Bevriend stel zit steeds te kiften bij bezoek...

12-06-2008 10:21 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik 'zit' met het volgende 'probleem'. Wij zijn al jaren bevriend met een leuk stel. Het enige wat niet zo leuk is, is de manier waarop ze met elkaar omgaan. Eigenlijk is het vooral de manier waarop híj met haar omgaat. Hij behandelt haar bijzonder denigrerend en respectloos. Als we daar op bezoek komen (of zij hier), heeft hij altijd iets op haar aan te merken. Bijvoorbeeld over de dingen die ze zegt, de manier waarop ze eet, wat ze aan heeft, gewoon overal op eigenlijk. Ook heeft hij het voortdurend over andere vrouwen. Hoe lekker die en die wel niet is en hoe graag hij zus en zo wel niet zo 'doen'. Het vreemde vind ik dat hij tegenover anderen bijzonder vriendelijk, geinteresseerd en sociaal is. Het lijkt alsof hij zich voortdurend stoort aan zijn vriendin en haar steeds een naar gevoel wil geven, een soort van terecht wijzen. Zij reageert helemaal niet als hij dit doet en zit maar een beetje voor zich uit te staren. Ik heb al geprobeerd er eens met haar over te praten, maar ze reageert erg terughoudend en praat zijn gedrag goed. Ook heb ik hem er al eens (met humor) op aangesrpoken in haar bijzijn, maar dan grijnst hij alleen maar een beetje.

Het vervelende vind ik dat ik ondertussen een behoorlijke wansmaak van zijn gedrag krijg en steeds minder zin heb om iets met hen af te spreken. Ik vind het moeilijk vriendelijk te zijn tegen iemand die zich als een hufter gedraagt tegenover zijn eigen vriendin. Wat denken jullie? Kan/moet ik hier iets mee of is het helemaal hun verhaal en is mijn enige optie om dan maar minder af te spreken?
Dat herken ik Wij hadden (hadden ja) ook z'n stel in onze vriendenkring. Altijd snerende opmerkingen over en weer, altijd "ruzien" bah. Steeds zeiden we er wat van, ook met humor, maar ook gewoon recht voor z'n raap. Geen verbetering. Wij zijn inmiddels niet meer met ze bevriend, omdat de omgang die zij met elkaar hebben, niet de onze is. Ze gaan volgende maand trouwen
Ik vind je motto trouwens geweldig Marieke
Nee hoor, als iemand zich in jouw bijzijn vervelend gedraagt kun je diegene daarop aanspreken, jij hebt er immers ook last van.

Punt is wel dat je het juist niet met humor moet doen, want dan kan hij het afdoen als een grapje. Ook niet een subtiele hint. Wees vriendelijk maar direct. Dus zoiets als "wat een onaardige opmerking, ik vind het niet leuk als je dat zegt". Of "Misschien dat Marietje het niet erg vindt, maar ik stoor me hieraan, dus ik zou het prettig vinden als je ophoudt met haar te bekritiseren".

Als dat niet het gewenste effect heeft kun je altijd nog de bezoekjes verminderen. Of met haar alleen afspreken.
Persoonlijk vind ik het erg laf om iemand zo te kijk te zetten bij bezoek. Ik snap ook niet dat zij dat zo van kant laat gaan. Ik zou echt woest worden, maar goed daarom gaat hij waarschijnlijk ook door, omdat hij geen respons krijgt.

Mocht dit in mijn huis gebeuren, zou ik dat eerlijk gezegd niet op prijs stellen, ik vind het nogal sfeerverziekend. En zou dan ook die vriend er op aan spreken. Misschien kan je iets tegen hem zeggen als het weer gebeurd, van Hee kom op, doe even volwassen man. Zet je zelf even te kijk hier, houd ik niet zo van. Dan weet hij waar hij aan toe is toch?

Ik moet zeggen dat ik ook zou twijfelen of hij wel zon goede vriend is. Want iemand die zo met zijn vriendin omgaat vind ik nogal laag. Maar goed, misschien is hij zelf wel erg onzeker.
Goed dat je kijkt wat je eraan kan doen. Iig een goede vriendin zijn voor haar, wat je al doet, haar steunen, hem laten blijken dat je het niet op prijs stelt hoe hij doet en praat.

Kijk ook of je toch een keer gezellig met je vriendin ontspannen iets leuks kan doen en peil of er niet meer aan de hand is. Nou ja, jullie steun zal iig haar goed doen.

Sterkte.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
ai bekend probleem!

Mijn beste vriendin heeft bijna twee jaar een relatie en die 2 hebben ook constant gekibbel. Doodmoe word ik ervan. Het begint meestal met een beetje gemopper, maar eindigt soms in een echte ruzie, terwijl ik er zwaar ongemakkelijk bij zit..

Ik probeer het meestal een beetje te sussen, maar dat werkt niet echt. Mijn vriendin heeft het al helemaal niet in de gaten, want ze zegt tegen mij dat ze gelukkig is met haar vriend en dat ze nooit onenigheid hebben! (???) Ik vind het ook echt een moeilijke situatie, wil me aan de ene kant niet met hun relatie bemoeien, maar aan de andere kant heb ik gewoon geen zin meer om bij ze langs te gaan terwijl zij al 10 jaar mijn beste vriendin is!

Ben benieuwd naar de reacties van andere mensen!
Ik heb ook zo'n stel vrienden. Ik heb het haar op een gegeven moment gewoon gevraagd of de relatie nog wel goed zat en toen ze aangaf dat alles prima ging heb ik ook gezegd dat het me stoorde hoe ze met elkaar omgingen waar ik bij was en dat ik me daar ongemakkelijk bij voelde. Ze wist niet goed waar ik het over had omdat het de normale gang van zaken was. Toen heb ik het er maar bij gelaten.
Wij hadden twee van dat soort stellen in onze vriendenkring, en heel eerlijk: ik kan er niet tegen. We hebben er ergelmatig iets van gezegd, maar toen het niet beterde, hebben we het contact laten doodbloeden. Ik heb geen zin in gekibbel van anderen als ik lol wil maken. En elke keer hetzelfde gezeik, jammer, dat doe je maar thuis en niet bij mij.
Idd Tila

Zo zonde van je energie ook, je (verplicht) moeten bezighouden met ruzies van een ander. Blegh...
Trouwens naar aanleiding van die vrienden hebben mijn vriend en ik afgesproken elkaar nooit, maar dan ook nooit, te kakken te zetten waar anderen bij zijn, ookal hebben we onenigheid. Werkt overigens prima, vaak zijn we na afloop alweer vergeten waar het over ging.
Het waren niet eens ruzies, maar de hele tijd over en weer steekjes onder water, of erger nog, hij die tegen mijn Lief begon te zeiken over haar, zij die tegen mij begon te mopperen over hem... ik kan daar niks mee hoor. En zeker als het niet mijn beste vrienden zijn, maar gewoon kennissen.

Een van die stellen kibbelde en mopperde zelfs door op hun trouwdag Nou ja zeg!

Ik denk trouwens niet dat deze twee stellen zo erg zijn als wat MV beschrijft. Het is gewoon van dat standaardgekibbel, blerk!
Mayou, dat is de heilige regel van mijn ouders ;)

Nooit ruzie maken waar andere bij zijn en dus ook zorgen dat de onenigheden uitgepraat zijn voor je de deur uitgaat. Levert ze nu al 30 jaar een heel gelukkig huwelijk op! :D :D
quote:Felicity84 schreef op 12 juni 2008 @ 10:33:

ai bekend probleem!

Mijn beste vriendin heeft bijna twee jaar een relatie en die 2 hebben ook constant gekibbel. Doodmoe word ik ervan. Het begint meestal met een beetje gemopper, maar eindigt soms in een echte ruzie, terwijl ik er zwaar ongemakkelijk bij zit..

Ik probeer het meestal een beetje te sussen, maar dat werkt niet echt. Mijn vriendin heeft het al helemaal niet in de gaten, want ze zegt tegen mij dat ze gelukkig is met haar vriend en dat ze nooit onenigheid hebben! (???) Ik vind het ook echt een moeilijke situatie, wil me aan de ene kant niet met hun relatie bemoeien, maar aan de andere kant heb ik gewoon geen zin meer om bij ze langs te gaan terwijl zij al 10 jaar mijn beste vriendin is!

Ben benieuwd naar de reacties van andere mensen!

Alleen nog maar met haar afspreken.

Een paar vriendinnen konden ook niet meer tegen het gedrag van mijn ex. En wilde alleen nog maar bij hun thuis afspreken of ergens anders. Die wilde geen contact meer met hem.

Dat kan je toch gewoon zeggen tegen haar? Ik heb ook mijn vriendinnen behouden. En ze hadden nog gelijk ook.
Tja, echte ruzies worden het eigenlijk nooit (zij doet immers nooit mee). Ik heb het hier ook met mijn man over gehad, maar die stoort zich er niet aan. Hij vindt dat ze het maar lekker zelf uit moeten zoeken en dat wanneer zij er niets van zegt, dat niet aan ons is om te doen (zucht, mannen!). Ik heb me tot nu toe dus ingehouden, maar van te lang je mond houden laad de irritatie alleen maar op. Ik ben bang dat ik binnenkort een keer uit mijn vel spring tegen hem. Het is ook zo moeilijk te begrijpen, het is eigenlijk niks voor hem. Hij heeft tegen mij of mijn man nog nooit één lullige opmerking gemaakt.
Waarschijnlijk zit er veel scheef in hun relatie. De lijdzaamheid en het goedpraten van haar kant past daar ook in: vaak groei je daar in een ongelijkwaardige relatie in. Ik vermoed dat hij zich in gezelschap nog behoorlijk inhoudt en dat het er thuis veel erger aan toegaat De dominante partner is niet zelden heel sociaal en gezien bij buitenstaanders.

Ik zou eens met je vriendin praten, vertellen dat dit je opvalt en vragen wat zij ervan vindt. Open vragen en luisteren, stiltes laten vallen, dat is denk ik de beste manier. Val hem niet aan, maar laat juist weten dat je haar wilt horen. Dus niet zeggen wat jij vindt van zijn gedrag, maar bijvoorbeeld vragen wat zij ervan vond toen hij x zei of deed. Wees erop voorbereid dat ze niet wil toegeven (of misschien niet eens ziet) dat er iets niet goed zit. Het feit dat jij het wel ziet, kan haar wel aan het denken zetten en zal haar in elk geval het gevoel geven dat zíj niet gek is.

In gezelschap denk ik dat duidelijkheid de beste strategie is. Ik zou als hij zijn vriendin afbrandt, zeggen dat je niet tolereert dat er in jouw bijzijn zo respectloos over haar gepraat wordt en er direct een positieve opmerking over je vriendin aan toevoegen. Zo voelt zij dat je aan haar kant staat en krijgt ze ook eens een tegengeluid te horen van de negatieve opmerkingen die ze ongetwijfeld voortdurend naar haar hoofd krijgt.

Vrouwen die in zo'n situatie zitten, raken vaak geïsoleerd. Het zou fijn zijn voor je vriendin als jullie ook af en toe samen iets ondernemen. Dat zal haar zelfvertrouwen ook goed doen. Probeer, als je vriendin je iets waard is, de vriendschap met haar in elk geval te behouden. Ik heb zo'n idee dat ze die heel goed kan gebruiken...

groeten,

dubio
Ga in therapie!
quote:Felicity84 schreef op 12 juni 2008 @ 10:41:

Nooit ruzie maken waar andere bij zijn .

Dat was mijn streven ook altijd, en nog. Ik zal een partner nooit afvallen waar andere bij zijn. Maar dan moet het wel van 2 kanten komen wil het werken. Anders krijg je bovenstaande ellende dat de een vernederd wordt.

Uiteraard zit er meer mis in mijn ogen als iemand je zo behandeld, of er wel of geen vrienden bij zijn.

Daar wringt de schoen, er is meer mis, ziet zij dat en kan ze er nog niets mee, of misschien hebben ze daar al vaker ruzie thuis over.

Normaal is die situatie niet!!!!!
Ik kan me haast niet voorstellen dat deze vriend verder leuk is. Je kunt er best wat van zeggen, vind ik.

Wat moet jullie vriendin zich vreselijk voelen als dit gebeurt, zeg. Ik zou het niet negeren en ook niet met een grapje proberen duidelijk te maken.

Op het moment dat hij het zegt, meteen zeggen dat je het niet prettig vindt dat hij met zo weinig respect tegen haar praat.
.
quote:dubiootje schreef op 12 juni 2008 @ 10:46:

Waarschijnlijk zit er veel scheef in hun relatie. De lijdzaamheid en het goedpraten van haar kant past daar ook in: vaak groei je daar in een ongelijkwaardige relatie in. Ik vermoed dat hij zich in gezelschap nog behoorlijk inhoudt en dat het er thuis veel erger aan toegaat De dominante partner is niet zelden heel sociaal en gezien bij buitenstaanders.

Ik zou eens met je vriendin praten, vertellen dat dit je opvalt en vragen wat zij ervan vindt. Open vragen en luisteren, stiltes laten vallen, dat is denk ik de beste manier. Val hem niet aan, maar laat juist weten dat je haar wilt horen. Dus niet zeggen wat jij vindt van zijn gedrag, maar bijvoorbeeld vragen wat zij ervan vond toen hij x zei of deed. Wees erop voorbereid dat ze niet wil toegeven (of misschien niet eens ziet) dat er iets niet goed zit. Het feit dat jij het wel ziet, kan haar wel aan het denken zetten en zal haar in elk geval het gevoel geven dat zíj niet gek is.

In gezelschap denk ik dat duidelijkheid de beste strategie is. Ik zou als hij zijn vriendin afbrandt, zeggen dat je niet tolereert dat er in jouw bijzijn zo respectloos over haar gepraat wordt en er direct een positieve opmerking over je vriendin aan toevoegen. Zo voelt zij dat je aan haar kant staat en krijgt ze ook eens een tegengeluid te horen van de negatieve opmerkingen die ze ongetwijfeld voortdurend naar haar hoofd krijgt.

Vrouwen die in zo'n situatie zitten, raken vaak geïsoleerd. Het zou fijn zijn voor je vriendin als jullie ook af en toe samen iets ondernemen. Dat zal haar zelfvertrouwen ook goed doen. Probeer, als je vriendin je iets waard is, de vriendschap met haar in elk geval te behouden. Ik heb zo'n idee dat ze die heel goed kan gebruiken...

groeten,

dubioElk woord is zoooo waar Dubiootje.
Ik heb niet het idee dat ze er thuis ruzie over krijgen. Ik heb het idee dat zij er sowieso nooit iets van zegt, ze laat het gewoon over zich heenkomen. Ik vermoed dat hij zich thuis ook anders gedraagt, 'liever' is. Zij is een intelligente vrouw, ik kan me niet voor stellen dat ze bij hem blijft als ze alléén maar stront over zich heen zou krijgen.

Ik spreek ook wel eens alleen met haar af, maar dan lijkt dit onderwerp onbespreekbaar. Ze heeft ook nog nooit iets negatiefs over hem gezegd tegen mij. Ik heb wel eens geprobeerd om een beetje op mijn man te zeuren in de hoop haar aan te sporen ook eens iets los te laten, maar ook dat werkte niet.
Marieke ook intelligente vrouwen overkomt dit en zelfs die kunnen jarenlang in zo'n relatie blijven hangen.

Heeft niets met intelligentie te maken..
Heb je er weleens met hem over gepraat 1 op 1? Waarom hij zo doet en of hij niet zelf kan bedenken dat het anderen erg ongemakkelijk kan maken? En of hij niet begrijpt dat het echt geen leuke ervaring kan zijn voor zijn partner ook al zegt ze er niets van?
@Felicitaatje

Nee, ik heb het er nooit alleen met hem over gehad. Ik spreek meestal met háár af, mijn man met hém, of met z'n vieren. Dus ik zie hem eigenlijk nooit alleen.

@Superstar

Ik weet het, maar het is zo moeilijk voor te stellen. Ik ben dan ook totaal anders dan zij is en zou mijn man meteen onder uit de zak geven als hij mij (in gezelschap) zo zou behandelen.
Ik denk dat ik het persoonlijk 1 keer serieus zou willen bespreken met hem voordat ik mijn conclusies trok. Ik kan me voorstellen dat je dit echt niet leuk vindt en je een ander idee hebt van een leuke avond met vrienden. Misschien als je met hem erover praat dat hij beter zal begrijpen wat het doet/kan doen met anderen. En dan ook wat voor signaal hij in feite uitzendt naar zijn partner.

En als hij er niets mee doet, heb je het iig eerlijk aangekaart en kun je meer afstand nemen van hem zonder dat er onduidelijkheid is voor hun waarom je dat doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven