Als vrouw van 59 jaar alleen naar de kroeg?

14-08-2018 02:12 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit de goede categorie is om deze vraag te stellen?
Bij mij vandaan een kleine 10 minuten, dus om de hoek is een bruin café. Is het raar om op mijn leeftijd daar alleen naar binnen te stappen? Er zijn niet altijd vriendinnen die mee kunnen. Hebben een echtgenoot e.d.
Vroeger ging ik naar een stamcafé. Maar die bestaat niet meer. Ik kende daar veel mensen en er kwamen vaker vrouwen alleen.
Zal ik het een keer proberen?
Liefs.
Alle reacties Link kopieren
Perzina schreef:
14-08-2018 06:02
Ik vind het echt intense armoe en eenzaamheid.

Maar mensen die op die leeftijd nog in de kroeg hangen en ondertussen een vermogen daar brengen vind ik sowieso lege mensen. Vaak nachtraven en rokers, brrr.

Maar tuurlijk kan het. Waarom stel je jezelf op je 59e nog deze vraag?

Misschien vanwege vooroordelen, die sommige mensen hebben :sarcastic:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-08-2018 07:30
Ikzelf begrijp de gezelligheid van een kroeg niet, dus ik ben niet echt een kenner van kroegengezelligheid. Ik drink ook niet dus melk of tomatensap zou dan mijn consumptie zijn. :proud:

Maar als je het oprecht gezellig vindt om met aangeschoten mensen te kletsen en makkelijk contact maakt, dan zou ik dat doen. Je leeft maar één keer.
Tomatensap kun je gewoon krijgen in een kroeg. Net als spa rood (mijn drankje vaak)

TO gewoon doen. Kijken of er mensen zijn, waar je een klik mee hebt. Misschien moet je wel verschillende keren gaan, misschien heb je in 1x contact. Misschien wordt er wel gekaart of gesjoeld. Of je ontmoeten mensen, met wie je nog andere dingen kunt ondernemen.

Of misschien is er niets aan. Dan heb je het in elk geval geprobeerd.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook gewoon doen. Niet elke kroeg is gezellig, dus dat zul je even af moeten tasten. Maar als het wel een gezellige kroeg is, dan maak je snel vrienden en voel jij je ongetwijfeld snel thuis.

Ik kom nu echt nooit meer in de kroeg, maar in het dorp waar ik opgroeide, was dat echt super gezellig. Er kwam van alles; van jong tot oud. En als je even niks te doen had, dan was daar altijd wel iemand die je kende en die zin had in een praatje.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad het fijne van een vaste kroeg. Als je even om een praatje verlegen zit, ga je een drankje halen. Een goede barman knoopt sowieso een praatje met je aan.
Later is nu
Zeker doen! Soms wil je er gewoon even uit en dan wil je niet afhankelijk zijn van anderen. Echt, het is zo’n vrijheid om alleen naar een café te gaan. En je raakt zeker in gesprek met mensen.
Nummer*Zoveel schreef:
14-08-2018 08:08
Ik zou het ook gewoon doen. Niet elke kroeg is gezellig, dus dat zul je even af moeten tasten. Maar als het wel een gezellige kroeg is, dan maak je snel vrienden en voel jij je ongetwijfeld snel thuis.

Ik kom nu echt nooit meer in de kroeg, maar in het dorp waar ik opgroeide, was dat echt super gezellig. Er kwam van alles; van jong tot oud. En als je even niks te doen had, dan was daar altijd wel iemand die je kende en die zin had in een praatje.
Juistem. Vooral in dorpen is de kroeg het middelpunt van het dorp. Iedereen komt daar. Je bent meteen op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Er zit altijd wel iemand verlegen om een praatje als je daar voor open staat. Ook ik doe het wel eens. Ik ben ook wat ouder. Drink niet en rook ook niet. Ik ga overigens niet 's avonds maar overdag als ik alleen ben niet hoef te werken, en trek heb in een bak koffie/Ice tea of wat dan ook en wat gezelligheid ga ik echt wel eens in een cafe wat drinken. Zomers op het terras, in de winter binnen. Soms neem ik een boek mee of wat werk (als er ook wifi is). Daarbij vind ik het leuk om de interactie te zien. De stamgasten, de dagjesmensen. Hele levens komen aan je voorbij. Er komen ook hoogbejaarden zelfs. Soms vind ik het heerlijk om naar hun verhalen te luisteren. je kunt er soms hele boeken over schrijven als je hoort wat die mensen allemaal hebben meegemaakt.

Dus gewoon doen. Is het niet je stijl of je smaak ben je ook zo weer thuis.
Alle reacties Link kopieren
Het is voornamelijk de naam; bruine kroeg, waar ik hetzelfde bij visualiseer als Perzina. Maar wij gingen in onze oude woonplaats op zaterdag altijd naar de markt en dan daarna de kroeg in. In de winter, bij de open haard, warme chocomel met slagroom, om ons heen allemaal stellen zoals wij en gezinnen, allemaal met de zakken groenten van de markt, de geur van de winterprei, wortelen, uien...

Kwam je er na elf uur ´s avonds hing er datzelfde sfeertje maar dan zonder de kinderwagens en groente.

De dorpskroeg hier is precies zoals Perzina beschrijft. Er hangen elke avond drie kerels aan de bar die een sigaretje roken en zich vol laten lopen. En in Amsterdam kwamen we ooit terecht in een combi bistro-café, waar we om zeven uur ´s avonds een heerlijke saté geserveerd kregen maar waar het toen ook al vol begon te lopen met stappende jongeren.

Kortom; of het wel of niet kan heeft weinig met je leeftijd te maken en alles met de kroeg zelf. Wat iemand al zei, het is ook maar tien minuten terug. Ga erheen, blijken er werkelijk maar vier zuipende mannen te zitten vraag je aan de barman of ie de weg weet naar de huppeldepupstraat en maak je je weer uit de voeten.
ceylon wijzigde dit bericht op 14-08-2018 08:26
1.86% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Overigens eindelijk wordt er weer eens een parel van een woord gebruikt in een topic. Ik hou daarvan! De Kastelein! Niks niet ober of barman. De Kastelein. Wereldwoord.
Ik zou eerst een keer met vriendinnen gaan om te kijken wat voor soort mensen daar komen . Misschien zie je daar wel mensen uit je oude stamkroeg. Het heeft niks met leeftijd te maken. Ik ben 53 en ga ook nog regelmatig uit.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan!
Alle reacties Link kopieren
To, ik snap wel dat het spannend is hoor om zomaar ergens binnen stappen. Maar doe het gewoon, bestel een drankje en kijk even rond. Maak een praatje met de kastelein, misschien dat deze kan aangeven op welke momenten er bijvoorbeeld activiteiten zijn of sowieso veel mensen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
14-08-2018 08:25
Er hangen elke avond drie kerels aan de bar die een sigaretje roken en zich vol laten lopen.
Volgens mij heeft elk dorp wel een paar van die notoire kroeglopers. Ik ken ze ook; in het gewone dagelijkse leven zie je ze nooit ergens voorbij komen, maar zodra je een kroeg binnen stapt, dan zitten ze daar vrijwel zeker aan de bar. En dat doen ze dan al decennia lang, dag in dag uit. Dat soort mannen vind ik altijd wel een beetje sneu, want dat zijn van die eenzame alcoholisten voor wie er gewoon geen wereld meer
buiten de kroeg bestaat.
Wat betreft leeftijd, sommige mensen houden gewoon van het café en anderen niet. Mijn schoonzusje van in de 30 heeft het er al sinds haar 23e over dat ze nu echt te oud is voor kroegen en cafés. Ze vindt mensen die nog wel uitgaan ook sneu.

Totale onzin natuurlijk, ze vindt er sowieso niets aan en is gewoon blij dat het niet meer hoeft. Dat is heel wat anders natuurlijk. Maar als je van uitgaan houdt, dan blijft dat vaak zo. Ik vind het gewoon gezellig om aan een bar te zitten terwijl mensen aan het praten en lachen zijn.

Maar schoonzus is ook altijd erg bezig met wat anderen vinden. Dat moet vast een heel vermoeiend leven zijn.
Gewoon doen, valt het tegen dan ga je naar huis.
En de week nadien probeer je een ander café.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij een straatje verder, zit de oudste kroeg vd binnenstad, het publiek is ong. net zo oud :-D Het ziet er supergezellig uit altijd, zo te zien allemaal mensen met een interessant levensverhaal. Ik zie me daar over 20 jaar ook wel regelmatig zitten met een rood wijntje :proud:

TO, gewoon doen, is het niets, dan weet je dat ook weer. Nothing ever grows inside your comfortzone he?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dat normaal ook écht nooit maar laatst wilde ik gewoon graag weer eens de deur uit, de muren kwamen op me af. Ik ben in mijn eentje in de kroeg gaan zitten. Ik had gelijk aanspraak met nog twee andere mensen en heb een hele leuke avond met ze gestapt! Je kan altijd nog naar huis als het saai is!
jufank wijzigde dit bericht op 14-08-2018 08:56
13.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan, joh. Of in ieder geval 's ochtends een kop koffie halen zodat je 's avonds al een bekend hoofd hebt. En in een kroeg is leeftijd toch geen probleem? In mijn vroegere stamkroeg kwamen mensen van alle leeftijden. Gezellig juist.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
14-08-2018 07:54
Oordelen over iemand die je niet kent, dat vind ik pas intense armoe.
Evenals thuis achter de geraniums blijven plakken terwijl je zin hebt in een verzetje. Lekker gaan dus TO!
Dit!

Trouwens wbt tomatensap, dat is dus echt lang niet overal te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk loop je de kans om mensen met vooroordelen tegen te komen (zoals hier). Maar is dat erg? Ik zou van hun kortzichtigheid niet jouw probleem maken en lekker doen waar jij zin in hebt!
Ik vind het stoer!! Ik zou het niet durven; te verlegen.
Lekker gaan TO.
retrostar schreef:
14-08-2018 07:32
Thuis gaan zitten drinken dat moet je zéker niet doen. Ga dan samen drinken.
Waarom niet? Een wijntje voor de tv kan erg lekker en ontspannen zijn en is niet alleen voorbehouden aan eenzame alcoholisten.

Uit de OP maak ik trouwens ook niet op dat TO per se wil drinken.

En in een kroeg is niet iedereen standaard aangeschoten of dronken. Genoeg kroegen gezien waar niet iedereen alcohol drinkt en zelfs gewoon aan de koffie zit.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
14-08-2018 08:33
Ik zou eerst een keer met vriendinnen gaan om te kijken wat voor soort mensen daar komen . Misschien zie je daar wel mensen uit je oude stamkroeg. Het heeft niks met leeftijd te maken. Ik ben 53 en ga ook nog regelmatig uit.
Dit.
Ik zou het superknap van je vinden als je alleen gaat... Door eerst met een vriendin te gaan, maak je het wat makkelijker voor jezelf. Je kunt dat natuurlijk ook delen: "Wil je een keer met me mee gaan, want ik vind het best spannend om ergens heen te gaan waar ik niemand ken". Evengoed wel anderen aanspreken en sfeer proeven...

Eigenlijk zou het niet eng moeten zijn, maar door sommige van de reacties denk ik ook... O, je zal maar een kroeg binnenstappen waar iedereen je bij voorbaat al eenzaam en raar vindt. Zo'n kroegje waar mensen met 'n ander naartoe gaan voor een avondje bijpraten en verder niet op de omgeving letten. Niks mis mee natuurlijk, maar in zo'n soort kroegje zou ik me ook eenzaam voelen...
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
14-08-2018 08:25
Overigens eindelijk wordt er weer eens een parel van een woord gebruikt in een topic. Ik hou daarvan! De Kastelein! Niks niet ober of barman. De Kastelein. Wereldwoord.



Niks mis met prachtige oud Hollandsche woorden!
Ik vind Nederlands een mooie taal. Wat meer respect en trots voor onze taal zou een goed idee zijn denk ik
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook stoer als je het doet.

Soms drink ik wel eens iets op een terrasje, in de zomer, in een naburige stad. Gewoon alleen, maar dat is altijd overdag

Hier in het dorp ook een bruine kroeg, echt no way dat ik daar heen zou gaan. Niet alleen en niet met een ander. Het is echt een dorpskroeg met een man of 6 aan de bar. Altijd dezelfde. Die zitten meestal ook niet bij elkaar maar verspreid aan de bar, een beetje voor zich uit te staren en te drinken ( ja ben er uiteraard wel eens binnen geweest jaren geleden)
Ik vond die mannen toen de triestigheid ten top. Ik ken ze ook allemaal en zou totaal geen behoefte hebben om er mee te kletsen

Als ik het zou doen zou ik naar een naburig stadje gaan. Drukker in de kroeg, meer kroegen bij elkaar, dus is de ene niks dan zou ik naar de andere gaan

Maar ik heb daar zelf geen behoefte aan, maar voor jou: gewoon proberen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker doen, niks geks aan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven