Beloftes niet nakomen partner

24-01-2020 02:17 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik zou graag advies willen, al verwacht ik wel veelal ‘je moet goed nadenken wat jij wilt’. Ik ben gewoon benieuwd hoe een buitenstaander kijkt naar dit probleem en wat het advies dan is van een neutraal persoon.

Mijn partner is een lief persoon. Helaas accepteert zijn familie mij niet en hebben ze van alles gezegd over mij wat niet waar is. Nu is het aan hem hoe hij ermee omgaat want hij kent mij natuurlijk het beste. Desondanks moet ik zeggen dat het volgende mij wel teleurstelt en doet nadenken over of ik dit nog wel langer wil volhouden of ben ik ongeduldig? En of hij nu toch hun gelooft ipv conclusies trekt op basis van hoe ik ben en hij me dus kent.
Ik weet dat relaties tijd nodig hebben om naar elkaar toe te groeien, maar het raakt me wel heel erg.

Mijn vriend maakt soms beloftes uit zichzelf, van financiën tot huishoudelijke taken. Een voorbeeld is dat hij zelf oppert dat wanneer hij zijn salaris krijgt hij een deel op de huishoudelijke rekening wilt zetten met name als hij wat extra krijgt. Nu puntje bij paaltje, komt hij erop terug en geeft aan dat wanneer hij dat doet ik dit bedrag ook hoor over te maken. Ik vond het erg lief en was er trots op dat hij zo denkt en wilt investeren in onze toekomst.
Hij heeft me erg teleurgesteld met zijn actie, dit is al de zoveelste. Ik denk: Zijn geld is zijn geld en hij hoort zelf te bepalen wat hij met zijn geld wilt doen. Ik voel me er niet comfortabel bij om dat voor hem te beslissen. Maar het terugkomen stelde me wel erg teleur en zijn reactie (argument) maakte het erger voor mij. Ik heb sterk het gevoel dat hij mij niet vertrouwt, maar ook dat hij mij en ons in de relatie dus bepaalde dingen niet gunt. Ik merk veel ik ik ik en vergelijken met mij situatie.

Ik investeer in mijn relatie omdat ik van hem hou en graag van alles wil delen. Ik koop graag wat in de zoveel tijd. Denk vaak aan hem. En dit gedrag, veel beloven en ineens terugnemen is allemaal heel principieel en zakelijk. Ik twijfel hierdoor of ik dit wel wil omdat ik zo niet kan bouwen op hem. En ik zelf niet zo ben. Ik doe dingen graag, uit liefde en denk dan niet na of hij hetzelfde ook bij mij doet.

Wat vinden jullie hiervan? Any advies?
cheripie schreef:
24-01-2020 19:07
Mijn vraag gaat over beloftes maken en dat terugnemen. Ik wil weten hoe een buitenstaander hier tegenaan kijkt. En of het idd een vertrouwenskwestie is als je dit zo hoort.
Kan iemand mij daar iets over zeggen? Hoe jullie daar zelf mee omgaan? Wat van denken?
Als hij zijn beloftes niet nakomt, zou ik hem niet meer vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Als het beloftes zijn om jou te helpen, met jouw huishouden en jouw financiën dan klinkt het allemaal heel vrijblijvend.

Hey klinkt alsof hij bij jou in is getrokken.

Heeft hij ooit zelfstandig een huishouden gevoerd of altijd alleen zijn moeder geholpen?
Bij het laatste heeft hij geen idee wat er de hele week moet gebeuren.

Je moet om de tafel.
Wat is acceptabel en wat niet? ( vaat in de wasbak, volle vuilniszak, geen schone was).
Wie is verantwoordelijk voor welke taken en wanneer mag je elkaar aanspreken.
Hoe vaak moeten dingen gebeuren.
Dat soort dingen.
Want daar denken jullie misschien helemaal niet hetzelfde over.

Daarna dat gedraai. Als hij dat vaker doet is het over. Maar misschien houdt hij niet van ruzie en denkt hij dat hij zo geen ruzie krijgt. Leerpuntje.

Een jaar samen in één huis wonen is blijkbaar niet hetzelfde als samen een huishouden voeren.
Alle reacties Link kopieren
Een belofte niet nakomen doen heel veel mensen wel eens. Denk bijvoorbeeld aan de huwelijksbelofte. Maar als mijn partner zonder goede uitleg keer op keer een belofte niet zou nakomen dan ben ik er op een gegeven moment klaar mee. Zeker als de belofte echt een afspraak betreft. Impulsieve mensen kunnen wel eens wat roepen over hun intenties Dat is voor mij geen belofte: tenzij we het serieus hebben besproken zodat het een wederzijdse afspraak is.
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk is vooral goede communicatie. Geef aan wat het met je doet als hij zijn intenties, beloften of afspraken niet nakomt. Op een niet aanvallende manier. In de trant van: Karel ik had gerekend op xxx ( vul de belofte in). Ik voel me xxxx nu je terugkomt op de belofte omdat xxxx: neemt hij je gevoel en feedback niet serieus dan wordt het lastig om er met elkaar uit te komen. En zou ik er na diverse pogingen om er met elkaar uit te komen, de stekker uit de relatie trekken.
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
cheripie schreef:
24-01-2020 19:07
Mijn vraag gaat over beloftes maken en dat terugnemen. Ik wil weten hoe een buitenstaander hier tegenaan kijkt. En of het idd een vertrouwenskwestie is als je dit zo hoort.
Kan iemand mij daar iets over zeggen? Hoe jullie daar zelf mee omgaan? Wat van denken?

Ehm.. hij wilde meer bijdragen, maar jij hebt dat in eerste instantie afgehouden. Had je dat niet gedaan, had hij zich waarschijnlijk aan de afspraak gehouden. Verder hebben jullie 50/50 gedaan, toen jij meer verdiende, lees ik uit je post. Dan lijkt het wel zo eerlijk als je dat nu ook doet. Toen hield jij meer over, nu hij.

Verder denk ik dat je moet kijken wat jij wilt en waar jij staat en waar hij staat en hoe jullie dit sámen op kunnen lossen. Wat is eerlijk en waarom. Wat is haalbaar en waarom. Als je er samen niet uitkomt, dan met een onafhankelijk persoon erbij, die verstand van zaken heeft. Die niet alleen kijkt naar nu, maar ook naar toekomst. Die aankaart hoe je met veranderingen van de situatie op een eerlijke manier om kunt gaan. En daarbij aantekent dat niet iedereen hetzelfde eerlijk vindt.

Jij lijkt te vinden dat je door het verleden in het heden ergens 'recht' op hebt. Hij denkt daar anders over. Maar hij denkt ook dat jij wel voor hem zult zorgen, ook als je dat nu door je gezondheid niet kunt. Er speelt vanalles, wat de stand van zaken vertroebelt. Dus werk vanuit jezelf. Hij werkt vanuit zichzelf en kijk waar je elkaar kunt vinden. Polderen. En als dat niet lukt, is jouw liefde dan genoeg om bijvoorbeeld altijd zijn huishouden te doen. (dat vind ik een enorme afknapper in elk geval)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Jullie communicatie lijkt niet hoed, daardoor komt nu het gevoel dat hij beloftes niet nakomt.
Hier gebeurt het zelden dat iemand iets niet nakomt wanneer hij/zij dat belooft, gebeurt het wel dan komt diegene even met uitleg: “sorry schat, ik zou nog even langs ah voor dit en dat maar ik ben het straal vergeten”
Grote dingen zoals huishoudgeld zijn standaard geregeld en dus niet afhankelijk van beloftes van de een of de ander. Hetzelfde geldt voor het huishouden.

Jullie moeten om de tafel en heldere afspraken maken. Raak je ook niet zo snel teleurgesteld...
Alle reacties Link kopieren
cheripie schreef:
24-01-2020 19:07
Mijn vraag gaat over beloftes maken en dat terugnemen. Ik wil weten hoe een buitenstaander hier tegenaan kijkt. En of het idd een vertrouwenskwestie is als je dit zo hoort.
Kan iemand mij daar iets over zeggen? Hoe jullie daar zelf mee omgaan? Wat van denken?
1. hoe hard & duidelijk waren die beloftes
2. is de situatie erg veranderd, zouden nieuwe afspraken wijs zijn?
3. Praten jullie hier over?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met het niet zo zwaar maken over beloftes niet nakomen, jij zegt immers zelf dat het niet hoeft en daarna moet het toch wel; hij kan hetzelfde gevoel hebben als jij.

Als je samenwoont, maak je duidelijke afspraken. Stofzuigen en afstoffen gaat qua tijd wel gelijk op, maar wie doet het wassen, ophangen en opruimen, vaatwasser inruimen, badkamer schoonmaken, wc schoonmaken, dweilen, ramen lappen, bedden verschonen etc? Laat hem inzien dat al deze taken (en ik ben er vast wel een aantal vergeten) niet opwegen tegen alleen stofzuigen.
Zelfs als je niet werkt, hoeft dat niet, dan is 50-50 ook niet eerlijk maar praat erover.

Zoals hierboven al gezegd wordt, alles heeft te maken met verwachting en afspraken, zet ze desnoods op papier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven