bezorgd om vieze schoonmoeder...

12-08-2009 15:50 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hm, gooi het toch even in de groep:

Mijn schoonouders zijn een aantal weken op vakantie. Mijn vriend en ik passen op hun huis. Da's echt heel fijn, want we zijn op het moment aan het verbouwen.

Nu is het mijn schoonmoeder die het huishouden runt. Proper vrouwtje om te zien, voorin de 50, gezellig en zorgzaam type. Blijkbaar dus totdat je de keukenkastjes opentrekt. Dat is me al eerder opgevallen maar nu (ging even de keuken poetsen) schrok ik toch echt.

De koelkasten (2 giga-grote terwijl ze met zn tweeen wonen) helemaal tot de nok toe gevuld met dingen die ver over de datum zijn. Vleeswaren van mei '09 en geopende potjes olijven van 2003. Ik heb de eerste koelkast helemaal leeggeruimd en blijkt dat de achterkant echt zwart staat van de schimmel. Ligt in dat druipgootje een geopend pakje ontbijtspek helemaal te verrotten. Helemaal behaard en slijmerig. (sorry, als je misselijk wordt)

Maar ook het aanrecht. Bizar veel lege boterbakjes gevuld met enorm veel plakkerige stofnesten en kapotte schroefjes, stukjes ijzerdraad, allemaal (in mijn ogen) onbenulligheden en zo víes!

Ze bewaart alles! En alles zit onder een dikke laag plakstof. Overal liggen briefjes met aantekeningen, artikeltjes, memo's, etc. Komt echt spooky over op mij. Maak me bezorgd. Dacht dat ze misschien in de war is of zo.

Nu ken ik mn schoonouders al 6 jaar en is haar gedrag altijd redelijk normaal (ze is wel vreemd, maar welke schoonmoeder niet...) maar ik was er echt van geschrokken.

Vriendje en zijn zus zeggen dat het altijd al zo is geweest.

Maar ik maak me dus best zorgen. En eigenlijk is mijn eerste vraag: zal ik dit met mn schoonmoeder bespreken, of zal ik me er niet mee bemoeien?
Maar waarom maak je je zorgen eigenlijk? Haar kinderen doen dat duidelijk niet. Zeggen dat ze altijd al zo geweest is?

Wanneer haar eigen kinderen dit niet maar willen bespreken, waarom zou jij dit dan wel doen?
Niet mee bemoeien!

Daar komt geheid ruzie van en dan heb jij het gedaan.

Als vriendje en zus zeggen dat ze altijd al zo is geweest, is er weinig kans dat ze nog veranderd.

Tenzij je berichten krijgt dat schoonmoeder en vader regelmatig ziek worden van deze toch wel ongezonde situatie dan zou ik mij er absoluut buiten houden.
Niet mee bemoeien.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Waar bemoei je je mee? Of liever gezegd: waar zou jij je mee bemoeien?
Kan allebei, bedenk wel dat er een risico is dat het je niet in dank wordt afgenomen als je er wel wat van zegt. Misschien dat dat het niet waard is?
Haha sugar, nee ze zijn niet vaak ziek.

Maar wat je zegt: ben idd bang dat ze er boos van wordt of dat ik haar kwets.

Maar dan uit eigenbelang: ze heeft last van reuma en zal in de toekomst meer ontlast moeten worden in het huishouden. Dat wil ik dan ook graag op me nemen, maar niet in deze situatie!

Ik denk dat het nog een moeilijke wordt om voor te zorgen, ze wil namelijk niks uit handen geven.
Je moet ook maar niet in mijn keukenkastjes komen kijken dan. Waar bemoei je je mee? Hun huis, hun zaken en dus lekker laten liggen zo 't is.
Als je dan toch iets wil laten merken dat je bezorgd bent en je wilt haar verrassen, dan maak je toch het hele huis schoon? Hoeft ze het alleen nog maar bij te houden
Niet mee bemoeien. Schoonvader kan dat heel goed zelf als hij er last van heeft.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
hmmm ik had al zo'n vermoeden dat ik me er beter niet mee kan bemoeien...

Zouden jullie nog graag bij je schoonouders (of wie dan ook) eten als je weet dat alles in de koelkast ver over de datum is...

Je merkt al, heb er natuurlijk zelf ook belang bij...
quote:Magdalene010 schreef op 12 augustus 2009 @ 15:57:

Als je dan toch iets wil laten merken dat je bezorgd bent en je wilt haar verrassen, dan maak je toch het hele huis schoon? Hoeft ze het alleen nog maar bij te houden Sorry hoor, maar als je geen poetser bent en 't kan je gewoon niet schelen, dan ga je 'het niet bijhouden' als er iemand met smetvrees in je huis heeft huisgehouden. Het deert hen niet, dus gewoon lekker laten gaan.
ieuw, als je daar in de toekomst bent en ze bieden je te eten en te drinken aan, voortaan maar bedanken.
* klinkt bekend, op de koelkast na gelukkig*
quote:elninjoo schreef op 12 augustus 2009 @ 15:59:

[...]

Sorry hoor, maar als je geen poetser bent en 't kan je gewoon niet schelen, dan ga je 'het niet bijhouden' als er iemand met smetvrees in je huis heeft huisgehouden. Het deert hen niet, dus gewoon lekker laten gaan.Ik denk niet dat wanneer ik op zo'n vies huis zou passen, dat ik mezelf kan inhouden
quote:Bebje schreef op 12 augustus 2009 @ 15:58:

hmmm ik had al zo'n vermoeden dat ik me er beter niet mee kan bemoeien...

Zouden jullie nog graag bij je schoonouders (of wie dan ook) eten als je weet dat alles in de koelkast ver over de datum is...

Je merkt al, heb er natuurlijk zelf ook belang bij... Waarom staat iets van ver over de datum in 'n koelkast? Omdat het niet gebruikt wordt. Kan dus geen kwaad en als het niet 't favoriete product van je schoonouders is dat 't zo ver over de datum kan raken, dan hoef je niet bang te zijn dat ze opeens dat bedorven potje in 'n gerecht gaan gebruiken als jij toevallig komt eten.
Ik zou nu even flink met vriend de handen uit de mouwen steken en die keuken eens grondig schoonmaken (zeker als jullie hier een paar weken blijven). Dingen die over de datum zijn weggooien, maar verder geen van haar spullen (schroefjes, memootjes etc) wegdoen: hier heb je niets mee te maken...

Ik zou dit verder niet met schoonmoeder bespreken: het is haar huis en haar keuze, als vriend en schoonzus aangeven dat ze altijd al zo is geweest, lijkt het niet zo te zijn dat ze niet meer goed kan schoonmaken, ivm leeftijd of zo.

Als je schoonmoeder ziet dat je de ijskast hebt schoongemaakt, en ze zelf het gevoel heeft dit allemaal niet meer bij te kunnen houden, zal ze er mischien iets van zeggen en is er zo ingang tot een gesprek hierover, maar jij moet er niet over beginnen denk ik. Dan zal het toch lijken alsof je haar veroordeelt...
Ik zou op z'n minst die vleeswaren weggooien, gatverdamme, tot mei, dat het niet vanzelf de koelkast uitloopt....
Ik zou me er niet mee bemoeien en alleen de dingen schoonmaken waar je zelf ook gebruik van maakt. En, niet te vergeten, 3x nadenken als je in de toekomst een olijf je mond stopt daar..
Tja gember, da's een mooi punt.

Heb idd de koelkast schoongemaakt en alle rottende dingen weggedaan. Ja er stonden echt dingen te verrotten... Gewoon in het zicht, voor het grijpen, niet omheen te zien, zeg maar...

En ik ben echt geen blinkend ei of zo! Heb ook jaren met veel plezier en geen problemen in een studentenhuis vertoeft.
Eten weggegooien en verder niet meebemoeien.

Maar daar eten? Gewoon doen, word je ziek kun je altijd zeggen dat ze even op de datum moet letten.
Ik heb daar al jaren olijven e.d. in mn mond gestopt..........

overigens heb ik een prima weerstand. daar ben ik dan wel weer achter gekomen....
Ik kan me je zorgen best een beetje voorstellen. Ik maak in mijn werk regelmatig mensen mee die zichzelf of hun huis verwaarlozen omdat ze om een of andere reden het overzicht niet meer hebben of het reilen en zeilen van alledag niet zo goed meer aankunnen. Als jij je schoonmoeder kent als een proper persoon snap ik dat wat je nu ziet op z'n minst je verbazing wekt.

Maar je vriend en zijn zus geven aan dat dit altijd al zo is geweest (en een potje uit 2003 geeft ook wel aan dat het niet helemaal nieuw is ). Dat kan natuurlijk, en dan hoeft er helemaal niks mis mee te zijn: ieder z'n eigen schoonmaaknorm he... Weten je vriend en zijn zus hoe "ernstig" het is, hebben zij ook in de koelkast gekeken bijvoorbeeld? Is dit het enige "vreemde" (nogmaals: het is maar wat je norm is natuurlijk), of vallen je meer dingen op die zouden kunnen wijzen op problemen?

Ik zou erg voorzichtig zijn met wat je hiermee doet, dit soort dingen liggen vaak erg gevoelig en je wil ze ook niet kwetsen natuurlijk. En áls je er iets mee wil zou ik er met je vriend over praten, en eventuele stappen aan hem en zijn zus overlaten. Alleen op basis van een vieze keuken zou ik niks doen. Maar mocht je de komende tijd het idee krijgen dat er meer speelt (stel nou dat ze niet alleen de potjes uit de koelkast vergeet weg te gooien, maar ook het gas vergeet uit te draaien bijvoorbeeld) kan ik me voorstellen dat je het er met je vriend nog eens over hebt.
quote:Bebje schreef op 12 augustus 2009 @ 15:56:

nee ze zijn niet vaak ziek.

Nee tuurlijk niet ze eten alleen alles op wat vers is!
quote:Bebje schreef op 12 augustus 2009 @ 16:07:

Ik heb daar al jaren olijven e.d. in mn mond gestopt..........

overigens heb ik een prima weerstand. daar ben ik dan wel weer achter gekomen....Gelukkig maar. Mijn schoonmoeder is dan gelukkig heel proper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven