bejaarde moeder sleutel laten inleveren?

18-08-2009 00:28 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn bejaarde moeder (nog goed ter been) heeft een sleutel van mijn huis. De laatste jaren maakt ze er een gewoonte van om onaangekondigt in mijn huis te verschijnen. Soms lig ik lekker op de bank te doezelen en staat ze ineens achter me. Schrik me rot.

Laatst hadden vriendlief en ik het erg gezellig samen (kids waren de hort op, kaarsje, dekbedje op de bank, filmpje), hoor ik de sleutel in het slot en het volgende moment staat ze naast ons in de huiskamer.

Het vervelendste van alles vind ik dat ik merk dat ze wel eens in mn huis snuffelt als ik er niet ben. Dan is er ineens opgeruimd en gepoetst, maar ook merk ik dat ze snuffelt tussen paperassen en in mn kasten zit.

Ze heeft een sleutel voor noodgevallen en ik vind het moeilijk om tegen haar te zeggen dat ze die moet inleveren. Aan de andere kant maakt ze het soms wel heel bont.

Het rare van alles is dat ouders vaak wel van uitwonende kinderen accepteren dat ze "zomaar" binnen vallen. Zou dat zijn omdat wij ook in dat huis gewoond hebben en derhalve denken dat wij ons dat kunnen permitteren?

Lastig verhaal... wie helpt?
Ik zou dit wel heel vervelend vinden! Kan me heel goed voorstellen dat je hier niet van gediend bent. Maar hoe je die sleutel terug krijgt zonder dat ze mogelijk beledigd zal zijn dat je niet wil dat ze de sleutel heeft...denk niet dat er een manier is behalve uitleggen waarom!
Heb je al eens besproken wat jij ervan vindt? Ik kan dat niet duidelijk terugvinden in je bericht. Een waarschuwing en vertellen dat je het heel vervelend vindt, zou bij de meeste mensen prima werken.

Maar ik vraag me af: Is je moeder dementerend dat ze opeens dit gedrag vertoont? In dit geval is het natuurlijk moeilijker te bespreken en is de sleutel terugvragen misschien een beter idee, maar mogelijk wel pijnlijk.

En dat wel zomaar bij je ouders binnenlopen terwijl het absoluut niet andersom gebeurt, tja daar maak ik me ook schuldig aan. Hoewel ik meestal wel even bel. Ik denk dat het ook vooral is omdat ik in dat huis gewoond heb. Mochten mijn ouders verhuizen, zal het denk ik anders zijn.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Heb jij je grens al duidelijk aangegeven ?

Zo niet dan moet je dat eerst doen. Moeilijk ? Ja ! Maar wel nodig :-)

"mam, jij hebt mijn sleutel in noodgevallen. En niet om zomaar onaangekondigd bij mij binnen te vallen, ik ga er vanuit dat je dat begrijpt en respecteert, en dus niet meer plotseling bij mij in de huiskamer staat, want ook ik heb recht op een privé leven."

Zoiets.

Heb je dat al een keer gedaan, dan zou ik idd de sleutels terug vragen.

Succes ermee .
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Singalala... ik heb het wel eens tegen haar gezegd.... op een moment dat ze ineens achter me stond (en ik tegen het plafond schoot van de schrik). Dat was in een verwijtende toon omdat de situatie daarnaar was. Niet zo handig, maar wel begrijpelijk.

Ze is niet dementerend, maar af en toe wel door de war. Ik denk echter dat dat niet de reden is van haar onaangekondigde bezoekjes.

Raar he, dat wij wel gewoon bij onze ouders binnenvallen. Het moet inderdaad te maken hebben met het feit dat wij daar gewoond hebben. Toch klopt het niet en is het evenzeer verwijtbaar. Moeders kan immers ook op de bank zitten dutten en schrikken als er iemand in de kamer staat.
[quote]borodini schreef op 18 augustus 2009 @ 00:38:

Heb jij je grens al duidelijk aangegeven ?

Niet goed genoeg blijkbaar.
Mijn moeder woont in het buitenland, mijn vader woont redelijk ver bij mij vandaan, dus ik val niet zomaar bij ze binnen.

Mijn vriend heeft wel de sleutel van het huis van zijn ouders, maar loopt ook niet zomaar bij hun binnen.

Als ik jou was zou ik dat ook niet meer doen, zodat zij weet dat zij niet bij jou zomaar binnen kan, maar dat jij ook niet zomaar bij haar naar binnen hobbelt.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik heb een sleutel van het huis van mijn ouders, maar zou nooit zomaar onaangekondigd binnen vallen. Woon ook in een andere stad en kom er niet elke week, maar niet alle kinderen vallen zomaar bij hun ouders binnen.
Je beschrijft het erg leuk ... ik kan er erg om lachen.

Maar ja vervelend blijft het natuurlijk wel. Je kunt overwegen op de deur een schuif aan te brengen, zodat de deur niet meer van buitenaf te openen is als je zelf binnen bent.

Als jullie uit huis zijn en je wilt dan niet dat ze binnenkomt, dan moet je echt met haar praten. Een ander slot er in zetten zonder vooraf te overleggen is wel erg confronterend.
Je kan ook bij je moeder langs gaan als je boodschappen hebt gehaald, en haar dan zeggen dat je je sleutel verloren hebt en even de hare nodig hebt, en daarna "vergeten"om het terug te geven.
je moeder moet jouw privacy respecteren net zo goed als jij dat bij haar doet.

ik ben t met borodini eens dat je de sleutel terug moet vragen,wil t niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

wordt ze dan boos oke dan heeft ze iets om over na te denken,

het is toch van de gekke dat ze in je spullen zit?

ik heb ook sleutels van m,n kinderen maar dat is echt voor noodgevallen ik zal daar nooit zomaar binnenvallen.

ze hebben ook n sleutel van ons,we missen wel eens wat koekjes of n biertje maar ach dat geeft niet,vroeger vraten ze complete kasten leeg.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Wij hebben gewoon een ander slot erin gezet,dus ook niet het probleem gehad om de sleutel terug te vragen,ik voelde me gewoon niet meer rustig in mijn eigen huis,dat is nu opgelost,misschien niet de netste manier,maar wel goed voor mijn rust.
Mijn dochter woont in het buitenland....dus zomaar binnenlopen kan niet eens. Maar als ze in de buurt zou wonen, zou ik dat ook niet doen! Ik heb ook sleutels van vrienden (en omgekeerd) en die gebruik ik alleen als ze met vakantie zijn, om de plantjes te doen en de post.
daar zou ik dus ook totaal niet op zitten te wachten.

Ik zou voortaan de deur van binnenuit op slot draaien als je thuis bent en geen zin hebt in onverwachts bezoek.
o ja, ik stap wel zo bij mn ouders binnen. Maar nooit onaangekondigt, ze weten wanneer en hoe laat ik kom.
quote:sammy50 schreef op 18 augustus 2009 @ 05:15:

Wij hebben gewoon een ander slot erin gezet,dus ook niet het probleem gehad om de sleutel terug te vragen,ik voelde me gewoon niet meer rustig in mijn eigen huis,dat is nu opgelost,misschien niet de netste manier,maar wel goed voor mijn rust.

Maar dan komen de ouders er vanzelf toch wel achter als de sleutel niet meer past? Dan is het netter om de discussie vooraf eerst aan te gaan ("we willen niet dat je de sleutel zomaar gebruikt") en aan te kondigen dat de sloten gewijzigd gaan worden en dat zij niet meer de sleutel gaat krijgen.

Ik kom overigens niet onverwacht bij mijn ouders binnenvallen. Ook niet andersom. Scheelt wel dat de reistijd langer dan een uur is, dus dan wil je ook niet voor niks langs proberen te gaan
Wat heeft het bejaard-zijn van je moeder ermee te maken?
Wij hebben ook de sleutel van mijn schoonmoeder. Wij gebruiken dit alleen als we de plantjes moeten verzorgen. Die sleutel is niet bedoeld om onaangekondigd binnen te vallen.

Daarbij als we bij schoonouders/ouders op bezoek zijn dan kondigen we dit ook aan.
Doe je hetzelfde bij je moeder? Dus zomaar binnenvallen als je in de buurt bent, zonder aanbellen/aankloppen of vooraf aankondigen?

Ik zou het inderdaad met je moeder bespreken. Dat je het vervelend vindt, dat je je te pletter schrikt en dat je dat niet wilt. Ik bedoel: het is je moeder. Die moet je toch wel wat eerlijk kunnen zeggen?
Ik bel ook altijd aan, als ik naar mijn moeder ga. Zelf zegt ze dan zelf: 'Je kan toch binnen, je hebt een sleutel!' Maar mijn antwoord is dan altijd dat ik ook niet wil dat ze bij mij zo komt binnen vallen.

Maar goed voor jou, ik zou nu ook een keer aangeven dat je het echt niet prettig vindt dat ze zomaar binnen komt (op een vriendelijke, niet verwijtende toon) en anders de sleutel terug vragen.
quote:tjilla schreef op 18 augustus 2009 @ 08:08:

Wat heeft het bejaard-zijn van je moeder ermee te maken?Inderdaad, nou je het zegt....
.
Ik heb het op een gegeven ogenblik gewoon gezegd, hoor. ( overigens ook een bejaarde moeder ) Ze stond hier elke dag binnen. Je hebt gewoon recht op je eigen leven en ze hebben al helemaal niets in je huis te zoeken als je er niet bent. Doe ik bij haar ook niet. Ze was trouwens best wel beledigd, dat is mijn moeder nogal snel, maar daar is ze weer overheen gekomen. Gewoon zeggen dus, ze kunnen wel tegen een stootje, hoor.
quote:ronniemitchel schreef op 18 augustus 2009 @ 00:58:

Je kan ook bij je moeder langs gaan als je boodschappen hebt gehaald, en haar dan zeggen dat je je sleutel verloren hebt en even de hare nodig hebt, en daarna "vergeten"om het terug te geven.hihi, niet de meest nette oplossing, wél een slimme!!
quote:ronniemitchel schreef op 18 augustus 2009 @ 00:58:

Je kan ook bij je moeder langs gaan als je boodschappen hebt gehaald, en haar dan zeggen dat je je sleutel verloren hebt en even de hare nodig hebt, en daarna "vergeten"om het terug te geven.Goed idee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven