:00
Gebeurd het dan ook of blijft het bij woorden?

Helaas wel herkenbaar dat je geleefd wordt door alle afspraken die kinderen hebben. Was ik ook niet zo op voorbereid. Dansles, judo, zwemmen, soms 3x per maand een kinderfeestje. Sport alleen is al 4middagen per week, tandarts is ook na schooltijd. Gelukkig is logopedie nu klaar
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Vollemaan schreef:
05-08-2024 01:26
Gebeurd het dan ook of blijft het bij woorden?

Helaas wel herkenbaar dat je geleefd wordt door alle afspraken die kinderen hebben. Was ik ook niet zo op voorbereid. Dansles, judo, zwemmen, soms 3x per maand een kinderfeestje. Sport alleen is al 4middagen per week, tandarts is ook na schooltijd. Gelukkig is logopedie nu klaar

Nee ook daden.
Roomboter1234 schreef:
04-08-2024 23:00
Omdat ze er dan zelf geen moeite in hoeven steken. Ze vinden het prima om zich jouw aandacht even aan te laten leunen maar vinden het niet waardevol genoeg om zelf initiatief te nemen.
Op zich prima, als het genoeg is voor jou. Maar ik dénk zomaar dat je nooit meer wat van ze hoort als jij het compleet laat stilvallen.
...
Rooss4.0 schreef:
05-08-2024 08:29
Omdat ze er dan zelf geen moeite in hoeven steken. Ze vinden het prima om zich jouw aandacht even aan te laten leunen maar vinden het niet waardevol genoeg om zelf initiatief te nemen.
Op zich prima, als het genoeg is voor jou. Maar ik dénk zomaar dat je nooit meer wat van ze hoort als jij het compleet laat stilvallen.
Ja en dat maakt me echt verdrietig. Want dat zou betekenen dat ik niemand meer overhoud
En dus... op zoek naar andere mensen.

Weet je soms blijven mensen net iets te lang plakken in je leven en kun je de pleister er maar beter af trekken
Want waarom zijn ze nog bij je?
Wat brengt het jou
Wat brengt het je als je ze niet meer hebt (ieg al geen Verdrietige gedachten meer)
Ruimte en tijd om nieuwe mensen te vinden
Activiteiten op pakken die JIJ leuk vindt

Moeilijk snap het maar zo door modderen is ook niks
Koningjulian schreef:
07-08-2024 07:26
En dus... op zoek naar andere mensen.

Weet je soms blijven mensen net iets te lang plakken in je leven en kun je de pleister er maar beter af trekken
Want waarom zijn ze nog bij je?
Wat brengt het jou
Wat brengt het je als je ze niet meer hebt (ieg al geen Verdrietige gedachten meer)
Ruimte en tijd om nieuwe mensen te vinden
Activiteiten op pakken die JIJ leuk vindt

Moeilijk snap het maar zo door modderen is ook niks
Ja ik vind t best lastig om op deze leeftijd nieuwe vriendschappen te sluiten. Ik hecht veel waarde aan vriendschap. Ik zie bij n familielid dat diegene (ik hou t even vaag) om de 2 jaar compleet andere vrienden heeft. Dan heb je toch weinig met elkaar meegemaakt steeds? Ik heb met al mn vrienden alles meegemaakt: van samenwonen, tot trouwen, tot kinderen krijgen enz
Rooss4.0 schreef:
05-08-2024 08:29
Ik zou zelf oppassen met de waarde van een vriendschap in te vullen volgens je eigen waarden en normen. Er zijn zat mensen die het gewoon heel lastig vinden om contact te onderhouden maar de vriendschap echt wel waarderen.

Ik zou zeggen: vraag het eens aan je vriendinnen. Dan weet je het. Ik ken meerdere mensen die aangeven dat ze dolblij zijn dat ze vrienden hebben die regelmatig contact opnemen omdat ze echt oprecht de tijd uit het oog verliezen om zelf een nieuwe afspraak te maken. Of het om een andere reden gewoon moeilijk vinden. In een vriendschap hoeft toch niet alles gelijk te zijn?
Als het bij je vrienden altijd vanuit jou moet komen en zij onderling wel vaker afspreken zonder jou uit te nodigen zou ik daar mijn conclusies wel uit trekken. Dus nieuwe vrienden zoeken.
Dit is wel deels herkenbaar (geweest) voor mij. Ook dat ik mij ervan bewust was dat anderen wel veel vaker met elkaar afspreken of iets ondernemen. Soms werd er wel op een initiatief van mij gereageerd maar ik ben nooit het type geweest dat heel sterk door anderen werd uitgenodigd als in: Hé, zin om straks naar de bios te gaan? Zullen we vanavond even een terrasje pakken?

Sterker nog: de momenten waarop dat wel gebeurde voelde voor mij dan ineens juist weer heel bevreemdend of te direct. :mrgreen:

De conclusie die ik hier voor mijzelf aan verbond (en wil niet zeggen dat dit ook voor jou geldt hoor, maar dit was mijn conclusie voor mijzelf) is dat andere mensen gewoon leuker, interessanter of toegankelijker zijn. Fijner gezelschap zijn, meer gemeenschappelijk hebben.

En nog veel later kon ik voor mijzelf concluderen dat een vriendschap of contact voor mij niet minder waardevol is als we elkaar minder vaak zien.
Mariejan schreef:
07-08-2024 09:06
Ik zou zelf oppassen met de waarde van een vriendschap in te vullen volgens je eigen waarden en normen. Er zijn zat mensen die het gewoon heel lastig vinden om contact te onderhouden maar de vriendschap echt wel waarderen.

Ik zou zeggen: vraag het eens aan je vriendinnen. Dan weet je het. Ik ken meerdere mensen die aangeven dat ze dolblij zijn dat ze vrienden hebben die regelmatig contact opnemen omdat ze echt oprecht de tijd uit het oog verliezen om zelf een nieuwe afspraak te maken. Of het om een andere reden gewoon moeilijk vinden. In een vriendschap hoeft toch niet alles gelijk te zijn?

Dat zegt mijn man ook altijd. Maar ik word er echt onzeker door. Stom he? ☺️ dan ben je in de 30 🙂‍↕️
Mariejan schreef:

Dit inderdaad wel.

En ik heb ook wel vrienden waar ik zelf weinig initiatief neem maar als we dan afspreken (vaak op hun initiatief) vind ik het wel altijd leuk. Alleen om een of andere reden neem ik toch eerder initiatief bij anderen en niet bij hun.
En ik merk het zelf nu van de andere kant bij een vriendin, het initiatief komt bijna altijd van mij, en aan het einde van de avond zegt ze vaak (bijna) verbaasd 'het was echt superleuk! Moeten we snel weer doen'. En dat herken ik dus van mezelf weer bij andere vrienden.

Weet niet zo goed wat ik hiervan moet zeggen: soms sta je gewoon niet bovenaan het lijstje om als eerste gebeld te worden, dat is misschien niet leuk, maar wil niet zeggen dat je niet gewaardeerd wordt.
Mariejan schreef:

Ik zou zeggen: vraag het eens aan je vriendinnen.
Dit zijn niet mijn waarden en normen. Ik heb vriend(inn)en die zelf bijna altijd het contact aanjagen en vriend(inn)en bij wie ik altijd de aanjager ben en eigenlijk maken we daar nooit een punt van, het is zo gegroeid.

TO omschrijft wat anders, die verbaast zich over het feit dat zij nooit uit het stof getrokken wordt terwijl haar contacten elkáár wel uit het stof trekken. Dan vinden ze het schijnbaar ineens niet meer lastig om contact te onderhouden.
Ik weet niet, vaak voel je ergens wel of een vriendschap echt heel goed zit.

Natuurlijk kun je het vragen en met een beetje mazzel krijg je eerlijk antwoord.
.....
...
Roomboter1234 schreef:
07-08-2024 09:01
Ja ik vind t best lastig om op deze leeftijd nieuwe vriendschappen te sluiten. Ik hecht veel waarde aan vriendschap. Ik zie bij n familielid dat diegene (ik hou t even vaag) om de 2 jaar compleet andere vrienden heeft. Dan heb je toch weinig met elkaar meegemaakt steeds? Ik heb met al mn vrienden alles meegemaakt: van samenwonen, tot trouwen, tot kinderen krijgen enz
Waarom is het belangrijk dat je veel meemaakt met elkaar? Ik wil niet zeggen dat ik mijn vriendschappen wissel met de seizoenen maar het fluctureert wel constant. Dan weer even dik met die en dan verandert dat weer. Ik vind dat zelf heel fijn eigenlijk. Ik hou van dat dynamische. Ik ben dus ook niet zo'n enorm trouwe vriendin die jarenlang tegen wil en dank het contact maar houdt, ik zie daar het nut niet van in.

Jouw manier is prima hoor, begrijp me goed maar niet iedereen staat er zo in.
Heb je nog vrij jonge kinderen? Schoolpleinen kunnen namelijk uitstekende plekken zijn om nieuwe vriendschappen op te doen.
...
In deze drukke levensfase denk ik dat het vrij normaal is. Ik ben alweer een levensfase verder en merk om me heen dat mensen hun oude vrienden weer meer opzoeken, het wordt weer belangrijker voor ze nu de kinderen groot worden.

Als dertigers zijn veel mensen nu eenmaal erg op zichzelf en hun gezin gefocust. Is dat leuk, nee, maar het gebeurt zo veel dat je het moeilijk persoonlijk kan opvatten vind ik.

Dus houd ze gewoon aan en spreek af en toe af, dan ben je later blij dat je ze nog steeds hebt, zoals je zegt je hebt inmiddels al veel meegemaakt samen.

Voor de time being kan je kijken of je toch wat leuke contacten kan opdoen voor gewoon koffiedrinken, misschien heb je een leuke buurvrouw of collega om dat mee te doen?

Zijn er nog andere redenen/aanleiding dat je dit gevoel momenteel hebt?
Iedereen heeft een andere rol binnen vriendschappen, en al helemaal in een groep. Dan vind je iemand soms als onderdeel van de groep wel waardevol, maar niet dat je zelf 1-op-1 met iemand van die groep af zou spreken. Ik spreek binnen bepaalde groepen ook zeker apart af met mensen binnen zo’n groep. En zelf ben ik binnen andere groepen weer degene die er alleen in groepsverband bij is. En in sommige groepen ben ik de organisator, in andere ben ik meer de volger.

Verder noem je dat je alles samen hebt meegemaakt in bepaalde vriendschappen, dat is mooi, maar niet altijd voldoende om de vriendschap voort te blijven zetten. Soms is het alleen nog maar dat: een gezamenlijk verleden. Maar in het hier en nu kun je er dan niet altijd meer wat mee. Dit zie je juist vaak bij groepen, dat je allemaal samen gestudeerd hebt is niet altijd genoeg om het echt als goede vriendin te zien. Ik heb veel mensen uit dergelijke groepen die voor mij nu meer naar de bredere kennissencirkel verschoven zijn. Zo nu en dan in de groep is leuk, maar dat is het dan wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven