angst voor schoonzus [lege OP]

04-05-2024 20:59 357 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-05-2024 12:17
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is eten wel teveel, te snel, en te lang voor een eerste kennismaking. Kun je niet gewoon (even) gaan koffiedrinken?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet alles hier gelezen TO, maar mijn eerste reactie is hard weg te rennen. Zus spoort niet en je vriend lijkt dol op haar te zijn, hoe idioot en beledigend ze zich ook gedraagt.
Men vindt het blijkbaar erg belangrijk dat jij Zus gaat ontmoeten, maar ik zou daar in jouw geval helemaal geen zin in hebben gezien de beledigingen die ze nu al heeft geuit.
Je bent niet verplicht haar (nu al) te ontmoeten he? Wat ik trouwens ook bizar vind is dat je vriend jou door haar zo laat beledigen. Ik zou daar enorm op afknappen.

Mocht je toch bij je vriend willen blijven: het lijkt me handiger af te wachten tot jullie elkaar eens spontaan tegenkomen. Dat scheelt een hoop angst en zenuwen vooraf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje. Dat dit soort mensen bestaat.... o_o
En dan heb ik het zowel over schoonzus als jouw vriend.
Zij spoort niet en hij is slappe hap als hij niet tegen haar in gaat.

Wegwezen, TO! Gun jezelf iets beters!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga er morgen naartoe. En spreek met jezelf af: als ze over mijn grens gaat, ga ik gewoon weg. Makkelijk zat. Laat ze het lekker uitzoeken met elkaar zeg.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
05-05-2024 14:06
Als het lukt zou ik rustig blijven, haar aankijken en zeggen: volgens mij heb ik je niet goed verstaan, zou je dat nog eens kunnen herhalen.
Dit.
Werkt hartstikke goed.
En als ze het herhaalt, kun je zeggen: snap ik nou goed dat je zegt: [vul hier belediging in]. Dat accepteer ik niet.
Dan kun je vertrekken.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Amada schreef:
05-05-2024 16:42
Ik heb vanmiddag met hem gepraat. Hij wilt de ontmoeting het liefst morgen nog laten plaats vinden. Hij gaf aan zelf zenuwachtig te zijn en schuift alles eigenlijk op het karakter van zijn zus. Ik heb wel gevraagd het voor mij op te nemen mocht zij over mijn grenzen gaan, hij heeft beloofd dit te doen, maar zit nog wel met die knoop in mijn maag.

Zijn moeder had al foto's van mij gezien en is wel enthousiast, ze vond dat ik een leuke, zachtaardige uitstraling heb en er verzorgd uit zie. Dit geeft mij wel een soort van geruststelling.

Zijn moeder heeft aan hem gevraagd mij uit te nodigen morgenavond te komen eten, omdat ze het tijd vind mij te ontmoeten. Zijn zus was bij dit gesprek aanwezig en wilt hier ook bij zijn.. Ik weet nog niet wat ik ga doen.

Aan de ene kant ben ik benieuwd of zij echt zo erg is en naar hoe zij is. Maar aan de andere kant zit ik met zo'n dubbel gevoel. Met haar aan een tafel zitten en doen alsof ik niet weet wat zij van mij denkt en over mij gezegd heeft zit mij dwars. Ik weet niet of ik in staat ben een soort poker face op te zetten, want haar uitspraken over mij hebben mij oprecht gekwetst.

Mocht ik besluiten toch te gaan, zal ik uiteraard wel een update plaatsen. Want alle reacties hebben mij wel doen beseffen dat niet alles bij zus ligt, maar mijn vriend hier ook een aandeel in heeft.

Dat is een goed begin, goed dat je dat inziet. Je legt alleen nog wel veel teveel verantwoording op de verkeerde plek. Met een nare schoonzus valt te leven, met een vriend die geen grenzen stelt naar diezelfde (schoon)zus niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je vriend heeft niet alleen een aandeel, hij werkt gewoon keihard mee. Door dit allemaal te laten gebeuren, door zo enorm close te blijven met iemand die verder iedereen in zijn omgeving heeft weggepest, door maar te blijven drammen dat je haar moet ontmoeten, liever gisteren nog dan vandaag, door de hele tijd te ventileren hoe belangrijk die ontmoeting voor hem is. Ik zou er echt niet op rekenen dat je van hem veel hoeft te verwachten, ik snap überhaupt niet waarom er nog mensen zijn die vinden dat je dit maar moet doorstaan om te kijken of ze echt zo erg is. Ja, zo erg is ze, dat heeft ze allang laten zien, en in het zeer onwaarschijnlijke geval dat dat niet echt is dan is dan is hij zo erg, want dan heeft hij al die opmerkingen in de trant van varken en kreng zelf verzonnen.

Ik snap dat je verliefd bent, maar ik zou heel goed nadenken of je jezelf wel aan deze getikte tweeling bloot wil stellen. En nee, zolang hij zo met haar blijft, zal hij waarschijnlijk nooit een partner hebben, maar dat is zijn eigen keus en zijn eigen schuld.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit doet me denken aan een op zich lieve ex van mij: hij had een ex die naar mij toe vreselijk negatief en beledigend was en naar hem toe ontzettend bezitterig. Ze was op elk familiefeest, ze belde om de haverklap of hij haar kon komen helpen en het voelde alsof hij en zij meer bij elkaar hoorden dan hij en ik.
Ik vond het vreselijk en ik hield het niet vol.
De man zelf was lief en verder heel toegewijd, maar hij kon zich niet van haar losmaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een naar en onnodig begin van een nieuwe relatie.

Ga gewoon morgen naar schoonmoeder en schoonzus-from-hell. Dan kan je met eigen ogen zien hoe het is en hopelijk voor jezelf op komen, en zien wat vriend doet. Maakt het alleen maar makkelijker om daarna te besluiten wat je gaat doen. Want met wat je schrijft lijkt dit niet te gaan werken….
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
05-05-2024 17:44
Dit.
Werkt hartstikke goed.
En als ze het herhaalt, kun je zeggen: snap ik nou goed dat je zegt: [vul hier belediging in]. Dat accepteer ik niet.
Dan kun je vertrekken.
Dit zou precies zijn hoe het moet. Maar to is nog erg jong en komt op mij behoorlijk onzeker over wat dit soort confrontaties betreft. Ze durft haar eigen vriend niet eens terecht te wijzen. En dan moet ze tegenover zo'n communicatief harde vrouw zo direct zijn? Terwijl de setting op zichzelf al enorm spannend en beladen is. Dat zie ik niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gaan en haar als eerste de hand schudden en jezelf voorstellen als het dikke varken.
En daarna gezellig met moeders aan de klets.

Waarom vindt moeder trouwens dat het tijd is dat ze jou nu ontmoet na 3 maanden?
Heeft jouw vriend zelf ook nog een mening?
Laat jezelf niet onzeker maken zeg, zo gezellig klinkt deze familie niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gaan naar dat etentje. Zou het heel vreemd vinden als schoonzus heel onaardig zou doen en dat zowel je vriend als schoonmoeder haar niet terecht zou wijzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet alles gelezen en vind dit een moeilijke situatie. Maar zelf was ik allang
weg gegaan. In ieder geval sterkte en succes met alles To!
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel90 schreef:
05-05-2024 20:41
Ik zou gaan naar dat etentje. Zou het heel vreemd vinden als schoonzus heel onaardig zou doen en dat zowel je vriend als schoonmoeder haar niet terecht zou wijzen.
En anders weet je genoeg….
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou vandaag niet gaan als de zus ook komt. Misschien gaan ze er in de familie heel makkelijk mee om, uit gewenning ofzo, maar ik zou vriend met de neus op de feiten drukken: “Je vrienden willen al niet meer bij je thuis komen, dat is niet normaal. En ik ben ook gekke Henkie niet, ik ga zeker niet iemand ontmoeten die nu al allemaal lelijke dingen over mij heeft gezegd en waarvan je vrienden nota bene zeggen dat ik na 5 minuten samen huilend bij haar wegren. Regel eerst maar met haar dat ze normaal doet en meteen haar excuses begint aan te bieden zodra ze me ziet en anders hoef ik haar niet te zien.”

Maar ik denk niet dat jouw vriend dit laatste kan doen op het moment. Het feit dat hij jou pusht om iemand te ontmoeten die zo afschuwelijk tegen je doet zegt al heel veel. Hij zal vast ook veel om jou geven. Maar als puntje bij paaltje komt is zijn zus is op dit moment belangrijker voor hem dan jouw (mentale) welzijn.

Hij is te jong, misschien moet hij eerst nog een paar vriendinnen verliezen voordat er bij hem echt een lichtje gaat branden. En onderschat ook de invloed van de tweelingband en familie dynamiek niet. Jij moet op dit moment heeeel sterk in je schoenen staan en echt een lange adem hebben. En dan nog denk ik dat het hem nu waarschijnlijk niet gaat worden en dat jij uiteindelijk de grote verliezer gaat zijn met een bak frustratie en verdriet erbij. Deze man is eigenlijk al bezet (of staat in ieder geval toe dat hij flink geclaimd wordt).

Je geeft ook aan dat dit je eerste serieuze relatie is. Mijn tip: 3 maanden lijkt lang, maar is echt niet lang. Gun jezelf een andere, makkelijkere relatie met iemand anders die wel echt volledig voor jou kan gaan en stap hieruit voordat je echt heel erg gekwetst wordt en een ontzettend rottige eerste serieuze relatie krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb aangegeven dat ik een etentje te lang en te snel vind voor een eerste ontmoeting. Zijn moeder heeft gevraagd of ik vanavond en wat wil komen drinken, ik heb hier ja op gezegd. Ik moet vanavond mijn achterneefje ophalen van voetbal dus een goed excuus om op tijd te moeten vertrekken.

Zweet staat werkelijk waar in m´n bilnaad, maar ik ga het maar doen. Dan ben ik in ieder geval van de stress af. Ik zal een update plaatsen hoe het gegaan is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Amada schreef:
06-05-2024 14:22
Ik heb aangegeven dat ik een etentje te lang en te snel vind voor een eerste ontmoeting. Zijn moeder heeft gevraagd of ik vanavond en wat wil komen drinken, ik heb hier ja op gezegd. Ik moet vanavond mijn achterneefje ophalen van voetbal dus een goed excuus om op tijd te moeten vertrekken.

Zweet staat werkelijk waar in m´n bilnaad, maar ik ga het maar doen. Dan ben ik in ieder geval van de stress af. Ik zal een update plaatsen hoe het gegaan is.
Zus woont toch niet bij moeder. Wie weet is ze er niet.

En verder zou ik de tip volgen die gegeven is ; ‘ hoor ik je nu echt zeggen dat ik een dik varken ben?, dat vind ik heel erg onaardig en ik wil excuses of ik vertrek’. Of woorden van gelijke strekking.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Krulliebollie73 schreef:
06-05-2024 14:41
Zus woont toch niet bij moeder. Wie weet is ze er niet.

En verder zou ik de tip volgen die gegeven is ; ‘ hoor ik je nu echt zeggen dat ik een dik varken ben?, dat vind ik heel erg onaardig en ik wil excuses of ik vertrek’. Of woorden van gelijke strekking.
Dit vind ik een slecht advies.
Als die zus echt zo’n kreng is wat boeit het haar dan dat TO vertrekt. Dat is toch precies wat ze wil?

Hou het bij ik vind dat erg onaardig en negeer haar vervolgens. Focus je op moeder om kennis mee te maken.
Onthoud dat jullie allemaal volwassen zijn en dat je gewoon volwassen gedrag kan verwachten en anders iedereen er op aanspreken dat het heel raar gedrag is wat niet accepteert dient te worden.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Moeder heeft zus toch het huis uit gezet vanwege diens wangedrag? Hoezo staat moeder er dan zo op om iets te doen waar zus ook bij is, én is zus bij dat telefoongesprek?

Heeft je vriend het beeld zélf wel helemaal helder? Ik vind dat er rare randjes aan dit verhaal zitten t.a.v. zijn rol hierin.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Amada schreef:
06-05-2024 14:22
Ik heb aangegeven dat ik een etentje te lang en te snel vind voor een eerste ontmoeting. Zijn moeder heeft gevraagd of ik vanavond en wat wil komen drinken, ik heb hier ja op gezegd. Ik moet vanavond mijn achterneefje ophalen van voetbal dus een goed excuus om op tijd te moeten vertrekken.

Zweet staat werkelijk waar in m´n bilnaad, maar ik ga het maar doen. Dan ben ik in ieder geval van de stress af. Ik zal een update plaatsen hoe het gegaan is.
Ik snap volkomen dat je zenuwachtig bent. Veel sterkte en succes met alles!
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook zenuwachtig zijn.

Succes to. Hopelijk steunt je vriend je!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hoop ik ook. Lijkt me erg zenuwslopend.
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Was ze voor de scheiding ook al zo? Klinkt mij in de oren dat zij enorm met zichzelf in de knoop zit en dit op alles en iedereen afreageert. Eigenlijk bijzonder zielig. Ze heeft professionele hulp nodig en niemand die haar helpt. Ook jouw vriend heeft hulp nodig want hij kan niet tegen haar opboksen. Mijn advies: laat hem los. Zolang hij niet voor zich en voor jou opkomt, heeft jullie relatie geen schijn van kans. Dat ligt dus niet aan haar maar vooral aan hem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben heel benieuwd…. Is het zo gezellig met schoonzus dat jullie zijn gaan feesten? Of heeft ze je opgesloten in de kelder?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gisteren naar zijn huis gegaan en kennis gemaakt met moeder en stiefvader. Oprecht hele leuke, sociale mensen, ik werd hartelijk ontvangen en het was eigenlijk totaal niet ongemakkelijk. Het gesprek kwam makkelijk op gang en mijn zenuwen verdwenen aardig snel. Tot dat zijn zus binnen kwam denderen. Moeder en vriend keken stik verbaast dat zij binnenkwam, achteraf bleek dat stiefvader bij oma had laten waaien dat ik zou komen, erg fijn.

Vanaf het moment dat zij binnenkwam was de sfeer aardig gespannen, koel en stil. Ik probeerde mijn zenuwen onder controle te houden en stond op om haar een hand te geven. Ze negeerde dit, gaf vriend een knuffel en plofte naast hem neer op de bank. Het eerste wat ze tegen mijn vriend zei was "dus, hier is ze eindelijk? Hoe heet ze ook alweer?" Alsof ik er niet bij zat? Best awkward. Ik keek haar aan en zei mijn naam, voordat mijn vriend dit deed. Ze keek mij niet eens aan, alleen mijn vriend en reageerde heel lacherig "ah ja, dat was het."

Moeder voelde zich duidelijk ongemakkelijk en probeerde het gesprek verder op gang te krijgen. Ze zei tegen zijn zus dat ik ook in de zorg werk en hetzelfde studeer als wat hun moeder doet voor werk. Zus reageerde lachend dat de helft van de vrouwen in Nederland deze baan hebben. Geen idee wat ze er mee wilde zeggen, maar ik negeerde het. Moeder probeerde haar wel een soort van te remmen bij alle opmerkingen wat continu eindigde in discussies met zus.

Ze had werkelijk waar overal een mening over. Niet alleen bij mij, maar bij iedereen. Overal zei ze wel wat op. "roer niet zo hard" "wat is dit voor k#t muziek" "zet eens een andere zender op" "waarom staat je auto in de zijstraat en niet voor de deur" "beweeg niet zoveel met je voet" ik kan uren doorgaan, het was zo vermoeiend. Ze vergelijkt eigenlijk alles met zichzelf, ik vind dit, ik vind dat, ik doe dit, ik wil dit, ik denk dit, ik ik ik ik ik. Ik kreeg er bijna stuiptrekkingen van.

Ze heeft meerdere indirecte opmerkingen gemaakt naar mij toe, maar moeder ging hier aardig hard op in elke keer. Wel fijn, maar ook naar dat dit nodig was. Ze vroeg wat ik deed naast mijn werk, studie en vriend. Ik vertelde haar dat ik sinds 1.5 jaar vrijwilliger ben van een oude dame bij mij in de wijk, één keer per week boodschappen voor mw. doe, haar vuilnisbakken buiten zet en 1x per week koffie kom drinken en daarop kreeg ik lachend "staat dat goed op je CV? Ik ken mensen die dezelfde dingen doen op PGB basis, dus nog lekker verdienen voor de werkzaamheden die jij doet. Maar volgens mij is dat alleen voor HBO'ers, dus ik begrijp het wel." Deze opmerking viel bij mij aardig verkeerd. Ik antwoordde best wel fel dat de waardering die ik krijg van deze mevrouw meer waard is voor mij dan een paar centen en dat de PGB zorg veel meer inhoud dan dingen die je doet uit liefdadigheid. Ze begon te lachen, maar stiefvader kwam er weer tussen.

Hoe vaak mijn vriend het gespreksonderwerp veranderde en hoe vaak stiefvader en moeder probeerde de vrede te bewaren was niet meer op 2 handen te tellen. Elke keer wanneer zus begon te praten zag je de spanning in het gezicht van hun moeder. Ze gaf haar moeder en stiefvader eigenlijk een soortgelijke energie als mij, maar tegen mijn vriend is ze poeslief. Tenminste lief, ze viel wel een paar keer fel uit tegen hem, maar mijn vriend mag wel wat ballen gaan kweken i.p.v. haar opmerkingen naar hem toe weg te lachen waardoor zij ook gaat lachen.

Ze vroeg veel dingen over mij, maar niet direct aan mij en eigenlijk alles via mijn vriend. "Waar woont ze?" "Voor welke organisatie werkt ze?" Ik gaf steeds antwoord voor mijzelf en vriend gaf zelf ook aan dat ze het direct aan mij kon vragen, maar ze gaf hier geen gehoor aan. Dit was oprecht erg irritant, want het leek alsof ik er niet bij zat ofzo.

Ze vroeg ook nog aan mij wat ik vind van tattoos. Ik antwoorde dat ik de echt wel mooi vind, maar niet bij mijzelf. "oh haha, ja mijn broer en ik gaan er samen een laten zetten namelijk." ik antwoorde alleen "leuk." tot vriend zei "jij wilt er een laten zetten samen, maar ik niet." ik dacht dat die zus niet goed werd. "Oh dus nu je met haar gaat wil je het ineens niet meer?" vriend en zus kregen een discussie, moeder kreeg spontaan een opvlieger en ik was er klaar mee. Ik heb iedereen bedankt en toen ik naar buiten liep kwam moeders achter me aan om excuses te maken.

Ik weet gewoon niet wat ik van haar moet denken, ze komt in mijn ogen mega onzeker over en het lijkt alsof ze zich verbergt achter een masker. Alsof ze wel geaccepteerd word als zij onaardig is ofzo. Normaal zie je zulke types bij Mr. Frank Visser. Ik weet niet precies of dit is wat ik verwachtte of erger, maar man wat een houding heeft die meid. Mijn vriend heeft wel ooit verteld dat zijn zus geen vrienden heeft en ik begin steeds meer het idee te krijgen dat ze iedereen om hem heen af stoot omdat ze bang is dat hij minder tijd heeft voor haar. Ik hoef haar in ieder geval niet meer te zien, want zodra zij begint word alle energie uit je gezogen. Ze maakte elke opmerking op een beleefde toon met een lieve lach op haar gezicht, maar het is wel duidelijk dat er bij zus iets aan de hand is, want zelfs mijn cliënten met borderline gedragen zich minder wisselend dan haar.

Sorry voor mijn enorme klaagzang, maar ik had een update beloofd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven